Transport merrie met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carl123

Transport merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 00:33

Ik heb wat gegoogeld ivm transport van merrie en veulen in paardencamionette maar vind bitter weinig terug.
Mijn veulen wordt in augustus 4 maand oud en zou samen met mams getransporteerd moeten worden in een paardencamionette naar de nieuwe weide. Dat is twee uurtjes rijden.
Ik las merrie vastzetten en veulen vrij naast moeder, maar vroeg me af of dit wel veilig is als hij kan rondlopen in de paardencamionette.
Ik ben wat bang dat hij gaat liggen en mams op het veulen zal trappen...

Jester_

Re: Transport merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:37

Het veulen is dan 4 maand? ik zou er dan denk ik toch voor kiezen om hem vast te zetten (wel ff oefenen dus van te voren)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 00:40

Ik ga het niet doen, las net dat het veulen niet mag drinken want dat de merrie gestressed is en geen melk zal geven. Zie nu ook dat de rit bijna 3 uur duurt. Ga het nog wat uitstellen dat transport, risico is veels te groot....

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 02:15

Carl123 schreef:
Ik ga het niet doen, las net dat het veulen niet mag drinken want dat de merrie gestressed is en geen melk zal geven. Zie nu ook dat de rit bijna 3 uur duurt. Ga het nog wat uitstellen dat transport, risico is veels te groot....

Wie zegt dat het veulen niet mag drinken tijdens transport? Wat een onzin. Ik heb destijds (1989) een merrie met haar 3 maand oud veulen uit Iran naar Nederland geëxporteerd. Transport was over de weg en duurde 4 dagen en nachten. Uiteraard gestopt om de zoveel uur. Merrie had een 'compartiment' voor 2 paarden en veulen stond los bij haar. Veulen kon liggen, lopen en drinken. Beide kwamen super fit aan bij het quarantaine station in Mödling (Oostenrijk). :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 03:30

Idd,een veulen vast zetten is vragen om problemen.
Ze zijn zo labiel dat ze heel vlug ergens onder,op,achter blijven steken,met de nodige paniek als gevolg.

Gewoon merrie vast,veulen er los bij en rijden.
Als de merrie rustig is,geeft ze die rust over op haar veulen.
Voor zo'n korte rit gaan ze normaal niet liggen,is vel te nieuw en moeten vooral hun evenwicht zoeken. 4 maand is ook niet jong-jong.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:57

Wat is een paardencamionette? Zo'n klein tweepaards vrachtwagentje/bus? Of een trailer? Of bedoel je een grote vrachtwagen?

In ieder geval. Korte afstanden zet ik ze altijd vast. ( reistijd ongeveer een uur). Maar 3 uren zou ik het veulen los doen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:02

Zoek nog eens maar dat op trailer, dan ga je veel meer info vinden, deze vraag is al vaak langs gekomen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:00

Ligt een beetje aan het formaat van het veulen. Heb je al een flinke bink, dan netjes tussen de touwen. Op deze leeftijd moeten ze dat al wel kennen.
En niet mogen drinken is onzin. Maar ze kunnen best 3 uurtjes zonder melk. Ik neem aan dat je nu de merrie er ook al wel eens vanaf haalt?

Ga je het veulen trouwens brengen om te spenen?

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:36

Utixo schreef:
Ligt een beetje aan het formaat van het veulen. Heb je al een flinke bink, dan netjes tussen de touwen. Op deze leeftijd moeten ze dat al wel kennen.
En niet mogen drinken is onzin. Maar ze kunnen best 3 uurtjes zonder melk. Ik neem aan dat je nu de merrie er ook al wel eens vanaf haalt?

Ga je het veulen trouwens brengen om te spenen?

Neen, niet om te spenen. Veulen blijft een jaar bij de merrie.
Moeder en kind gaan samen op de weide...

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:39

GCofOz schreef:
Carl123 schreef:

Wie zegt dat het veulen niet mag drinken tijdens transport? Wat een onzin. Ik heb destijds (1989) een merrie met haar 3 maand oud veulen uit Iran naar Nederland geëxporteerd. Transport was over de weg en duurde 4 dagen en nachten. Uiteraard gestopt om de zoveel uur. Merrie had een 'compartiment' voor 2 paarden en veulen stond los bij haar. Veulen kon liggen, lopen en drinken. Beide kwamen super fit aan bij het quarantaine station in Mödling (Oostenrijk). :)

Heel erg bedankt voor uw antwoord!
Ik wil natuurlijk geen problemen, daarom twijfel ik enorm.
Ik las als de merrie nerveus is op transport (merrie is wel een beetje een bloedpaardje die nerveus kan doen), dat ze dan geen melk meer geven en geirriteerd kunnen reageren als het veulen dan drinkt...

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:43

Kabayo schreef:
Wat is een paardencamionette? Zo'n klein tweepaards vrachtwagentje/bus? Of een trailer? Of bedoel je een grote vrachtwagen?

In ieder geval. Korte afstanden zet ik ze altijd vast. ( reistijd ongeveer een uur). Maar 3 uren zou ik het veulen los doen

Ik heb een trailer maar mij leek het beter om zo'n luxe paardevrachtwagentje te huren voor B rijbewijs, is stabieler en misschien veiliger ook qua interieur voor het veulen. Een trailer heeft van die stangen en dat lijkt me minder veilig...

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:57

Carl123 schreef:
Ik heb een trailer maar mij leek het beter om zo'n luxe paardevrachtwagentje te huren voor B rijbewijs, is stabieler en misschien veiliger ook qua interieur voor het veulen. Een trailer heeft van die stangen en dat lijkt me minder veilig...

Een luxe paardenvrachtwagentje is helemaal ideaal. Ligt stabieler dan een trailer waardoor het fijner reist voor merrie en veulen en je kan vanuit de cabine bij het paardendeel komen.

Zolang het veulen voldoende ruimte heeft om bij de merrie kan drinken is het echt geen probleem.
Het wordt pas een probleem wanneer merrie en veulen zo krap staan dat het veulen niet kan drinken en je echt een langere tijd onderweg bent. En met langere tijd bedoel ik langer dan 8 uur. Er is dan kans op melkziekte bij de merrie. Dat is simpel op te lossen door de merrie calcium toe te dienen via een infuus (zelfde als bij koeien) alleen de symptomen bij de merrie zijn niet hetzelfde als die bij een koe. Bij de merrie komen de verschijnselen overeen met die van klem (tetanus). De merrie 'verstijft' en krijgt bijv de kaken niet meer van elkaar. Vandaar de naam 'Klem' (kaakklem).