Extreme schrikreactie desensibiliseren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarievzr

Extreme schrikreactie desensibiliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 22:37

Ik heb een 14 jarige KWPN ruin die regelmatig erg schrikt voor zaken waarvan ik niet verwacht dat hij ervoor schrikt. Ik heb net wat fora bekeken, en daar wordt vooral gezegd dat je zelf niet moet focusen op iets "engs". Dat is in ons geval het probleem niet. Ook wordt gezegd vanuit kalmte te desensibiliseren. Mijn probleem is dat Paard vanuit kalmte in een nanoseconde zo geschrokken kan zijn dat hij 180 graden omdraait (ook in een nanoseconde) en wegloopt. Bij dat deel "180 graden omdraaien in een nanoseconde" wil het af en toe misgaan en beland ik ernaast. Ik vind het niet erg dat hij schrikt, maar ik vind het wel erg dat hij zo extreem doet, en dat wil ik hem afleren.

Vandaag was het een boom waar het paard voor mij rustig over stapte, tegen de boom tikte waardoor deze trilde en Paard daar zeer ernstig van schrok (en ik ernaast lag).

Ik kan hem wel gaan desensibiliseren op alles wat je mogelijk in het bos tegenkomt, maar dan vindt hij gegarandeerd weer iets wat ik niet heb kunnen verzinnen en schrikt hij alsnog. Ik wil graag dat hij leert dat deze reactie niet nodig is, en dat je ook minder heftig kunt reageren. Ik heb daar ooit iets over gelezen maar weet niet meer wat en waar. Tips zijn welkom! Ik weet echter niet of ik dat desensibiliseren zelf kan qua tijd en expertise, dus tips over mensen die paarden op dit vlak kunnen trainen (liefst Zuid-Nederland en België) zijn ook zeer welkom.

even de basisinfo:
paard staat elke dag lekker buiten met maatjes, s'avonds op stal, krijgt veel ruwvoer, hij werkt 3-4 dagen in de week afwisselend dressuur, grondwerk, balkjes, buitenrit, longeerwerk, hij heeft geen lichamelijke gebreken, krijgt magnesium tegen de stress wat wel iets helpt, bouwt makkelijk stress op (bijv sochtends voor ze naar buiten gaan).

Anoniem

Re: Extreme schrikreactie desensibiliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:24

Kijk eens naar de methode die Tristan Tucker toepast. Dan doe je niet desensen voor allerlei objecten, maar leer je een paard te kiezen niet zijn fight, flight of freeze methode te gebruiken, maar leer je hem dat hij ook kan kiezen voor ontspanning. Er is een e-learning programma over, op bokt is daar ook een topic over. Ik werk er wel eens mee(met losse elementen) en het is best effectief!

MissesDon

Re: Extreme schrikreactie desensibiliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:42

Ik ben zelf van zuid limburg

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:05