Achterstang 1,5 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Achterstang 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 17:02

Hoi bokkers,

Ik heb een anderhalfpaards trailer. Bij mijn vorige paard heb ik een soort van ongeluk gehad doordat ik de stang er niet snel genoeg uit kreeg terwijl het paard al begon te lopen en hij dus dwars door de stang drukte. Het was een heel kalm paard dus hij drukte gewoon gestaag door maar die stang die drukte wel behoorlijk in zijn flank. Uiteindelijk niks gebeurd. Trailer was heel, paard heel so far so Good..

Mijn nieuwe paard had een laadprobleem waar we veel mee aan het trainen zijn geweest. Het gaat nu heel goed en ik ben aan het oefenen met alleen laden. Dus zij er zelf in lopen en ik de stang erachter en ook uitladen op zon manier omdat ze erg gevoelig is voor druk van anderen en dat ze dit bij mij veel minder erg vertoont.

Alleen nu komt het.. van de week had ik heel dapper die stang er voor het eerst achter gedaan met oefenen met laden en alles ging goed. Toen moest echter de stang weer weg. En ik merkte dat ik het verschrikkelijk vond. Ik ben zelf zo bang geworden van die trailerstang door mijn vorige paard: zeker ook omdat mijn huidige paard niet vies is van een paniekaanval als er zoiets zou gebeuren bij haar.

Het liefst zou ik meteen een tweepaardstrailer aanschaffen omdat die dus een stangetje hebben die aan 1 lan blijft hangen en waarbij dit dus niet kan gebeuren, maar deze trailer heb ik en onze auto mag niet veel meer trekken dan dit.

Maar nu mijn overweging: ik zal vast niet de enige zijn met deze ervaringen? Is er niet een systeem waarbij de achterstang van een anderhalfpaardstrailer minder “eng” wordt?

Wie o wie heeft er een oplossing?

Marije_jiplover

Re: Achterstang 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:13

Mijn stang gaat stukken gemakkelijker sinds mijn man er een likje vet aan gesmeerd heeft.
Hij is nu echt super gemakkelijk te openen en sluiten.
Misschien is dat iets wat je ook met die van jou kunt doen?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:06

Ik heb in mijn 1,5 paards trailer een tussenschot en gedeelde achterstang laten maken waardoor het langste deel gewoon naar beneden kan hangen (het korte deel zit altijd vast dat gebruik ik niet). Voor mijn paard was het tussenschot de reden dat ik het heb laten maken, maar ik vind nu vooral de achterstang ideaal. Nooit meer als een goochelaar met een hand een paard binbebhouden en met de andere de stang in de gaatjes pielen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:17

Wat voor stang heb je? Er zijn stangen die je aan 2 kanten open kunt doen al dan niet tegelijk. Maar ook stangen die aan 1 kant vastzitten. Ook zijn er nog stangen die een haak ad ene kant en een pin ad andere kant hebben.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 20:19

Ik heb een stang met twee pinnen eraan zegmaar. In de wanden zitten aan beide kanten een rij met drie gaatjes waar je de pinnen van de stang in stopt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:23

Je kan gewoon en andere stang kopen. Ik heb in mijn oude trailer ook voor een stang gezet met panieksluiting. Achter heb ik gewoon de oude stang gehouden, maar een andere stang was gewoon te bestellen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 20:24

Ja maar een nieuwe stang verandert verder toch niks als het systeem niet anders is? Met de stang op zich is niks
Mis verder

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:32

Uiteraard met een ander systeem, anders heeft het niet veel zin nee :')
Ik ging er vanuit dat je zo’n draaibare stang wilde die aan 1 kan ‘vast’ zit en die je aan de andere kant erin klikt. Bij paniek draait de stang gewoon mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:35

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 20:50

Ja zoiets dus! Werkt dat bij een anderhalfpaards trailer? Of is dan de stang in verhouding te lang?
Voor heb ik wel een stang met zon haak in zitten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:54

Die bestaan voor 1,5 paards, maar ik sta dan meestal te klunzen met het goed weghangen van die stang. Die hangt dan schuin op de laadklep of schuin naar achteren, wat ik ook niet handig vind. Het hangt dan nog steeds in de weg. Als je dan de stang erin moet hangen moet je óf achter het paard langs rijken om de stang te pakken (en wat nou als ie ineens achteruit komt) of vanaf de hangende kant de stang inhaken. Dat kost even oefening, want de stang is best lang en je wil 'm wel goed in dat gaatje haken...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:00

Ehhh gewoon paard trainen?
Hier wordt geen paard vervoerd zonder dat hij geleerd heeft te blijven staan en enkel op commando achterwaarts de klep af te komen.
Dan mogen ze nog zo panieken als ze maar willen, ze gaan er bij mij echt niet af als ze niet wachten tot ik het zeg.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:06

Zo stang is trouwens ook niet je van het. Wij hebben die in onze 2paards trailer, maar halen hem volledig er af wanneer er een paard uit gaat omdat eentje een keer zijn been heeft opengehaald aan die hangende stang toen hij er tegen aan liep

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:09

Ik heb zo'n stang met haakje in mijn anderhalfs. Als ik de pin aan de andere kant losmaak hangt die hele stang gewoon recht naar beneden.

Paard is verder wel een doodbrave met laden.

d_baak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:30

Ik zou gewoon blijven oefenen. Als je een likje vet op de punten van de stang smeert zodat hij makkelijk los en vast gemaakt wordt, went het vanzelf!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 12:54

Little_Gift schreef:
Ehhh gewoon paard trainen?
Hier wordt geen paard vervoerd zonder dat hij geleerd heeft te blijven staan en enkel op commando achterwaarts de klep af te komen.
Dan mogen ze nog zo panieken als ze maar willen, ze gaan er bij mij echt niet af als ze niet wachten tot ik het zeg.

Ik ben al meer dan een jaar aan het trainen en het gaat heel goed maar als ik extra zekerheden kan inbouwen dan heel graag. Mijn paard is gewoon een beetje een apart verhaal ivm een verleden dus aan haar training zal het in elk geval zeker niet liggen.

Zoals ik genoemd heb in de op ben ik zelf bang geworden voor die stang en is mijn paard niet direct het probleem.. maar ik vind persoonlijk dat ik niet van haar mag eisen dat ze haar angst onder controle houdt als ik er met knikkende knieën en hartkloppingen achter sta om die stang los te maken. Bang voor iets wat er niet is, maar ooit gebeurd is met mijn vorige paard.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:01

pluisje88 schreef:
Ja zoiets dus! Werkt dat bij een anderhalfpaards trailer? Of is dan de stang in verhouding te lang?
Voor heb ik wel een stang met zon haak in zitten

Mijn vorige trailer heb ik de achterstang zo aan laten passen. Ja, dat werkt met een 1,5 prds trailer. Ik legde de stang met (af)laden wel altijd langs de buitenrand van de klep om te voorkomen dat het paard in de pin zou lopen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 08:57

Er heeft zich iemand via pb gemeld die hetzelfde systeem heeft als roodvos benoemt. Toevallig woont die gene maar 25 km van mij vandaan dus op korte termijn mag ik even met de stang van die trailer spelen om uit te proberen hoe het werkt! Super fijn! Heel veel zin in!