Niet eens met de factuur van de dierenarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Niet eens met de factuur van de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 10:03

Misschien een stomme vraag, maar ik heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt.

Paar weken geleden stond mijn paard op 3 benen, ik heb er eerst een hoefsmid bij gehad om hoefzweer uit te sluiten.
Dat bleek het niet te zijn en we moesten verder zoeken - dus naar een DA. Omdat ik een paard op 3 benen niet lang wou vervoeren heb ik een andere kliniek gebeld (de dichtstbijzijnde) waar ik snel terecht kon. Mijn vaste klinieken waren 1,5 uur met de trailer rijden namelijk.

Nu krijg ik een factuur waar ik steil van achterover sla. Kan, mag en sta ik in mijn recht als ik aangeef dat ik de gedane diensten niet evenredig vind aan de kosten die ze berekenen?

Helaas heb ik met mijn paarden iets te veel ervaring met DA bezoekjes en ik heb nog nooit zo'n onredelijk hoog factuur gehad. Het is minstens het dubbele met wat ik zelf voor ogen had.

Kinke

Re: Niet eens met de factuur van de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:06

ik denk dat je eerst even had moeten informeren wat hun tarieven zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:06

Aargh erg herkenbaar, ik heb wel eens geklaagd bij dierenarts maar helaas. Kreeg er hoop gebla van ja gemaakte kosten enz en kon gewoon betalen. Maar je kunt het proberen.

Bij mij was het nakijken ivm benauwdheid aan huis op 4 km afstand van de kliniek. 150 euro of zo voor een bezoekje van 5 minuten en een prik. Maar zowel naald als spuit als de handeling en de visite en consult en voorrijd kosten en onderzoekskosten enz enz enz. Ingespoten middel was 5,50 euro. -O-

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:07

Heb je daar vooraf geen afspraken over gemaakt? En wat voor kosten hebben ze jou berekend dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:08

Je hebt altijd het recht op uitleg te vragen over een factuur.
Als er dingen niet goed (of bv te veel) op staan, kun je dat betwisten.

Maar als de factuur klopt qua werkzaamheden, maar ze gebruiken bv een hoger tarief wordt dat een stuk moeilijker (om er wat af te krijgen).
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:08

Bij mij vertellen ze van te voren hoeveel het minimaal wordt.Eigenlijk had je het moeten vragen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:09

Klopt de specifiecatie niet met de handelingen dan?
Of per handeling meer berekend dan je dacht?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 10:14

Nee vooraf geen afspraken over gemaakt omdat ik gewend ben dat mijn klinieken gewoon eerlijk zijn in hun prijs.
Wel aangegeven dat ik niet de avondtarief wou betalen omdat we er om 15:45 waren en pas om 17:45 aan de beurt waren. Daar werd niet echt een duidelijk antwoord op gegeven.
Ook de röntgenfoto's was wat onduidelijkheid over qua prijs, ik zou alleen hoeven betalen wat er aan foto's nodig was. DA gaf aan 4 nodig te hebben, maar liep weg en liet de stagiaires de foto's maken wat ook weer ruim 1,5 uur in beslag nam en ruim 16 foto's kostte voordat ze de juiste foto's hadden die ze moesten hebben. Wat dus ook een extra verdoving heeft gekost..

Nu krijg ik een factuur waar ook geen goed uitleg wordt gegeven hoe aan deze prijs komen. De aantallen staan er niet op even als de stukprijs mist.
Gewoon een totaalprijs per handeling
Laatst bijgewerkt door Ania op 26-03-18 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:16

Heb dit helaas ook gehad. DA met spoed laten komen, werden echt achterlijke tarieven gerekend. Helaas kon ik dit ook gewoon betalen, want dit zijn hun "normale" tarieven.
Betaalt en daarna nooit en te nimmer meer deze DA laten komen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:17

Ania schreef:
Nee vooraf geen afspraken over gemaakt omdat ik gewend ben dat mijn klinieken gewoon eerlijk zijn in hun prijs.
Wel aangegeven dat ik niet de avondtarief wou betalen omdat we er om 15:45 waren en pas om 17:45 aan de beurt waren. Daar werd niet echt een duidelijk antwoord op gegeven.
Ook de röntgenfoto's was wat onduidelijkheid over qua prijs, ik zou alleen hoeven betalen wat er aan foto's nodig was. DA gaf aan 4 nodig te hebben, maar liep weg en liet de stagiaires de foto's maken wat ook weer ruim 1,5 uur in beslag nam en ruim 16 foto's kostte voordat ze de juiste foto's hadden die ze moesten hebben. Wat dus ook een extra verdoving heeft gekost..

Nu krijg ik een factuur waar ook geen goed uitleg wordt gegeven hoe aan deze prijs komen. De aantallen staan er niet op even als de stukprijs mist.
Gewoon een totaalprijs per handeling

Dan zou ik eerst eens om een specificatie vragen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:21

Wat moest je betalen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:35

maar als ze aangeven dat er ongeveer 4 foto's gemaakt zouden worden, en het er uiteindelijk 16 worden lijkt het mij toch dat je daar iets mee kunt. Ik zou wel eerst eens een specificatie vragen, dan kun je ook beter zien wat er allemaal doorberekend is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:39

NenaC schreef:
maar als ze aangeven dat er ongeveer 4 foto's gemaakt zouden worden, en het er uiteindelijk 16 worden lijkt het mij toch dat je daar iets mee kunt. Ik zou wel eerst eens een specificatie vragen, dan kun je ook beter zien wat er allemaal doorberekend is.

Plus die extra verdoving natuurlijk, bij 4 foto's zou een extra verdoving niet nodig zijn geweest :n

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:44

Ik zou ook starten met een specifieke factuur op te vragen waarbij duidelijker is omschreven hoe ze aan het totaal bedrag komen. Van daaruit kan je dan verder kijken of er inderdaad zaken zijn aangerekend die niet kloppen. Dan kan je dit alsnog eerst netjes aangeven waarom jij vind dat bepaalde zaken op de factuur niet aangerekend zouden mogen worden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:45

Zeker even om de specificatie vragen of even langs gaan en een mondelinge uitleg vragen.
Sowieso is het raar dat jij moet betalen voor leerlingen die wat oefenen en moeite hebben om de 4 aangevraagde foto's te maken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:49

Idd specificatie vragen en aan de hand daarvan even bellen en overleggen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 10:55

Dank allen, ik ga eerst de specificatie aanvragen dan!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:45

Ik zou idd ook eerst een duidelijk specificatie opvragen.
Maar mijn ervaring is wel dat sommige da's met een hark schrijven.

Mijn merrie had koliek, gewoon een doordeweekse dag. Da is geweest: opgevoeld, darm ontspanner gespoten, pijnstillers en opgegoten met paraffine. Hoppa € 350

Later helaas weer raak.
Alleen toen op zaterdag om 17.00
Wederom opvoelen, darmontsppanner, pijnstiller en opgegoten met paraffine.
Verstopping bleef en op zondag morgen om 7 uur weer gebeld.
Opvoelen, darm ontspanner, pijnstiller.
Ditmaal geen paraffine omdat het anders te kort op elkaar was.
Gezien de vorige rekening zag ik hem al aankomen mede omdat het nu ook nog eens weekend was....
Toen € 300

Sedatie voor de tandarts niet goed gespoten door de da, dus ze stond zo fris al wat rond te kijken.
Opnieuw sedatie gespoten en toen was die wel goed gezet en stond binnen een mum van tijd met d'r neus op de grond.
Maar moest wel 2x sedatie betalen. Aan de ene kant logisch ze heeft 2x moeten spuiten. Maar aan de andere kant, zij spuit mis.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:52

Ik wil evt best even met je meekijken naar de specificatie. Soms kunnen de kosten snel oplopen door kleine handelingen die helaas wel gerekend moeten worden.

Of een dierenarts kosten in rekening brengt voor zijn eigen 'fouten' is altijd keus van de dierenarts. Wettelijk is een arts niet verplicht dit te doen, maar afhankelijk van de aard van de fout is het soms wel netjes. Dat er veel foto's gemaakt zijn wil niet altijd zeggen dat dat de fout is van de arts, maar dat ligt aan de situatie en de foto's.
Zo heb ik wel eens een fractuur gehad die op 3 foto's niet te zien was, maar op foto 4 ineens wel. Dan moeten die eerste 3 foto's wel gerekend worden, ookal was de fractuur daar door de positie van de breuklijn niet te zien.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:56

Precies, vraag om uitleg hoe de factuur is opgebouwd. Dat de stagiaire 16 foto's heeft gemaakt betekent niet dat jij ook voor 16 foto's moet betalen. Maar voor 4 foto's ben je toch ook al snel rond de E120,- kwijt. Verdoving zit al snel rond de E30,- en dan is er nog niet eens klinisch onderzoek gedaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:02

Ik denk dat je met de tarieven niets kunt. Daar heb je zelf natuurlijk ook een vorm van onderzoek plicht in. Je kan van te voren vragen wat het ongeveer gaat kosten of wat bepaalde vaststaande dingen zoals consult, verdoving, foto's kosten. Dan heb je al een indicatie.

Maar waar je wel wat mee kan misschien zijn de gespecificeerde kosten. Inderdaad als er bijv. avondtarief gerekend is. Je bent dan wel om 17:45 geholpen, maar ik begrijp dat je twee uur eerder al je afspraak had en er ook netjes was. Dan vind ik het niet netjes om avondkosten te rekenen.
Zo ook de foto's. Jou is verteld dat er 4 foto's genomen moesten worden en 1 keer verdoven. Dat er vervolgens door de assistente 16 foto's gemaakt zijn en er extra verdoofd moest worden is dan op zijn minst raar te noemen. Als de reden hiervan is dat de dierenarts het met 4 foto's toch niet voldoende kon beoordelen, dan had hij dit op zijn minst met jou horen te overleggen.

Dus inderdaad eerst de specificatie opvragen. Dan weet je wat precies in rekening gebracht is en kun je eventueel bezwaar maken als blijkt dat ze onredelijke dingen in rekening gebracht hebben.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:02

Ik heb helaas ook zo'n ervaring(en)..
Verhuisd met paard naar een andere provincie, waardoor ik een nieuwe dierenarts moest zoeken. Snel 1 gevonden. Vond hem altijd al best prijzig in zijn facturen, maar liet hem blijven komen. Een paar keer achterover gevallen van de prijs maar steeds netjes betaald. 2 jaar aan een stuk vaste klant geweest.

Tot mijn veulen een ongeluk kreeg en deze met spoed moest worden ingeslapen door een weideongeluk. Ik kapot van verdriet een uur na het gebeuren was de factuur al doorgestuurd: 350eu.
Ik was toen zo boos, kon hij daar nu niet een dag mee wachten? En zoveel geld..
Andere dierenarts gevonden, nooit meer terug gebeld

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:07

Praten en overleggen, werkt altijd :j

Misschien is het dossier van je paard gewoon doorgesluisd naar de administratie zonder dat de betreffende arts heeft kunnen aangeven wat wel en niet berekend had moeten worden?

Hopelijk kunnen jullie het eens worden.
Een fijne dierenarts in de buurt is toch ook wel wat waard in noodgevallen :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:16

toch niet toevallig in Utrecht geweest? Daar kunnen wij een boek over schrijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:24

Ik zou inderdaad ook gewoon bellen en vragen hoe het zit en aangeven dat je toch wel geschrokken bent, of ze niet toch "per ongeluk" je het avondtarief hebben gerekend ofzo. Wel vervelend! Succes ermee..