Bomproof, tot ze een vrachtwagen ziet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Bomproof, tot ze een vrachtwagen ziet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 23:41

Eerst even de basic info: ik heb mijn 16-jarige merrie op een maand na 7 jaar. Ze staat op een boerderij waar ze (als het weer het toelaat) haar dagen verdeeld tussen overdag buiten (incl. vriendjes) en 's nachts op stal staan; wegens artrose wordt er niet meer gewerkt, wij knuffelen en spelen en gaan in de zomer af en toe eens wandelen.

Ik kan alles aan mijn paard vragen; ze vind sommige dingen wel eens raar (de haardroger bijvoorbeeld) of zelfs een beetje eng, maar ze vertrouwt me echter wel altijd genoeg om mee te gaan in wat ik vraag.

Tot we een vrachtwagen tegenkomen. In 2011 hebben we daar iets mee voorgehad: ik moest met haar tussen een muur en vrachtwagen lopen om haar naar de wei te brengen. Net wanneer we voorbij de cabine liepen, legde de chauffeur de motor af, wat gepaard ging met een nogal luide knal. Paard schrok, de kletter op met mij om vlak voor de wei in een ijzeren stroomdraad van een wei te trappen die iemand had laten slingeren. Ze had wel de reflex van met 4 benen recht omhoog te springen waardoor de draad naar beneden van haar been af gleed, waarna ze zich los trok en gelukkig recht de wei op liep.

In alle andere situaties, als we in de piste rijden en er komt er tractor voorbij; als we buiten rijden en voorbij een rijdende auto moeten; als we een (aangelijnde of opgesloten) blaffende hond tegenkomen op buitenrit; als er vuurwerk wordt afgeschoten; als mijn vader met de motor op stal aankomt; ... kan ik haar altijd onder controle houden. Ze reageert wel degelijk op deze situaties; zet eens een pasje opzij, maar nooit in die mate dat ze zich los trekt of het met mij er aan/op op een rennen zet.

Sinds 2 jaar staan we gestald op een boerderij waarvan de eigenaars aan grondwerken doen. Een komen en gaan van tractors en vrachtwagens dus. Vandaag stond 1 van de vrachtwagens zeer uitzonderlijk op "de parking van de paardenmensen", tot op enkele meters van het poortje van mijn wei. De motor draaide niet. Ik zag het drama van mijlenver aankomen haha. Jaszakken vol koekjes gestopt, en weg zijn we. Ze kent het om onderweg naar de wei (30 meter?) een paar keer halt te houden, zo heeft ze geleerd om rustig naar de wei te lopen. De laatste 5 meter moeten we over een stuk gras dat zowat altijd onder water staat en modderig en glad is, altijd een beetje opletten daar haha.

Het ging best goed, tot op enkele meters van het gras; toen zag ze hem, het grote monster... Daarbij reed er een stukje verderop een vrachtwagen die aan het manoeuvreren was, die ze vooral hóórde. En hoppa helemaal in de stress, neusgaten en ogen wijd open gesperd, blazen, zich groot maken, ze ging al half de bocht in om om te draaien.

Nu breng ik haar nooit naar de wei met een touw. Toen we onze vorige wei nog hadden, moesten we niet tot op de parking en liep ze gewoon los mee. Sinds we de parking op moeten hou ik haar wel vast maar gewoon aan haar halster, paard is nog nooit gaan lopen, mijn stalgenoten verplaatsen haar ook zo net omdat ze zo ontzettend braaf is.

Ik heb nog even halfslachtig geprobeerd van haar mee te krijgen, en hoewel ze zich wel weer in de juiste richting draaide, zette ze zich schrap en bewoog ze geen cm meer naar voor. Ik heb niet echt overtuigend geprobeerd, voelde me plots nogal onzeker zonder touw, en de koekjes in mij jaszak waren ook al op haha.

Ik hoopte stiekem dat ze er vanzelf zou over raken nu ze die dingen als 2 jaar lang dagelijks ziet/hoort maar dat is dus niet zo. Ik heb haar dan maar vast gemaakt aan de muur buiten terwijl ik haar stal uitmestte in plaats van haar op de wei te zetten.

Een jaar of 3 geleden gingen we op onze vorige stal op buitenrit, bitloos en met barebackpad. We moesten gewoon de oprit af, naar links 1 straat door en dan waren we al op het fietspad waarna me een minuut later het bos in konden. Ik was de oprit net af toen er vanuit een zijstraat een vrachtwagen de straat indraaide. Paard in paniek, nog veel erger dan wanneer ik er gewoon naast sta. Ik heb toen moeten omdraaien om haar terug de oprit op de sturen en de vrachtwagen te laten passeren. Die stopte trouwens meteen toen hij zag dat ik in de problemen zat, nogmaals dank! We zijn eens hij voorbij was wel gewoon kunnen gaan wandelen.

Het zou wel handig zijn mocht ik deze angst met haar kunnen overwinnen. We zullen nog een hoop vrachtwagens tegenkomen en dan moeten we hier mee kunnen omgaan. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:00

Ik denk dat je qua lokatie juist heel goed zit. Je zou een chauffeur kunnen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld een vrachtwagen parkeren, motor af en dan een dagje laten staan zodat je op je gemak kunt oefenen met daar normaal langs te gaan, of erg dichtbij te komen?
En dan steeds een stapje verder totdat het ook lukt met een stationair draaiende motor?

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:08

Kleine stappen nemen denk ik.

Misschien een kennis vragen die vrachtwagen kan rijden en dan oefenen.

Vrachtwagen op bekend (en evt afgesloten) terein neerzetten en niet laten draaien. Er naar toe lopen meter voor meter. Ontspanning is belonen. Niet te veel in 1x vragen. Weglopen ook zo rustig en ontspannen mogelijk.

Dit kun je steeds wat dichterbij doen.

Eromheen lopen kan ook op dezelfde manier.

Later als dit allemaal goed gaat kun je kijken van veraf met je paard hoe de motor start. Dit kun je uitbouwen tot de gewenste afstand.

Later zou je zelfs de vrachtwagen kunnen laten rijden. Dezelfde manier, eerst van veraf dan wat dichterbij.

Alle oefeningen kun je denk het best naast je paard doen. Als dat goed gaat zou je er op kunnen en dan herhalen wat je op de grond gedaan hebt.

Kost wel veel tijd en geduld. Misschien ook zelfs geld als je vrachtwagen moet huren.

Zo zou ik het aanpakken.

Nog een andere vraag doet je paard dit ook met de kleinere vrachtwagens? ( die minivrachtwagens die wel harder mogen dan 90 km/u) Als daar dezelfde reactie bij is dan kun je dat beter eerst oppakken. Volgens mij heb je daarvoor niet een groot rijbewijs voor nodug. Dat weet ik niet helemaal zeker.

troi

Re: Bomproof, tot ze een vrachtwagen ziet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:57

Eens met voorganger, gebruik deze locatie om langzaam weer eraan te wennen. Voorlopig even met touwtje (en bij voorkeur touwhalster of correctiehalster) lopen zodat je wat voor haar te zeggen hebt en heel rustig steeds een stapje dichter bij komen. Alsof het doodnormaal is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:18

.
Citaat:
Ik zag het drama van mijlenver aankomen haha

Helaas ben jij onderdeel van het 'probleem'
Doordat jij het probleem al aan ziet komen, verander jij van ademhaling, zet je je schrap.....
Allemaal tekenen voor het paard dat er echt iets heel ergs staat te gebeuren.

Dat kan je het beste trainen zonder jou :+ dat klinkt niet aardig, maar dat werkt wel het snelste. Paarden reageren heel primair.
Een ervaren rustig paard erbij, daar leert het paard het meeste van, met een rustige begeleider die het paard er langs leidt. En jij heel ver weg.

Als dat goed gaat, komt het moeilijkste jou samen met het paard er langs leiden. Eerst alleen meelopen op afstand en dan na een paar keer zelf het touw overnemen en vooral rustig diep ademhalen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 08:38

Janouk, je hebt helemaal gelijk hoor haha. Ik was me ook meteen bewust van mezelf en heb echt geprobeerd van mijn ademhaling onder controle te houden maar ik had het gevoel dat dit een verloren zaak zou zijn, waardoor het dat ook werd. Ik was nerveus, en daardoor zij ook. Met mijn vorige paard was ik zo nerveus dat ik van mijn lesgever een glas wijn moest drinken voor ik mocht opstappen haha.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:42

Wijsje schreef:
Ik denk dat je qua lokatie juist heel goed zit. Je zou een chauffeur kunnen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld een vrachtwagen parkeren, motor af en dan een dagje laten staan zodat je op je gemak kunt oefenen met daar normaal langs te gaan, of erg dichtbij te komen?
En dan steeds een stapje verder totdat het ook lukt met een stationair draaiende motor?

Dit inderdaad, en ALTIJD met touw!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:47

Woensdag heb jk dat zelf nog met mijn ademhaling gehad.
Dat paard is niet bang voor trakteren en ik wel. Paard ging dus wat gek doen, totdat ik de teugels liet vieren en toen stapte ze weer rustig. Ik was de veroorzaker van de angst van het paard, niet het paard zelf.

Enige wat gaat helpen is wat andere al zeggen. Oefenen met een vrachtwagen die niet draait en zo stap voor stap uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:50

Je kunt 100 vrachtwagens op het erf zetten, maar zolang jij al voor je ziet dat je met paarden en al ondersteboven in de sloot belandt, oftewel angstig bent, ga je dat niet verhelpen. Het zal dus vooral veel werk van jezelf vergen, werken aan je eigen ontspanning. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:52

Drink twee glazen wijn voor je gaat trainen met je paard :D , je trekt bij wijze van spreken je schouders drie centimeter op en je stem veranderd iets van toonhoogte en je paard heeft het door en word al alert.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:07

Ga mee met tips van Janouk, daar komen haar men trainingen naar boven. :j

Zou me ook niet verbazen dat je precies op verkeerde momenten beloont, al dan niet met voedsel.
Niet erg, doet vrijwel iedereen die beginnend bezig is met dit soort dingen.
Er is een leuke video ergens op YouTube waar deze angst dmv een trekker wordt voorgedaan.
Paardje loopt na paar sessies uit zichzelf achter de rijdende trekker aan.
Misschien weet iemand het linkje hiervan ??