Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Relaxed schreef:purny schreef:Ik heb een normale cap. Kostte me 69,95.
Naar mijn idee zijn ze allemaal dezelfde eisen dus waarom eentje kopen van 600 euro?
Helmen mogen wat mij betreft ook op de fiets verplicht worden. Scheelt een hoop hersenletsel
Waarom niet? Als iemand die van 600 mooier vindt Wie ben jij om daar wat van te vinden?
purny schreef:Relaxed schreef:
Waarom niet? Als iemand die van 600 mooier vindt Wie ben jij om daar wat van te vinden?
Ik zou het er in ieder geval niet voor neerleggen. Als de goedkopere variant even veilig is en hetzelfde keurmerk heeft.
purny schreef:Ik zou het er in ieder geval niet voor neerleggen. Als de goedkopere variant even veilig is en hetzelfde keurmerk heeft.
MelanieB schreef:Mwah, als er bij beide een tank overheen rijd blijft er weinig van heel.
Maar om jouw stelling dan aan te pakken; duurdere caps hebben betere veiligheids certificaten, en zijn dus ook beter/veiliger.
Dus ook een reden om ervoor te kiezen.
upendo schreef:Volgens mij is de consensus toch wel dat mensen lekker zelf mogen weten waar ze hun geld aan uitgeven.
De enige die zich daar zo te lezen niet bij kan neerleggen... Ben jij.
Festeropre schreef:Dat ging mij niet om het gebruik van de helm maar om de uitvoering en de status ervan.
Een fietshelm, maatschappelijk verantwoord of niet zal nooit een status behalen
kamsel schreef:Ik geloof nog steeds niet dat ze allemaal even veilig zijn. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik denk dat de duurste per definitie de veiligste is.
Ik heb met bv Harry's Horse caps dat ze na een jaar wijder worden, weg veiligheid. Aanschaf nieuwe..
Mijn Charles Owens hielden hun pasvorm wel 5 jaar vol, daarna gingen ze preventief de vuilnisbak in. Eigenlijk dus een stuk goedkoper..
Als je paarden en fietsen wil vergelijken, moet je het doen met de snelle e-bikes en wielrenners of mountainbikers. De snelle e-bikes hebben een helmplicht en volgens mij hebben de meeste wielrenners en mountainbikers ook een helm op...
Maar ook een cap is geen garantie dat het altijd goed gaat, heftig Lauriannnn, sterkte!
purny schreef:Ik zou het er in ieder geval niet voor neerleggen. Als de goedkopere variant even veilig is en hetzelfde keurmerk heeft.
Iris82 schreef:Het is toch prachtig dat mensen hun geld daar graag aan uit willen geven? Maakt de wereld een stukje mooier!!
Janine1990 schreef:Festeropre schreef:Dat ging mij niet om het gebruik van de helm maar om de uitvoering en de status ervan.
Een fietshelm, maatschappelijk verantwoord of niet zal nooit een status behalen
Maar dan vraag je je dat uiteraard ook af met rijlaarzen, je eigen gewone kleding etc.
Dat is immers wat mode is... Ik had je topic gezien je reacties toch iets anders ingeschat...
Maar ik zal je even mee terug nemen in de tijd... Laten we zeggen, begin jaren 90... Waar een enkeling een eikeldopje droeg, op concours... Want ergens rond die tijd ging de verplichting van een cap in de B&L in geloof ik. Vanaf het M mocht je een hoedje op.
Toen ik zelf eind jaren 90 op de manege mocht, droeg ik ook zo'n ouderwets eikeldopje, later met de verplichte kingordel (levensgevaarlijk, maar dat terzijde). Zo rond de milleniumwisseling werd de veiligheidscap een verplichting op de manege. En volgens mij was rond diezelfde tijd de verplichting van een eikeldopje tot en met het M2 (help, bestond het M2 toen al of was het nog gewoon M?), alleen in het Z mocht je nog met een hoedje starten.
Even een sprong in de tijd
April 2006
De veiligheidshelm werd verplicht in de klasse B t/m M2, daarboven mocht je een hoedje dragen. Man man, wat een discussie. We gingen toch niet met een champignon op onze kop rondlopen? Belachelijk... Maargoed, het moest, dus deden we het maar.
Op de manege, waar menig amazone en ruiter begint, is het op dat moment als een jaar of 5/6 verplicht om zo'n belachelijke champignon op je kop te zetten.
Je had in die tijd nog niet echt heel erg veel keuze, GPA en alle andere basic caps. Later komt ook Uvex, de alom bekende fietshelmenproducent (want laten we eerlijk zijn, helmen op tijdens wintersport was toen ook best wel een no go) inspringen op de veiligheid. Toonaangevend in Duitsland, aangezien men daar nog het liefst ziet dat iedereen met een hoedje rijdt.
Nouja, dat was een side step...
Op het moment dat er een verplichting inzake het een of ander komt, wordt de vraag naar dit product anders. Was een cap eerder noodzakelijk kwaad, dan werd het nu zaak dat dit noodzakelijk kwaad wel comfortabel was om te dragen. Ik hoef natuurlijk niemand te vertellen dat elk hoofd anders is. Daar springen producenten op in. Ze ontwikkelen graag iets nieuws.
Vervolgens wordt een cap normaal, mensen worden zich bewust van hun veiligheid. Daarin heeft ook de media een hele grote rol, de wereld wordt hiermee namelijk steeds kleiner en steeds vaker horen we van mensen die verongelukken of zwaar gehandicapt raken door een val op hun hoofd.
Het besef dat je met 600 kilo onder je kont misschien toch niet zo onaantastbaar bent als je je op sommige momenten voelt, komt misschien wat harder aan. En dus wil men ook thuis die cap wel graag dragen.
En ja, als iets zo is ingeburgerd, dan krijg je een compleet andere vraag. Het moet comfortabel zijn, het moet er leuk uit zien. Kijk eens naar die jaren 90... In de verwassen corduroy rijbroeken, ditto beige dekje, ons veelzijdigheidszadel en het liefst sportschoenen zonder goede hak. Want door de beugel schieten? Mwaaaah... boeiend!
Was je in aanraking gekomen met dergelijke ongelukken? Dan werden het toch maar stevige schoenen met chaps of rubberen laarzen. En was je een échte (semi-)professionele ruiter/amazone? Dan droeg je leren laarzen.
En intussen dragen we allemaal de gekste en de mooiste laarzen, is hier ook voor weinig geld (weliswaar beperkter maten aanbod) heel veel leuks in te krijgen. Voor caps geldt dit natuurlijk niet minder.
DAT is wat mode doet... Dat is simpelweg het aanpassen van de vraag.
Vraag beantwoord, topic sluiten dan maar?
Lijkt me niet, want ergens triggert het je toch gigantisch om hier meer over te willen weten.
Waarom kopen mensen dit? Om dezelfde reden dat men eind jaren 70 en jaren 80 massaal aan de Levi's ging. Het was HIP en het KON!
Zo zijn mensen, mensen willen graag in een hokje passen, niet uit de toon vallen.
En als het aanbod er dan ook nog is om dit binnen een bepaalde smaak en budget te doen, dan doen ze dat.
Vind het een heftige uitspraak dat een fietshelm nooit eenzelfde status zal krijgen. Dat zullen ongetwijfeld velen ook hebben gezegd toen de champignon verplicht werd.
Ik denk dat er een hele grote markt ligt voor fietshelmen. Swarovski en felle kleuren voor de kids (prinsessen, batman, woezel en pip, weet ik het). Bijpassend bij een fiets. En voor de volwassenen een wat minder opvallende helm, misschien zelfs met revolutionaire aanpassingen zodat je haar niet verschrikkelijk slecht zit.
Met het verplichten van helmen is het bewustzijn bij mensen vergroot. Dat past de vraag simpelweg aan naar een modernere uitvoering. Maakt het iemand meer of minder als hij met een cap van 800 euro rijdt? Lijkt me niet... Als je allerlei rare hersenspinsels en vage argumenten over kapsels, vrijheid en weet ik het wat ik wel niet heb gelezen opzij zet en dat 800 euro kost? Prima... Lekker zo laten.
Rest mij nog steeds de vraag: Waarom, dit wetende, alsnog geen cap op zetten met alle mogelijke gevolgen van dien (niet alleen voor jezelf)... Zou bijna denken dat je al eens op je hoofd bent gevallen