3 jarige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight81

3 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 23:21

Hoi,

Sinds een tijdje in bezit van een 3 jarige pony. Eerst een lease pony gehad en toen een Shetlander. Nu dus een 3 jarige D pony die ik onbeleerd en ondervoed gekocht heb. We moesten haar eerst oplappen., Ze is mega braaf dat wel en super koel in het hoofd, en de klik was er meteen. Daarom durfde we het aan... Karakter vonden we dan ook zeer belangrijk gezien het feit dat ons kind autisme heeft. Onze shet van 9 was een stuk minder braaf(werd overigens ook verkocht als makke kinderpony) De band die de 2 nu al hebben is al het geld van de wereld waard. ze voelen elkaar aan. En het werkt heel therapeutisch..

Maar nu komt het: we zijn dus groen, als het groene pony’s betreft, groen in het algemeen... We weten dat dit echt geen handige keuze was en zou dit ook zeker geen 2e keer doen!! Dat weten we nu wel, maar ze is er nu eenmaal en we gaan er het beste van maken. En ja dat is een hele investering, niet alleen financieel. Maar dat hebben we het voor over...

Ze is proffessioneel zadelmak gemaakt en is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel, en word momenteel nog proffessioneel doorgereden. Daar gaan we zelf onze handen niet aan branden. Omdat we geen ervaring hebben en omdat we vinden dat het goed moet gebeuren. Meer dan poetsen, knuffelen, goed verzorgen, veel liefde en een keer uitstappen doen we dus nog niet. Zelf heb ik pas een paar rijlessen gehad in het verleden en wil dit wel verder gaan oppakken als ze wat verder is doorgereden.(wel met begeleiding) en ons kind gaat ook verder lessen. Die heeft pas 4 jaar rijervaring en moet ook nog een hoop leren.. maar die geniet al van de omgang met de pony..

Op dit moment staat ze bij een pensionsstal waar veel ervaren mensen zijn die ons willen/kunnen verder helpen..

Hebben jullie verder nog tips hoe we het verder kunnen aanpakken??

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:40

Jullie zijn al een heel eind op weg, ik zou vooral les blijven volgen, ook met de pony zelf (als dat niet al gedaan wordt), bij voorkeur privéles als de financiën dat toestaan.

Verder lijkt grondwerk me geen overbodige luxe met een jong paard + relatief onervaren (sorry no offence) mensen en jouw kind heeft daar wellicht zelfs meer plezier aan dan het rijden zelf. Maar dat zou ik iedereen aanraden. Beginnen vanaf de grond en daarna pas er (actief) op. Jullie kunnen het simpel houden en dit zelf doen met een boek erbij, maar ik raad aan om dit met begeleiding te doen, kost wel wat maar is ontzettend leuk om te doen! Moeten jullie alleen even kijken welke tak van het grondwerk jullie het beste past.

Renee_S

Re: 3 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:45

De beste tip is inderdaad om te blijven lessen! Ik weet niet hoe de verdeling gaat zijn? Hoe vaak je de pony zelf gaat rijden en hoe vaak je kind? Ook kan ik natuurlijk niet in je portomonee mee kijken. Maar je zou bijvoorbeeld om de week kunnen lessen (dus ene week jij, andere week kind) en als de pony wat ouder wordt en wat meer conditie allebei wekelijks lessen. Met goede begeleiding moet groen en groen echt wel goed komen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:47

Dit kan goed gaan of absoluut niet, hangt ook af van het karakter van de pony. Maar laten we van het positieve uit gaan ;).
Wat belangrijke aandachtspunten:
- wees consequent, altijd! Nee is nee, stilstaan is geen stapje erbij. En er is geen enkel excuus dat je pony niet braaf mee kan lopen enz.
- Neem grondwerklessen. Dan sta je ernaast dus is je rijervaring minder van belang, er kan ook minder fout gaan en je leert een leider te zijn voor je pony. Ook superleuk voor je dochter. Hierdoor leer je al een heleboel over de opvoeding en omgang. Het maakt ook dat je zekerder wordt en je leert kijken naar het gedrag van deze pony.
- ga op zoek naar een leuke bijrijdster met ruim voldoende ervaring. Als zij de pony nu bijv 2x in de week goed dressuurmatig kan rijden, hebben jullie wat meer tijd om het ook te leren. En het is gratis ;). De pony krijgt dan de basis ook steeds bijgeleerd. Want voor de basis er echt goed inzit en bevestigd is dat ook groene mensen er zo mee weg rijden, dan praat je eerder over jaren dan over maanden.
- als je dochter en eventueel jij ook 1x in de week een les meepakken, is de pony voor deze leeftijd al ruim voldoende onder het zadel.
En voor de rest is het ook afhankelijk van de pony zelf natuurlijk. Als ze erg braaf is, gaat het allemaal veel makkelijker dan dat ze jullie gaat uitproberen. Merk je dat er iets in de omgang of in het rijden negatief gaat, modder dan niet te lang aan maar trek gelijk aan de bel. Negatief gedrag hebben ze zo makkelijk geleerd en afleren duurt langer naarmate er meer kansen zijn geweest om het gedrag te herhalen. Ik zou ook investeren in een paar goede longeerlessen als jullie dit niet goed onder de knie hebben. Heerlijk voor de pony om onbelast aan spierkracht en balans te werken.
Voor de rest doe niet teveel met de pony in het begin. De 1e jaren is 3 a 4x in de week 20 minuten wat doen meer dan voldoende. Lekker afwisselen met rijden, longeren, keertje wandelen, over een balkje stappen enz. En een keer een aantal maanden pauze inlassen kan ook erg goed uitpakken.
En probeer te genieten ook, ik duim dat het allemaal heel voorspoedig mag gaan +:)+

Moonlight81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 23:54

Wat een fijne reacties!! En wat een goede tips!!

Ze word nu 3x in de week door iemand anders gereden..

Maar die longeer en grondlessen lijken mij super leerzaam!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:13

Vooral veel blijven lessen, ook op de pony. Daarnaast zou ik er voorlopig zeker een kundige ruiter op laten bijrijden, dit kun je in de loop der tijd afbouwen zolang dat goed blijkt te gaan. Ga in elk geval niet te snel alles zelf/alleen oppakken.

Moonlight81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 08:49

Ze word nu inderdaad 2 of 3 keer per week gereden door iemand die haar verder traint en op leid. Wij krijgen dan 1 keer in de week Prive les.

Ik ga vandaag even informeren over de lessen in grondwerk. Lijkt mij erg leuk en Leerzaam