De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:22

Ik heb een nieuwe cap gekocht nadat ik loeihard met mijn oude cap was gevallen (had een hersenschudding, als ik hem niet opgehad had....). Ik heb er eentje gekocht die aan alle kanten te verstellen is (ik haat een scheve cap) en die er mooi uitzag op mijn hoofd. Dus nee, ik zou niet een cap kopen vanwege het prijskaartje of glimmertjes.

Maar tóch, als ik foto's zie, vind ik mooi als iemand een nette cap op heeft die ook netjes gepoetst is. Vind ik mooier dan zonder cap soms.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:24

Babootje schreef:
Hoorde ik hier Decathlon? Dat is geen (in NL) goedgekeurde cap.

Blue_Eyes schreef:
Zeker wel. Hebben gewoon een CE/EN 1384 keurmerk dat voldoet aan de eisen tot 2014. Dat mag weliswaar niet meer gefabriceerd worden, maar bij mijn weten nog wel gewoon verkocht. Niet-goedgekeurde caps mogen überhaupt niet verkocht worden en een concern zo groot als Decathlon is echt niet zo stom om op zo'n grote schaal tegen de wetgeving in te gaan.


2014 is inmiddels alweer 4 jaar gelden :D. Ik heb begrepen dat Decathlon caps niet in NL goedgekeurde cap is (tot frustratie van merken die dat hier wel zijn). Dat het wel verkocht mag worden heeft te maken met het feit dat het in Fr wel een goedgekeurde cap is en de eisen NL en Fr dus van elkaar verschillen. En de EU markt dus open is.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:59

xyzutu2 schreef:
Toevallig liet ik laatst mijn (€100 kostende) cap van de bovenste plak van mijn zadelkast op de grond vallen en had het er met andere ruiters over of die nou vernieuwd moest worden of niet. Die ruiters hadden net zoals Festeropre weinig goeds te zeggen over ruiters die honderden euro's 'verspillen' aan caps die in simpelere en goedkopere vorm net zo veilig zijn.
Dat vond ik wel grappig, want ik stond op mijn € 70 kostende, tien jaar oude rijschoenen naast hun honderden euro's kostende Petrie rijlaarzen.
Maar die laarzen waren vast géén geldverspillen en duurdoenerij. :D

Ik zou persoonlijk nooit € 600 aan een cap uitgeven die je na 1 val moet vervangen, maar ik zou ook niet die honderden euros kostende rijlaarzen kopen die mensen die daartegen fulmineren wel als acceptabel zien. Tegelijkertijd heb ik tien verschillende hoofdstellen voor 1 paard, dus in plaats van neerkijken op de keuzes van anderen zou ik gewoon af en toe eens de eigen zadelkast openen en kijken naar je eigen financiele keuzes. Die zal vast ook niet iedereen kunnen begrijpen. ;)


Ik heb ook dure rijlaarzen van kalfsleer, maar ik heb nog nooit zo comfortabele laarzen gehad. Het liefst draag ik ze de hele dag en ik kan er ook mee autorijden. Zijn hartstikke soepel. Hiervoor altijd rubber laarzen gehad en die moest ik elk jaar vervangen en zaten voor geen meter. Met mijn kalfsleren laarzen doe ik al 6 jaar en die kunnen nog minstens het dubbele mee. Dus dat vind ik eigenlijk een andere discussie. Mijn cap van 100 euro zit top, en een cap van 500 euro ook. Daar zit minder verschil in voor mijn gevoel. Daarbij, als je valt moet je hem vervangen. Met rijlaarzen niet.
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 24-05-18 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:19

Het is gewoon zo in het leven dat alles wat van betere kwaliteit is en comfort heeft ook een prijskaarrje heeft. En soms heeft iets een prijskaartje omdat mensen het gewoon mooi vinden en er geld voor over hebben. Waarom een duur zadeldekje in 6 verschillende kleuren terwijl een dubbelgevouwen verhuisdeken ook prima dienst doet? Waarom een dure polyester trailer terwijl je paard ook in een houten kan staan, waarom een nieuwe auto terwijl de oude gewoon prima voldoet? Omdat het oog ook wat wil, omdat je comfort wil. En als je het kan betalen waarom niet. Ik heb altijd erg zuinig moeten leven maar toen ook geleerd dat goedkoop vaak duurkoop is. Als je het geld er voor over heb voor een dure en comfortabele cap...waarom dan niet. Maar het is inderdaad wel een beetje zonde als er mee gebeurt waar het dong voor gemaakt is. Als je op je hoofd valt zijn je hersentjes gespaart gebleven maar helaas pindakaas de cap aan vervanging toe. Zou dat niet bij een verzekering kunnen worden opgegeven vraag ik mij af.

kamsel
Berichten: 3412
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:30

Janine1990 schreef:
Loes1996 schreef:
Iemand heeft namelijk bedacht dat iedereen die minder wil betalen ook geen ovaal hoofd mag hebben


_/-\o_

Zullen we hem samen opzoeken en in elkaar timmeren??
Die man verdient zo géén Nobelprijs -O-



Charles Owen heeft verschillende modellen waarvan een aantal zeker geschikt voor ovale hoofden (een aantal ook echt niet).

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27112
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:32

Festeropre schreef:
Caps en natuurlijk vele andere produkten, verheven tot ware statussymbolen,Het lijken ware kroontje op het hoofd, met de daarbij horende diamanten en edelstenen.
Doe jij hieraan mee of juist niet en waarom?

Waarom rijd jij met bruine leren laarzen in plaats van de goedkope (half) rubberen rijlaarzen die bij normaal gebruik ook zomaar 10 jaar meegaan?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:58

Festeropre schreef:
Je hoeft mij niet terug te nemen in de tijd, ik draaide toen zelf al vollop mee!
Ik maak de afweging geen cap te dragen in de bak; ingeschat risico tegenover het ongemak wat ik van ervaar.
Overigens, buiten draag ik wel een cap.
Ook gebaseerd op eigen inschatting.
Er zijn stalgenoten die een cap dragen en toch meer risico pakken door bv. zonder veel kennis en ervaring op een onervaren paard te stappen, ondanks de cap.
Veiligheid zit mi niet enkel in middelen maar ook in het vermogen tot het inschatten van rieël gevaar.
En natuurlijk vraag ik het mij ook af bij alles om mij heen, niet enkel de cap, dat is nu even het genomen voorbeeld.


Vetgedrukt de essentie...

Ik vind het ook interessant dat het een statussymbool is geworden. Maar inschatting van gevaar is de basis. Blijkbaar voelen veel mensen zich veiliger met cap. Prima toch? Mode is vanzelfsprekend als meer mensen een cap gaan dragen. Ik was in begin vh millennium een van de eerste op de ponyclub met leren laarzen. Wat een opmerkingen kreeg ik over me heen! Dat ik nu niet moest denken dat ik beter kon rijden omdat ik die laarzen had. Het eerlijke verhaal was dat ik 4-6 paar aigles per jaar versleet (80 gulden) en die leren laarzen (twee maten te groot, want dan paste de lengte en breedte vd schacht goed en ik kon altijd dikke sokken aantrekken) waren 200gulden. Ik heb ze nog steeds.... You do the math.

Ik ga geen mensen veroordelen voor het dragen van wat voor bling cap(of kep) dan ook. Maar waarom dan wel de veroordeling als iemand anders ervoor kiest 'm niet op te zetten terwijl je zelf ook fietst zonder helm? Dan heeft 't namelijk niet meer te maken met een reële inschatting van gevaar, maar met mode (dat hoort zo). En daar gingen we niemand om veroordelen toch?

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:28

Hallelujah. Na het hele topic doorgelezen te hebben vraag ik me af wat nu precies de discussie is.

Maar goed. Ik draag altijd een cap. Heb een paar hersenschuddingen gehad (ook door andere stunts dan alleen paardrijden :+ ) en kan het dus absoluut niet gebruiken om dit nog een keer te gebruiken.
Vandaar dat ik ook een duurdere cap heb, die meer keurmerken heeft (Charles Owen). En het liefst ook 1 die comfortabel zat en niet teveel een zweethoofd geeft.
Doe ik dit om duur te doen of meer status te krijgen? Absoluut niet.

Maar, als je dan toch een paar uur per week zo'n ding op je hoofd hebt, dan vind ik dat het ook wel 1 mag zijn die je mooi vindt. Of ie nou 20 euro of 900 euro kost.

En ja, ik vind de KEP's en Samshields ook prachtig en zou ook best wel 1 willen hebben. Maarja, dat kost dan allemaal weer net wat teveel geld.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:11

Babootje schreef:
2014 is inmiddels alweer 4 jaar gelden :D. Ik heb begrepen dat Decathlon caps niet in NL goedgekeurde cap is (tot frustratie van merken die dat hier wel zijn). Dat het wel verkocht mag worden heeft te maken met het feit dat het in Fr wel een goedgekeurde cap is en de eisen NL en Fr dus van elkaar verschillen. En de EU markt dus open is.

Dat had ik ook uitgerekend ja, dat lukt me nog net wel :')

Ik ben dan toch heel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt. Ik heb me suf gegoogeld, maar ik kan er niets over vinden van na 2016. Alles wat ik vind is dan toch echt dat caps met een CE-EN 1384 keurmerk gewoon verkocht mogen worden, maar dat alles wat nieuw gefabriceerd wordt, aan de VG1 norm moet voldoen. En dat zijn allebei EU-normen, Nederland heeft geen 'eigen eisenpakket'. Bij werkelijk alle caps op de Decathlon pagina zie ik staan: 'voldoet aan de richtlijn EN 1384:2017'.
Zoals gezegd: ik rijd zelf met een Uvex, net als mijn beide kinderen. Maar als dat verhaal klopt, zal ik mensen ook niet meer aanraden om een Decathlon cap te kopen als hun kind een jaartje gaat paardrijden.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:24

Ben begonnen met een goedkope cap van 80 euro. Vonden mijn ouders toen al veel geld :')
Daarna omdat ik toch wat wedstrijdjes ging rijden een Charles Owen gekocht. Maar deze werd te groot en had een enkrm zweethoofd.

Nu heb ik een Samshield en die zit geweldig! En ja die kostte behoorlijk wat, gelukkig val ik zelden. 1 keer per 2 jaar is al veel. Dus heb dat geld er graag voor over _/-\o_

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:34

Ik vind het ook maar niks die hype. Sommige van die modellen vind ik ook nog eens oerlelijk, veel te log en lomp.

Ik ben nu zelf op zoek naar een nieuwe cap en wil heel graag eentje die van achter hoog is uitgesneden zodat ik mijn staart ook nog normaal in kan houden. Heb nu nog de casco mistrall en die zit trouwens heerlijk, (wordt ook altijd gejat door mn zus haha) maar voor mn haar in een staart te houden is ie niet optimaal.

Tips zijn trouwens welkom!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:47

Ik geef graag geld uit aan iets wat ik mooi vind. Dan spaar ik liever langer door en koop ik één mooie cap in plaats van drie waar ik eigenlijk niet zo blij mee ben. :Y)

Net als met dekjes. Ik heb er twee, maar die vind ik wel mooi :)) en dan let ik minder op de prijs.

Vroeger ging ik overigens liever voor “omdat het leuk is” en “snel kunnen kopen”. Nu kies ik voor “wat heb ik nodig” en “langer doorsparen”.

Jester_

Berichten: 12278
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:51

Relaxed schreef:
Ik snap het probleem niet zo.. Die caps moeten gewoon aan de eisen voldoen, als iemand daar 600 euro voor over heeft, dan moet diegene dat toch lekker zelf weten? Dat geldt toch in de hele paardensport voor alles?


Precies dit. De 1 vind bling mooi en de ander niet, prima toch? Als die maar veilig is. Boeiend wat de ander op zijn hoofd zet

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:04

Als ik multimiljonair was dan had ik écht wel een cap ingelegd met echte diamanten! Geld moet rollen! Helaas geen multimiljonair en dus geen centjes voor een al te dure cap, maar tbh: als je uberhaupt al een paard hebt dan vind ik zeuren over waar een ander zijn geld aan uitgeeft echt niet op z’n plek. Vertel een niet-paardenmens maar eens wat je aan kosten kwijt bent elke maand. Die slaan daar ook stijl van achterover. En dat jíj die caps niet mooi vindt betekent niet dat mensen ze maar niet moeten kopen.

Zo lang de jury je niet anders beoordeeld zodra je een dure cap draagt, moet iedereen lekker zelf weten wat ze op hun hoofd zetten. Uberhaupt al top dat zo veel mensen tegenwoordig een cap opzetten, tenminste veilig!

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:06

Ik heb met mijn kleine ovalen hoofd een cap gekozen die licht is en goed past, maar vooral mijn schedelbasis beschermt bij een val. Bling moet ieder zelf bepalen, maar voegt voor mij echt helemaal niets toe.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 00:15

Firelight schreef:
Festeropre schreef:
Caps en natuurlijk vele andere produkten, verheven tot ware statussymbolen,Het lijken ware kroontje op het hoofd, met de daarbij horende diamanten en edelstenen.
Doe jij hieraan mee of juist niet en waarom?

Waarom rijd jij met bruine leren laarzen in plaats van de goedkope (half) rubberen rijlaarzen die bij normaal gebruik ook zomaar 10 jaar meegaan?


Nou, mijn bruine laarzen zijn in theorie van rubber, althans, kunstof.
En ze waren maar 79,95 bij Agradi.’
En ze gaan al 5 jaar mee en nog bij lange na niet afgeschreven

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:20

Absurde bedragen voor een piepschuim ding met glanslak en wat plastic. Ik hou wel van kwaliteit, maar ik zie het er bij Kep er bijvoorbeeld echt niet aan af.
Maargoed; ieder zijn ding. :-)

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:22

O:) die gaten voorin kun je onderweg perfect dennetakken mee wegkoppen. Als je dat op cross snelheid doet zie je eruit als een struikrover tegen de tijd dat je aan de finish bent of je training hebt afgerond. Kortom, ik ben zo'n dure cap niet waard...

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:32

Ik kan altijd met een lichte vorm van jaloezie naar ruiters kijken met mooie bruine laarzen, precies de juiste broek, mooie polo en idd sinds kort de nieuwste trend; zo'n hele mooie cap.

Lichte jaloezie omdat mijn Nederlandse verstand mij zegt dat mijn epplejeck broek lekker zat zit, een dure polo mooi is maar shirt van de Primark ook prima rijd en mijn harrys horse cap van 50 euro zit lekker en staat ook niet stom.

Toch heb ik wel stiekem het idee dat als je eruit ziet alsof je heel goed kan rijden je de helft al hebt gewonnen hahaha.

Ik heb dus een harrys horse cap. Fijn ding met ventilatie gaten en erg licht. Hiermee begeleid ik in de zomer 4 uur achter elkaar buitenritten. Aan het eind ploft toch mn hoofd van de warmte.

Ik werk ook met paarden. Daar rijd ik met een (van de baas gekregen) GPA cap van zo'n 400 of 500 euro.
Met een uurtje rijden merk ik geen verschil maar na 4 uur rijden zit deze nog net zo lekker. Geen warm plofhoofd. Ook al heeft ie minder ventilatie kanalen.
Dus wat dat betreft merk ik dat voor professioneel gebruik het het geld echt wel waard is!

Voor vallen overigens allebei even goed en dan sloop ik toch liever een goedkope cap.

(Maar als ik ooit die rijke dokter trouw dan komt er wel een kep of samshield hahaha)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 01:02

Ik heb daar tot nu toe absoluut niet veel geld aan uitgegeven. Ik heb zo'n HH Challenge cap in het bruin (die ik nooit gebruik haha) en in het donkerblauw. Ik ga toch nooit meer op concours de laatste tijd en trainen hoef ik niet op verplaatsing te doen dus zie niet in waarom ik veel geld zou uitgeven aan een chique cap. Op m'n wish list staat wel nog een Charles Owen cap. Zo eentje in het donkerblauw met licht bruine bandjes, dat vind ik erg mooi. Maar al die bling bling, diamanten en lak tegenwoordig... Ik zag op de wereldbeker dressuur afgelopen winter een combinatie volledig met KEP (met 3 verschillende kleuren, lak én steentjes), gekleurde laarzen en matchend hoofdstel. Dan vind ik de KEP toch echt wel overdreven met alle versiering er omheen. Maar als je al de rest heel klassiek neemt kan zo'n KEP wel echt een 'stuk' op zich zijn, dat heeft dan weer wel wat vind ik. Maar ik zou er nooit het geld aan uitgeven :+

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:30

Ach, het is maar net waar je je geld aan uit wil geven. Ik heb persoonlijk helemaal niets met caps. Ik draag ze omdat het veiliger is en verplicht op de stal waar ik sta. Ik heb 2 caps van Kavalkade van een paar tientjes, helemaal prima. Ik houd helemaal niet van opsmuk en toestanden. Heb alleen een duur Passier hoofdstel en that’s it.

Een cap van meer dan € 200,- vind ik écht zonde van het geld maar als mensen daar gelukkig van worden, vooral doen.
Ik geef mijn geld liever uit aan mooie reizen. Ieder het zijne.
Misschien scheelt het ook dat ik in de no nonsense tijd ben opgegroeid, waarin je 1 deken had voor je paard en idd, rubberen rijlaarzen :D

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:40

Ik heb het idee dat die lady caps nu een hype gaan worden, met die idioot grote kleppen. Ik vind ze echt monsterlijk.

Voor de rest vind ik sommige goedkope caps net zo mooi als een dure.

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:27

Ik vind ze afschuwelijk Supervixen. Ik begrijp t idee erachter ook niet. Waar is die klep goed voor?

Ballard_L

Berichten: 2497
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:37

Ik heb een samshield. Ik had eerst een goedkope cap, maar ik had altijd hoofdpijn als ik van mn paard stapte, dus ging ik op zoek naar een cap die me wat meer comfort gaf. Charles Owen paste ook, maar was heel heet, dus dan ga ik liever voor een ventilerende, heerlijk zittende cap, die om mijn ovale hoofd past. :)

SayaJones

Berichten: 11939
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:13

Omdat het hier over een cap gaat voor de ruiter, verplaats ik het topic naar [RUI] Ruiter