Paard schud met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 17:14

Hallo!

Ik ging vandaag mijn paard even longeren, ik kwam aan en merkte gelijk al dat ze op de weide enorm stond te schudden. Dit had ze nog nooit eerder gedaan dus vond het wel gek. Ik dacht in eerste instantie dat ze gewoon beetje veel pit had. Maar toen ik haar ging pakken schudde ze constant ook wanneer ik haar vast had. Ze heeft een nieuw halster die iets ruimer is dus ik dacht misschien heeft ze daar last van.

Toen ik haar binnen zette om te poetsen ging het beter, dus opgezadeld met de intentie van te longeren. Weer buiten begon het liedje opnieuw. Constant schudden. Heb haar 5 min aan alletwee de kanten beetje laten draven om te kijken of het stress was die weg zou gaan maar zoals ik al dacht was dat niet de oplossing. Heb haar dan af gezadeld en volledig los in de piste gepakt. Toen schudde ze nog steeds enorm hard. Ik heb 2 filmpjes. Iemand die dit herkend? Ik heb haar sinds november en nog nooit dit zien doen. Nu vreesde ik zelf Mss iets van pollen? Ik kijk het dit weekend even aan en anders haal ik volgende week sowieso de DA erbij.

horsiegek

Re: Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:18

Hmm, het lijkt wel erg op head shaking syndroom... Maar dat zou je dierenarts moeten concluderen. Het is in ieder geval geen normaal gedrag voor je paard.
Omdat het zo plots is zou je bijna denken dat ze haar hoofd heeft gestoten of dat er een beestje ergens zit wat irriteert.
Als je ze het blijft doen zou ik maandag overleggen met je dierenarts en hem/haar de filmpjes tonen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:19

Ik lees even mee, 1 van mijn pony's reageerde ook onrustig afgelopen week voor de wagen. Ik zat al richting het bit te denken maar pollen zou idd ook goed kunnen met deze plotselinge omslag qua temperatuur

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:20

Zeker een osteopaat/dierenarts naar laten kijken. kan van alles zijn,maar fijn voor dr is het zeker niet.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 17:25

Ja head shaking syndroom lijkt er idd veel op. Als het niet beterd komt er maandag sowieso een DA natuurlijk. En ik wou ook al graag een osteopaat laten komen dus dat er ook maar gelijk achteraan.. ze wordt momenteel nog niet bereden dus daar kan het weinig mee te maken hebben. Ze heeft van de week wel op de poetsplaats haar halster kapot getrokken toen ze schrok van iets. Ik heb niet precies gezien wat er gebeurd is maar wellicht heeft ze zich daarmee bezeerd? Ik heb echt geen idee maar zo rot dit. Echt niet leuk om haar zo te zien.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 18:30

Heb net een DA de filmpjes gestuurd. Hij gaat me terug bellen ben benieuwd...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:34

Binnen was het minder?

Dan denk je toch aan iets in de lucht. Waren er geen mugjes of iets?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 18:53

Ben nu op stal de da komt direct. Hij dacht ook head shaking syndroom maar dat kan veel oorzaken hebben, was zelf toch ongerust dus heb hem laten komen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:56

+:)+ +:)+
Ben benieuwd..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:04

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 19:57

Niks te zien.. ze deed het gewoon niet meer. Heel los in haar lijf gewoon niks te vinden. Hij wou een cortisonen spuit geven in een zenuw, maar we hadden haar nog niet buiten gezien. Dus ik wou dit niet. Dan haar buiten gepakt en niks aan de hand, even aan de longe ook geen probleem.. dus toch zo gelaten. Dierenarts vond het ook niet meer nodig. Nu regende het wel toen hij er was dus ik blijf vrezen voor iets van pollen,... we laten haar morgen op stal en dan maandag kijken hoe het gaat. Evt tanden even veilen. Ben heel benieuwd voor de lente. Ik heb haar sinds november toen stond ze ook wel op een volle weide zonder problemen en bij de vorige eigenaar ook 24/7 buiten zonder dat er naar mijn weten problemen waren.

We zullen het moeten afwachten! Hopelijk wordt niet vervolgd maar we zullen het zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:54

De pollen waren zaterdag ineens best extreem, dus het lijkt me vrij plausibel dat het daardoor komt. En het kan heel omgevingsgerelateerd zijn hoor, net zoals paarden op de ene plek wel exeem hebben en op een andere plek niet.
Ik zou voor een paar euro een neusnetje aanschaffen, zodat je haar meteen kunt helpen mocht ze er weer last van krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:03

Er kan ook wat in haar neus zitten wat irriteert.
Dit kan van een simpele hooi/grasspriet tot een melanoom (je hebt wel een schimmel waarbij 80% melanomen ontwikkeld).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:03

Vandaag bij die van mij ook niets meer te zien ts, bij jou ook nog rustig?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:42

Ik denk ook dat het iets uit de lucht is (pollen, bomen) zou het even rustig aankijken!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:45

Heeft de dierenarts ook in haar oren gekeken? En in haar mond?
Kan iets in het oor zitten of een oorontsteking. Of iets met het gebit. Losse kies, pijn in de mond etc.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 19:05

Ben vandaag jammer genoeg niet in de mogelijkheid om te gaan kijken. Maar de stal eigenares houd het in de gaten en nog niets gehoord.

De dierenarts heef alles na gekeken tanden wel gewoon zonder hulpmiddelen maar ook oren neus enz. Ga idd een netje aanschaffen maar hopelijk was het iets eenmalig. Hoop dat ze gewoon even last had van de pollen en dat het niet iets is voor heel het seizoen maar dat zullen we moeten afwachten. Ze staat vandaag op stal op aanraden van de DA morgen moet ik hem even terug bellen om te kijken hoe of wat.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 00:38

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 00:54

Mss eens een masker proberen.
Mijne heeft pollen allergie en doet het super daarmee. Zonlicht is ook een trigger.
Zal even een foto van een masker plaatsen. Wel met uv wering.Afbeelding

Meestal is sterkte vd zon al vaak een probleem op de ogen en gaan ze daardoor shaken en/of briesen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 12:12

Zo ben net weer even gaan kijken en niks aan de hand meer voorlopig. Heb haar 2 keer heel kort even zien knikken maar verder echt niets.

Ik ga nu gewoon toch even rustig aankijken en proberen uit te zoeken wat het getriggerd heeft. Even kijken welke bomen er naast de weide staan, of een masker helpt,... Haal er denk ik ook even een osteopaat bij kan zeker geen kwaad ook ivm het inrijden dat dichterbij komt dus. Ga even horen hoe het zit met de tandarts op stal, of die binnenkort komt. Anders laat ik dat ook nog even na kijken maar veel meer kan ik voorlopig niet doen. Zou nog een bloedje kunnen overwegen maar voorlopig lijkt me dat niet direct nodig omdat het nu over is.

Heb voorlopig haar ook zonder deken gezet terug, wil ze nu een weekje gewoon zonder iets binnen en buiten hebben en kijken hoe dat gaat. Als het terug begint ga ik gelijk met een masker proberen en dan zullen we van daar uit verder moeten zoeken. Maar hopelijk blijft het gewoon zoals het nu is en was er gewoon ergens toch iets van irritatie zaterdag..

Het ongelukje op de poetsplaats lijkt ook onschuldig in eerste instantie. De DA zag echt lichamelijk niets, ze liep mooi los over de rug aan de longe, nek buigen alles totaal geen probleem, geen reactie in de rug,... Hij vond haar eigenlijk gewoon een mooi paard :+ Was heel blij dat hij de filmpjes had gezien want we stonden er echt een beetje voor niets.

Heb nog en filmpje gemaakt vandaag, maar hier zie je eigenlijk gewoon niets op. Als mensen het toch graag willen zien kan ik het wel even uploaden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:32

Heel herkenbaar, bij mij op stal een paard die ontzettend allergisch is voor de pollen (hooikoorts). Die doet dit precies zo. Neusnetje met rijden helpt bij hem enorm, zonder is die echt niet te doen. Dus zou als ik jou was eerst dat proberen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:52

Hier ook 1 die knikt en schud door de pollen helaas, versterkt door de zon.

In de weide heeft ze weinig tot geen last, maar staat ze ook met een masker omdat ze ook zomereczeem heeft.

Met rijden heb ik een netje aan haar neusbontje gemaakt
Afbeelding
Vanaf de eerste knik (nog niet gemerkt) tot ongeveer oktober rijdt ik dus zo rond. Daarbuiten zonder netje.
Dit is voor ons gelukkig afdoende. Soms knikt ze wel als er erg veel zonlicht tussen de bomen door komt, dus niet in de volle zon, maar zon-schaduw-zon-schaduw.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 15:58

We zijn haar nog aan het doorrijden maar ga alvast kijken naar netjes enz inderdaad! Echt zo vervelend, vooral voor Callista zelf. Hoop dat het mee valt maar we zullen moeten afwachten hoe en wat het getriggerd heeft.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 16:12

Pff ze staat weer te schudden blijkbaar.. is 15 graden en zonnetje hier dus duidelijk toch weer gebonden.. ik baal zo erg. Dadelijk na het werk gelijk er heen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:00

Probeer eens een UV-werende vliegenkap. Als ze gaat schudden met een zonnetje en het stopt hierbij, weet je in ieder geval dat sterk zonlicht een trigger kan zijn. Het is ook handig om in notities bij te houden wanneer ze het doet. Welke moment van de dag en hoe de omstandigheden waren. Zo kun je misschien een patroon ontdekken.