Welke rijlaarzen zijn geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Welke rijlaarzen zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 09:53

Hoi allemaal,

Ik twijfel om toch eens nieuwe rijlaarzen aan te schaffen. Tot nu toe altijd met simpele rubberen laarzen gereden, de echte basics. Dit omdat ik in weer en wind buiten rijd en slechts recreatief (1 à 2 keer per week). Toch wil ik nu eens uitkijken naar wat 'luxere' laarzen.
Nu hoor ik alleen vaak dat (nep)leren laarzen snel stuk gaan als je er bijvoorbeeld mee door de modder loopt of als ze nat worden. Het zou natuurlijk jammer zijn om iets nieuws aan te schaffen dat na enkele maanden stuk gaat.

Wie heeft tips voor me voor laarzen die fijn zitten, tegen een stootje kunnen en niet te duur zijn?

CharmingS

Re: Welke rijlaarzen zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:54

Mountain horse heeft hele fijne laarzen, zitten lekker en gaan lang mee ;)

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:30

Eigen merk van EJ heeft ook goed laarzen voor een relatief lage prijs!

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:41

Daar kom ik weer met mijn Decathlon fetisj :D . Ze hebben heerlijke leren laarzen voor € 100,—.
Maar ik heb ook super Dubarry’s die echt voor het betere weer en wind werk zijn. (Maar helaas duur...).

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:47

Ariat heeft rijlaarzen die waterdicht zijn en goed tegen normaal gebruik kunnen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:48

Leren laarzen hebben wat meer verzorging nodig, maar dan gaan ze ook heel lang mee. Als je echt nat zijn geworden, even goed afdrogen met een handdoek en dan even schoonmaken met zadelzeep en invetten dan kunnen ze er weer tegen aan.
En als je door de modder bent gegaan, laten opdrogen, zand eraf borstelen en dan schoonmaken en invetten.

Voor laarzen die fijn zitten, zou ik vooral aanraden om te gaan passen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 16:47

Bedankt al voor de reacties! Ik zal eens gaan kijken. Lagere prijsklasse spreekt me wel aan :+ als het ook maar goede laarzen zijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:21

Waarom geen jodhpurs met chaps? Vooral in de zomer prettig. Chaps doe je dan alleen tijdens rijden aan. Stuk minder last van zweten.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:24

Ik heb nu al 2 jaar mijn EJ Limoges voor recreatief gebruik. Ik rij er mee buiten en in de bak. Ze zijn nu nog steeds prima en zitten erg lekker. :) buitenkant is echt leer volgensmij, en de binnenkant nep. :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 17:25

Marie111 schreef:
Waarom geen jodhpurs met chaps? Vooral in de zomer prettig. Chaps doe je dan alleen tijdens rijden aan. Stuk minder last van zweten.

Mijn aanname is altijd dat dat minder stabiel zit met rijden, maar misschien klopt dat niet?
Heb je dan een merk/combinatie die je aan kunt raden?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:26

Hier rubber. Niet alleen omdat ik vegan ben, ook gewoon omdat dat kei onderhoudsvriendleijk is. Ik heb Muck Boot Ryder II laarzen (met de express cool voering) voor de zomer en Aigle Aiglentine's met synthetisch bontje gevoerd voor in de winter. Beide zijn heel erg comfortabele laarzen. Wat ik zo zalig vind aan rubberlaarzen is dat - hoe smerig ze ook zijn - je er gewoon even de tuinslang over kan halen, desnoods eens schrobben en nog eens afspoelen, en ze zien er weer als nieuw uit. Heerlijk :D Daarvoor heb ik Mondini's laarzen gehad in het leder (gelijkend op Dubarry's) en die moest ik goed onderhouden, op tijd schoonmaken en dan behandelen met een lederverzorgend poetsmiddeltje. Dat was echt een werk in vergelijking met nu...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:37

xChanelx schreef:
Marie111 schreef:

Mijn aanname is altijd dat dat minder stabiel zit met rijden, maar misschien klopt dat niet?
Heb je dan een merk/combinatie die je aan kunt raden?

Nee hoor. Ik vind juist dat je met chaps en jophurs minder beweging in je enkel hebt, omdat daar 2 lagen leer zitten en je dus meer weerstand hebt. Verder is het schoengedeelte en kuitgedeelte natuurlijk hetzelfde.
Ik zou voor jou wel harde chaps/laarzen aanraden en geen zachte als je meer steun wilt

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:43

Ilsey schreef:
Hier rubber. Niet alleen omdat ik vegan ben, ook gewoon omdat dat kei onderhoudsvriendleijk is. Ik heb Muck Boot Ryder II laarzen (met de express cool voering) voor de zomer en Aigle Aiglentine's met synthetisch bontje gevoerd voor in de winter.

Ik heb de Muck Boot Ryder II even opgezocht naar aanleiding van je reactie, wat een toffe rubberen laarzen zijn dat!

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:32

Hier De Niro en die bevallen prima.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:34

Ilsey schreef:
Hier rubber.

Heb je geen last van zweten?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:32

fleur1970 schreef:
Ilsey schreef:
Hier rubber.

Heb je geen last van zweten?

Die Muck Boots hebben een 'Express Cool' voering voor in de zomer.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:38

Ik heb ook mijn 2de paar van De Niro en ben hier erg tevreden over!
Je kan ze zo duur maken als je wil, ik heb het simpele instapmodel omdat ik ze nogal eens "vergeet" te poetsen :roll: en omdat ik wat meer wilde uitgeven aan een goed passend zadel (kosten kwamen jammer genoeg tegelijkertijd)

d_baak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:25

Toevallig afgelopen week laarzen gekocht bij de Divoza! Ze waren in de aanbieding 140 en omdat ik ze eens in de zoveel tijd poets, gaan ze altijd jaren mee. Ik gebruik ze ongeveer 4x per week en mest er ook gewoon de stal mee :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:24

Op zich vind ik het onderhoud van leren laarzen wel meevallen. Ik heb jaren met leren laarzen gereden en rijd nu met leren jodphurs en leren chaps (al vind ik laarzen wel fijner, zitten wat steviger). Ik heb heel lang laarzen van Mountain Horse gehad. Welk model weet ik niet meer precies. Deze zijn nu in elk geval ook niet meer te koop.

Onderhoud zoals ik zei is niet zo moeilijk. Ik rijd er bijna elke dag mee. 1x in de week even met een zachte borstel het zand en stof eraf borstelen en even wat leervet eroverheen. Ik maak ze ongeveer 1x in de maand helemaal schoon met zadelzeep.

Waar ik bij laarzen wel op zou letten is dat ze een knoopje zowel onder en boven hebben. Dit zorgt er namelijk voor dat de rits minder snel omlaag zakt. Met mijn laarzen had ik geen knoopjes, hierdoor zakten de ritsen naar beneden...

evaxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:49

Ik heb mijne van mountain horse!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:23

Pepperrr schreef:
Op zich vind ik het onderhoud van leren laarzen wel meevallen.

Dat komt misschien omdat je er enkel mee rijdt? Hier staan de paarden aan huis en doe ik alles met mijn laarzen, heb niet zoveel zin om om de vijf lappen van schoeisel te wisselen. Dus uitmesten, en op de mesthoop klimmen met de kruiwagen bijvoorbeeld, wordt ook met die laarzen gedaan.

Nochtans had ik met de honden ook lederen wandellaarzen die geen heavyduty werk moesten doen door modder en mest. En daarna rubberlaarzen om te wandelen. En ook daar vond ik het een groot verschil in onderhoud. Even de lans er over en schrobben met een borsteltje ondertussen, daar ben je zo mee klaar. Maar eerst laten drogen, dan zand er af borstelen, dan met ledervet aan de slag, pffff. Vond dat altijd zo'n gedoe.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:45

Marie111 schreef:

Leren rijlaarzen kan je beter ook alleen met rijden aan doen. Dus dat komt op hetzelfde neer. Alleen heb je dan nog een apart paar schoenen nodig voor op stal.

Ik heb jarenlang de hkm spain laarzen gehad. Niet extreem duur, zaten lekker en zijn erg lang mee gegaan.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:59

Ilsey schreef:
Pepperrr schreef:
Op zich vind ik het onderhoud van leren laarzen wel meevallen.

Dat komt misschien omdat je er enkel mee rijdt? Hier staan de paarden aan huis en doe ik alles met mijn laarzen, heb niet zoveel zin om om de vijf lappen van schoeisel te wisselen. Dus uitmesten, en op de mesthoop klimmen met de kruiwagen bijvoorbeeld, wordt ook met die laarzen gedaan.

Nochtans had ik met de honden ook lederen wandellaarzen die geen heavyduty werk moesten doen door modder en mest. En daarna rubberlaarzen om te wandelen. En ook daar vond ik het een groot verschil in onderhoud. Even de lans er over en schrobben met een borsteltje ondertussen, daar ben je zo mee klaar. Maar eerst laten drogen, dan zand er af borstelen, dan met ledervet aan de slag, pffff. Vond dat altijd zo'n gedoe.

Nee ik doe alles ermee, maar scheelt dat het bij ons op stal niet vies is en de paarden 24/7 buiten staan dus geen stallen hoef te mesten.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:28

Pepperrr schreef:
Ilsey schreef:

Nee ik doe alles ermee, maar scheelt dat het bij ons op stal niet vies is en de paarden 24/7 buiten staan dus geen stallen hoef te mesten.

Hier ook alles droog en paarden die 24/7 buiten staan. Maar wij mesten de track en de paddock wel volledig uit elke dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:34

Zelf vind ik laarzen idd meer stabiliteit geven dan schoenen + jodphurs. MAAR als je van rubberen laarzen komt, dan zullen waarschijnlijk schoenen en jodhpurs ook al meer steun geven als je gewend bent.
Als je ook wilt lopen, uitmesten etc etc met de laarzen aan, is het handig te kiezen voor een ander soort laarzen dan hele chique van de Niro b.v.
Mountain horse heeft wat stoerdere laarzen, maar wel met een super fijn voetbed waar je de hele dag op kunt lopen. Zoek je alleen laarzen om mee te rijden en zoek je chique, dan kijk je naar andere merken.