Paarden trailer opknappen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Paarden trailer opknappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 23:40

Beste Bokkers ,

graag wil ik advies van jullie horen over het opknappen van een paardentrailer. Ik zit er aan te denken om voor mezelf een paardentrailer aan te schaffen zodat ik niet meer afhankelijk ben voor andermans paardentrailer te vragen om te lenen. Alleen is mijn budget voor een nieuwe paardentrailer veel te laag , dus word het een opknap paardentrailer.

Nu heb ik een oude Westfalia ( 2paardstrailer) bouwjaar 1986 op het oog wat er nog goed uit ziet behalve de laadklep met vervangen worden , hier zit een flinke scheur in aan de buitenkant goed te zien en aan de binnenkant van de laadklep zit een rubbermat dat er goed uit ziet op de foto. De paardentrailer is van hout met polyester dak.Dus echt een oude Wesfalia .
De vloerbodem van de trailer die kan nog wel mee maar moet in de loop van de jaren wel vervangen worden ,mocht ik toch besluiten om de paardentrailer te kopen dan vervang ik ook gelijk de vloerbodem.

Nu mijn vraag voor jullie is : Welke soort hard hout voor de laadklep en vloerbodem van de paardentrailer? Ook wil ik graag de vloerbodem verstevigen zodat de vloerbodem langer mee gaat ! Wat moet ik hiervoor hebben?

De kleur van de paardentrailer vind ik niet echt mooi dus zal geverfd moeten worden , met welke verf kan ik dat het beste doen? Wel verf dat tegen weer en wind ( regen) kan ?

Ik hoor jullie wel hier over en alvast bedankt voor de advies. En mocht ik de paarden trailer kopen dan maak ik wel een topic aan over het opknappen van de paardentrailer.

En ik weet niet is er ook de mogelijkheid om bij de Westfalia paardentrailer een zijklep( voorkant) te laten maken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 00:20

Als het een Saturnus is, twee opties:
1) laten staan en iets anders zoeken.
2) volledig slopen en vanaf de bodem opnieuw opbouwen (de Saturnus kun je straffeloos helemaal uit elkaar schroeven)

Aangezien je zegt dat ie van hout is, is het zeer waarschijnlijk een Saturnus. Check dan de stalen delen waar de triangels op geschroefd zijn (de delen waar de wielen aan vast zitten). Deze mogen geroest zijn, maar GEEN gaten in vallen!!! (deze delen is niet meer aan te komen, tenzij je een donor trailer vindt)

De rest van het chassis moet uiteraard ook in fatsoenlijke staat verkeren, maar die platen zijn de meest gevoelige delen.

Houdt er wel rekening mee dat het volledig opnieuw bouwen van een Saturnus je ongeveer 3000 - 4000 euro kost! Dat is wel de moeite waard omdat je dan weer met een nieuwe Saturnus rijdt, die gewoon 15 jaar mee gaat (proefondervindelijk vast gesteld) en voor die prijs vind je geen nieuwe Westfalia.

Heb je een link van de bewuste trailer?

twater

Re: Paarden trailer opknappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:40

Kom op zeg €3000 tot €4000 voor het opnieuw opbouwen van een paardentrailer. Laten we even realistisch blijven aub.
En idd voor die prijs vind je geen nieuwe westfalia want westfalia word niet meer gemaakt !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:32

twater schreef:
Kom op zeg €3000 tot €4000 voor het opnieuw opbouwen van een paardentrailer. Laten we even realistisch blijven aub.
En idd voor die prijs vind je geen nieuwe westfalia want westfalia word niet meer gemaakt !

Westfalia wordt nog gewoon gebouwd, staat alleen een andere naam op.

Maarre, tel even mee:
Plaatwerk, vloer 25mm mehranti watervast verlijmd buitenkwalitiet 500 euro (153 x 305, past precies)
Lak voor de vloer, hufterproof zeewtarbestendige botenlak 500 euro, tevens bruikbaar als randsealer. drie a vier lagen erop zetten, beide kanten. Eerst gaten boren, dan lakken.
Wanden en laadklep: drie platen 305 x 153 betonplex in leuke kleur (licht!!) 300 euro.
Chassis opnieuw laten stralen en verzinken, waar dat lastig is, schopperen: 500 euro.
Remmelarij, wiellagers en banden vervangen, inkl triangelbussen, eventueel schokdempers: 400 - 500 euro
Elektrische installatie vervangen 250 euro
Alle moeren en bouten om de boel volledig opnieuw op te bouwen, waar mogelijk RVS A2 (niet in het chassis/wielophanging) 250 euro

De triangels kosten iets van 300 euro per stuk, ankerplaten zaten ook ergens rond de 100 euro.
Ga ik er vanuit dat je alle noodzakelijke gereedschappen, inkl momentsleutel voor de wielophanging en een lasapparaat, al hebt.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:48

Wij zijn bezig met onze trailer de bodem leek prima als mijn vriend eronder keek en van boven ook evjter zoals je op de foto ziet ik snap niet dat ik hier nog een paard in gezet heb ! Wij bouwen hem vanaf kaal chassie opnieuw op!

Nieuwe rem kabels alle 4 de wielen nieuwe wie lagers. Nieuwe bodem.
Onderstuk word deels opgebouwd van aluminium ( van een oude sloop trailer nu op maat gemaakt! Al het alluminium verven we met hamerite verf. Het hout kunnen we her gebruiken van wat erin zat alleen de 30 cm vanaf de bodem eraf zagen! Wij zijn dus met wat zoeken en puzzelen voor om en nabij 300 euro klaar en dan issie als nieuw!
Afbeelding

En dit heb ik tot nu!

Afbeelding

twater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:05

ikke schreef:
twater schreef:

Maarre, tel even mee:
Plaatwerk, vloer 25mm mehranti watervast verlijmd buitenkwalitiet 500 euro (153 x 305, past precies)
Lak voor de vloer, hufterproof zeewtarbestendige botenlak 500 euro, tevens bruikbaar als randsealer. drie a vier lagen erop zetten, beide kanten. Eerst gaten boren, dan lakken.
Wanden en laadklep: drie platen 305 x 153 betonplex in leuke kleur (licht!!) 300 euro.
Chassis opnieuw laten stralen en verzinken, waar dat lastig is, schopperen: 500 euro.
Remmelarij, wiellagers en banden vervangen, inkl triangelbussen, eventueel schokdempers: 400 - 500 euro
Alle moeren en bouten om de boel volledig opnieuw op te bouwen, waar mogelijk RVS A2 (niet in het chassis/wielophanging) 250 euro

De triangels kosten iets van 300 euro per stuk, ankerplaten zaten ook ergens rond de 100 euro.
Ga ik er vanuit dat je alle noodzakelijke gereedschappen, inkl momentsleutel voor de wielophanging en een lasapparaat, al hebt.

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar het zijn gewoon fantasieprijzen die jij noemt en lang niet alles wat jij opnoemt hoeft vervangen te worden.En zoveel fantastisch beter is een westfalia nou ook weer niet tov ander merken En westfalia bestaat NIET meer maar is teruggekomen als Bockman comfort.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:48

twater schreef:
ikke schreef:

Maarre, tel even mee:

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar het zijn gewoon fantasieprijzen die jij noemt en lang niet alles wat jij opnoemt hoeft vervangen te worden.En zoveel fantastisch beter is een westfalia nou ook weer niet tov ander merken En westfalia bestaat NIET meer maar is teruggekomen als Bockman comfort.

Klopt, Bockmann heeft Westfalia opgekocht. Nu heet het Bockmann maar als je mijn Westfalia en die Bockmann op de brug zet, zie je dat het onderstel exact hetzelfde is. Kortom, het wordt nog gewoon gebouwd, met een ander stickertje.

Als ik iets bouw, bouw ik het goed en een Saturnus is daar bij uitstek geschikt voor omdat je 'm ongestraft helemaal uit elkaar kunt knutselen en weer in elkaar kunt knutselen en dan weer een goede trailer hebben. Kun je niet van elke trailer zeggen.

jansje73

Re: Paarden trailer opknappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 08:02

Ik wist niet dat Westfalia is overgenomen door Bockman. Weet wel dat Bockman ook goede trailers zijn , maar Westfalia vind ik ook super op de weg liggen achter de auto.

Voor 3000/4000 euro een opknap trailer kopen vind ik wel heel erg veel geld, dan kan je net zo goed een 2ehandse trailer kopen . Ik heb de trailer nog niet gezien , dit staat deze week op de planning. Dan kan ik zien wat er allemaal nodig is om de trailer op te knappen .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:09

jansje73 schreef:
Ik wist niet dat Westfalia is overgenomen door Bockman. Weet wel dat Bockman ook goede trailers zijn , maar Westfalia vind ik ook super op de weg liggen achter de auto.

Voor 3000/4000 euro een opknap trailer kopen vind ik wel heel erg veel geld, dan kan je net zo goed een 2ehandse trailer kopen . Ik heb de trailer nog niet gezien , dit staat deze week op de planning. Dan kan ik zien wat er allemaal nodig is om de trailer op te knappen .

Wanneer je die trailer koopt en je legt er 3500 bij voor de restauratie, heb je voor goed 4k een net zo goed als nieuwe Westfalia.