Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Carl123 schreef:Ik ga het niet doen, las net dat het veulen niet mag drinken want dat de merrie gestressed is en geen melk zal geven. Zie nu ook dat de rit bijna 3 uur duurt. Ga het nog wat uitstellen dat transport, risico is veels te groot....
Utixo schreef:Ligt een beetje aan het formaat van het veulen. Heb je al een flinke bink, dan netjes tussen de touwen. Op deze leeftijd moeten ze dat al wel kennen.
En niet mogen drinken is onzin. Maar ze kunnen best 3 uurtjes zonder melk. Ik neem aan dat je nu de merrie er ook al wel eens vanaf haalt?
Ga je het veulen trouwens brengen om te spenen?
GCofOz schreef:Carl123 schreef:Ik ga het niet doen, las net dat het veulen niet mag drinken want dat de merrie gestressed is en geen melk zal geven. Zie nu ook dat de rit bijna 3 uur duurt. Ga het nog wat uitstellen dat transport, risico is veels te groot....
Wie zegt dat het veulen niet mag drinken tijdens transport? Wat een onzin. Ik heb destijds (1989) een merrie met haar 3 maand oud veulen uit Iran naar Nederland geëxporteerd. Transport was over de weg en duurde 4 dagen en nachten. Uiteraard gestopt om de zoveel uur. Merrie had een 'compartiment' voor 2 paarden en veulen stond los bij haar. Veulen kon liggen, lopen en drinken. Beide kwamen super fit aan bij het quarantaine station in Mödling (Oostenrijk).
Kabayo schreef:Wat is een paardencamionette? Zo'n klein tweepaards vrachtwagentje/bus? Of een trailer? Of bedoel je een grote vrachtwagen?
In ieder geval. Korte afstanden zet ik ze altijd vast. ( reistijd ongeveer een uur). Maar 3 uren zou ik het veulen los doen
Carl123 schreef:Ik heb een trailer maar mij leek het beter om zo'n luxe paardevrachtwagentje te huren voor B rijbewijs, is stabieler en misschien veiliger ook qua interieur voor het veulen. Een trailer heeft van die stangen en dat lijkt me minder veilig...