Skoda Yeti 1.8 Goede trailer auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dups

Skoda Yeti 1.8 Goede trailer auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:34

Hi!

Ik ben opzoek naar een fijne betrouwbare en betaalbare auto voor mijn trailer. Hij moet 1600kilo kunnen trekken.
Iemand ervaring met de Skoda Yeti?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:59

Let bij de aanschaf van de 1.4 TSI en de 1.2 TSI vooral op een ratelend geluid bij koude start. Dit is in veel gevallen de distributieketting.
Dit is nogal een euvel bij de kleinere TSI motoren van de Volkswagen groep, hier valt Skoda onder.
Mocht deze knappen of een tandje overspringen dan raken de kleppen de cilinder = nieuwe motor.

Een nieuwe en verbeterde ketting heb je bij een erkend bedrijf rond de €700/€1000,- gemonteerd met nieuwe spanners en geleiders. Dit lijkt veel geld, maar bij een auto met een reguliere distributieRIEM moet die ook met een vaste interval vervangen worden. Kosten daarvan zijn ongeveer gelijk.

De 1.8 TSI motoren staan weer bekend om het olieverbruik. (Zuigerveren om de zuigers zijn hiervan de oorzaak, hiervoor moet het blok er vaak helemaal uit, ik heb rekeningen van €1800,- tot €2000,- voorbij zien komen).

Bovenstaande euvels zijn in latere modellen verholpen en er zijn revisie setjes beschikbaar voor eerdere modellen/motorcodes.

Mocht je de DSG bak enorm fijn vinden: Dit is redelijk complexe techniek dus zijn de onderhoudskosten ook een stuk hoger. Tevens wil de mechatronica van de bak wil wel eens de geest geven. Dit kan oplopen tot €1500,-

Ondanks dat de Skoda Yeti de titel "Trekauto van het jaar 2014" met de 1.2 TSI heeft gehaald, zou ik eerder gaan voor de wat zwaardere motoren:

Dus, resumé:
Voordeel van de 1.4 TSI: Je hoort het euvel en het is goedkoper om dit te repareren.
Nadeel van de 1.4 TSI: Weet niet wat het max. trekgewicht is en of je hier lekker mee wegkomt, dit moet je zelf even uitzoeken.

Voordeel van de 1.8 TSI: Je komt waarschijnlijk goed weg met het trekgewicht.
Nadeel van de 1.8 TSI: Je merkt het euvel niet en is lastig te controleren met een proefrit.

Tips:
- Vraag na of de distributieketting van de 1.2 en 1.4 TSI motoren vervangen zijn voor betere of nieuwere exemplaren.
- Vraag na of de zuigermodificatie is uitgevoerd voor de 1.8 TSI motoren.

Mocht het nog niet vervangen zijn: Neem dit mee in de onderhandeling van de auto en ga alsjeblieft voor een Nederlands geleverde auto... De kans op een WOK melding (Auto met een ernstig schadeverleden dat het kenteken is ingenomen) is dan een stuk kleiner.

Mijn advies:
Nederlands geleverde Skoda Yeti 1.4 TSI met een handgeschakelde versnellingsbak. Het liefste met de onderhoudsboeken erbij.

Mocht je je afvragen: "Poaaah, wat weet die Marlinde zo barstens veel van auto's"
Dat was haar vriendje die bij een Seat en Volkswagen servicepunt heeft gewerkt.

Ik hoop je hierbij wat slimmer te hebben gemaakt. :) Groetjes!

Dups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 19:52

Wauw, dank je wel voor dit uitgebreide antwoord, heel fijn!

MarlindeRooz

Re: Skoda Yeti 1.8 Goede trailer auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:00

Vriendjes zijn soms nuttig ;)