Flinke val met pony, nieuwe cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fluttershy

Flinke val met pony, nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:22

Nog geen halfjaar geleden heb ik een Br-zenith gekocht. Hele fijne cap en ook niet zo duur voor iemand met een minimum loon :Y)
Helaas ben ik zondag met mijn pony over de kop gevlogen waarbij zij op mij is belandt en ben ik met ambulance opgehaald. Vervolgens twee dagen in het ziekenhuis gelegen met breuken in mijn oogkas en jukbeen. Nu zegt mijn zus dat mijn cap er prima uit ziet, maarja na 600kg bovenop je lijkt me niet dat dat ding er zonder een schrammetje van af is gekomen en mijn hoofd juist wel helemaal kapot is.
Ik mag sowieso een maand niet rijden, maar als ik een nieuwe cap moet hebben is het wel handig om te weten ivm uitgaven.
Mijn vraag is dus of ik een nieuwe cap nodig heb? Internet en de zoekfunctie maakt mij niet heel veel wijzer :')

Cerastes

Re: Flinke val met pony, nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:24

Ja

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:25

Jup.
Aan de buitenkant kan ie er prima uit zien, maar dat hoeft niet voor de binnenkant te betekenen.

Selina

Zou echt het risico niet nemen. Beschadigingen zitten vaak binnenin en die zie je dus niet. Lekker een nieuwe kopen. Beterschap!

xtessax83

Zeker weten een cap kan van binnen kapot zijn dat zie je met het blote oog niet aan de buitenkant.

NienkeV1994

Ja, ik zou ook een nieuwe cap kopen als je dusdanig hard op je hoofd gevallen bent

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:27

Zeker doen!
Die cap heeft deze keer je leven gered. Geen garantie op nog een keer.

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:30

Ik zou zeker een nieuwe cap kopen. Door de klap die je cap gehad heeft zitten er zeker beschadigingen binnen in, en als er nog eens iets gebeurt beschermt hij je niet zo goed als deze keer. Zonde omdat je hem nog niet zo lang had, maar niets aan te doen. Heel veel beterschap!

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:34

Iemand heeft me ooit gezegd dat je iedere keer dat je valt je een nieuwe cap nodig bent. Maakte niks uit of je met je hoofd op de grond belande of met je bips :+ Dus zeker als je pony op jou gevallen is gewoon een nieuwe cap kopen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:36

Saranghea schreef:
Iemand heeft me ooit gezegd dat je iedere keer dat je valt je een nieuwe cap nodig bent. Maakte niks uit of je met je hoofd op de grond belande of met je bips :+ Dus zeker als je pony op jou gevallen is gewoon een nieuwe cap kopen.

Dan mocht ik vroeger elke 2 weken een nieuwe cap kopen denk ik :+

Nee, inderdaad een nieuwe nemen, die dingen zijn duur genoeg maar je wil wel zekerheid neem ik aan dat hij je goed beschermt. Zoals gezegd zitten de beschadigingen vaak in de binnenkant en stel er zou nog zoiets gebeuren hebj e een probleem dnek ik...

Hoe gaat het verder? En met de pony? :(:) :(:)

Sidney1833

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:55

Meestal als ik val, waarbij mijn hoofd de grond raakt (heb ook een keer gehad dat ik er alleen af gleed) koop ik meteen een nieuwe. Geen risico... tegenwoordig rijd ik (ja heel erg slecht) vaker zonder cap dan met. Met springen altijd, en met lessen ook. Ik weet dat ik dit meer moet doen...

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:11

ah oké, dat is dan duidelijk :+ . Jammer van mijn cap dan helaas, dan gaat die mooi de prullenbak in.

theadora99 schreef:
Saranghea schreef:

Dan mocht ik vroeger elke 2 weken een nieuwe cap kopen denk ik :+

Nee, inderdaad een nieuwe nemen, die dingen zijn duur genoeg maar je wil wel zekerheid neem ik aan dat hij je goed beschermt. Zoals gezegd zitten de beschadigingen vaak in de binnenkant en stel er zou nog zoiets gebeuren hebj e een probleem dnek ik...

Hoe gaat het verder? En met de pony? :(:) :(:)

Met mij gaat er wel prima, hoofdpijn natuurlijk en helemaal bont en blauw. Maar wat wil je ook als een dikke E-pony boven op je valt, haha.
Tiska is gelukkig er goed vanaf gekomen. Die was dus over mij heen gerold nadat we samen vielen dus zij is nog goed neergegaan zegmaar. Gelukkig heb ik een hele lieve stalgenoot die voor haar zorgt en hoor ik dat ze alweer lekker door de bak heen vloog vandaag, dus die is nog helemaal heel :D

Hebben jullie ook tips over een nieuwe cap kopen qua veiligheid etc? Ik las dat bij shamshield je na een val je cap kan laten controleren en die ook meerdere keurmerken heeft naast de VG-1. Die is natuurlijk wel prijzig maar dat is dan maar zo. Ik val niet vaak, dit is ook de tweede keer in vier jaar. Niet dat ik zo’n goede ruiter ben hoor, pony is gewoon heel braaf :')

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:17

Mijn ervaring is dat je vooral meerde caps moet gaan passen. Kijk welke het fijnste voor jou zit en het beste past. Naast dat de cap veilig moet zijn aan de hand van keurmerken is het ook heel belangrijk dat de cap goed past. Een niet goed passende cap kan alleen maar voor extra problemen zorgen mocht je weer op je hoofd vallen. Het klopt inderdaad dat je de binnenschaal bij de samshield kan vervangen!

Sidney1833

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:22

Ik heb lees mee, en heb ook wat aan deze tips! Ps: fijn dat het goed met je gaat. Goed opassen :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:25

zo, dat is evengoed geluk hebben!

Veiligheids advies dat ik heb: hij moet in de eerste instantie goed en lekker zitten. Anders heb je al geen zin het ding op te doen, en een slecht zittende cap is een onveilige cap

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:32

Saranghea schreef:

Duur grapje... ik ben jaren terug alweer een periode van zeker 3 maanden lang 3x per dag dat ik ging rijden ( 3x per week) eraf gevallen :=

Ontopic in jou geval Ts zou ik zeker een nieuwe cap kopen, omdat ze hoofd en daarmee je cap een enorme klap heeft gehad.
Veel beterschap!

Sidney1833

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:41

Ineke2 dat hoorde ik ook! Zelf doe ik het alleen als ik echt op me hoofd val en niet op me kont haha. Okal klinkt het toch verstandig om het altijd te doen! Idd wel een dure grap..

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 09:57

marijacindy schreef:
Mijn ervaring is dat je vooral meerde caps moet gaan passen. Kijk welke het fijnste voor jou zit en het beste past. Naast dat de cap veilig moet zijn aan de hand van keurmerken is het ook heel belangrijk dat de cap goed past. Een niet goed passende cap kan alleen maar voor extra problemen zorgen mocht je weer op je hoofd vallen. Het klopt inderdaad dat je de binnenschaal bij de samshield kan vervangen!

Is de binnenschaal dan het deel dat kapot gaat bij een val? En word dat dan gedaan tegen een beetje schappelijke prijs?

Ik heb wel een “groot hoofd” qua maat (39). Dus passen is altijd wel een dingetje bij mij, mijn br zat ik niet optimaal namelijk.
Ik had ook gekeken bij kep’s en Charles owen cap’s, die hebben niet de vervangbare binnenschaal als bij shamshield zeker?

Dankjewel iedereen met de beterschapwensen trouwens, dat doet altijd wel goed :D

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:07

Vaak is het inderdaad ook de binnenkant die beschadigd wordt. Ik durf verder geen antwoorden te geven op die vragen, daarvoor zou ik gewoon even bellen naar een winkel zoals Divoza die deze caps verkopen. Die kunnen jou vast wel antwoord geven op al je vragen over de caps.