DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:22

Wij hadden in onze zoektocht naar een paard een dier gevonden dat aan onze wensen voldeed.
Afgesproken om het dier te keuren, zowel klinisch als foto's.
De verkoper gaf aan de voorkeur te hebben voor een kliniek die met röntgenapparatuur aan huis kon komen in verband met agendaplanning.
Wij hebben daarna contact gelegd met de DAP die dit aanbood in de omgeving.

Paard werd gekeurd, voorlopige goedkeuring met een kleine bemerking die het gebruiksdoel niet in de weg stond. Wel de opmerking dat op de kliniek de foto's nog een keer zouden worden bekeken op groter scherm.

Twee dagen later kregen we de uitslag. De ene bemerking was groter dan verwacht, maar wel operabel (chipje), de andere bemerking was echter niet operabel en stond ons doel wel in de weg.
Superbagger, maar voor ons reden om de koop te ontbinden.

Toen we de verkoper belden gaf deze aan de dierenarts al gesproken te hebben (!) en begreep dat we van de koop afzagen. Vandaag heb ik een nieuwe zoekadvertentie online gezet met daarbij de noot dat we voorkeur hebben voor een paard wat zonder bemerkingen op de foto was gezet, omdat we de teleurstelling van nog een afgekeurd paard wilden voorkomen.
Kort daarna kregen we een bericht van diegene die het paard had voorgereden. Ze gaf aan dat ze het niet fijn vond om te lezen dat wij het paard aanmerkten als afgekeurd 'omdat de dierenarts had gezegd dat ze niet was afgekeurd en omdat hij hen had verteld dat als hij een paard voor zijn dochter had gezocht hij het paard hierop niet had laten staan'.

Ergens zijn wij best pissig nu. De dierenarts heeft de uitslagen van de onderzoeken dus gecommuniceerd met de verkopende partij, mogelijk zelfs voor wij de uitslagen binnen hadden en heeft hier ook nog een niet-objectieve mening in laten zien. Wat nu? Moeten we hier iets mee? Een klacht indienen? Iets anders?

En ja, dit is voor ons een leerschool om écht gewoon onze eigen dierenarts mee te slepen als we nog een keer een paard gaan keuren...

BertBaley

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:26

Wie heeft de keuring betaald ?
Jullie of de eigenaar? Indien de eigenaar is het opzich losgisch toch? Indien jullie iets minder :’)

upendo

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:27

Wij waren opdrachtgever. :) Uiteraard, anders was het niet meer dan logisch geweest dat de uitslag was verteld aan hen. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:30

Wat is het probleem? Natuurlijk gaat de keuringsarts de verkoper inlichten over de staat van zijn/ haar paard. Dat is toch normaal. Zelfs al zijn jullie de opdrachtgever.

Het is jullie goed recht om het paard te laten staan en het is het recht van de verkoper om hierover teleurgesteld te zijn. En de dierenarts mag ook gewoon zijn/ haar mening geven aan de verkoper. Zoals ik het lees hebben jullie van de Da objectieve info gekregen dus heeft hij/ zij tov jullie correct gehandeld.

De ruiter daarentegen had haar bek moeten houden tegen jullie want dat zijn haar zaken niet.

Qua nieuwe advertentie: ik vertrouw geen oudere röntgenfoto's... Daar kunnen ze mee sjoemelen...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 23-06-18 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:31

Hoezo is het normaal dat een dierenarts de verkoper inlicht? De verkoper is geen opdrachtgever en de dierenarts zou dus naar mijn mening helemaal niks van doen moeten hebben met de verkoper. :n Enkel met ons. Dierenarts heeft ons ook geen sluitend advies gegeven. Gaf alleen aan dat wij het nog een keer moesten doorspreken met onze eigen dierenarts.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:32

Het lijkt mij dat de eigenaar van een paard ook recht heeft op de uitslagen van het paard. Je kunt ook moeilijk zeggen, ik koop hem niet vanwege een bemerking zonder dat zij weten wat dat dan wel is.
Dat zij het wisten voor jullie zelf, vind ik dan niet netjes.

Een dierenarts zegt overigens niet of een paard goed- of afgekeurd is, maar of er bemerkingen en daarmee risico's zijn. Zeggen dat die is afgekeurd, is dus inderdaad niet juist. (Of de dierenarts heeft dit verkeerd naar jullie gecommuniceerd).
Wat betreft het "kopen voor de dochter", dat is inderdaad raar van de da om te zeggen, zeker als het zonder context is gebeurd. Als jij een sportpaard zoekt en de dochter een recreatiepaard, zou het goed kunnen dat die voor dat doel wel "goedgekeurd" is, maar niet voor jullie doel. Maar ik snap van de da inderdaad niet de toegevoegde waarde van zo'n opmerking.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:34

Wat ik mis in het hele verhaal: hebben jullie al verhaal gehaald bij de betreffende DAP?

Voor hetzelfde geld hebben de verkopers zelf (meermaals) de DAP 'lastig gevallen' en herhaaldelijk gevraagd naar de resultaten waarna deze toch gecommuniceerd zijn. En is er door de verkopers iets aangestuurd van 'maar als u een paard voor uw dochter zou zoeken, zou u hem daarop laten staan?', is daar genuanceerd op geantwoord en hebben de verkopers dat opgevat als een 'nee'. Ik zeg maar wat.

Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal en de waarheid ligt in het midden. En ik vind het een beetje gek dat jullie al spreken van aangifte als je één van de twee kanten niet eens hebt aangehoord.

In principe gaat het imo ook niet over top secret informatie. Jullie zijn de opdrachtgevers van de keuring maar de resultaten gaan wel alsnog over hun paard. Erg netjes is het niet van de DAP in kwestie, maar heb sterk m'n twijfels of jullie überhaupt juridisch sterk op de benen zullen staan bij een eventuele aangifte.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:36

De verkoper is de eigenaar die toestemming moet geven voor de (medische) handelingen, mogelijke koper is mss degene die de keuring betaald maar heeft totaal geen zeggenschap over het paard. De verkoper is hierbij echt wel een betrokken partij.

Waarvan zou je in godsnaam aangifte willen doen? Een dierenarts heeft geen medisch geheim waar hij / zij zich aan dient te houden. Die Da had de uitslag zelfs op café mogen rondvertellen, dat maakt niks uit...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 23-06-18 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:37

Euhm ja wat is hier nu het probleem van? De eigenaar mag dit toch ook weten en de dierenarts heedt hun paard gekeurd niet die van jou..

Ik zie het probleem niet zo?

Een al gekeurd paard zou ik niet vertrouwen, zelf geen goede ervaring mee.

En wat betreft de reactie van de amazone. Gewoon niet op reageren, neem aan dat je het paard of eigenaar niet noemt. Dan heb je niks uit te leggen aan haar.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:41

Ik ben het wel met maximuss eens, je kan toch niet verwachten dat je het paard van de verkoper volledig klinisch kan laten keuren zonder daarbij de uitslag naar de verkopen/eigenaar vh paard te communiceren en zijn mening te delen? Ik snap ook niet goed waarom dit voor jou duidelijk een reden is om je eigen DA mee te slepen, ik zie nergens waar er sprake zou zijn van achterklap of andere vreemde praktijken tussen DA en verkoper. Ik zie oprecht niet waar de DA volgens jou de fout is ingegaan. Hij zou het paard wel kopen voor zijn dochter, nou oke dan? Hoe is het jouw probleem dat hij dit gezegd heeft?

Wat jouw advertentie betreft, ik zou er persoonlijk ook niet voor gekozen hebben om in mijn advertentie te vermelden dat het vorige paard is afgekeurd. Wat heeft dat te maken met je zoektocht naar een nieuw paard? Oke dat je vermeld dat je een paard wil dat correct is op foto, maar waarom moet je daar dan zo openbaar op internet bij vermelden dat het vorige paard is afgekeurd? Dat lijkt me eerder iets waar een volgende geïnteresseerde dan maar moet achterkomen bij de keuring, en op zijn beurt dan maar moet beslissen of hij ondanks de bemerkingen het paard toch wil kopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:41

Bij mijn dierenarts wordt er nog niet eens een kopie van het keuringsrapport meegegeven aan de persoon die het paard verkoopt. Aangezien ik als koper de opdrachtgever ben en betaal voor de keuring. Mocht er iets zijn wordt dat eerst overlegd met mij, bij afkeuring spreek ik altijd af dat de persoon die het paard verkoopt de keuring betaald. Dus als het niet goed is krijgen zij het rapport (en de rekening) mee.

Edit: ik heb overigens ook een keer foto's van een andere praktijk naar mijn dierenarts laten sturen ter controle. Later wilde ik deze foto's nog naar een andere dierenarts sturen (kennis), maar mijn dierenarts wilde niet de foto's die ze hadden gekregen van een andere praktijk doorsturen. Ik ben immers geen opdrachtgever van die foto's geweest (terwijl ik het paard inmiddels wel had gekocht).
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-06-18 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:42

Is toch logisch dat verkopende partij weet waarom zijn paard is afgekeurd.
De uitslag hoor je meteen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:43

Bowo:
Uiteraard. We hebben de verkoper ook aangeboden om het papierwerk door te sturen als het via de post bij ons binnen is gekomen. Wij hebben daar niks aan en voor hen is het fijn om het bij een eventuele verkoop erbij te hebben. Ik vind het alleen niet de rol van de dierenarts in deze situatie. Hij ging een overeenkomst met ons aan. Niet met de verkoper.

Bij mijn paard gaf onze dierenarts aan dat ze geschikt was voor de sport. In dit geval heeft de dierenarts aangegeven: 'Ik kan niet zeggen dat je het niet moet doen, maar ik kan ook niet zeggen dat je het wel moet doen'. Ik heb inmiddels mijn onhandige uitspraak aangepast naar paard met bemerking in plaats van afkeur. Ik wil niemand voor het hoofd stoten.

Maximuss: als het ter plaatse was geweest, dan ben ik het volledig met je eens. Als je een paard keurt ga je niet de opdrachtgevende partij apart nemen en zeggen wat de conclusie is. Hierbij is er echter telefonisch gecommuniceerd en toen wij de verkoper belde hoorden we dat hij het al had gehoord van de dierenarts.

Billionache: ik geloof dat ik mijn eigen tekst niet goed gelezen heb. :7 Aangifte? Waar zeg ik dat?
Ik heb het over een klacht indienen. En dat zou zijn bij desbetreffende DAP. Daarbij vraag ik wat te doen in deze situatie. Ik heb het nergens over concrete acties die op de planning staan.
We zijn zeker van plan om dit op te pakken met de dierenarts. We gaan echt niet buiten hen om werken. Echter ben ik op zoek naar mensen die dit ook hebben gehad en naar wat zij toen hebben gedaan.

mvdbijl: Tuurlijk. Maar ik had het fijn gevonden als die uitslagen eerst met ons waren medegedeeld.
Bij een toekomstig paard die al gekeurd is laten we de foto's bekijken door onze dierenarts en bij lang geleden opnieuw foto's nemen uiteraard. :)
We gaan niet in op de reactie van de amazone, er is nergens te herleiden over welk paard het gaat. Ook daarom probeer ik er hier niet te diep op in te gaan.

tita: in dit geval dus niet, de röntgenfoto's ter plaatse zijn dus in de kliniek opnieuw bekeken en toen is er telefonisch een uitslag medegedeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:44

upendo schreef:
Hoezo is het normaal dat een dierenarts de verkoper inlicht? De verkoper is geen opdrachtgever en de dierenarts zou dus naar mijn mening helemaal niks van doen moeten hebben met de verkoper. :n Enkel met ons. Dierenarts heeft ons ook geen sluitend advies gegeven. Gaf alleen aan dat wij het nog een keer moesten doorspreken met onze eigen dierenarts.

Op het moment dat je een paard gaat laten keuren dan heb je het paard gekocht onder voorbehoud van goedkeuring. Want waarom zou je anders een paard laten keuren en waarom zou de verkoper het paard dan helemaal naar de DA zeulen? Wil je de koop die je dus al hebt gedaan (onder dat voorbehoud) ontbinden dan moet je dat onderbouwen. Dan is het logisch dat de verkopende partij daar de "bewijzen" van ziet of hoort.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:46

Heleennn schreef:
Ik ben het wel met maximuss eens, je kan toch niet verwachten dat je het paard van de verkoper volledig klinisch kan laten keuren zonder daarbij de uitslag naar de verkopen/eigenaar vh paard te communiceren en zijn mening te delen? Ik snap ook niet goed waarom dit voor jou duidelijk een reden is om je eigen DA mee te slepen, ik zie nergens waar er sprake zou zijn van achterklap of andere vreemde praktijken tussen DA en verkoper. Ik zie oprecht niet waar de DA volgens jou de fout is ingegaan. Hij zou het paard wel kopen voor zijn dochter, nou oke dan? Hoe is het jouw probleem dat hij dit gezegd heeft?

Wat jouw advertentie betreft, ik zou er persoonlijk ook niet voor gekozen hebben om in mijn advertentie te vermelden dat het vorige paard is afgekeurd. Wat heeft dat te maken met je zoektocht naar een nieuw paard? Oke dat je vermeld dat je een paard wil dat correct is op foto, maar waarom moet je daar dan zo openbaar op internet bij vermelden dat het vorige paard is afgekeurd? Dat lijkt me eerder iets waar een volgende geïnteresseerde dan maar moet achterkomen bij de keuring, en op zijn beurt dan maar moet beslissen of hij ondanks de bemerkingen het paard toch wil kopen.

Ja, voor mij doet zo'n uitspraak namelijk af aan objectiviteit.

Dat jij daar persoonlijk niet voor gekozen zou hebben is je goed recht, ik heb het wel vermeld omdat dit niet de eerste keer is dat we een paard hebben moeten afzeggen omdat we tegen een bemerking opliepen.

En precies Mavantos; dat ben ik ook gewend van onze dierenarts.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:46

Babootje schreef:
upendo schreef:

Op het moment dat je een paard gaat laten keuren dan heb je het paard gekocht onder voorbehoud van goedkeuring. Want waarom zou je anders een paard laten keuren en waarom zou de verkoper het paard dan helemaal naar de DA zeulen? Wil je de koop die je dus al hebt gedaan (onder dat voorbehoud) ontbinden dan moet je dat onderbouwen. Dan is het logisch dat de verkopende partij daar de "bewijzen" van ziet of hoort.

Via ons. Niet van de dierenarts voor die dat meedeelt aan ons.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:47

Dus jij vind dat alleen jij recht heb op de uitslag van de röntgen omdat jullie betaald hebben.

Als ik auto keur en wordt afgekeurd wil de verkopende partij ook de reden weten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:49

tita schreef:
Dus jij vind dat alleen jij recht heb op de uitslag van de röntgen omdat jullie betaald hebben.

Als ik auto keur en wordt afgekeurd wil de verkopende partij ook de reden weten.

Nee, tita. Dat vind ik niet.
Ik vind wel dat wij de eerste zouden moeten zijn die die uitslagen moeten horen en daarnaast ook dat de dierenarts aan zowel ons als aan de verkoper één lijn geeft in zijn advies.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:51

Ik snap wel dat je als verkopende partij graag geïnformeerd wilt worden, maar dat gebeurt pas nadat er is gesproken met de opdrachtgever en deze hiervoor toestemming heeft gegeven. Als je toch het paard wilt kopen ondanks de bemerking hoeft een verkopende partij dit niet eens te weten. Misschien hou je zoiets wel liever voor jezelf en het is het probleem van de verkopende partij niet meer.

En inderdaad bij afkeur laat je de verkopende partij weten waarom je afziet van de koop. Normaliter spreek je af dat bij afkeuring/negatief advies de verkopende partij betaald en uiteraard mogen zij de uitslag dan weten. Zij hebben dan immers betaald voor de foto's.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:52

mavantos schreef:
Ik snap wel dat je als verkopende partij graag geïnformeerd wilt worden, maar dat gebeurt pas nadat er is gesproken met de opdrachtgever en deze hiervoor toestemming heeft gegeven. Als je toch het paard wilt kopen ondanks de bemerking hoeft een verkopende partij dit niet eens te weten. Misschien hou je zoiets wel liever voor jezelf en het is het probleem van de verkopende partij niet meer.

En inderdaad bij afkeur laat je de verkopende partij weten waarom je afziet van de koop. Normaliter spreek je af dat bij afkeuring/negatief advies de verkopende partij betaald en uiteraard mogen zij de uitslag dan weten. Zij hebben dan immers betaald voor de foto's.

Je verwoordt mijn mening erg fijn, dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:53

Upendo misschien besef je niet helemaal dat op het moment dat je beslist een paard te laten keuren, je in feite al de koop hebt gedaan. Als het paard dan wordt goedgekeurd kun je niet zeggen: o, ik wil hem toch maar niet. Je hebt het paard dan gewoon gekocht.
Maar, in dezen. heb je een voorbehoud gemaakt namelijk, dat het paard gekeurd moest worden. Uit de keuring kwamen dermate bemerkingen waardoor jij besloot van de keuring af te zien. Dat recht heb je dan. Maar in zo'n geval heeft de verkoper (omdat je gebruik hebt gemaakt van dat voorbehoud) ook het recht om te weten waarom de koop toch niet doorgaat. Het wel zo dat de verkoper niet de foto's mag hebben. De foto's zij van degene die daarvoor heeft betaald
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-06-18 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:55

Niet zo zeuren en op zoek gaan naar een ander paard. Eventueel dierenarts bellen of mailen dat je het niet netjes vindt en verder niet bij stil staan.
Wat wil je er mee bereiken, schadevergoeding? Kom zeg %)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:56

Eerlijk gezegd snap ik niet dat jullie 'pissig' zijn, ik zou zeggen er niet geheel content mee te zijn dat verkopers eerder zijn ingelicht dan jullie.
Wat moet je ermee....niks, zonde van je energie en paard word er niet beter van en koop je toch niet ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:57

Ik zou een volgende keer gewoon bedingen dat de verkoper de keuring betaalt bij een negatief aankoopadvies. Een beetje professionele verkoper doet dat gewoon. Of verkoopt een compleet gekeurd paard. Dat scheelt een hoop gedoe en teleurstellingen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-06-18 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:57

Nou ik zou er ook niet blij mee wezen als ik een paard laat keuren (op mijn kosten) en als ik direct daarna contact op neem met de verkoper dat die al volledig op de hoogte zijn. Omdat de da eerst hun belt en dan pas mij.
Niet omdat ik vind dat ze het niet mogen weten, want daar gaat het niet om. Want ze zouden van mij gewoon het verslag kunnen krijgen.