Extreem bang voor tegemoetkomende paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjuhh

Extreem bang voor tegemoetkomende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 10:10

Mijn paard (7 jarige KWPN ruin) is vanaf dat ik hem kocht (bijna 2 jaar geleden) al bang van tegemoetkomende paarden.

Vanaf het begin ben ik met hem naar de groepsles geweest maar hier herhaalt zich iedere week hetzelfde, op het begin draaide hij gewoon meteen 180 graden om als er een paard tegemoet kwam, ondertussen kan ik dit gelukkig opvangen en springt hij aan de kant. Echter blijft hij reageren op tegemoetkomende paarden en lijkt er niet veel verbetering in te zitten. Hij heeft ook niet echt 'voorkeur' en reageert op het merendeel van de paarden. Ik weet ook echt zeker dat het geen aanstellen is want als hij bij de bakrand staat te grazen en er komt in de bak een paard zijn kant op, springt hij ook weg.
Overigens is naast elkaar rijden geen probleem en wil hij met alle paarden vriendjes worden.

Vanaf februari zijn we begonnen met viertal rijden met de hoop dat hij hierdoor iets minder bang zou worden. Helaas is dit niet het geval en lijkt het juist alleen maar erger te worden.

Losrijden op wedstrijd is niet heel ideaal en als het druk is zie ik alle hoeken van het losrijterrein doordat hij constant opzij springt. Nu is het zomerseizoen weer begonnen en liggen de ringen naast elkaar en springt hij dus ook aan de kant voor het paard in de andere ring. Dat wordt natuurlijk helemaal lastig en ik wil er graag iets aan doen. Zie filmpje (hier draait hij dus gewoon om, terwijl het andere paard echt nog ver weg is):

Ik reageer bijna nooit op het wegspringen, corrigeer en rijdt door want in mijn ogen heeft boos worden of gerust stellen geen zin. Ik doe dus eigenlijk alsof er niets aan de hand is.

We krijgen goed les maar daarmee ben je natuurlijk voornamelijk bezig met het rijtechnische. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar iemand die ons met dit probleem kan helpen en hier het liefst ook ervaring mee heeft. Ik kan alleen op internet niet zo heel veel vinden dus ik hoop dat jullie wat tips voor ons hebben :). Dankjewel alvast!

Corientjuh94

Re: Extreem bang voor tegemoetkomende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:19

Wat een vervelend probleem. Wat ik mis in je openingspost is hoe hij is opgegroeid (opfok/stal enz.), of hij nu contact heeft met andere paarden, of hij in een groep staat, waar hij in de rangorde staat enz.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 10:27

Bedankt voor je reactie!

Voor zover ik weet heeft hij in de opfok gestaan met andere paarden en daarna ook altijd gewoon met andere paarden in het land. Ik ben in maart van stal gewisseld en sindsdien staat hij alleen op de wei, hij kan wel gewoon contact maken met de paarden naast hem maar de pensioneigenaar wil hem eerst goed leren kennen voordat hij hem ergens bij zet.

Het eerste half jaar dat ik hem had heeft hij in een kudde van 5 paarden gestaan, hij speelt alleen ontzettend graag en is super sociaal dus ik haalde hem daardoor constant met wondjes uit de wei. We hebben hem toen bij 1 ander paard in de wei gezet wat prima ging, best een dominante ruin en mijn paard ging er ook meteen voor aan de kant maar ze stonden regelmatig te spelen en knuffelen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:34

Ik heb hier hetzelfde probleem.
Gek genoeg heb ik het niet als iemand een paard bij me in de baan longeert.
Heb zelf dus echt het idee dat het bij de mijne komt van de ruiter op het andere paard.
Bij de ene combinatie is het nog erger dan bij de andere.
Sommige schiet hij al weg of in de stress bij een lange zijde afstand. Andere kan ik redelijk passeren (dan moet ik hem wel aardig in de tang houden).
Hoe harder hij aan het werk is hoe minder het wel wordt maar weg is het niet.
Ik kijk dus eigenlijk altijd om mee heen en bereid hem echt voor op tegemoetkomend verkeer.
Extra stelling aannemen en goed om mijn binnenbeen duwen.
Een baan zoals jij nu in rijdt hoef ik ook niet in te starten.
Mijne is echt al mega verbeterd maar dat gaat hem gewoonweg nooit worden.

Hij staat overigens in kuddeverband in de paddock en wei en is dan totaal niet onderdanig.
Vandaar ook dat ik denk dat de mijne op de ruiter erop reageert.

Wat bij mij erg geholpen heeft is achter een ander paard aanrijden. Beginnen met in stap tegemoet rijden (ik op binnen hoefslag).

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:40

fjordjuhh schreef:
Bedankt voor je reactie!

Voor zover ik weet heeft hij in de opfok gestaan met andere paarden en daarna ook altijd gewoon met andere paarden in het land. Ik ben in maart van stal gewisseld en sindsdien staat hij alleen op de wei, hij kan wel gewoon contact maken met de paarden naast hem maar de pensioneigenaar wil hem eerst goed leren kennen voordat hij hem ergens bij zet.

Het eerste half jaar dat ik hem had heeft hij in een kudde van 5 paarden gestaan, hij speelt alleen ontzettend graag en is super sociaal dus ik haalde hem daardoor constant met wondjes uit de wei. We hebben hem toen bij 1 ander paard in de wei gezet wat prima ging, best een dominante ruin en mijn paard ging er ook meteen voor aan de kant maar ze stonden regelmatig te spelen en knuffelen.

Ik denk eigenlijk dat hij wondjes krijgt omdat hij door een paard dat hoger in rang staat op zijn plek wordt gezet. Dat zou ook de angst verklaren, want dan zou hij waarschijnlijk bang zijn dat het tegemoet komende paard hoger in rang staat en hij door zijn actie die rangorde overtreed en dus op zn plek zal worden gezet.
Maar ik kan natuurlijk ook geen gedachten lezen

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:47

Hier hetzelfde probleem (wel iets minder extreem). Het heeft bij mijn paard geholpen om het structureel te oefenen: met een paard dat hij niet zo eng vindt in de bak in tegengestelde richting rijden, eerst zelf op de binnenhoefslag (en het andere paard op de hoefslag) en daarna andersom, eerst stap, dan draf en uiteindelijk galop. Pas uitbouwen als de stap ervoor goed gaat.

Je zou ook eens bij de filmpjes van Tristan Tucker kunnen kijken of hij hier een oplossing voor heeft?
https://www.trtmethod.com/nl/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:06

Wat een lastig probleem!

Ken je iemand met paard die je wilt helpen? Je kunt proberen om te beginnen met elk op een volte, de ene linksom en de andere rechtsom. In het begin zorg je dat er genoeg ruimte tussen de paarden is bij het kruisen. Jullie kunnen met kleine voltes beginnen en hoeven zeker niet tegelijk bij x te zijn. Heeel belangrijk is om ervoor te zorgen dat je in het begin binnen de comfortzone van jouw paard blijft. Langzaam maar zeker probeer je dan steeds meer naar normaal tegemoet komen te rijden..

Ik ben trouwens wel benieuwd: Vind hij het ook eng als hij langs een paard moet dat stilstaat?

Zo niet dan zou een paard je tegemoet kunnen stappen, en dan als je paard een beetje bang wordt stil gaan staan.. Om het een kleinere stap te maken
Laatst bijgewerkt door Sintara op 03-05-18 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:11

Heeft je paard misschien iets aan zijn ogen ? Dat hij de andere kant toch minder goed ziet en daar van schrikt ?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:13

Ik dacht inderdaad ook aan een visueel probleem, heb je dat al uitgesloten?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:27

Grappig Marcella zie nu pas dat jij het bent..
Zijn we allebei van een stoere fjord naar een tuttende warmbloed overgegaan haha

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:19

Ik kan me inderdaad een filmpje van Tristan Tucker herinneren waarbij hij laat zien hoe hij iemand helpt met dit probleem, waarbij hij zelf op een hulppaard zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:29

Eigenlijk zou ik aanraden om naar Tristan Tucker toe te gaan, terwijl ik meestal van vele andere "oplossingen" ben. Maar dit is een zeer specifieke angst, en je moet constructief door het probleem trainen.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 16:31

Bedankt voor al jullie reacties!

Sintara schreef:
Wat een lastig probleem!

Ken je iemand met paard die je wilt helpen? Je kunt proberen om te beginnen met elk op een volte, de ene linksom en de andere rechtsom. In het begin zorg je dat er genoeg ruimte tussen de paarden is bij het kruisen. Jullie kunnen met kleine voltes beginnen en hoeven zeker niet tegelijk bij x te zijn. Heeel belangrijk is om ervoor te zorgen dat je in het begin binnen de comfortzone van jouw paard blijft. Langzaam maar zeker probeer je dan steeds meer naar normaal tegemoet komen te rijden..

Ik ben trouwens wel benieuwd: Vind hij het ook eng als hij langs een paard moet dat stilstaat?

Zo niet dan zou een paard je tegemoet kunnen stappen, en dan als je paard een beetje bang wordt stil gaan staan.. Om het een kleinere stap te maken

Ja zeker een lastig probleem. Ik ken wel wat mensen die me zouden kunnen helpen maar zonder iemand (met ervaring hiermee) vanaf de grond is het erg lastig omdat ik ongemerkt ook al reageer met aanspannen omdat ik weet dat hij om kan draaien en ik er graag op wil blijven zitten ;). Daarom zou ik er graag iemand bij willen vanaf de grond die kan helpen en kan aangeven hoe ik moet reageren en wat ik moet doen.

Paarden die stilstaan is geen probleem, daar loopt hij wel op af/ omheen.

dieseltje schreef:
Ik dacht inderdaad ook aan een visueel probleem, heb je dat al uitgesloten?

Visueel probleem is volledig uitgesloten, hier dacht ik ook als eerste aan en ik heb de dierenarts laten komen om dit te onderzoeken. Met zijn zicht is niets mis.

Visitor schreef:
Ik kan me inderdaad een filmpje van Tristan Tucker herinneren waarbij hij laat zien hoe hij iemand helpt met dit probleem, waarbij hij zelf op een hulppaard zit.

Dat is wel interessant, weet je toevallig nog waar je dat filmpje gezien hebt?

Kelly_Taco schreef:
Grappig Marcella zie nu pas dat jij het bent..
Zijn we allebei van een stoere fjord naar een tuttende warmbloed overgegaan haha

Hoi Kelly! Haha ja zeker grappig! Wel toevallig dat we nu ook allebei een paard hebben met dit probleem ;). Hier in de buurt zijn bijna alleen maar buitenwedstrijden met 2 of meer ringen naast elkaar. Dus ik wil het probleem eigenlijk niet uit de weg gaan want dan kan ik nergens meer starten en leert hij ook niets. Ondanks het omdraaien loopt hij over het algemeen gewoon winstpunten maar het kost wel iedere keer ontzettend veel punten natuurlijk. Ik denk ook echt wel dat er een oplossing is maar alleen lukt me dat niet :).

Bowo schreef:
Ik denk eigenlijk dat hij wondjes krijgt omdat hij door een paard dat hoger in rang staat op zijn plek wordt gezet. Dat zou ook de angst verklaren, want dan zou hij waarschijnlijk bang zijn dat het tegemoet komende paard hoger in rang staat en hij door zijn actie die rangorde overtreed en dus op zn plek zal worden gezet.
Maar ik kan natuurlijk ook geen gedachten lezen

Nee dat dacht ik eerst ook maar heb echt veel gekeken naar het gedrag in de wei en het is echt spelen. Hij loopt er ook echt op af om te spelen en als dat paard laat merken geen zin meer te hebben dan loopt hij naar de volgende. Hij wordt dus niet constant op z'n plek gezet en ik heb ook niet het idee dat hij de laagste in rang is.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:08

Nee, ik heb geprobeerd het terug te vinden, maar niet gelukt. Ik denk dat het een 'proefvideo' was voor zijn online cursus. Dan moet je eerst je e-mail opgeven. Ik vermoed dat het iets van paard en lifestyle was.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:40

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:11

Ohh ik herken dit echt 100% ook je filmpje!!

Heb ook een 7 jarige kwpn ruin die ook echt bang is van andere.
En dan maakt het niet uit of het tegemoetkomend is of inhalend. het is door de jaren heen (2 jaar) wel iets verbeterd maar ik vind het echt heel jammer dat hij hier zon last vn heeft. Die van mij is super onzeker met alles eigenlijk en thuis train ik altijd alleen (sta particulier) dus het is ook een hele omschakeling als ik op wedstrijd aankom.
Ik heb al de klasses tot nu toe met ongeveer 30 winst uitgereden omdat ik hem zoveel mogelijk wilde starten zonder het gelijk zo moeilijk te maken (rij momenteel Z1)

ik heb een tijd ook vaak een drukke binnenbak bezocht wat hem wel wat heeft ondersteund. Binnenbakken kom ik makkelijker door dan grasvelden. Nog niet makkelijk maar zeker fijner dan buiten.

De enige "oplossing" die ik nog wel is wil toepassen is een rood lintje in zn staart hangen. Schiet niet heel erg op maar geeft in sommige situaties net wat meer ruimte om te kunnen handelen en reageren. ik word dan bijvoorbeeld veel minder snel ingehaald of afgesneden wat wel echt voor spanning en onzekerheid kan zorgen bij die van mij.

Ik ben benieuwd naar de tips verder!

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:12

Bedankt voor de video visitor! Ik ga eens kijken naar de online cursus van Tristan Tucker.

xJoJo, Ik heb tot nu toe ook gewoon alle klasses uitgereden. Start hem nu M1 en dat is ook zeker niet te moeilijk voor hem, ik denk inderdaad dat dat wel belangrijk is, anders komt er nog meer druk op te staan.

Bij die van mij is het juist andersom, als hij de ruimte heeft gaat het beter, op grote grasvelden zoek ik gewoon een plaatsje helemaal achterin, daar is het meestal niet zo druk. In drukke binnenbakken springt hij helemaal alle kanten op, ik denk dat hij daar meer het gevoel heeft dat hij opgesloten zit.

Ik ga eens vragen aan een stalgenootje of zij mij een aantal keer wil helpen met ernaartoe stappen/draven/galopperen :).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:20

Oww nog een tip die misschien kan werken, welliswaar samen met stalgenoot/hulp.

Begin in stap(uiteraard) naar elkaar toe te rijden alsof je elkaar passeert en ipv langs elkaar rijden laat je je stalgenoot daarvoor afwenden en rij jij heel bewust je paard achter het andere paard aan.
Hierdoor kan je een "hé dat paard gaat voor mij aan de kant dus ik hoef niet bang te zijn"-reactie triggeren.
(het zelfde als je bijvoorbeeld doet met desensibiliseren voor plastic, op het moment dat het paard het gevoel krijgt dat hij het plastic weg kan drijven heeft hij "controle")

Ik bedacht me dit net omdat dit met koeiendrijven ook vaak gebruikt wordt, als je paard eerst leert dat hij de koe weg kan drijven is het plots een leuk spelletje ipv reden tot angst/paniek.

Je kan ook altijd in de gaten houden(of vragen) of Ton Duivenvoorden nog een koeienclinic geeft.
Hij is vooral ervaren met het oplossen van paarden met 'koeienangst'(en nog wel 100 andere dingen ) maar dit verschilt er niet zoveel van.

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:06

als eerste kijken naar waar hij vandaan komt, zijn verleden etc en als daar niks mee is het misschien een visueel probleem je kan het beste een professional erbij halen. Veel succes! +:)+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:56

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:59

Iemand je tegemoet laten rijden en diegene een snoepje laten geven aan je paard. En dat dan heel vaak herhalen. Dan wordt het vanzelf leuk!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:14

Heel bekend probleem, alleen bij mij gaat het om een nu 10 jarige draver. Gekocht toen hij 4 was, en aangezien ze op de baan altijd allemaal dezelfde kant op gaan, vond ik het een vrij logisch probleem.
Hij raakte compleet in paniek als er een paard op hem af kwam, omdraaien, wegspringen, en als er geen ruimte was bijna over de bakrand (van 1,50m) klimmen.

Wat ons enorm heeft geholpen is regelmatig met dezelfde paarden in de bak rijden. Ik reed altijd op de binnenhoefslag, zodat er ruimte waar om uit te wijken. Hij leerde zo langzaam de andere paarden kennen, ruiters hielden rekening met ons (niet snijden, ruim passeren), en ik kon bij het passeren gebroken lijnen rijden of stukjes wijken/schouder binnenwaarts.
Dit hebben we steeds meer uitgebouwd, en doordat hij de paarden leerde kennen, en wist dat ze niet eng waren, kwam hij ook steeds meer tot rust.

Weg is het niet hoor, maar hij is nu goed te rijden. Wat voor ons nog altijd een groot probleem is, is langs een bak lopen als een paard op hem af komt gegalopeerd of gedraafd. Dat blijft eng, maar hij schiet niet meer helemaal weg, maar kruipt achter mij een huppelt een beetje

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:17

Ik volg, zelfde probleem...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:20

In het filmpje lijkt hij braaf zijn werk te doen tot hij uit de bocht komt en ‘opeens’ een ander paard ziet. Hij lijkt dus echt te schrikken van de onverwachte soortgenoot. Daarna gaat zijn spanning ook direct weer weg.

Heeft er al een gedragsdeskundige naar het filmpje gekeken? Misschien kan die er nog iets nuttigs uithalen. En is hij heel erg onderdanig? Misschien wil hij wel uit de ruimte springen van de dominate soortgenoot.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:24

Mijn 6 jarige had het ook. Ik rij zelf altijd alleen dus als ik na een poos weer op wedstrijd ga heb ik het weer (ook idd met ringen naast elkaar drama). Ik ben ook wel eens klemgereden dus zijn angst werd steeds groter.

Ik heb eerst een hele poos enkel binnenhoefslag gedaan. Zodat je paard altijd voelt ik heb de ruimte om weg te kunnen. Daarna altijd stil gaan staan als er iemand langs kwam. Bleef hij staan, belonen en weer verder. Dus ja soms stond ik 6x stil in de binnenbak in 1 rondje. Mede rijders snappen dan ook vaak wel dat ze een beetje ruimte moeten houden. Hij ging dan zelf al stil staan en was dan ook niet meer bang. Zo het uitgebreid naar de stap en later dus gewoon in een rustig drafje. Galop doe ik niet in de binnenbak, als iemand vanuit galop komt ga ik ook altijd stappen, belonen en weer verder.

En als ik dus een poos niet ben geweest is het er weer. Zal denk ik altijd een puntje blijven maar het enige dat helpt is vertrouwen geven. En ach, het is goed voor je overgangen :D

En die van mij staat in de kudde en is erg dominant en de leider maar het lijkt wel of hij ohz juist denkt dat hij de controle misschien kwijt is