Franklin Balls

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 12:42

https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... len/88692/

Naar aanleiding van bovenstaand artikel ben ik enthousiast geworden en heb ik Franklin Balls aangeschaft. Lastig aan te komen in Nederland, dus overgekomen vanuit Duitsland.
Ik heb er inmiddels 2x mee gereden en ik ben enthousiast.

Zijn er meer mensen die ze hebben? Wat zijn jullie ervaringen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:30

Gisteren heb ik er tijdens een eerste CR les mee gereden, en ondanks m'n bedenkingen vooraf ben ik er heel enthousiast over. Je merkt eigenlijk meteen een positief effect, aan jezelf (je kunt je rug en bekken niet onbewust vastzetten) en daardoor ook aan je paard. Daarom heb ik ze net zelf ook besteld, gewoon bij Bol.com trouwens.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:38

Mrijn

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:48

Boeiend. Is het zo simpel dat je een bal besteld en die op je zadel legt? Ik kan me voorstellen dat je verschillende ballen hebt met verschillende gebruiksdoelen. Hoe weet je wat je waarvoor nodig hebt? Lijkt me leuk om eens een les of clinic te volgen over het gebruik en het effect van de ballen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:51

Hoe werkt dat dan?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:12

Mrijn schreef:
Boeiend. Is het zo simpel dat je een bal besteld en die op je zadel legt? Ik kan me voorstellen dat je verschillende ballen hebt met verschillende gebruiksdoelen. Hoe weet je wat je waarvoor nodig hebt? Lijkt me leuk om eens een les of clinic te volgen over het gebruik en het effect van de ballen.

Zoals ik hiervoor al aangaf, je kunt de hele set kopen en daar zit een boekje bij met uitleg over de verschillende ballen en rollen. En ook op de DVD kun je informatie zien.
Het doel van de ballen is het creeëren van lichaamsbewustzijn als je eerst met en dan weer zonder ballen rijdt voel je je daarna echt dieper in het zadel zitten en lijken je benen langer is mijn ervaring.
Het maakt nl. echt je bekkengebied losser.
En het schijnt ook invloed te hebben op de hersenen.

Misschien wel eens een idee om een houding en zit clinic met franklin ballen te organiseren als daar interesse voor zou zijn.
Ik gebruik ze nu ook in mijn lessen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:26

Is dat er ook in het Nederlands?

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 15:08

Ineke2 schreef:
Is dat er ook in het Nederlands?

Volgens mij niet, ook ik heb de set + boekje uit Duitsland (en in het Duits).

Ik zou ook zeker interesse hebben in een clinic ermee! De ballen en het boekje heb ik wel maar ik heb er niet echt les mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:17

Ik zou wel een clinic willen rijden :j lijkt me interessant om te ervaren.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:56

Ik zou ook interesse hebben in een clinic. Vind het concept heel interessant!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:17

Even peilen hier.

Wie zou er interesse hebben in zo'n workshop in Lunteren ?
Kan ik mijn set meenemen (incl het boekje) en les geven via Centered Riding principes.
Max 4 deelnemers met eigen paard en meer toeschouwers welkom.

Als iemand anders zoiets zou willen organiseren op een eigen locatie zijn er misschien ook wel mogelijkheden.

@Dinniej. Ik woon in Driebergen, best dicht bij Woudenberg in de buurt. Mocht je interesse hebben in een kennismakingsles Centered Riding kan je altijd even op mijn website kijken of mijn manier van lesgeven je wat lijkt

Mijn boekje is trouwens in het Engels :) Maar Nederlands bestaat volgens mij niet. Dvd is Engels/Duitstalig
Laatst bijgewerkt door jetm op 28-03-18 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:20

Ik wil wel, Lunteren is goed te doen voor mij. Ik neem dan m'n paard mee en waarschijnlijk ook één of twee toeschouwers. Wel een beetje afhankelijk van de datum, mijn april is al vrij vol.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:24

Afhankelijk van de prijs en datum zou ik zeker interesse hebben. Ik zou ook nog kunnen navragen of een vriendin dat leuk vindt. Ik (wij) zou dan komen met 2/3 toeschouwers.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:33

Ha Jet, heel toevallig opende ik dit topic. Ik zou ook interesse hebben, maar pas in het najaar. Nu nog te druk met de opleidingen. Misschien hebben meer mensen bij ons op stal interesse. Kun je ook nog een keer komen rijden ;-)
Wil je mij een pb sturen met mogelijkheden en prijzen?

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:45

Heeft iemand na aanleiding van dit topic de ballen besteld? Bevalt het?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:09

Ik heb ze al een aantal maanden, ook aangeschaft via mijn CR(/western)instructrice. Ik ben niet zo van de zogenaamde fysiologische wondermiddeltjes, dus was best wel sceptisch, maar na een aantal keer rijden heb ik ze zelf gekocht en gebruik ze zo'n 1-2 keer per week. Niet te veel, want je lijf moet er ook weer niet afhankelijk van worden. Het is een hulpmiddel, dus uiteindelijk moet je het allemaal zelf gaan doen, zonder hulp van de ballen. Maar het resultaat bij mij is dat ik na jaren eindelijk mijn linkerbeen fatsoenlijk naar achteren kan brengen, bijvoorbeeld voor de travers. Dat lukte me nooit, en sinds de ballen wel. Ik ben dus absoluut enthousiast!

Je kunt ze trouwens op meerdere manieren gebruiken, maar ik gebruik ze alleen onder m'n billen/zitbeenknobbels.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:39

klinkt niet verkeerd.
Heb jij het hele pakket of alleen degene voor onder je billen? Welke zijn dat?

Is het ook makkelijk zelf toe te passen zonder dat je begeleiding van iemand hebt? Is het aan te raden om het boek er bij te bestellen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:00

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:20

Hoewel ik geen eigen paard tot m'n beschikking heb, heb ik wel een vraagje aan de CR-instructeus.
Kunnen deze ballen ook helpen bij oefeningen op de grote yoga-bal?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:56

_pauline_ schreef:
Is het ook makkelijk zelf toe te passen zonder dat je begeleiding van iemand hebt? Is het aan te raden om het boek er bij te bestellen?

Het gaat heel erg om voelen en dat moet je zelf doen :)
Het mini boekje of de Dvd kunnen een indruk geven hoe je alles kunt gebruiken en op youtube staan ook wat korte filmpjes.
Er is ook een Duitstalig boek van maar dat ken ik niet want mijn Duits is niet zo geweldig.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:22

Mijn Duits is dus ook alles behalve goed. Heb wel al twee filmpjes gekeken met een soort van Nederlandse ondertiteling van YT :')

Ga me er proberen verder in te verdiepen en dan kan ik altijd via bol misschien zo'n bal kopen. Want vind het hele pakket helaas wat duur voor gewoon proberen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:39

Ik heb na een les met de oranje ballen er nu ook een setje van aangeschaft.
Was een rare gewaarwording maar ging er inderdaad beter van zitten. Nu dus zelf ook gaan oefenen.
Heb ze aangeschaft bij een fysio benodigheden firma in Houten en ben ze wezen ophalen. De man had er nog nooit van gehoord dat ze worden gebruikt bij paardrijden.
Hen ook wel interesse in een clinic. Zijn er al concrete plannen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:48

Ik ben ook een beetje geïnteresseerd geraakt. Welke ballen gebruik je waarvoor met rijden? En hoeveel gewicht kunnen ze dragen?

En met de knieën; ga je dan niet juist knijpen om te voorkomen dat je ze verliest?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:57

Kan dit ook bij western worden toegepast? Lijkt me leuk om een keer uit te proberen :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:17

CharmingS schreef:
Kan dit ook bij western worden toegepast? Lijkt me leuk om een keer uit te proberen :j

Ik rij western en heb ze toevallig gisteren nog gebruikt. Ik gebruik ze om mijn zit steeds meer onafhankelijk te maken. Ook ben ik erna zelf soepeler in het meedraaien en kan ik mijn linkerbeen beter naar achteren brengen (voor bijvoorbeeld wijken of travers). Ik ben me met de ballen ook bewuster van knelpunten: mijn zwakke plek is bijvoorbeeld dat ik graag op rechts ga zitten, en met de ballen heb ik dat sneller door en kan ik daar dus ook sneller op reageren. Ik gebruik ze alleen onder mijn zitbeenknobbels. Niet op andere plekken.