sinds november hebben we een heerlijke allround D pony voor mijn dochter (12)
Pony is 14 en tot haar 12e fokmerrie geweest. 2 Jaar lang is ze opgeleid door een meisje van 17 en ze is gewend op wedstrijd te gaan; dressuur, springen en cross.
Ze is een gevoelige merrie maar superbraaf en is zowel voorzichtig met mijn dochter als werkwillig.
Ze houdt niet van opzadelen in zn algemeenheid; wordt boos bij aansingelen. Omdat dierenarts maagzweer vermoed, hebben we gekozen om dit te behandelen met omeprazole.
Verschil in gedrag bij opzadelen zie ik nog niet. Zadelmaker ook nog weer zadel na laten kijken; ligt goed.
Anywaym onder het zadel is ze kijkerig maar echt heel braaf. Dochter is gek op haar.
We zijn in januari voor het eerst met haar op (Bixie) wedstrijd gegaan en man wat een uitdaging om haar buiten op te zadelen. Hals erop, enorm sterk en continu door je heen lopen. We hadden een zeer ervaren stalgenoot bij ons, maar ook zij had veel moeite haar zover te krijgen om enigszins stil te staan om te zadelen.
Aan de trailer vastzetten ging al helemaal niet; dan gaat ze hangen.
We dacht gewoon wat spanning en dat ze onze spanning (die dochter en ik hierdoor kregen) voelde.
Nu gaan we sinds 3 weken naar de ponyclub. Eerste keer was nog binnen; bij het opzadelen was ze dribbelig maar beter te doen dan buiten op wedstrijd. We konden haar redelijk goed vasthouden en 'stil' laten staan.
De 2e en 3e keer waren echter weer buiten bij de ponyclub en was het gedrag nog onrustiger. Ze ging continu hangen aan het halstertouw, hard door ons heen proberen te lopen, hoofd omhoog gooien, heel sterk worden en heel hard schrapen) Ze had duidelijk heel veel spanning, dat niet verminderde ondanks dat we eerst 10 minuten haar de omgeving hebben laten zien.
Wat we al doen; 3x per week grondwerk; thuis doet ze dat heel goed (Ze probeert bij vreemden die haar binnen of buiten zetten wel door ze heen te lopen) Thuis opzadelen op de poetsplaats staat ze vast aan 2 kettingen en kan ze heel goed stilstaan en wachten (ze gaat wel wat schrapen af en toe)
We hebben haar eerst rustig de omgeving laten zien en daarna 10 minuten grondwerk gedaan om te zorgen dat ze met haar aandacht bij ons bleef; waar dat thuis goed werkt, bleef ze druk en sterk buiten.
We (zowel dochter als ik) hebben allebei een aantal keren grondwerkten gehad de afgelopen weken. Dit heeft geresulteerd dat ze heel makkelijk met ons de trailer inloopt onder anderen
Het advies van instructrice is dus ook die oefeningen te doen op de ponyclub, voordat we gaan opzadelen maar dat werkte dus de afgelopen 2 keren totaal niet.
Ik ga haar nu maar thuis al opzadelen en met zadel op de trailer zetten (is maar 10minuten rijden) maar liever doe ik dat niet eerlijk gezegd. Bovendien is dat weer geen oplossing als we wat verder weg op wedstrijd gaan?
We hebben haar de vorige keer trouwens ook een paar keer een tik op haar neus gegeven, maar dat hielp ook niet, ik denk dat ze daar eerder banger van wordt?
Hoe corrigeer ik haar? Hoe zorg ik dat ze rustiger wordt en naar ons luistert als ze blijkbaar zoveel spanning heeft in een onbekende omgeving?
Overigens is er weinig meer aan de hand als dochter er eenmaal op zit. Dan is ze wel kijkerig maar uiteindelijk ontspant ze en genieten ze samen van het rijden.
Adviezen van stalgenoten zijn; doorpakken en haar even op haar donder geven of haar laten schrikken. Als ik dan vraag hoe ik dat concreet zou moeten doen is het antwoord; tja dat doet iedereen op zn eigen manier. Daar kan ik dus niet zoveel mee
Meisje dat pony hiervoor reed, gaf haar dan een tik op d'r neus. Wat nu dus niet helpt.
Kan natuurlijk zijn dat pony ons nog uitprobeert, maar hoe reageer ik dan het beste?
Alvast veel dank voor jullie meedenken.

).
: