Paard agressief door zweepgebruik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Paard agressief door zweepgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 16:41

Hoi bokkers,

Ik rij nu anderhalf jaar om mn knappe 7 jarige leasepaard Cesar. Als veulen is hij ooit door de dierenbescherming weggehaalt bij een eigenaar.

Waarschijnlijk is dit gebeurt met veel gescheeuw en zweepgebruik. Hij is nu goed opgegroeid. Hij is niet vals of gemeen. Met longeren ondervind ik inmiddels veel problemen. Wil geen rondjes meer lopen en waneer ik de zweep pak komt hij omhoog. Probeer het nu zonder zweep op te lossen maar het lukt mij nog niet.

Afgelopen vrijdag wou ik naar het bos rijden, waarbij we langs de longeerring en buitenbak lopen om naar het pad te gaan. Hij wou er alleen absoluut niet meer langs(?) Hij heeft het altijd gedaan.. en nu is het ineens mis. Heb mijn zweep en benen gebruikt maar hij gaf alleen maar een bok en een steiger. Op den duur stond ik gewoon vast, kon niet links, niet rechts niet naar voren alleen naar achter.

Ik ben er toen afgestapt en heb het op de voet geprobeerd. Helaas trok ik het hoofdstel er af :Y) dus konden terug om een halster te halen. Ik heb toen een uur besteed aan met rust en zonder zweep hem langs het pad te krijgen. Dit is uiteindelijk ook wel gelukt. En heb hey pad 40x op en neer gelopen. Ging steeds beter en beloonde hem op het eind.

Wat moet ik nu doen als dit weer gebeurt? Ik wil zo graag gewoon buiten blijven rijden :(

nine1987

Re: Paard agressief door zweepgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:43

Tja.. Ik heb een onzeker paard.. Hij durft wel alles als ik naast hem sta, dus ik stap gewoon af als iets spannend is.. Ik probeer het 2x.. En als hij er niet langs wil, dan stao ik af..

Ik kan bij mijn paard ook weer heel makkelijk opstappen, dus voor ons is dit een ideale oplossing.. :)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:58

Als dit probleem er eerder niet was lijkt het meer op uitproberen of je moet zelf al een onbewuste fout hebben gemaakt met longeren...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:16

In mijn ogen heeft het niks met angst van vroeger te maken,maar is hij je lekker aan het uitproberen.Je hebt het met naar buiten gaan goed opgelost ,afstappen en te voet.Laten merken dat hij toch zijn zin niet krijgt. Met longeren kan je het met het einde van je lijn proberen wat zwiepen en draaien er mee en zorgen dat hij voorwaarts blijft

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:34

Gewoon de zweep er bij pakken met longeren hoor. Wat is dit nou zeg. Je hoeft hem niet te raken met de zweep. Maar hij moet wel gewoon voorwaarts gaan als jij dat aan hem vraagt. Dat omhoog komen is natuurlijk gewoon not done. Dan maar gewoon een tik geven hoor. Zou wat zijn als elk paard zo zou doen alleen omdat iets 'm niet zint.

Fight, flee, freeze is de volgorde hé. Dus nu vecht hij tegen je zweep. Jij moet m zover krijgen dat hij de zweep respecteerd en gaat vluchten voor het drijven als het waren. Dat kan je ook bereiken door bijvoorbeeld een plastic boterham zakje aan de zweep vast te maken. En dan drijven met de zweep ( niet hem aantikken op dat moment!) om hem naar voren te krijgen.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:48

Ik las laatst deze, moest er aan denken.
A student complained that her sometimes-hot horse spooked at a rock near her barn. “The horse had walked by that rock every day for years, and this one day, she decides to spook at it!” Harry then tells us a story to illustrate his philosophy regarding the horse spooking at the rock.

“You are at home, alone, at night. A storm comes up complete with thunder and bright lightning, and you are feeling a little scared—glad to be safe in your house. Suddenly, a loud clap of thunder makes you jump just as the power goes out. A second later the phone rings and you jump again, your heart pounding as you grab the phone. On the other end of the line is someone, someone breathing heavily. “Who is this?” you shout—really scared now! They hang up. There is a knock on the back door. Who is out there in this weather? Is it the caller? You decide to barricade yourself in your room. As you head to the door in the dark, suddenly you bang into a table. You SCREAM and jump back, terrified…

The story stops there. We all just sit a minute in silence, thinking about what Harry has just said. “It’s not about the table,” Harry tells us. “You are not afraid of the table. It’s about how you were feeling right before you ran into the table.”

The room is silent. Then, one of us says to Harry, “It’s not about the rock. The horse was feeling overwhelmed inside way before she startled at the rock.” “Right”, says Harry quietly. “Say that you told someone your storm story. That person might think “…she’s afraid of the table, I can help fix that.” They take you to the table to show you it isn’t a scary table—encourage you to stroke the table and stand by the table and eat off the table. You’d think they were crazy! It’s NOT about the table.” Harry
continued, “the trick is to be able to see what the horse is feeling before she spooks at the rock.”
~Harry Whitney"

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:09

Eerlijk gezegd denk ik dat hij jou aan het uitproberen is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:44

@ Yellowcorn; leuk!

Zweep en benen is de verkeerde volgorde...
Wellicht gaat het over een dag of wat wel weer goed...

Je hebt zo hard aan het hoofdstel gesleurd dat het van z'n hoofd ging?
Nooit weer doen. Truukje (horsemanship) is om hem even uit balans te brengen door een pas naar links of rechts te dwingen (afhankelijk hoe zijn voorbenen staan) en dan vooruit te lopen. Zo kun je elk paard weer in beweging krijgen.
Belonen zodra hij weer meeloopt en niet pas aan het eind. (een 'brááf' is ook belonen!) Wil hij niet vooruit, dan een rondje draaien en achter je lichaam met je vrije arm met een lijn een zwiepert naar de achterhand (dus paard rechts, rondje links, en zwiepert met de linkerhand (of alles andersom) zodra je weer recht staat (liefst zonder veel gezwaai, arm naar achteren brengen en een zwiep naar de billen) Even drijven.

Paard vecht niet tegen de zweep; hij protesteert, bokt en steigert omdat hij niet begrepen wordt. Er is iets daar en hij krijgt geen steun en heeft geen vertrouwen in de ruiter. Stap dan af en loop erlangs. Of ontspan zelf, schiet in de lach en laat hem kijken of er echt wat engs is.

Wat longeren betreft; neem les. Beetje hulp kan je leren hoe je in de juiste drijvende positie staat, hoe je hem afremt, naar binnen vraagt op lichaamstaal etc. zonder zweep. Je hebt alleen maar een lange longeerlijn nodig, en wat lussen in de goede hand om je positie kracht bij te zetten.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 19:33

Dank voor je tips!

Ik heb hem zeker onderweg beloond bij elke stap die hij naar voren deed kreeg hij een beloning in vorm van een klopje of kriebel, geen snoepjes.. hij is nogal zwaarlijvig. Aan t eind van het pad is allemaal hoog gras en daar heb ik hem dan laten grazen. En weer overnieuw en overnieuw.

Voor lessen ga ik zeker even kijken, en misschien boeken?

Floortz schreef:
@ Yellowcorn; leuk!

Zweep en benen is de verkeerde volgorde...
Wellicht gaat het over een dag of wat wel weer goed...

Je hebt zo hard aan het hoofdstel gesleurd dat het van z'n hoofd ging?
Nooit weer doen. Truukje (horsemanship) is om hem even uit balans te brengen door een pas naar links of rechts te dwingen (afhankelijk hoe zijn voorbenen staan) en dan vooruit te lopen. Zo kun je elk paard weer in beweging krijgen.
Belonen zodra hij weer meeloopt en niet pas aan het eind. (een 'brááf' is ook belonen!) Wil hij niet vooruit, dan een rondje draaien en achter je lichaam met je vrije arm met een lijn een zwiepert naar de achterhand (dus paard rechts, rondje links, en zwiepert met de linkerhand (of alles andersom) zodra je weer recht staat (liefst zonder veel gezwaai, arm naar achteren brengen en een zwiep naar de billen) Even drijven.

Paard vecht niet tegen de zweep; hij protesteert, bokt en steigert omdat hij niet begrepen wordt. Er is iets daar en hij krijgt geen steun en heeft geen vertrouwen in de ruiter. Stap dan af en loop erlangs. Of ontspan zelf, schiet in de lach en laat hem kijken of er echt wat engs is.

Wat longeren betreft; neem les. Beetje hulp kan je leren hoe je in de juiste drijvende positie staat, hoe je hem afremt, naar binnen vraagt op lichaamstaal etc. zonder zweep. Je hebt alleen maar een lange longeerlijn nodig, en wat lussen in de goede hand om je positie kracht bij te zetten.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 19:34

Hahaha goed verhaal! En dan zal ik maar niet zeggen dat langs dat pad ook écht keien liggen :7

YellowCorn schreef:
Ik las laatst deze, moest er aan denken.
A student complained that her sometimes-hot horse spooked at a rock near her barn. “The horse had walked by that rock every day for years, and this one day, she decides to spook at it!” Harry then tells us a story to illustrate his philosophy regarding the horse spooking at the rock.

“You are at home, alone, at night. A storm comes up complete with thunder and bright lightning, and you are feeling a little scared—glad to be safe in your house. Suddenly, a loud clap of thunder makes you jump just as the power goes out. A second later the phone rings and you jump again, your heart pounding as you grab the phone. On the other end of the line is someone, someone breathing heavily. “Who is this?” you shout—really scared now! They hang up. There is a knock on the back door. Who is out there in this weather? Is it the caller? You decide to barricade yourself in your room. As you head to the door in the dark, suddenly you bang into a table. You SCREAM and jump back, terrified…

The story stops there. We all just sit a minute in silence, thinking about what Harry has just said. “It’s not about the table,” Harry tells us. “You are not afraid of the table. It’s about how you were feeling right before you ran into the table.”

The room is silent. Then, one of us says to Harry, “It’s not about the rock. The horse was feeling overwhelmed inside way before she startled at the rock.” “Right”, says Harry quietly. “Say that you told someone your storm story. That person might think “…she’s afraid of the table, I can help fix that.” They take you to the table to show you it isn’t a scary table—encourage you to stroke the table and stand by the table and eat off the table. You’d think they were crazy! It’s NOT about the table.” Harry
continued, “the trick is to be able to see what the horse is feeling before she spooks at the rock.”
~Harry Whitney"

Waya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:33

Mijn paard was toen ik haar kocht bang voor de zweep.
Ze zag het als een middel waarmee ze "geslagen" werd of opgedreven werd. Dit wou ik toen gelijk eraf krijgen toen ze bij mij kwam.

Dit heb ik gedaan door vanaf de grond haar te leren dat een zweep ook leuk kan zijn! Ik laat het haar vastpakken en gebruik de zweep als aanwijzer.

Nu is ze er absoluut niet meer bang voor. Kost wel veel tijd maar misschien is dit een idee?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:16

Als je 1.5 jaar zonder probleem met een zweep kon rijden en longeren, dan is het echt geen trauma uit het verleden waar hij nu opeens flashbacks van heeft ;). Paarden leven (gelukkig) veel meer in het hier en nu.
Met longeren raad ik je aan les te nemen. Ik denk dat je misschien wat onduidelijke hulpen geeft. Zo kun jij met je zweep willen drijven, maar met je lichaam aangeven dat je paard moet remmen. Dáár krijg je dit soort protesten van. Niet van angst voor de zweep, maar je paard begrijpt niet wat je bedoelt en voelt zich misschien ook oneerlijk behandeld dat je drijft met de zweep en daarin niet duidelijk bent. Sommige gaan dan in protest. Kan ook zijn dat jij wel duidelijk bent, maar je paard ermee weg laat komen en dat je paard zich nu dominanter opstelt. Maar omdat niemand kan zien wat er gebeurd, en timing echt heel belangrijk is zou ik les nemen. Een les of 3 en jij kunt waarschijnlijk weer heerlijk longeren. Longeren zonder zweep is geen optie. Dan kun je hem dus nooit naar buiten sturen, hem van de binnenschouder halen of de achterhand goed activeren. Maw, je kunt je paard nooit leren zijn lichaam dan goed te gebruiken.

Op buitenrit ging het normaal wel altijd goed? Want veel paarden hebben het voorjaar in de bol ;). Die van mij is ook heter en schrikt meer en stelt zich dan vreselijk aan. Misschien heeft die van jou ook zo'n fase. Drijven en druk geven resulteert vaker in protest als steigeren en bokken. Probeer minder druk te geven maar wel consequent vol te houden. Laat eventueel een ander paard voorop, dan lopen de meeste wel mee. En vooral niet denken na 1x dat t minder gaat, dat het nu nooit goed gaat. Wees als je paard en bekijk elke dag opnieuw ;).

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:28

Ik sluit me aan bij yellowcorn. Klinkt alsof jouw paard nog wat problemen heeft met de basis en ik zou daar rustig aan gaan werken voordat je op een buitenrit gaat.

Afbeelding

Als we toch aan het quoten zijn ;p

Lijkt mij nu meer dat het paard bang is of niet begrijpt wat je met de zweep wil, dan dat hij je aan het uitproberen is. Dus zorg dat hij 200% begrijpt wat jij met jouw aanwijzingen wil. Kan je met de zweep gewoon op hem aflopen? Kan je hem ermee aaien? Of wordt hij dan ook angstig? En hoe reageert hij op jou als je geen zweep hebt?

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 18:19

Meneer heeft het liefst de zweep in zijn mond. Ik zal moeten proberen of ik hem ook kan aanraken ermee. Als ik hem oppak staat hij direct face 2 face met mij en draait met mij mee..

Hij zal mij inderdaad aan het testen zijn. Volgens mij is meneer ook vooral dominant en ben ik geen leider in zijn ogen. Hier moet ik gewoon aan werken.
Verder is hij superbraaf buiten en loopt zo langs wegvliegende ganzen en herten:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:49

Hoe behendig ben je met longeren? Ik heb wel eens iemand zien prutsen met longeren, pissig dat het paard niet doorliep terwijl hij het paard zelf stond te blokkeren. En paard kan ook de lucht in gaan omdat je het voor zijn doen blokkeert.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:00

Zorgen dat je de zweep niet hoeft op te pakken, maar vast blijven houden dus. Als jij bukt voor de zweep, dan ben jij je hele houding ten opzichte van je paard kwijt. Logisch dat hij wat anders gaat doen. Zoals Kinke ook zegt, je houding ten opzichte van je paard is echt heel belangrijk met longeren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:41

Jouw houding tov het paard is essentieel. Lees je in over longeren, of vraag hulp van een ervaren iemand. Je kunt alles doen met lichaamstaal... en dat is niet zweverig.

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:41

Hij is je aan het uitdagen geef hem niet zijn zin al moet je 100x proberen om langs die bak te gaan en als het dan wel lukt belonen en niet meer verdergaan daarmee. En bij het longeren hoef je hem niet aan te raken met de zweep gewoon een beetje erachter blijven :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:51

Citaat:
Fight, flee, freeze is de volgorde hé. Dus nu vecht hij tegen je zweep. Jij moet m zover krijgen dat hij de zweep respecteerd en gaat vluchten voor het drijven als het waren. Dat kan je ook bereiken door bijvoorbeeld een plastic boterham zakje aan de zweep vast te maken. En dan drijven met de zweep ( niet hem aantikken op dat moment!) om hem naar voren te krijgen.

Die volgorde bestaat niet.

Al geldt 'freeze' wel als de meest belastende reactie.

Je bedoelt toch alsjeblieft niet 'nu vecht hij nog, ga door tot hij bang wordt'....?

Gesteld dat het uitproberen is -
...of dit zo is, is een vraag....-
dan moet je optreden als leider, als een betrouwbare leider - niet als een monster waar hij voor moet vluchten ("omdat vechten niet werkt").

En gesteld dat het geen uitproberen is: ook dan is een betrouwbare leider hard nodig!!

Verstandige lui werken idd met zweep met plastic zakjes er aan, het doel is dat het dier went aan gekke dingen. Ik heb wel samen met een skippybal met paard gespeeld.