Deken zogende merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carl123

Deken zogende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:21

Help! Mijn merrie zit onder de bobbels veroorzaakt door insectebeten!
Ze heeft een week oud veulen die ze zoogt.
De flap van haar rambo vliegendeken komt te ver over haar benen zodat veulen moeilijker kan drinken.
Wie kan mij geschikt vliegendeken adviseren aub?
Welk insectwerend middel is meest effectief?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:24

Carl123 schreef:
De flap van haar rambo vliegendeken komt te ver over haar benen zodat veulen moeilijker kan drinken.

Weet niet of het een slecht idee is.. Waarschijnlijk wel, maar heb je niet een ouder vliegendeken wat je in kan knippen bij de benen?

Oh en een mix van kruidnagel, knoflook, citroen en een beetje dethol werkt perfect voor in de wei :)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:26

CharmingS schreef:
Carl123 schreef:

Weet niet of het een slecht idee is.. Waarschijnlijk wel, maar heb je niet een ouder vliegendeken wat je in kan knippen bij de benen?

Oh en een mix van kruidnagel, knoflook, citroen en een beetje dethol werkt perfect voor in de wei :)

Thx!
Ja een decathlondeken, maar die hangt nogal los en vind het wat gevaarlijk voor het veulen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:27

Wat je kunt doen is een oude/goedkopere vliegendeken gebruiken en daarin een uitsparing ter hoogte van de flank knippen zodat het veulen er goed bij kan.
Denk erom dat de buiksingels (en andere lossen delen) goed aansluiten, dat het veulen daar niet tussen kan komen of er in klem kan komen te zitten.

Als het veulen iets ouder is, zal die heus in staat zijn om de Rambo aan de kant te schuiven.

Kwa insectwerende spray vind ik Bremse Bremse (nu paardenparfum) het meest effectief.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:28

Hier liep merrie met een exceem deken. Veulen vond het in begin wat vreemd om met haar hoofd de deken aan de kant te moeten duwen maar was het zo gewend. Wel pas deken op gedaan nadat veulen goed wist waar de uier was

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:29

Ik heb een merrie met zomerexceem en zij heeft ook altijd een Rambo deken op. Als ze een veulen zoogt dan sla ik de lange flappen naar binnen (omhoog) en zet ze vast (met stevige steken) aan de rest van de deken en dat gaat eigenlijk prima

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:29

Of de flap onder de buik samentrekken met een zacht touwtje?
In vlindervorm, zeg maar?

Geen vreemde luchtjes op de buik en/of uier smeren in elk geval!
Het laatste wat je wilt is dat je veulen afkeer krijgt van de melk -O-

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:35

Shirley schreef:
Of de flap onder de buik samentrekken met een zacht touwtje?
In vlindervorm, zeg maar?

Geen vreemde luchtjes op de buik en/of uier smeren in elk geval!
Het laatste wat je wilt is dat je veulen afkeer krijgt van de melk -O-

Dat is ook een goede opmerking! Ik dacht eraan om het op het deken in omgeving van haar hals aan te brengen, daar zit het vol van de bulten.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:36

Dees schreef:
Wat je kunt doen is een oude/goedkopere vliegendeken gebruiken en daarin een uitsparing ter hoogte van de flank knippen zodat het veulen er goed bij kan.
Denk erom dat de buiksingels (en andere lossen delen) goed aansluiten, dat het veulen daar niet tussen kan komen of er in klem kan komen te zitten.

Als het veulen iets ouder is, zal die heus in staat zijn om de Rambo aan de kant te schuiven.

Kwa insectwerende spray vind ik Bremse Bremse (nu paardenparfum) het meest effectief.

Beter dan veerust?

butengeweun

Re: Deken zogende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:39

Afbeelding

Merrie liep hier in deze deken (ze is er zelfs mee bevallen iets van ik hou iedereen voor de gek en poep gewoon snel mijn veulen zonder voortekenen eruit). Gebruikte zelf gewoon veerust maar woon ook niet in een gebied met veel steekbeesten

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:44

butengeweun schreef:
[ [url=m/jt9SD6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Merrie liep hier in deze deken (ze is er zelfs mee bevallen iets van ik hou iedereen voor de gek en poep gewoon snel mijn veulen zonder voortekenen eruit). Gebruikte zelf gewoon veerust maar woon ook niet in een gebied met veel steekbeesten

Amai, super, heb zelfde deken maar durfde het niet aan met die flappen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:54

er mee laten bevallen zou ik ook niet doen. Mevrouw had bijna geen uier. At 15 minuten van tevoren nog haar bixs en stond gewoon wat te slapen. Werd ik gebeld 15 minuten na voeren er ligt een veulen naast. Of naja mijn moeder kregen ze het eerst te pakken.

Maar gewoon op een niet te warme dag proberen misschien weet hij/zij binnen 2 tellen de uier te vinden hoef je ook geen andere deken of iets om te doen.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:58

butengeweun schreef:
er mee laten bevallen zou ik ook niet doen. Mevrouw had bijna geen uier. At 15 minuten van tevoren nog haar bixs en stond gewoon wat te slapen. Werd ik gebeld 15 minuten na voeren er ligt een veulen naast. Of naja mijn moeder kregen ze het eerst te pakken.

Maar gewoon op een niet te warme dag proberen misschien weet hij/zij binnen 2 tellen de uier te vinden hoef je ook geen andere deken of iets om te doen.

Thx, maar de flappen komen erg laag en ik vind het deken nogal warm ook, ben op zoek naar iets meer geschikt dat luchtiger is met minder lange flappen. Zal eens bij Agradi kijken ;-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:59

Carl123 schreef:
Beter dan veerust?

:D
volgens mij werkt vrijwel alles beter dan veerust :+

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:49

Mijn merrie gaf ook gewoon melk met deken op.
Veulen raakt het snel gewoon dat ze de flap wat naar boven moeten duwen hoor.
Afbeelding

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 01:05

Ik heb paar zebra dekens gekocht. Hopelijk helpt het...