De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:19

Ik heb meestal een cap van zo rond de 50 hooguit 100 euro. Zo zo'n dure echt niet durven kopen. Was dat paardlief me de dag erop op mijn hoofd zou laten landen ofzo. Dat geluk zal ik wel weer hebben.

Woon overigens tegen Duitsland aan, rijden veel mensen met een helm op de fiets. Het zal wellicht iets kunnen beschermen, maar op het moment dat je hem echt nodig hebt vrees ik dat je toch al volledig in puin ligt als een auto je geschept heeft.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:28

Ik heb een gpa en een première. Première voor zadelmak maken en de gpa eigenlijk alleen voor wedstrijd. Maar die vind ik veel fijner, dus rijd daar vrijwel altijd mee, behalve jonge paarden. Ik vind comfort en uiterlijk ook wel belangrijk. Mijn ervaring is dat de duurdere merken fijner zitten. Dan geef ik liever iets meer geld uit, heb het toch dagelijks op mijn hoofd. Ook qua uiterlijk passen de dure merken mij beter. Wat ik wel jammer vind is dat bij bijvoorbeeld samshield en kep een glittertje of een glans meteen 150 euro meer is. Dus 600-1000 of meer euro heb ik er niet voor over, tot 450 euro wel. Sluit ook meestal een deal met de ruitersportzaak dat als ik een dure koop ik een goedkopere voor niks krijg voor de jonge paarden :Y) nu zwanger van mijn tweede kindje, maar na de zwangerschap ga ik toch een nieuwe uitzoeken, mijn huidige gpa is al 10 jaar!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:44

Wil nog even inhaken op het inschatten van gevaar. Wat ik ook een schijnargument vind.

Want het enige moment dat het van belang is dat je je cap draagt is het moment van impact. En dat moment kan niemand vooraf bepalen.

Heeft het dan te maken met je veiliger voelen? Ik begrijp die denkwijze niet. Het is voor mij een automatisme. Ik zou me onverantwoordelijk voelen zonder een cap op. Heb het ook wel een poosje gedaan hoor. Als rebelse puber, mezelf overschattend en vooral geen rekening houdend met mijn omgeving.
Ik voelde me niet minder veilig zonder cap. Ik viel immers toch niet. Maar Titanic werd ook onzinkbaar geacht en kon de krachten van de natuur toch ook niet aan.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:48

Inschatten van gevaar slaat natuurlijk nergens op, als je paard bijvoorbeeld dood onder je neer stort wat je nog wel eens hoort is dat lastig inschatten.

Overigens ben ik ook opgegroeid in de tijd van de ribcord broeken, rubberen aigle laarzen en we hadden nog een clubtrui met embleem bij de pony's. Vind die diversiteit nu veel leuker :j

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:52

de start post is echt zo jammer dat het nu soms meer om status gaat dan om de veiligheid,maar dat is ieders keuze. Je kan altijd nog wel kiezen en ik kies bewust voor minder prijzig en sneller vervangen. Wat ik zelf wel positief ervaar is dat er veel comfort ontwikkelingen zijn, de caps zijn luchtiger, gemakkelijker aan te passen en ook gemakkelijker te wassen voering en ook winter voeringen maar ook het gewicht is minder zwaar. dus in de 30 jaar dat ik caps draag is er ook veel verbeterd.
Voor mijn kinderen let ik er wel op dat er goede prijs kwalitijd verhoudingen zijn een kind van 4 geef je geen cap van € 200,- maar ook geen van €35, dat is zulk poppen spul .Ik vraag me af of datdan ook echt iets bescherming bied?. en ook moet deze gender neutraal zijn want ze gaan van mijn dochter naar mijn zoontje. En dan bied ik ze daarna niet meer 2e hands aan gewoon om veiligheidsreden. de zware cap van +/_ 20 jaar geleden Doet het prima als Hanging basket, bloempot!

Ev_a
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:55

Wat ik dan wel weer heel fijn vindt aan de wat duurdere caps (in ieder geval bij Samshield weet ik dat t zo is) is dat als je ermee bent gevallen of er iets stuk aan is, dat je hem kan opsturen naar de fabrikant en dat ze hem dan helemaal voor je checken en waar nodig repareren. Je krijgt levenslange garantie dus in principe ben je 1 keer veel geld kwijt en daarna niet meer.. ook oppervlakkige slijtage (bladderen van de chromen delen bijvoorbeeld) repareren ze voor je. Kan me voorstellen dat dat bij andere dure merken ook zo is!

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:58

ik rijd al mijn hele leven met HH- cap van toen nog 4 tientjes, en ik ben 4x geopereerd en een jaar in de lappenmand gelegen na een crash van mijn paard, omdat ik een blessure heb opgelopen aan mijn ............been. :')

heb 10 jaar een harry's horse cap gehad, en nu laatst een charles owen gekocht, omdat die afgeprijst was naar 100 euro en toen ineens in dezelfde prijscategorie zat als de HH. En ik vond dat fluwele wel leuk ouderwets. Het is wel een cap waar ik wat meer in zweet trouwens als de HH.

iedereen moet toch lekker zelf weten waar die zijn geld aan uitgeeft. om eerlijk te zijn vind ik het bij sommige ruiters toch wel echt heel mooi staan hoor.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:58

kwita schreef:
de start post is echt zo jammer dat het nu soms meer om status gaat dan om de veiligheid,maar dat is ieders keuze. Je kan altijd nog wel kiezen en ik kies bewust voor minder prijzig en sneller vervangen. Wat ik zelf wel positief ervaar is dat er veel comfort ontwikkelingen zijn, de caps zijn luchtiger, gemakkelijker aan te passen en ook gemakkelijker te wassen voering en ook winter voeringen maar ook het gewicht is minder zwaar. dus in de 30 jaar dat ik caps draag is er ook veel verbeterd.
Voor mijn kinderen let ik er wel op dat er goede prijs kwalitijd verhoudingen zijn een kind van 4 geef je geen cap van € 200,- maar ook geen van €35, dat is zulk poppen spul .Ik vraag me af of datdan ook echt iets bescherming bied?. en ook moet deze gender neutraal zijn want ze gaan van mijn dochter naar mijn zoontje. En dan bied ik ze daarna niet meer 2e hands aan gewoon om veiligheidsreden. de zware cap van +/_ 20 jaar geleden Doet het prima als Hanging basket, bloempot!


Maar gaat het ECHT meer om mode dan om veiligheid? Of VINDT een enkeling dit?

Want als alleen het moment van impact relevant is voor het dragen van een cap, en men zich ervan bewust is dat je dat moment nooit vooraf kan bepalen ongeacht je ervaring. Dan is het naar mijn idee een logisch gevolg dat men voor de overige tijd een mooie en comfortabele cap wil dragen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 09:20

Pantykous schreef:
Inschatten van gevaar slaat natuurlijk nergens op, als je paard bijvoorbeeld dood onder je neer stort wat je nog wel eens hoort is dat lastig inschatten.

Overigens ben ik ook opgegroeid in de tijd van de ribcord broeken, rubberen aigle laarzen en we hadden nog een clubtrui met embleem bij de pony's. Vind die diversiteit nu veel leuker :j



De kans dat je paard onder je doodvalt is kleiner dan de kans dat je een boom op je hoofd krijgt met fietsen, wandelen.
Dat bedoel ik met rieël.
Ik schat rieël in dat in mijn huidige situatie de kans heel heel klein is, ik zeg niet dat die er niet is, net zo goed als dat ik een tak op mijn hoofd kan krijgen als ik naar huis fiets.
Andere soms onbezonnen ruiters die bv. dan weer wel een cap dragen stappen zonder ervaring op een jong en onervaren paard, niet rieël.
Overigens onstaan de meeste hersenletsels naast het paard ( logisch, daar staan we veel vaker en langer).
Laatst bijgewerkt door Clasical op 25-05-18 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:21

NenaC schreef:
ik rijd al mijn hele leven met HH- cap van toen nog 4 tientjes, en ik ben 4x geopereerd en een jaar in de lappenmand gelegen na een crash van mijn paard, omdat ik een blessure heb opgelopen aan mijn ............been. :')

heb 10 jaar een harry's horse cap gehad, en nu laatst een charles owen gekocht, omdat die afgeprijst was naar 100 euro en toen ineens in dezelfde prijscategorie zat als de HH. En ik vond dat fluwele wel leuk ouderwets. Het is wel een cap waar ik wat meer in zweet trouwens als de HH.

iedereen moet toch lekker zelf weten waar die zijn geld aan uitgeeft. om eerlijk te zijn vind ik het bij sommige ruiters toch wel echt heel mooi staan hoor.


ik mis de tijd dat de HH pro one nog geen 100 euro koste, en geen lelijke rode klip aan zat.

ik wil wel gewoon een cap met net afgewerkte bandjes, ipv een autogordel om je nek, en gewoon een harde klep, liever die er niet uit licht alsk een keertje te hard galopeer oid.
volgens mij kom je dan tegenwoordig uit bij charles owens van ±200? en dat vind ik wel jammer.
ik hoef echt geen kep cap, dat is me echt nog ff te duur. maar ik wil wel gewoon een mooi afgewerkte cap, ik rij er tenslotte bijna dagelijks mee.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:24

bettyvn schreef:
ik mis de tijd dat de HH pro one nog geen 100 euro koste, en geen lelijke rode klip aan zat.
ik wil wel gewoon een cap met net afgewerkte bandjes, ipv een autogordel om je nek, en gewoon een harde klep, liever die er niet uit licht alsk een keertje te hard galopeer oid.
volgens mij kom je dan tegenwoordig uit bij charles owens van ±200? en dat vind ik wel jammer.

Nee hoor, ik heb al jaren een HH Challenge en dat is echt nog die degelijkheid voor 75 euro :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:46

Bettyvn, is de clip helemaal rood?

Een deel rood is volgens mij verplicht? Ook bij motorhelmen zie je dat. Ik ging er vanuit dat dit voor de eerste hulp is. Maar misschien knippen die de bandjes net zo lief door hoor. Geen idee.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:55

Ik wil er juist eentje met zo min mogelijk poespas. Al die glitters etc. past niet bij mij, niet bij mijn paard en niet bij ons als combinatie. := Rij al een paar jaar met een HH, geloof de Challenge, en die bevalt prima.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:52

Janine1990 schreef:
Bettyvn, is de clip helemaal rood?

Een deel rood is volgens mij verplicht? Ook bij motorhelmen zie je dat. Ik ging er vanuit dat dit voor de eerste hulp is. Maar misschien knippen die de bandjes net zo lief door hoor. Geen idee.


op een zwarte cap valt een knalrode plastic sluiting wel op, de laatste die ik int echt heb gezien had hem helemaal, maar zie nu dat ze half rood zijn, maar vind het nog steeds niet mooi :')

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:58

Ik doe mee. Als in dan toch dat ding op moet (versta me niet verkeerd, ik kruip niet op een paard zonder cap op mijn hoofd. Dan rij ik niet) wil ik wel een cap die goed zit en nog een beetje leuk staat.
En met mijn Charles Owen y8 is dat best gelukt.

Meer als 200 euro geef ik ook echt niet uit aan een cap.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:58

Ev_a schreef:
Wat ik dan wel weer heel fijn vindt aan de wat duurdere caps (in ieder geval bij Samshield weet ik dat t zo is) is dat als je ermee bent gevallen of er iets stuk aan is, dat je hem kan opsturen naar de fabrikant en dat ze hem dan helemaal voor je checken en waar nodig repareren. Je krijgt levenslange garantie dus in principe ben je 1 keer veel geld kwijt en daarna niet meer.. ook oppervlakkige slijtage (bladderen van de chromen delen bijvoorbeeld) repareren ze voor je. Kan me voorstellen dat dat bij andere dure merken ook zo is!


Dat is inderdaad een hele fijne service! Al moet ik zeggen dat ik via de verzekering na een val gewoon geld terug kreeg voor mijn cap. Dus kon een nieuwe kopen. Was dan wel een goedkoper exemplaar.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:15

Ik heb vorig jaar voor mn verjaardag een mooie harrys horse cap gekregen die niet als een champignon op mn hoofd zit.
Hiervoor heb ik 100 jaar gebruik gemaakt van Casco caps die ik overal en nergens vandaan haalde.
Mn moeder wilde voordat ik mn paard in ging rijden dat ik een goede cap zou hebben. Ik heb er laatst zelf eentje bijgekocht (dezelfde, met korting) want vind de cap erg mooi en hij zit lekker. Dan heb ik er een voor 'nette' gelegenheden en een voor training.

Op zich vind ik de keps best mooi, sommige... Maar zou er geen geld aan uitgeven.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:23

Ik ben laatst gevallen, op het asfalt.. kon dus nieuwe cap gaan kopen was zo blij dat het maar een goedkoop ding van de decathlon was. Nu een cap van Horka gekocht omdat die lekkerder zat. Heb er een hoop geprobeerd tot 200 euro maar die dure dingen vond ik helemaal niet fijn zitten. Ding moet zorgen dat m’n hoofd heel blijft, loop er verder toch al niet fashionable bij :')

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:31

Ik ben nu aan het sparen voor een KEP. Waarom? Omdat deze fijn zitten én ik hem zelf kon ontworpen. Ik vind het prachtig als alles matcht met elkaar. Maar ja, als iemand anders dat niet wilt, ook even goede vrienden toch? Ieder zn ding..

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:31

Janine1990 schreef:
Wil nog even inhaken op het inschatten van gevaar. Wat ik ook een schijnargument vind.

Want het enige moment dat het van belang is dat je je cap draagt is het moment van impact. En dat moment kan niemand vooraf bepalen.

Heeft het dan te maken met je veiliger voelen? Ik begrijp die denkwijze niet. Het is voor mij een automatisme. Ik zou me onverantwoordelijk voelen zonder een cap op. Heb het ook wel een poosje gedaan hoor. Als rebelse puber, mezelf overschattend en vooral geen rekening houdend met mijn omgeving.
Ik voelde me niet minder veilig zonder cap. Ik viel immers toch niet. Maar Titanic werd ook onzinkbaar geacht en kon de krachten van de natuur toch ook niet aan.

Dat roept ook weer de vraag of op er minder letsel is geconstateerd sinds het invoeren van de capverplichting in de dressuur tot en met ZZZwaar. Want het ging om de veiligheid en iets met een veranderde invaliditeitsverzekering?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:40

Pipodipo; kan je dat uberhaupt checken? Die verplichting geldt niet in de achtertuin...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:45

Josien_ schreef:
Ev_a schreef:
Wat ik dan wel weer heel fijn vindt aan de wat duurdere caps (in ieder geval bij Samshield weet ik dat t zo is) is dat als je ermee bent gevallen of er iets stuk aan is, dat je hem kan opsturen naar de fabrikant en dat ze hem dan helemaal voor je checken en waar nodig repareren. Je krijgt levenslange garantie dus in principe ben je 1 keer veel geld kwijt en daarna niet meer.. ook oppervlakkige slijtage (bladderen van de chromen delen bijvoorbeeld) repareren ze voor je. Kan me voorstellen dat dat bij andere dure merken ook zo is!


Dat is inderdaad een hele fijne service! Al moet ik zeggen dat ik via de verzekering na een val gewoon geld terug kreeg voor mijn cap. Dus kon een nieuwe kopen. Was dan wel een goedkoper exemplaar.



Nou ik help je uit de droom, na een crash was deze gewoon kapot,en ik moest gewoon om een nieuwe...dus ach je bent er niet in 1x mee klaar!
en deze was zo kapot dat ik hem ook niet meer laat maken,zijn taak zit er op!
En dat niet met rijden, maar een trap van een trekpaard die de zweng wegtrapte! dus ook naast het paard is zo een ding handig!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:51

Kwita, die service heb je dan ook alleen bij de dure merken. Ik weet dat Samshield dat doet. Uvex kan je ook laten testen/doormeten. Hoe dat met repareren zit weet ik niet.

Maar een cap van 80 euro heeft die service niet nee.

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:06

De paardrijcaps van Decathlon zijn voor zover ik weet gewoon goedgekeurd. Wel een iets ander keurmerk dan andere merken maar kwa eisen komt dit op hetzelfde neer. Decathlon geeft aan dat de NVWA dit bevestigd heeft. Heb er van de week nog een gehaald! *\o/*

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:27

Ik heb een hele oude harry's horse cap waar ik ook al meerdere keren mee ben gevallen. Ben aan het sparen voor een KEP italia of een samshield!!! Vind alleen bij beide merken de bruine cap zo donker, is dat ook zo in het echt?