Eén of twee weidemaatjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Eén of twee weidemaatjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 20:47

Hoi iedereen.

Ik krijg binnenkort een stuk grond voor mijn tinker en mijzelf. Nu staat ze dan alleen doen moet op opzoek naar een vriendje. Echter ben ik nu echt aan het twijfelen om een of twee weidemaatjes te nemen. Ik big bang dat als ik op buitenrit ga met de tinker alleen dat de andere verlatingsangst krijgt.
Echter gaat mijn voorkeur wel uit naar maar één weidemaatje.

Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Getup

Re: Eén of twee weidemaatjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:54

Wij hebben 3 paarden staan,die alle 3 gereden worden. Soms gaan we samen, soms rijd ik alleen en soms blijft er 1 alleen achter. Maar die zet ik dan wel op stal.

Maar dat is dus geen mogelijkheid bij jou. Lastig. Sommigen vinden het niet erg om alleen achter te blijven. Maar ik durfde het met mijn paarden nooit, er 1 op de wei achter te laten.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:59

Ik heb één rijpaard en minishet. Als ik met mijn paard weg ga, hinnikt de shet een paar keer en dan is het prima. Mijn rijpaard heeft er meer moeite mee als de shet weg gaat er blijft op en neer lopen en hinniken. Maar raakt niet in paniek. Ze wennen er wel aan.
Een derde paardje kost ook meer geld en eet ook gras.
Ik vind het niet nodig, tenzij je meerdere keren per week heel lang met je paard weg bent.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed de omheining is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:11

Goh, ik denk dat het erg van paard tot paard afhangt ...

Meest simpele is proberen met 1 weigenootje en afwachten hoe dat gaat.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:40

Ik zou de voorkeur hebben voor drie paardjes, als je dan met eentje wat gaat doen laat de de anderen niet alleen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:54

Beide gehad en bij beide situaties komt er wel gehinnik van de achterblijver(s). Er is verschil in hoeveel onrust bij wie weg gaat, maar het is en blijft een lid van de kudde die vertrekt en dat geeft wel eens onrust. Op oude pensionstal ook 1 merrie die niet zonder dochter wilde (dochter was 10? inmiddels) en ploegde met hele kudde verder aanwezig alsnog de wei om. Als er 2 aan elkaar plakken, dan maakt het niet uit of er meer paarden bij staan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:26

ik zou er ook liever 2 bijnemen als iedere keer 1 achterlaten. Of er echt 1tje zoeken die dit niet erg vindt qua karakter.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:44

Ik heb een tijdje een bijrijdpaard gehad die met 1 ander paard op een weiland stond, wel met stal erbij. Bij die twee was het zo goed als onmogelijk (zonder onrust) om er maar eentje mee te nemen. De bak was bij de stal ernaast en het andere paard moest echt opgesloten worden in stal met bovenluik dicht, omdat ie anders de stal uit kwam zetten. Dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring en elk paard is anders. Maar ik sluit me verder aan bij de reactie van Barbaras.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:55

Ik zou vooral het geheel bekijken.
Bv 2 keer per week een 3 uurtjes op buitenrit met eentje is wat anders dan bv vaak een heel weekend op verplaatsing of complete dagen in de week weg.

Weet ook dat paarden meestal 1 goed vriendje hebben en bij eenoneven aantal,er meestalook eentje een beetje het 5de wiel aan de wagen is.

Milawandels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:10

Ik zou eerder voor 3 paarden gaan, dan is er nooit eentje uitgesloten als je aan het trainen bent met een van de 3

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:01

3 paarden is inderdaad handig als het gaat om verlatingsangst, maar dan moet je wel goed kijken naar de samenstelling van je kudde. Ik heb gemerkt bij ons op stal dat lang niet alle combinaties werken bv 2 ruinen en een merrie (krijg je veel dominant gedrag van waardoor er een paard wordt buiten gesloten). Ik zou dan persoonlijk gaan voor 2 paarden en die er aan laten wennen dat het andere paard af en toe weg is en dit gewoon rustig op bouwen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:09

Geen idee hoeveel je bezig bent met je paard. Maar als je 5x in de week 1 uur rijdt. Dan staat het paard/pony hooguit 10 uur in de week alleen. Natuurlijk is 3 idealer maar ik gok dat het wel went dat ze even alleen moeten blijven of niet en dan wil meer paarden ook niet zeggen dat het rustig blijft.
Wij hebben er 5 staan op stal. En 1 van die 5 blijft erg onrustig als er 1 van de andere echt weg is. Dus niet als je in de bak bent maar als je echt op buitenrit bent. Blijft hij langs het hek lopen en weinig tijd om te eten. Blijft onrustig. De andere roepen wel maar zodra ze uit het zich zijn dan is het stil maar zodra je weer in beeld komt roepen ze weer gelijk.
Wat wil je eigenlijk bij gaan kopen? Een shet of een pony om te rijden? Want ook dan kan het natuurlijk op termijn zijn dat je eens een buitenrit gaat maken met iemand anders en staat er weer 1 alleen. Dan blijf je aan de gang.

Als je zorgt voor een veilige omgeving en zorgt dat er de eerste keren iemand aanwezig is die een oogje in het zeil kan houden kan je natuurlijk altijd beslissen om er nog een bij te kopen mocht het niet gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 02:15

Ik heb er twee, mijn ex-rijpaard en een gezelschapspony. Als ik één van de twee meeneem (mijn ruin om te rijden toen ik nog reed, of mijn pony voor een wandeltje) zette de achterblijver gegarandeerd een keel op. Ook als ik al lang en breed in het bos was kon ik de achterblijver nog horen gillen en dat duurde tot ik weer terug was. De oplossing was toen om mijn pony mee te nemen als handpony. En tegenwoordig neem ik ze allebei (samen) aan de hand mee.

Maar ik zou er wel graag een derde bij hebben. Om meerdere redenen, waarvan er één is dat er dan niet 1 achterblijver is. Hoewel ik verwacht dat ze alsnog wel zullen roepen als mijn ik mijn ruin meeneem. Dat is mijn merrie haar stoere, sterke, dappere kerel. Als ik mijn ruin achter zou laten met gezelschapspony nummer 2 om met mijn merrie op pad te gaan zou dat veel minder gedoe geven verwacht ik.

Drie is een goed idee. Maar hoe ze écht reageren ligt aan de individuele karakters. Het kan goed gaan met drie. Het kan ook net zo veel gedoe geven als met twee. Maar met twee heb je min of meer garantie dat je gegil krijgt.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:41

Ik zou het eerst proberen met 1 paardje erbij, wil dat echt niet kun je na verloop van de tijd alsnog kijken naar een 2de erbij.

Mijn -ex-schoonzusje had ze aan huis. 1 fjord en een shetlander. Dat ging altijd goed wanneer er 1 weg ging.
De fjord werd wat ouder en wat minder mee gedaan.
Dus heeft ze toen een paardje erbij genomen om meer te rijden.
Maar juist dat 3de paardje kon soms de boel op stelten zetten wanneer er 1 weg ging.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:16

Maar mijn ervaring staan er dan gewoon 2 achterblijvers te blèren ipv 1.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:21

Ik heb er 2. Maar heb ze vanaf begin af aan laten wennen dat er af en toe een mee gaat.
In het begin wat gehinnik maar daarna is het al gauw rustig.
Behalve bij wederzien dan is er een luid gebrul :Y)
Ik kan ze ook gerust een paar dagen gescheiden houden.
En toch zijn ze super gek met mekaar !

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:41

Ik heb er 3 samen staan en dat gaat altijd prima als ik er 1 weg haal. Zou ik die grote van mij alleen laten dan weet ik zeker dat hij niet in de wei blijft. Zelfde met mijn kleine zwartje. Gelukkig staat er een heel makkelijk klein vosje bij die zorgt dat het goed gaat en de achterblijver rustig blijft. Haar kan ik wel gerust alleen laten.

Pas verhuisd van weiland en de grote met het zwartje samen in de trailer en vosje achtergelaten en later opgehaald. Dat ging prima. Maar de andere 2 blijven alleen echt niet rustig. Zolang ze samen zijn is het prima maar 1 achterlaten lukt niet.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:02

Laten wennen werkt echt niet altijd, mijn ruin is 25 en heb ik al 22 jaar en heeft van mijn 4 paarden maar 1 echte vriend, de shetlander! Als ik die mee neem en ik laat hem op de wei dan gaat hij echt los, is niet handig met zijn artrose en peesprobleem. Op stal in zijn up rent hij net zo lang rondjes tot ik terug ben mits ik de hengsten ook op stal zet, dan gaat het weer wel. Maar dit paardje is dan ook wel beetje apart en erg gevoelig. De koele kikkers blijven wel rustig altijd...Maar dan nog vindt ik het niet fijn als er een paard alleen staat/achter blijft. Ik ga ook wel vaak met 2 van de 4 op vakantie dus is het altijd fijn dat ze samen zijn....

renate561

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:56

Hangt heel erg van het paard af. Ik reed vroeger op een plek met 2 paarden. Het ene paard at vrolijk verder wanneer je weg ging met het andere paard. Terwijl het andere paard helemaal nat van het zweet was, wanneer je weg was geweest met het 1e paard.

Mijn voorkeur zou toch gaan naar 3 paarden in totaal, geeft een stuk meer rust.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:58

Hier staan ze meestal met 3 maar als ik weet dat ik geen tijd heb om te gaan rijden, staan de twee hengstjes ook gewoon samen en staat mijn ruin bij mijn vriend thuis bij de merrie kudde :)

Als ik mijn ruin aan huis haal staat hij dus bij de 2 jonge hengstjes en zijn ze met 3.
Moet wel zeggen dat ik hele gemakkelijke paarden heb. Allemaal houden ze zich ook prima rustig als er eentje alleen achter blijft. Wat gehinnik en gebok maar na 2min weer gewoon aan het vreten :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:06

Ik vind een oneven aantal altijd tricky, er wordt er vaak eentje buiten gesloten.
Aan verlatingsangst doe ik niet mee, stel je voor dat er eentje ziek wordt, dan laat ik de mijne niet meeslepen naar de kliniek hoor... Mijn merrie haar vriendje heeft deze verlatingsangst wél, maar de mijne niet. Die kan wel zonder de anderen.

Ik zou dus van in het begin ze regelmatig uit elkaar houden, zodat je wel op je eentje weg kan :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:29

Het hangt zo van de paarden en pony's zelf af.
Zo heb ik ook groepjes van 3 mis zien gaan, omdat het een oneven gewoon was en er dus 1 werd buiten gesloten.
Heb er nu ook weer 4 op de weide en je ziet regelmatig 2 groepjes van 2.
Ook uit de weide halen doe ik per 2 tegelijk.

bokker01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:02

Het verschilt heel erg of ze last hebben van verlatingsangst ja of nee. Zelf heb ik 1 paard en 1 pony, ik kan mijn paard wel uit de wei halen en mee op pad gaan (pony hinnikt wat en draaft wat heen en weer en dan is het goed). Andersom kan het absoluut niet! Ik kan niet mijn pony uit de wei halen want mijn paard breekt de boel af, en zal zich zelf uit eindelijk bezeren. Zo zie je maar weer dat het heel erg verschilt per paard. ;)

Wat hierboven ookal genoemd word is dat er altijd 1 word buiten gesloten in een oneven groepje. Dus een zal altijd weg gejaagd worden bij het hooi of wat dan ook.

Misschien dat je even kunt proberen hoe het met 1 maatje gaat, als het echt niet gaat kun je er altijd nog 1 maatje bij nemen! Als je al begint met 3 paarden word het lastig om er op geven moment 1 weg te doen als het teveel word.... Daarom zou ik het eerst proberen met 1 weide maatje :j