Ervaringen houten trailer verven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Ervaringen houten trailer verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 19:08

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen; 2 jaar geleden heb ik mijn 1.5 Atec Starline voorzien van nieuwe zijwanden en een nieuwe bodem. Frontdeel, deurtje en achterklep waren nog in prima staat en hebben we zo gelaten. De zijwanden zijn netjes, maar de rest begint toch wel te verkleuren en ondanks wat pogingen (vorig jaar) met lijnzaadolie wordt het kleurverschil steeds meer een doorn in het oog.
Reden dus om de trailer op te knappen.

Een vriend van mij is huisschilder en kan mij voorzien van de juiste primer en verf (buitenlak), maar ik hoor natuurlijk graag tips. De betonplex wanden hoeven niet geschuurd te worden en kunnen na ontvetten in de primer. De oudere delen moeten wel eerst geschuurd en daarna 1 a 2x in de primer gezet. Dan waarschijnlijk 2x verven voor het mooiste resultaat. Het gaat alleen om de buitenkant.

Ik vind gewoon antraciet een beetje saai en zou er graag een beetje een metallic dingetje doorheen willen gooien. Heeft iemand dit al gedaan, gaat dit niet ten koste van het hechten van de verf zelf en hebben jullie gekwast, gerold of de verf gespoten?

Ben benieuwd naar ervaringen en vooral tips over wat vooral niet te doen :')

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:10

Betonplex schilderen is geen goed idee. De resultaten heb ik vaak gezien en zijn niet mooi. Het pakt namelijk niet goed door de stoffen die in het hout zitten.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 19:21

robert45 schreef:
Betonplex schilderen is geen goed idee. De resultaten heb ik vaak gezien en zijn niet mooi. Het pakt namelijk niet goed door de stoffen die in het hout zitten.

Vandaar ook het gebruik van een echt goede primer. We gaan niet iets halen bij de bouwmarkt. Onze oude woning had ook dergelijk panelen op de gevel en hebben we laten schilderen, wat er na 6 jaar nog steeds zeer goed uitziet en niet bladdert. Maar ik ben het met je eens dat betonplex met zoveel troep wordt samengeperst dat er altijd ook wel een percentage vocht in het hout blijft zitten wat een risico is.

Het lieft zou ik de trailer laten wrappen, maar ben dat is helemaal kansloos op hout.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:22

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Friese_Meid

Re: Ervaringen houten trailer verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:16

Betonplex schilderen heb ik ook nog nooit goed zien lukken...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:24

Ik zou die nieuwe zijwanden juist WEL schuren voor een betere hechting. Ook de oude panelen dienen geschuurd voor een goed hechting. Echter mijn ervaringen is dat de hechting op oud en verweerd betonplex beter is dan op (z.g.a)n betonplex omdat het oude spul al wat poreuzer is en daardoor beter hecht. Ik heb goede resultaten gemaakt door oud betonplex op te schuren met p80( is voor nieuw betonplex te grof !) schuurpapier en daarna af te lakken met 2 of 3 lagen verfbeits, zonder grondverf dus.
Heb ook wel nieuw betonplex geschuurd , gegrond met dure grondverf/hechtprimer en gelakt maar het resultaat was qua hechting dramatisch

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 08:47

Oke, dus de nieuwe panelen ook schuren dus. Het wordt een leuke vakantieklus denk ik zo :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:21

Als het hout al in de olie zit, ga je daar volgens mij helemaal geen verf meer goed op laten hechten?
Althans, dat is het antwoord dat ik kreeg toen ik mijn geoliede houten trailer wel wilde verven.