Paard kan niet alleen zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Paard kan niet alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 13:05

Mijn paard staat met twee andere paarden van vriendinnen samen.
Dit gaat prima samen, het probleem is alleen dat ze totaal niet alleen kan zijn.

Onder de man alleen naar buiten is geen probleem. Maar de wree andere weg en die van mij alleen op stal of op de wei is totale paniek/drama en boosheid.

Ik ben vrij nuchter, maar dit is geen kwestie van gewoon op stal zetten helaas. Ze heeft al een keer de plafondplaten eruit gesteigerd en met haar voorbenen in de voerbak gehangen door het steigeren.

In de wei galoppeerd ze hinnikend in paniek rond. En ben ik bang dat ze door de omheining gaat.

Hoe ga je dit oefenen/trainen? Mijn stalgenoten willen namelijk ook wel eens buiten kunnen rijden als ik niet kan.

Shirley

Re: Paard kan niet alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:08

Misschien een gezelschapsshetje erbij?
Of een pensioenpaardje dat niet meer gereden wordt zodat ze nooit alleen staat?
Sommige wennen er gewoon nooit aan is mijn ervaring -O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:14

Inderdaad, misschien een mini pony erbij?

Ik ken ook iemand die een paard had die echt niet alleen kon zijn. Geoefend met steeds een stukje verder, maar hij brak gewoon uit de wei en stal. Dus toen kwam er een mini Shetlander bij en sindsdien is het een keer een hinnik, keer kijken en verder eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:21

3 is inderdaad een ongelukkig aantal. Toen wij van 4 naar 3 gingen leek alles goed te gaan, tot we er 2 van de 3 meenamen. Nummer 3 brak uit om achter de trailer aan te kunnen rennen. Voor ons is de oplossing inderdaad een kleine pony erbij gebleken. Het zijn nou eenmaal kudde-dieren..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:42

Dat is heel normaal en natuurlijk gedrag. Je kunt het trainen, maar daar zul je waarschijnlijk veel tijd in moeten steken én de vraag is of je paard het uiteindelijk echt kan, alleen achterblijven. Hoe lang staan ze op deze plek en in deze samenstelling? Als dat nog maar vrij recent is dan kan het ook vanzelf beter worden, maar dan zou ik haar voorlopig niet alleen achterlaten.

Kortste klap is een extra paard/pony erbij die nooit tegelijk met de andere twee weggaat.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:07

Heb even de filmpjes opgezocht van een paard dat hetzelfde had en hierin getraind werd, misschien heb je er wat aan. Staan nog meer filmpjes op de pagina van Natural HorseMo over dit paard en de vooruitgang, maar die moet je zelf maar ff bekijken. :-)

https://www.facebook.com/naturalhorsemo ... 302167070/

https://www.facebook.com/naturalhorsemo ... 481905152/

Je moet er idd wel veel geduld, tijd en energie in stoppen maar uiteindelijk levert het ook iets op. Mijn pony heeft de verlatingsangst andersom, namelijk dat ze niet het erf af wil bij de andere paarden vandaan. Dat oefen ik ook zelf na een ochtend trainen met een instructeur. Kost weer veel energie en geduld maar ik zie ook vooruitgang gelukkig.

grijstapijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:57

Ik zou inderdaad ook kiezen voor een extra pony.

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:36

een klein ponytje erbij zetten zodat hij toch nog iemand heeft succes! ;)

ChristelJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:40

Kleine weidemaatje erbij zetten!

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:04

Ik zou er ook een kleine pony bij zetten. Werkt vaak super. Heel veel succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:09

vaak zoeken mensen een goedkoop plekje voor een oude pony op pensioen op het land... dat zou een optie zijn, jouw paardje niet meer alleen en die eigenaar een fijn plekje voor zijn of haar pony.
Kleine pony zelf komen kan ook... maar dan heb je ook wel alle kosten eromheen voor je eigen rekening.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:24

Pony erbij werkt niet altijd, ik heb er 5 staan, als er eentje uit gaat, staan er dus nog 4 op de wei, is het gillen, rennen etc. Tot de ene die uit de kudde is weer terug is. Ik ga het met Bach proberen.