Stress bij de hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

Stress bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:58

Ha allemaal,

Mijn bijna twee jarige merrie Lily-Fee heeft stress bij de hoefsmid. Dit had zij al vanaf de allereerste keer met bekappen. Waar dit precies uit voorkomt is wat lastig in te schatten, maar ik denk dat het komt omdat ze de hoefsmid niet vertrouwt. Ik zal eerst de situatie schetsen dan wat ik allemaal al heb geprobeerd toelichten en ideeën die ik heb om het te gaan verbeteren.

Lily-Fee heb ik gekocht met vijf maanden en was toen volgens de verkoper nog niet bij de hoefsmid geweest. Ik heb een hoefsmid uitgezocht die bekend stond om zijn geduld en ervaring met jonge paarden en hij was aangesloten bij de vereniging van hoefsmeden welke alleen hoefsmeden erkent met een degelijk opleiding en zich elk jaar laten bijscholen. Kortom leek mij een prima vent en ben nog steeds heel tevreden over hem. Laten we de hoefsmid even voor het gemak Jesse noemen.

De eerste keer toen hij kwam vond ze al meteen vervelend dat hij aan haar zat. Ze wilde liever niet dat hij haar aaide en ik tilde dus voor het gemak haar beentjes op waarna hij ze bekapte. De eerste keer ging redelijk goed. Lily-Fee was onrustig, maar onderging het bekappen gelaten.

De keren die volgden werd ze telkens iets meer gestresst wat zich uitte in haar been lostrekken van de hoefsmid. Vooral haar voorbenen wil ze lostrekken en ze doet dit door een kleine mini steiger. Ze komt hierbij ongeveer tien centimeter van de grond. Hoefsmid probeert haar been vast te houden, wanneer dit niet lukt pakt hij haar been weer op en gaat weer verder. Dit gedrag wordt zo veel mogelijk genegeerd en is ze braaf wordt ze beloond met wat lieve woorden en een aai. Ik ben er altijd bij.

Nu is Lily-Fee zes keer bekapt in haar leven en gisteren de laatste keer merkte ik dat de stress niet minder wordt. Ze laat het allemaal uiteindelijk wel toe, maar ze stond gisteren echt te zweten van de stress. Ondanks dat ik merk dat het niet fijn vindt, zoekt Lily-Fee nu steeds meer het contact met de hoefsmid. Ze loopt nu zelf naar hem toe om zich te laten aaien. Ook na het bekappen.

De afgelopen maanden heb ik na elke bekapbeurt tips en oefenen gekregen van de hoefsmid wat ik met haar kan doen. Ik oefen dus zo drie keer in de week de poses van de hoefsmid met Lily-Fee. Ik hou haar benen soms dan wel vijf minuten vast en in verschillende poses. Mensen op stal denken dat ik met haar aan het Yoga-en ben. Ook tik ik met hoevenkrabber en borstels op haar hoeven. Niks is haar te gek. Dan vindt ze het allemaal wel best. Daarom denk ik dat het niet lichamelijk is, anders was ze ook stout bij mij.

Toch mocht dit niet baten en gaf Jesse mij een nieuwe opdracht. Laat eens een ander persoon dit met haar oefenen. Dus ik mijn vriend regelmatig meegesleept naar stal die niks met paarden kan. Het hem uitgelegd en eigenlijk kon hij ook de eerste keer alles met haar doen.

Nou goed het is een heel verhaal geworden. Nu was het idee van de hoefsmid om een paardje uit de kudde naast haar te zetten met het bekappen. Eens kijken of haar dat wat rust biedt. Ook stelden mensen voor homeopathisch kalmeringspul te geven zoals naf, of back bloesem. Eventueel wilde de hoefsmid wel vaker komen en zodat hij vaker kan oefenen met haar.

Tof als je het hele verhaal hebt gelezen!! Ik ben opzoek naar tips die ik eventueel kan toepassen. Ervaringen met homeopatische kalmeringsolie e.d. Zijn ook heel welkom. Tips als zet haar eens op haar nummer geloof ik niet in. Ze test niks uit, maar is totaal niet op haar gemak. Als ik haar dan op de kast jaag dan heb ik met zo’n sensibele merrie helemaal de poppen aan het dansen.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:02

Hier in het begin hetzelfde verhaal. Merrie was ruim 1 en moest zwaar verdoofd worden om de hoeven te bekappen en ze vocht alsnog tegen.
Op de plek zetten had ook geen zin want dan werd ze alleen bozer.
Zelf de eerste keren licht verdoofd met korreltjes, ook zelf thuis wezen oefenen en geduld. Nu 3 jaar later is de laatste keer eindelijk zonder verdoving en dat ze braaf stilstaat. Erge respect voor mijn hoefsmid want die heeft best een paar klappen gehad en meegesleurd.

Mijn tip is. Blijf gewoon doorgaan zoals jullie nu bezig zijn. Ze merkt vanzelf dat het oké is en dat kost tijd.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:03

kan het zijn dat ze de brandgeur van het beslaan nog ruikt bij de hoefsmid (in zijn schort en bekapspullen) en zich daardoor zo ongemakkelijk voelt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:03

Lijkt me meer uitproberen dan dat ze nu echt zo'n stress heeft. Bachbloesem kun je rustig gebruiken , wel even een uur van te voren een paar druppels op stukje brood en dat nog een keer herhalen. Ze is zeer waarschijnlijk gewoon nerveus omdat ze allerlei vreemde paarden ruikt, jij en je vriend doen dat niet, de smid wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:04

Heb je al eens een andere (vrouwelijke?) hoefsmid geprobeerd?
Sommige smeden hebben gewoon een energie die niet bij een paard past.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:10

Vraag of je hoefsmid een oud kapschort heeft dat je mag lenen (of anders of hij een lap bij zich wil dragen op een dag dat hij veel paarden beslaat, die je daarna mee kan ophalen (en niet wassen!)).

Anoniem

Re: Stress bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:14

Hoe ben je zelf? Wat gebeurt er als je er zelf niet bij bent?

Misschien heb jij onbewust spanning?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:11

Sill_Monster schreef:
Hier in het begin hetzelfde verhaal. Merrie was ruim 1 en moest zwaar verdoofd worden om de hoeven te bekappen en ze vocht alsnog tegen.
Op de plek zetten had ook geen zin want dan werd ze alleen bozer.
Zelf de eerste keren licht verdoofd met korreltjes, ook zelf thuis wezen oefenen en geduld. Nu 3 jaar later is de laatste keer eindelijk zonder verdoving en dat ze braaf stilstaat. Erge respect voor mijn hoefsmid want die heeft best een paar klappen gehad en meegesleurd.

Mijn tip is. Blijf gewoon doorgaan zoals jullie nu bezig zijn. Ze merkt vanzelf dat het oké is en dat kost tijd.

Dankjewel voor je bericht. Ik had gehoopt dat dat nu zou gaan komen, gelukkig wordt het ook niet echt erger. De afgelopen keren waren stabiel. En ze doet het uiteindelijk wel, maar zou haar zo graag wat meer rust gunnen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:12

mystery1980 schreef:
kan het zijn dat ze de brandgeur van het beslaan nog ruikt bij de hoefsmid (in zijn schort en bekapspullen) en zich daardoor zo ongemakkelijk voelt?

Dit is het denk ik niet. Er komen meerdere smeden per week bij ons op stal. Ze staat regelmatig naast het voorbranden. Terwijl ze eet staat de rook om haar hoofd. Het is dan even kijken en geen reactie meer. Het zit hem echt in het aanraken denk ik.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:28

Zo vaak en zo veel mogelijk laten aan raken door vreemden, en dan liefst ook even de voetjes op tillen.

Als er elke week meerdere hoefsmeden op stal komen, dan daar gebruik van maken: allemaal vragen of ze even de voeten van je paard op willen tillen, en even op de hoef tikken. Liefst een periode lang elke dag.

Punt is gewoon dat een hoefsmid regulier gewoon te weinig komt om je paard er echt aan te laten wennen. Er zit simpelweg veel te veel tijd tussen. Dus elke keer begint het weer met spanning.

Dus zo vaak en zo veel mogelijk, en dan inderdaad stress gedrag negeren, rustig belonen als ze braaf stil staat......... En bij brutaliteit tóch even een kleine duidelijke correctie

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:33

Wellicht een idee om je smid haar wat lekkers te laten geven vooraf en tussendoor? Wellicht helpt het. Of jij helpt haar af te leiden door te kriebelen oid, dat kan ook goed werken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon niet van dat gefriemel houdt. Zeker een jong paard kan het als irritant ervaren.
In dat geval roeien met de riemen die je hebt, maar wel veilig. Als ze gevaarlijk wordt zou ik toch een praam inzetten. Ben daar nooit zo voor, maar met dit soort dingen moet je geen risico's hebben.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:55

Azmay schreef:

Ik snap je bericht. Ik denk ook aan die hoek vooral omdat veel mensen op stal dit tegen mij hebben gezegd, alleen ik wil het ook niet afbreken het vertrouwen wat ze wel heeft. Dus wat is wijsheid.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:01

Volgens mij is het wijsheid om je dier te laten wennen aan alles wat het in zijn of haar leven tegen zal komen. Dat is de beste garantie voor een zo stressvrij mogelijk leven.

Dus... helemaal geen vrouwelijke smid, maar zoveel mogelijk blootstellen aan zoveel mogelijk mannen / mannelijke smeden.

Door mee te gaan met de angst los je het probleem op de korte termijn misschien wel op, maar op de lange termijn zal het probleem alleen maar groter worden..
Laatst bijgewerkt door Punz op 01-05-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:17

Oefenen, oefenen, oefenen. Jonge paarden hebben soms ook nog moeite met de balans bewaren. Elke dag even de hoeven uitkrabben, tot ze dusdanig geconditioneerd is dat ze het gedachteloos doet en zelf haar benen goed neerzet. Een goede hoefsmid die geduldig blijft is goud waard.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:31

Azmay schreef:

Hier ben ik het mee eens! Mijn pony heeft ook met de ene smid veel meer een klik dan met de andere.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:13

Dit snap ik echt niet. De beste garantie op een fijn leven voor een dier, is het om kunnen gaan met een veelheid aan verschillende situaties en een veelheid aan verschillende mensen.

Persoonlijk vind ik dat je als eigenaar de plicht hebt om je paard te leren om te gaan met hetgeen hij/zij in zijn paardenleven veel zal tegen komen. En dat zijn dus ook mannelijke hoefsmeden.

Je weet nooit hoe het gaat lopen in het leven, en of een dier altijd jouw dier zal blijven. En zo niet dan is het hebben van een zo kort mogelijke gebruikershandleiding/ netjes opgevoed zijn/ netjes gedragen de beste garantie om goed terecht te komen... En dat is dus jouw taak als opvoeder van een jong dier: geen spannende situaties vermijden, maar je dier leren er mee om te gaan totdat het de normaalste zaak van de wereld is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:17

Ja, ze moet wennen aan een mannelijke hoefsmid, maar dat is niet stap 1. Stap 1 is om zich 100% relaxed te voelen bij een hoefsmid, dan kan dat daarna uitgebreid worden naar 100% relaxed bij alle hoefsmeden (eerst een andere vrouwelijke hoefsmid, dan een mannelijke hoefsmid, etc. Ze hoeven lang niet allemaal echt te bekappen).

Het is de taak van de opvoeder om de stapjes zo klein mogelijk te maken, zodat het dier het met zo min mogelijk stress, en dus met zo veel mogelijk positieve ervaringen, leert. Dan leert het ook goed open te staan voor nieuwe dingen, want het is toch (vrijwel) nooit een stap te ver voor ze.

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:14

Ik denk dat ze de brandgeur nog ruikt van de hoefsmid :(:)