Ruzie met buren over weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lilybass

Ruzie met buren over weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 16:26

We zijn al een hele lange tijd bevriend met een familie die een wei heeft maar niet gebruikt. Die familie heeft echter al een tijd ruzie met een oude stel buren die de wei heel graag wilden hebben om hun eigen paarden daar neer te zetten aangezien de wei grenst met het huis van de buren. Dit mocht echter niet omdat de eigenaar zijn weide natuurlijk niet kwijt wil (wat volkomen begrijpelijk is).
Lange tijd hebben alleen onze schapen daar mogen staan. Maar sinds kort mochten we van onze goede vriend de eigenaar toch onze twee pony's daar laten staan, zodat mijn 2 dochters daar altijd naartoe konden fietsen (het namelijk erg dichtbij vanuit ons huis).

Na een week dat onze pony's daar staan, heeft de eigenaar een mail gekregen van een zogenaamde anonieme buur die klaagt: over de vliegen die de paarden opleveren en dat ze daardoor niet kunnen barbecuëen en heeft gedreigd om de politie te informeren over dit probleem. Natuurlijk wil de eigenaar geen tweede keer ruzie met iemand van de buurt dus heeft hij ons helaas moeten vertellen dat de pony's er niet meer kunnen blijven staan.

Wat ik me nou afvraag is dit: kan dit eigenlijk wel wat die buren hier doen? Aangezien het mailtje anoniem verstuurd is, weten we niet wie precies de klachten heeft, maar we vermoeden natuurlijk wel de buren die in de eerste plaats de weide niet te pakken kregen voor hun eigen paarden, en dat ze nu ons willen dwarszitten. Het rare is namelijk dat toen de schapen er stonden (met erg veel inclusief lammetjes) er absoluut niemand er iets van zei. En nu dat er twee ponytjes staan, is het gelijk 'overlast'?! Ik vraag me dus af of dit rechtvaardig is/ of buren dit mogen doen. Wat denken jullie?

suffie

Re: Ruzie met buren over weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:32

Als de grond op papier staat als agrarische grond hebben de buren geen "poot" om op te staan. Gaat het hier om andere grond, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Jammer dat jullie alleen maar gebruiker zijn, ik begrijp wel dat ze geen gezeur met de buurt willen, maar mijn gevoel zegt dat het niet helemaal terecht is.
Ik zie hier de buren al aankomen.......

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:34

Tsja, als ik de eigenaar van de betreffende weide was zou ik het er gewoon op aan laten komen, en me zeker niet door anonieme mailtjes laten intimideren; Eerst maar eens zien of er werkelijk een klacht wordt ingediend ( dan zijn ze niet anoniem meer), en dan óf de politie het gemekker serieus neemt.
Ik vind de reactie van de eigenaar, de ponies meteen weg te willen hebben, eigenlijk wat slapjes, maar uiteraard zijn goed recht en niets waar jullie wat aan kunnen doen ( ik neem aan dat je geen contract hebt of zo).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:35

Vliegen?
Ik heb er nog niet één gezien dit jaar....dus waar die overlast vandaan komt?
Wellicht het vlees van de vorige barbecue vergeten? _O-

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:47

lilybass schreef:
Wat ik me nou afvraag is dit: kan dit eigenlijk wel wat die buren hier doen?

Ja, natuurlijk mag en kan een buur een anonieme mail sturen over vliegen die de paarden zouden opleveren en klagen dat ze daardoor niet kunnen barbecuën en dreigen om de politie te informeren over dit probleem.
Of de politie daar iets mee zou doen is een tweede natuurlijk. Als de wei de juiste bestemming heeft en jullie je daar verder aan houden valt er van de politie in elk geval niets te vrezen, dan ga ik er even vanuit dat jullie je verder ook aan alle andere regels houden (zoals regels omtrent mileu/mestplaats etc).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:49

Shirley schreef:
Vliegen?
Ik heb er nog niet één gezien dit jaar....dus waar die overlast vandaan komt?
Wellicht het vlees van de vorige barbecue vergeten? _O-

:') :')

Vliegen heb ik gelukkig ook nog niet gezien.

Anoniem kan een hoop helaas. Jammer dat jullie vrienden zich makkelijk laten intimideren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:00

Vliegen zat gezien.. op de boerderij dan. Ze zijn er toch degelijk al wel. Maar zoveel dat je er nu al last van hebt?.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:13

Wat ik niet begrijp is dat de eigenaren van de wei zich zo laten manipuleren door die buren. Heeft het mailtje wel een afzender? Zo ja, dan ging er vlot een reply naartoe dat het hun eigen pony's zijn. Van wie ze dan eigenlijk wel zijn of wie ze verzorgt, daar heeft niemand wat mee te maken. Op je eigen weiland mag je je eigen pony's hebben staan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:38

Tja, dat de eigenaren geen zin hebben in eindeloze discussies over vliegen en graag rustig willen wonen kan ik wel begrijpen. Het verhaal zo lezend lijkt het me ook dat het komt van de mensen die die weide willen hebben en dan begint het met vliegen en voor je het weet wordt je knettergek van de loze aantijgingen en bedreigingen. Mensen kunnen spontaan enorm creatief raken als ze hun zin niet krijgen.
En ja, men kan dat zo doen en in principe mag het. Inclusief het erbij halen van politie en andere instanties. Gerechtvaardigd? Hooguit als het echt een bende is, er meer vliegen zitten dan dat er inwoners in NL zijn en de eigenaren van de weide totaal onaanspreekbaar zijn. Lijkt mij dat als je als buren normaal met elkaar om gaat je het er gewoon over kan hebben en samen kan kijken wat er valt op te lossen.

Wel heel erg zuur hoor, voor de eigenaren die goed willen doen en natuurlijk ook voor jullie, TS. Is immers zo leuk om je eigen dieren dicht bij huis te hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:43

Wat doen die vliegen bij de buren op de barbecue als ze het bij jouw ponies zo leuk vinden?

Iets vergelijkbaars zei ooit de meneer waar ik een weide van heb gehuurd tegen klagende buren. Zo lang ik elke dag uitmestte was er geen (goede) reden tot klagen, en dus was er niets aan de hand.

Succes, erg vervelende situatie.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:07

Als eigenaar zou ik aangeven dat ik dan graag de klacht eens zou bespreken tijdens een kop koffie, maar niet met een anoniem persoon een mailwisseling aanga.
Echter kan ik me voorstellen dat de eigenaar dat niet ziet zitten.

De buren hebben het denk ik 'slim' gespeeld en mogelijk aangevoeld/geweten dat de eigenaar niet op meer gedoe te wachten zat. Dan is een anoniem mailtje alles wat nodig is.

Ik zat nog even te denken of je het niet zou kunnen huren (al is het voor 1 euro) zodat de klagers bij jullie moeten zijn, maar dan blijft de eigenaar aansprakelijk vrees ik en blijft hij last van de klagers houden.

Vervelende situatie, maar je trekt simpelweg aan het kortste eind in dit geval.

lilybass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 20:03

Pluizebolpum schreef:
Tja, dat de eigenaren geen zin hebben in eindeloze discussies over vliegen en graag rustig willen wonen kan ik wel begrijpen. Het verhaal zo lezend lijkt het me ook dat het komt van de mensen die die weide willen hebben en dan begint het met vliegen en voor je het weet wordt je knettergek van de loze aantijgingen en bedreigingen. Mensen kunnen spontaan enorm creatief raken als ze hun zin niet krijgen.
En ja, men kan dat zo doen en in principe mag het. Inclusief het erbij halen van politie en andere instanties. Gerechtvaardigd? Hooguit als het echt een bende is, er meer vliegen zitten dan dat er inwoners in NL zijn en de eigenaren van de weide totaal onaanspreekbaar zijn. Lijkt mij dat als je als buren normaal met elkaar om gaat je het er gewoon over kan hebben en samen kan kijken wat er valt op te lossen.

Wel heel erg zuur hoor, voor de eigenaren die goed willen doen en natuurlijk ook voor jullie, TS. Is immers zo leuk om je eigen dieren dicht bij huis te hebben.

Precies dit. De eigenaren hebben vooraf gezegd dat ze het wouden proberen aangezien ze al zo veel gedoe met die mensen hebben. Het punt is vooral bij mij dat ten eerste er op dit moment het nog reuze mee valt wat betreft die vliegen. Heb het op een hondenveld wel erger getroffen hoor. En daarnaast als de vliegen zo'n erge kwaal zijn zoals ze beweren, vraag ik me af waarom ze dan de pony's gelijk de schuld ervan geven? Wij wonen nog net in een woonwijk waar geen (landbouw)dier te vinden is, en ook wij hebben in de zomer vliegen zoals hoogstwaarschijnlijk iedereen. Maar om dan bijvoorbeeld onze buren de schuld te geven omdat ze toevallig een hond of kat hebben...
En ten tweede vind ik het heel merkwaardig dat de discussie pas is ontstaan toen de pony's er kwamen te staan, en NIET toen de schapen er stonden.
Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat jullie het met me eens zijn wat betreft die buren. Ik wist het gewoon eventjes niet meer hoor. Rondom de dieren hebben we al zo vaak gedoe met opbellende/ mailende mensen die zich overal mee bemoeien en het beter weten dat ik het soms gewoon even niet meer weet of we nu wel of niet iets fout doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:15

Het gaat ze natuurlijk ook helemaal niet om die vliegen. Ze willen gewoon die wei, inclusief alles wat er rondvliegt. Wat die mensen doen valt bij ons thuis onder het kopje treiteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:26

Bestemming van de grond doet er niet toe. Een paard is voor de wet nog steeds een huisdier en mag je midden een woonwijk zetten als je aan zijn behoeften voldoet, er netjes voor zorgt en geen overlast veroorzaakt. Een vliegje zal niet als overlast worden gezien hoor. Wordt een ander verhaal als je nooit mest afvoert of een aanhanger met mest meteen naast de tuin van de klagende buurman parkeert.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:28

Koper schreef:
Het gaat ze natuurlijk ook helemaal niet om die vliegen. Ze willen gewoon die wei, inclusief alles wat er rondvliegt. Wat die mensen doen valt bij ons thuis onder het kopje treiteren.

Dit. Het is zeer aannemelijk dat zij geen overlast hebben van vliegen, of dat dit in ieder geval niet beduidend is toegenomen in de week dat de pony's er stonden.

Van mensen die anoniem een klacht mailen en daarin direct dreigen naar de politie te stappen, verwacht ik ook geen constructieve houding verder.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:48

Floortz schreef:
Wat ik niet begrijp is dat de eigenaren van de wei zich zo laten manipuleren door die buren. Heeft het mailtje wel een afzender? Zo ja, dan ging er vlot een reply naartoe dat het hun eigen pony's zijn. Van wie ze dan eigenlijk wel zijn of wie ze verzorgt, daar heeft niemand wat mee te maken. Op je eigen weiland mag je je eigen pony's hebben staan.

Nou dit dus.

Of het wel of niet mag, een pony midden in een woonwijk in de tuin vind ik ronduit asociaal. En bij overlast kan de eigenaar zeer zeker worden verplicht de pony weg te halen.
Maar als het echt een weiland is met agrarische bestemming, dan kunnen ze hoog en laag springen maar hebben ze er niks over te zeggen.
Dan moet je niet achteraf gaan wonen, maar in een woonwijk.
Zoals Floortz al zegt, ik snap ook echt niet waarom jullie vrienden na een simpel anoniem mailtje gelijk de pony's weg willen hebben. Zij doen niets verkeerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:59

Delphi schreef:
Of het wel of niet mag, een pony midden in een woonwijk in de tuin vind ik ronduit asociaal. En bij overlast kan de eigenaar zeer zeker worden verplicht de pony weg te halen.
Maar als het echt een weiland is met agrarische bestemming, dan kunnen ze hoog en laag springen maar hebben ze er niks over te zeggen.
Zoals Floortz al zegt, ik snap ook echt niet waarom jullie vrienden na een simpel anoniem mailtje gelijk de pony's weg willen hebben. Zij doen niets verkeerd

Zo staan die van mij anders ook beste Delphi. Dat heb je zo als er een woonwijk om een boerderij heen wordt gebouwd.

lilybass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 21:38

Koper schreef:
Delphi schreef:
Zoals Floortz al zegt, ik snap ook echt niet waarom jullie vrienden na een simpel anoniem mailtje gelijk de pony's weg willen hebben. Zij doen niets verkeerd

Zo staan die van mij anders ook beste Delphi. Dat heb je zo als er een woonwijk om een boerderij heen wordt gebouwd.

Jammer genoeg is bij ons dit ook het geval. 15 jaar geleden lag voor ons huis een enorme (koeien)weide met boerderij die het eigendom was van mijn man. Verplicht om te verkopen voor het bouwen van een nieuwe wijk omdat er zo'n groot te kort is aan huizen, en dan praten we over Noord-Brabant... Nu staan er 60+ huizen voor je uitzicht en omgeving (natuur) waar je voor de eerste plaats eigenlijk voor bent komen wonen om het zo maar te zeggen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:53

lilybass schreef:
De eigenaren hebben vooraf gezegd dat ze het wouden proberen aangezien ze al zo veel gedoe met die mensen hebben.

En dat is het enige wat echt telt. De eigenaren hebben het geprobeerd en zeggen nu dat het hier stopt.

Over jullie eigen boerderij en land: vreselijk zuur! Echt een nachtmerrie :( .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:10

Ten eerste is dit het goede recht van jullie vrienden. Ruzie met de buren zou ik ook niet op zitten te wachten. Dan kunnen je pony's dus misschien niet meer op de wei.
Dat het, zeker in deze tijd van het jaar, gruwelijk zeikgedrag is ben ik ook helemaal met je eens.

Het enige wat je nog kunt doen is aan je vrienden vragen of jullie misschien in gesprek kunnen gaan met de anonieme klager. Geef aan dat je graag wil meedenken aan een oplossing. De mest uit de wei verwijderen en de buren wat vliegen werend materiaal wil leveren. Misschien trekt je bereidheid tot meedenken de klager net over de streep om zich weer als een normaal mens te gaan gedragen.
Soms werkt overdreven 'redelijk' en vriendelijk zijn.....

Wij hebben ook met een aantal buren te maken. En daar zijn heus wel eens wat 'opmerkingen' geweest maar het helpt altijd heel goed om te laten zien dat je altijd bereid bent om tot actie over te gaan. Kleine aanpassingen kunnen de buren dan het gevoel geven dat je hun issues serieus neemt en en kun je weer over tot de normale beschaafde orde van de dag.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:24

Daar laat je toch je oren niet naar hangen, een weiland(met de juiste bestemming) is er toch voor dat er grazers kunnen lopen.
Als je gaat wonen in zo’n buurt weet je toch dat er daar dieren kunnen lopen met eventuele
luchtjes etc.
Dat is het zelfde dat mensen die op het platteland gaan wonen en ineens last hebben van dieren
geluiden en mest lucht....dat had je niet kunnen bedenken blijkbaar van te voren?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:40

pol013 schreef:
Wij hebben ook met een aantal buren te maken. En daar zijn heus wel eens wat 'opmerkingen' geweest maar het helpt altijd heel goed om te laten zien dat je altijd bereid bent om tot actie over te gaan. Kleine aanpassingen kunnen de buren dan het gevoel geven dat je hun issues serieus neemt en en kun je weer over tot de normale beschaafde orde van de dag.

Dat werkt alleen met beschaafde mensen. Klachten kun je altijd krijgen maar als je daar netjes mee omgaat en de klager laat merken dat je ze serieus neemt dan klaart er al heel wat op. Als je van te voren al zorgt dat alles netjes is en er zo min mogelijk overlast is vinden veel mensen het allang prachtig, helemaal als ze ook mogen paardje aaien of alleen maar een kopje koffie mogen halen.
Het houdt alleen wel op als men bv je gaat beschuldigen van het verplaatsen van hele bomen, alleen om hen te pesten. Is trouwens echt gebeurd, vandaar dat ik ook zo begrijp dat de eigenaren niet op dat soort ongein zitten te wachten, want dat was maar het topje van de ijsberg.

Wat ontzettend zonde ook van die boerderij. En uitzicht. En dan mag je nog blij zijn als het huizen zijn die er nog een beetje uit zien. Wat ze hier neerkwakken doet pijn aan je ogen...

Trouwens, TS, als je je dieren netjes voor elkaar hebt en ze er goed bij staan, zou ik me alleen druk maken om wat de veearts zegt. Iedereen heeft tegenwoordig overal verstand van, vindt men, maar de meesten weten nog niet eens het verschil tussen een geit en een paard. Ik zou proberen niet al te veel druk te maken om wat mensen bellen en mailen. Die mensen die wél weten waar ze het over hebben heb je zo door en die zijn vaak juist wel leuk om naar te luisteren.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:06

Volgens mij leven we in een tijd waarin mensen elkaar liever het leven zuur maken dan dat ze elkaar helpen. ( kopieergedrag van programma's als rijdende rechter en bonje met de buren ? )
En jij bent natuurlijk afhankelijk wat de landeigenaar wil. Maar aangezien hij/zij toch al in onmin met de buren leeft kan dit er ook nog wel bij. Ik zou gewoon doorgaan met weiden en zorgen dat jij je zaakjes goed en netjes voor elkaar hebt en als de klagers al doorzetten dan kun je het advies van een instantie ( politie, gemeente) afwachten. Ik zou niet te snel over stag gaan maar nogmaals je bent afhankelijk van de landeigenaar.
En als die nare mensen gaan bbq-en kun je altijd nog klagen over de rook , stank en luid pratende mensen-overlast

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:37

Koper schreef:
Delphi schreef:

Dat vind ik iets heel anders beste Koper. Dan zit je meestal buiten de bebouwde kom in het buitengebied. Dat is dan heel erg zuur en in dat geval moeten mensen die er komen wonen niet zeuren. Ik bedoel meer een woonwijk welke altijd al een dichtbevolkte woonwijk is geweest.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:57

Delphi schreef:
Floortz schreef:

Nou dit dus.

Zoals Floortz al zegt, ik snap ook echt niet waarom jullie vrienden na een simpel anoniem mailtje gelijk de pony's weg willen hebben. Zij doen niets verkeerd.

Moet je even naar Apeldoorn komen. Hier staan letterlijk drie ponies midden in de stad op een postzegel.