Stampen met achterbeen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Stampen met achterbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 22:48

We hebben een paard dat sinds een tijdje heel hard met haar rechter achterbeen staat te stampen.We dachten aan Mijten en in overleg kregen we er van de Veearts iets voor om haar te wassen.Haar benen werden alle 4 gewassen en ook de andere paarden zijn behandeld.Het ging toen ff goed maar nu begint ze weer te stampen.Vandaag is ze helemaal gewassen met het spul (iets met Byte). Wat zou het nog meer kunnen zijn dan alleen Mijten? wie herkent dit.Ik zal morgen een filmpje uploaden,dat lukt me nu niet op me mobiel.

mvdbijl

Re: Stampen met achterbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:51

Mijn oudere fjord doet dit uit kramp/gewrichtspijn, al meerdere keren gewassen, geen mijt..

Zodra hij het land op gaat en veel meer in beweging is gaat het over..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:56

Heb je de benen 1x behandeld dan? En ook goed op de huid alles natgemaakt?
Dan was het niet afdoende want mijt legt ook eitjes die weer uitkomen.
Dus moet je vaker behandelen.
Voor mijt dacht ik om,de 5 dagen,in elk geval 3x :j maar vraag dat even na of lees de bijsluiter.
Staat ook vaak wel online.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 23:32

Ze is nu 2x behandeld maar ik dacht zelf al dat dit niet genoeg was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:31

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:40

gohya schreef:
We hebben een paard dat sinds een tijdje heel hard met haar rechter achterbeen staat te stampen.We dachten aan Mijten en in overleg kregen we er van de Veearts iets voor om haar te wassen.Haar benen werden alle 4 gewassen en ook de andere paarden zijn behandeld.Het ging toen ff goed maar nu begint ze weer te stampen.Vandaag is ze helemaal gewassen met het spul (iets met Byte). Wat zou het nog meer kunnen zijn dan alleen Mijten? wie herkent dit.Ik zal morgen een filmpje uploaden,dat lukt me nu niet op me mobiel.

(het is het linkerachterbeen :o )
Mijn paard heeft dit ooit gedaan door een ernstige irritatie van de straalgroeven waar ik een verkeerd middel in gespoten had. Dit was bijtend en zorgde dus voor erge pijn.
Ik neem aan dat je de voet gecontroleerd hebt en dat daar geen afwijkingen te zien zijn?
Het lijkt er ook een beetje op dat er iets bovenin het been vast zou kunnen zitten wat ze probeert los te maken.... Maar mijten of ander ongedierte lijkt het meest voor de hand liggend.
Succes, het ziet er heel naar uit voor je paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:46

Ik heb vorig jaar een Tinker gekocht die ook ontzettende jeuk had. Gewassen maar hielp helemaal niets. Ik heb haar uiteindelijk met 50 ml pour on van onze koeien behandeld, jeuk direct weg en niet meer teruggekomen :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 11:09

@Nicky1963 het hele been incl. de zool/hoef zijn na gekeken,niks afwijkends te zien.
Ik denk echt nog aan jeuk [Mijt] aangezien ze na de eerste keer wassen ophield met stampen.Ook schuurde ze in haar hals en met haar hoofd langs de voorbenen.Dit duid toch duidelijk op Mijt?

Oeps het is idd. Links achter. :o

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:32

Toen ik mijn tinker gekocht had, bleek die ook erge mijt te hebben. Allerlei middelen gewassen en die hielpen allemaal niet.

Tenslotte Stronghold voor de kat, elke kootholte 1 pipet en eentje op de schoft en nooit meer last gehad :-)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:32

Je hebt ByeMite gekregen van de dierenarts.
Bij mijt moet je het hele paard wassen, dus niet alleen de benen, twee keer met 10 dagen ertussen. Maar 7 dagen ertussen werkte bij mij ook goed.
Ik heb er zo'n speciale wasborstel voor gekocht bij de EJ.
Zo'n ding:
https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... _4537.html

Aan de hand van een tip hier op Bokt spuit ik in zomer-/weideseizoen iedere week met Veerust op de manenkam (echt bij de haarinzet) en de staartwortel. Sindsdien nog geen mijten weer gehad.

Succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:36

Weet je wel zeker dat het het been is waar ze last van heeft? Heb je hoger gezocht (uier, buiknaad) of ze daar naar probeert te trappen? Heeft ze ergens jeuk, krijg je reactie als je op verschillende plekken kriebelt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:36

Wel herkenbaar hoor die filmpjes!
Heb zelf een tinker en die stampt ook zo.
elk voorjaar weer raak, mijt , luis ,verharen,hormonaal?
of weet ik veel wat het is.
Behandel tegen luis, behandel tegen mijt, en als laatste behandel ik dan ook nog met een hibiscrub welke goed tegen schimmel werkt.
en dan trekt alles weer weg en is het over :j

Zou sowieso nog even 2x behandelen voor de zekerheid

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:41

Heb je de omgeving ook behandeld/schoongemaakt?
Die ellende schijnt ook in het hout en het stro te gaan zitten, of omhoog te kruipen op het paard tot het spul is uitgewerkt op de benen.

Is lastig vanaf te komen soms.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:00

Zoals anderen ook al zeiden, voor mijt moet je twee keer je hele paard wassen met 10 dagen ertussen. Ook de omgeving moet ont-mijt worden, dus het liefst ook de andere paarden.

Bovendien wordt aangeraden om het behang van de benen af te scheren omdat het middel echt op de huid moet komen. Je mag ook niet uitspoelen of met een zweetmes erover, de vacht moet met het spul erin opdrogen.

Gezien het na de eerste keer wassen wel beter wordt, lijkt het me toch gewoon mijt wat terug is gekomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 15:05

Koper schreef:
Weet je wel zeker dat het het been is waar ze last van heeft? Heb je hoger gezocht (uier, buiknaad) of ze daar naar probeert te trappen? Heeft ze ergens jeuk, krijg je reactie als je op verschillende plekken kriebelt?

We hebben de benen,buik en rug goed na gekeken, gevoeld en op gedrukt.Geen reactie's die iets konden betekenen.
Ze trapt niet naar haar buik,dat heb ik gezien,het is echt recht naar beneden op de grond stampen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 15:09

Samantha_01 schreef:
Toen ik mijn tinker gekocht had, bleek die ook erge mijt te hebben. Allerlei middelen gewassen en die hielpen allemaal niet.

Tenslotte Stronghold voor de kat, elke kootholte 1 pipet en eentje op de schoft en nooit meer last gehad :-)

Dat klinkt goed en is erg handig om 5 paarden te behandelen dan.
Thnx. voor de tip.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:12

Als je op die plek gaat kriebelen geeft ze dan reactie?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 15:14

Ze blijft stampen als je aan dat been gaat krabben,ze houd niet op.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:19

Het kan kramp zijn of verkramping door pijn elders in het lichaam, dat tot dan toe opgevangen werd door dat been. Daar had de vorige staleigenaar een exemplaar van staan namelijk. Maar ik denk toch dat jouw VA het beter verder kan onderzoeken: is het misschien toch een parasiet of misschien jeuk door opgehoopt zweet, urine (al dan niet door een vieze stal of omdat richten niet helemaal gaat zoals je zou verwachten). Hij/zij heeft daarvoor de benodigde middelen en kunde.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 15:42

We hebben ook aan kramp gedacht,maar omdat ze na het wassen van de benen dit stampen niet meer deed,denken we toch echt aan Mijten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 11:34

Het paard is bij een paragnost geweest en die zegt dat ze geen Mijten heeft. Ze zit vast in de achterhand en rug [dat wist ik al] en daardoor stampt ze steeds met dat achterbeen.We moeten stoppen met wassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:39

Wel fijn dat je daar in gelooft,.
Wat moet er nu volgens de paragnost gebeuren dan om het stampen te verminderen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:48

ok…toch zou ik voor ik ging stoppen eerst maar even een schraapsel laten nemen door de dierenarts.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:49

gohya schreef:
Het paard is bij een paragnost geweest en die zegt dat ze geen Mijten heeft. Ze zit vast in de achterhand en rug [dat wist ik al] en daardoor stampt ze steeds met dat achterbeen.We moeten stoppen met wassen.

_O- Echt....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 12:46

Zammie schreef:
gohya schreef:

_O- Echt....

Waarom moet je zo lachen?

@ellepel we moeten haar spieren goed los maken d.m.v. veel stappen, longeren,grondwerk.
Over week of 6 moet ze terug komen.