Paard op naam zetten, maar paspoort bij paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Paard op naam zetten, maar paspoort bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 01:41

Toen ik mijn paard kocht en ik hem op de pensionstal zette, zei de pensionstalhouder dat het paspoort in de zadelkast moet, voor als hij controle krijgt. Op zich logisch, maar ik vroeg hem toen of ik hem dan wel op naam kan zetten, want dan moet het paspoort opgestuurd worden. Hij zei toen dat dat niet kan, maar paard hoefde ook niet per sé op naam, had geen voordelen. Dus toen toch maar eerst zo gelaten, maar nu heb ik hem een aantal maanden en ik zou hem toch wel graag op naam willen zetten.. Wat dus wel betekent dat het paspoort een paar dagen weg zal zijn, en ik heb ergens gelezen dat een kopie bij controle niet volstaat. Maar het moet toch mogelijk zijn om een paard op naam te zetten? Het is voor mij helaas te ver om naar de instantie toe te rijden en het zo in één dag op te lossen.. Ergens denk ik, we hebben in al die maanden geen controle gehad en de pensionhouder komt er niet achter als het paspoort er niet ligt, hoe groot is de kans dat hij nu juist dan controle krijgt? Maar je zult net zien.. Wat denken jullie hiervan? Of vinden jullie dat hij gelijk heeft wat op naam zetten betreft, dat het geen nut heeft? Ik weet dat het geen eigendomsbewijs is, maar toch..

lovehaffie

Re: Paard op naam zetten, maar paspoort bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 01:58

Ik kreeg een vrijwaringsbewijs... Misschien kan je dat vragen bij je stamboek?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 02:07

Wat is de reden waarom je het paspoort op je naam wilt zetten?

Tenzij je wilt gaan fokken heeft het geen enkele meerwaarde. Het kost alleen geld. Maar het toont niet aan dat je eigenaar bent of iets dergelijks.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 02:09

Bij welk stamboek was dit? Bij mij gaat het om een Draver, ik heb het probleem aan hen voorgelegd, maar kreeg alleen het antwoord dat het paspoort normaal gesproken naar hun opgestuurd wordt en wat de kosten hiervan zijn, ze hebben niet op het eigenlijke probleem gereageerd..

Het is een ruin, dus fokken zal geen optie zijn :+ :') Dus het heeft echt verder geen meerwaarde? Wat is dan de reden dat veel mensen (ook als ze niet willen fokken) het toch doen?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 02:30

Ik ken niemand die buiten het fokken om een paard op hun naam heeft gezet, dus kan je geen reden waarom vermelden.

Heb mijn merrie 16 jaar gehad ( ook een draver ). Ze had een paspoort omdat haar stamboekpapier achter gehouden was zoals voor het verplicht chippen vaker gebeurde. Afstamming stond wel vermeld erin maar ze heeft nooit op mijn naam gestaan.
Mijn ruin, zonder papieren staat wel op mijn naam maar hem heb ik vanaf dat hij 2 weken oud was en ik ben degene die hem gechipt heeft.

Maar het heeft geen enkele meerwaarde. Er wordt nooit naar gevraagd. Het bewijst niks. Het kost alleen geld om het te laten aanpassen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 02:33

Alledrie mijn paarden staan op mijn naam, nee het voegt niks toe en het kost wat geld.
Maar toch geeft het een fijn gevoel ze op naam te zetten.

Paspoort zal hooguit 5 werkdagen weg zijn, zou wel heel toevallig zijn als er net in die dagen een controle is. Zou me daar geen zorgen om maken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 06:14

Eigenlijk valt het qua geld wel mee bij een Draver, het kost maar €7,50.. Ze zeggen dat ik hem op moet sturen, dan zetten ze de gegevens er in, ik kan het geld overmaken naar de bankrekening en zodra ze het geld ontvangen hebben sturen ze het paspoort terug. Dus eigenlijk zou dat wel met 5 werkdagen geregeld moeten zijn? Bijvoorbeeld maandag op de post, geld ook direct overmaken, dan zouden ze dinsdag het paspoort en het geld moeten hebben en kunnen ze het woensdag weer terugsturen, dan zou ik het donderdag of vrijdag terug moeten hebben?

Klopt wel, Onali, ik vind het op de één of andere manier ook een fijn gevoel om hem op naam te hebben.. Weet niet waarom.. Voelt ergens vervelend dat hij nog op naam van zijn vorige eigenaar is, en het is nog een aardige vrouw ook..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 06:43

Weet je zeker dat dat alle kosten zijn?
Ben je al lid van het stamboek dan?

Ik heb het gelaten, vind het echt te duur en nutteloos voor zoveel geld ( heel veel duurder als 7,50 euro)

Overigens zou ik wel een kopie maken tezamen met de kopie correspondentie van de mails met het stamboek voor indien er controle komt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 06:58

Gewoon een kopie maken en als er controle komt kunnen ze bet desbetreffende stamboek bellen. Niet te moeilijk denken, kans dat er net in die 2 weken controle komt zou wel heel toevallig zijn..

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:02

Paspoort op mijn naam zetten heeft 4 weken geduurt.
Het kan dus langer onder weg zijn dan een paar dagen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:06

Bij mijn paint ben ik mijn paspoort toen toch wel een week of twee kwijtgeraakt (ging via België, waar paspoort uitgegeven was, ik woon in NL). Papieren ben ik stukken langer 'kwijt' geweest, dat ging via het moederstamboek in Amerika. Paard is inmiddels twee eigenaren verder en volgens mij staat hij nog steeds op mijn naam overal. Maakt op zich weinig uit, alleen voor het stamboek dus niet duidelijk waar paardje zich 'bevindt' qua eigenaar. Ik wilde zelf wel graag mijn paard op naam.

Mijn huidige paard heb ik het paspoort van op naam laten zetten door langs te rijden bij het stamboek (is maar een half uur rijden). Het papier heb ik, vrijwaring is getekend door de fokker, maar heb ik niet op naam laten zetten, in verband met lidmaatschap van het stamboek dat best prijzig is, en geen concrete fokdoelen of keuringsdoelen. Stamboek organiseert vooralsnog ook geen evenementen die voor mij interessant zijn, dus dat heb ik overgeslagen.

Paspoort op naam geeft geen eigendom aan, is nergens bewijs voor. Je koopcontract is nog je beste 'eigendomsgarantie', hoewel ook niet waterdicht. Toch voelt het prettiger als paspoort ook op naam staat.

En ja, dan heb je je paspoort dus even niet bij je paard - tenzij je zelf naar het stamboek / de paspoort-uitgevende instantie kunt rijden in één dag op en neer, ben je die gewoon een paar dagen kwijt. Maak een kopietje van de pagina met het chipnummer, en bij twijfel bellen ze je veearts en / of de paspoort-uitgevende instantie maar, toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:19

Zit er niet los een stamboekpapier bij? Dat is bij het KWPN namelijk het geval.

Je stuurt bij het opnaam zetten het stamboekpapier op en het paspoort blijft bij het paard. Daar krijg je een stikkertje voor opgestuurd en die plak je in het paspoort.
En je krijgt dan het stamboek papier ook weer retour waar jij dan als eigenaar op vermeld staat.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:22

Volgens mij is het wel verplicht om te doen eigenlijk. Maar niemand doet het, juist omdat het geen meerwaarde heeft en ziek veel geld kost. Het kost echt meer dan die 7.50. Je moet namelijk aangetekend heen en terug sturen betalen, administratiekosten, lidmaatschap ect.

Als men het nou goedkoper zou maken dan zouden veel meer mensen moeite doen denk ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:27

Dan heeft je stalhoudermaarc even pech, ik heb hem zeker opgestuurd om op naam te zetten. Voelt toch een stuk prettiger! Desnoods even bellen met paspoort uitgevende instantie hoe dit te overbruggen? Die doen dit dagelijks.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:31

NatasjavE schreef:

Je stuurt bij het opnaam zetten het stamboekpapier op en het paspoort blijft bij het paard. Daar krijg je een stikkertje voor opgestuurd en die plak je in het paspoort.
En je krijgt dan het stamboek papier ook weer retour waar jij dan als eigenaar op vermeld staat.

dit heb ik ook!
een los papier wat de op naam zetting is.
deze moet ik ook thuis bewaren en de andere papieren (het boekje)
kunnen gewoon bij je paard blijven. daarmee kunnen ze niet op naam zetten namelijk.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:37

NatasjavE schreef:

Dat hebben wij ook gedaan, kost veel geld alleen voor de sticker, want wij kregen het stamboekpapier retour zonder verandering want wij zijn geen lid van het KWPN ( ruim €100,- per jaar en als je niet fokt heb je daar geen enkel voordeel van )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:06

Ohh...ja ik ben zowiezo lid. Fok niet zo veel maar je ontvangt iedere 2 weken het blad van het KWPN. Vind ik heel leuk.
Daarnaast wilde ik uiteraard met de merrie naar de keuring.

Maar op naam zetten kan ook zonder lid te zijn. Is alleen wel duurder dan voor leden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:30

NatasjavE schreef:

Bij Dravers niet :) Zodra het paard de sport uitgaat, wordt hij uit het stamboek geschreven als verkocht zonder papieren of gestorven. Je kan het wel voor het stamboek op naam laten zetten, maar dan zit je met lidmaatschapskosten en ben je zo 250 euro verder. Het paspoort gaat wel gewoon mee, en ze zijn inderdaad snel met overschrijven in het paspoort hoor :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:55

twinducklin schreef:
Ik ken niemand die buiten het fokken om een paard op hun naam heeft gezet, dus kan je geen reden waarom vermelden.

Heb mijn merrie 16 jaar gehad ( ook een draver ). Ze had een paspoort omdat haar stamboekpapier achter gehouden was zoals voor het verplicht chippen vaker gebeurde. Afstamming stond wel vermeld erin maar ze heeft nooit op mijn naam gestaan.
Mijn ruin, zonder papieren staat wel op mijn naam maar hem heb ik vanaf dat hij 2 weken oud was en ik ben degene die hem gechipt heeft.

Maar het heeft geen enkele meerwaarde. Er wordt nooit naar gevraagd. Het bewijst niks. Het kost alleen geld om het te laten aanpassen.

Waarom werd voor verplicht chippen stamboekpapier achtergehouden vaak?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:06

Zie mijn verhaal. Paard uit de sport = uit het stamboek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:13

WendyBZ schreef:

Waar kan ik dat verhaal dan vinden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:19

Bij het NSPS stuur je het stamboek papier op, paspoort hou je thuis.

Zo doe ik het ook als mijn pony's ergens anders staan, papier hou ik thuis, paspoort bij de pony.
Pony's staan nu aan huis en bewaar ik het wel netjes bij elkaar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:20

anjali schreef:
WendyBZ schreef:

Waar kan ik dat verhaal dan vinden?

De post boven je :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:43

Paspoort van mijn pony staat nog op de eerste eigenaar, ik ben zijn 3e eigenaar. Ik zie er geen meerwaarde van in om het te laten aanpassen, vind het maar gedoe. :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:50

TS misschien moet je de VWA even bellen. Zij controleren dus ze horen ook te weten hoe dit zit.