BE rijbewijs ervaringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

BE rijbewijs ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:08

Binnenkort heb ik mijn examen van het BE rijbewijs. Vorige week heb ik 1 dag gehad van 8:00 tot 13:00 om te oefenen met trailer. Dat ging echt verschrikkelijk slecht. Ik kreeg het advies om maar zelf te gaan oefenen, alleen haal ik steeds alle aandachtspunten door elkaar en heb ik geen idee wat ik doe. Het rijden met aanhangwagen opzich gaat wel goed,maar achteruit inparkeren gaat echt heel slecht. Volgende week heb ik het examen al. Ik zie het echt niet zitten. Ik heb het hier ook al met mijn instructeur over gehad maar die heeft helaas geen tijd. Misschien dat ik het gewoon maar allemaal moet afzeggen. Al die bijzondere verrichtingen is gewoon niet mijn ding en niemand kan uitleggen hoe het moet. Zelfs van filmpjes op YouTube wordt ik niet veel wijzer.

Hoeveel lessen hebben jullie gehad? Hoe ervaarden jullie het examen? Welke bijzondere verrichtingen moesten jullie doen? Hebben jullie vaak geoefend?

MarianneW

Re: BE rijbewijs ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:09

Ik volg even, mag over een tijdje ook BE rijden.
Heb je al ervaring met rijden met een aanhanger?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:11

Met karretje wel maar niet echt met lange stukken met trailer. Dus dat was wel even nieuw.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:15

Weet niet of het mag maar als je achterruit rijd en je handen Aan de onderkant van het stuur doet blijft links en recht hetzelfde dacht ik

Weet het njet zeker maar hoorde iemand dat is een keer zeggen misschien helpt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:17

Ik heb in totaal 10 uur gelest. Iedere week een uurtje, dat vond ik persoonlijk fijner dan het binnen 1 dag halen. We oefenden wekelijks de bijzondere verrichtingen dus het examen was daardoor een makkie.

Tijdens het examen moest ik aan- en afkoppelen, recht achteruit rijden en op 1 meter afstand stoppen voor de examinator, halve draai en er werden uiteraard wat vragen over de aanhanger en combinatie gesteld.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:21

Iedere week een uurtje lijkt me echt heel fijn. Helaas heeft mijn instructeur het geregeld dat ik in totaal twee keer met hem kan oefenen. Namelijk vorige week en de dag van het examen nog even oefenen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:24

Ik heb afgelopen december samen met mijn man een 1-dagcursus EB gedaan met aansluitend examen.

Je hebt met zijn tweeën van 9 tot 2 les en dan examen. Als je moeite hebt met een bepaald onderdeel dan werd dat wat vaker geoefend.

Met het examen moest ik achteruit hoekje om en op 1 meter afstand stoppen van de muur.

Je moet altijd zelf aan en afkoppelen dacht ik.
Staan filmpjes op YouTube die had ik van tevoren gekeken.

We zijn beiden geslaagd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:25

Wat jammer!

Ik had nog nooit met een aanhanger gereden vandaar dat ik meer lessen heb genomen (en met een instructeur die ietwat perfectionistisch is kom je vanzelf aan de 10 lessen :D). Achteraf ben ik er wel blij mee want ik parkeer de trailer echt overal tussen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:25

Met wat voor aanhanger oefen je? Een enkel Asser of dubbel? Dit kan al schelen. Heb je niet iemand die met je kan oefenen? Het mooiste zou zij dat je lijnen uit gaat zetten. En dan proberen de assen van je trailer daar heen te sturen. Hopelijk snap je mijn uitleg.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:27

Kun je niet nog bij een ander 1 of meerdere extra lessen nemen? Ofwel afzeggen en eerst wat extra lessen nemen. Ik had er ook zo'n moeite mee en heb toen flink geïnvesteerd in extra lessen voor mijn gemoedsrust. Ik reed al een jaar of 10 auto maar E achter B vond ik gewoon erg lastig.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:29

Het kan best zijn dat je geen natuurtalent bent maar met veel oefenen moet het echt lukken hoor! Als een instructeur jou in 5 uur het nog niet rustig uitgelegd krijgt vraag ik mij af of het wel een goede instructeur is. Zeker als hij je vervolgens opdraagt lekker zelf te gaan oefenen en vervolgens ook nog eens geen tijd voor je heeft of maakt. Dat E rijbewijs is superfijn maar kost een paar honderd euro dus het is zonde om zo afgescheept te worden. Ik denk dat je bij een andere rijschool misschien eens zou moeten kijken. Misschien is er een school in de buurt die komende week 2 uurtjes de tijd voor je heeft.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:30

Is er ergens een parkeerterrein met lijnen waar je kunt oefenen? Zal wel vroeg opstaan zijn of wellicht op zondagochtend? Zo heb ik geoefend lang geleden met een caravan. Je kunt dan echt zien wat er gebeurd als je achteruit rijdt.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:42

Bedankt voor jullie reacties!

Dioni: bedankt voor de tip.
Tarico: ja snap ik. Ik heb echt spijt dat het nu zo is gegaan.
Mellow: de aanhangwagen waar ik examen mee ga doen is dubbele Asser geloof ik. En die waarmee ik oefen is enkel. Ja ik begrijp wat je bedoel maar ik weet wel welke kant ik het op wil hebben maar op de een of andere manier wil het steeds niet of stuur ik te vroeg in of te laat.
Stefje en ninacharlie: kan dat wel bij een ander lessen? Volgens mij moet je dan ook verplicht examen doen bij die ander??
Bloemetje: oja dat is ook wel een goede tip dat kan ik ook wel proberen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:45

Gewoon even bellen en vragen. Ik denk zelfs dat je terecht kan als je al een E rijbewijs hebt maar toch onder begeleiding wil oefenen. Als je er maar voor betaalt! Mijn rijschool rekent gewoon een tarief per uur.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:49

Dankjewel voor je reactie. Ja ik kan het altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:50

Wat ik zeg, het is te veel geld om dat risico te nemen! Ik wens je veel succes en hoop op een goede afloop.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:53

Enkel Asser is veel gevoeliger met sturen. Kun je ergens op eigen terrein met een dubbelasser kunnen oefenen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:55

Ik rijd nu sinds een jaartje met mijn trailer, dubbelasser, eind 2018 op examen. (Hier in Zwitserland mag je twee jaar alleen met de L rijden)

Voor het achteruit parkeren is het basisprincipe best simpel, draai de kont van de auto waar de trailer níet naartoe moet. Dus eigenlijk tegenovergestelde van achteruit rijden met de auto.

Probeer de beweging van de trailer te anticiperen. Als je begint te scharen, niet panikeren, weer een stukje vooruit en opnieuw proberen. Zoek anders ergens een grote plaats en werk met pionnen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:59

Ninacharlie: ja hebt gelijk. Ik ga morgen meteen bellen met een aantal rijscholen hier in de buurt.
Mellow: ja ik ga denk ik bij iemand ernaast lessen die ook een dubbelasser heeft.
LaraSilver: ja precies dat heb ik het eerste stukje gaat goed en dan gaat hij al heel snel scharen en dan ben ik het helemaal kwijt. Ik begrijp steeds niet wat ik verkeerd doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:03

Ik heb een ééndags cursus gedaan en toen geslaagd. Maar ik reed toen wel al met de trailer (op B combinatie) de kunst zit hem in niet teveel willen doen. Je gaat al snel teveel sturen.

Wat mij hielp om te bedenken waar je heen wil. wil je de trailer in een bocht naar links? Dan moet je hem wegduwen in je rechterspiegel dus daar stuur je dan heen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:06

Zie dat je in Friesland woont. Correct sonnega ( les BE) en Berend knol (vrachtwagenrijbewijzen gehaald)in Leeuwarden heb ik goede ervaringen mee.
Als ik meer tijd had gehad zou ik je wel willen helpen maar heb het helaas erg druk...

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 21:08

Yvank: ja klopt dat is mijn hele probleem ik stuur veel te veel.
Mellow: ahhh super dankjewel, ik zal ze morgen meteen bellen

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:10

Ja rustig sturen en rustig tempo bij achteruit enzo. Heb ik ook geleerd. Het hoeft echt niet snel. Ik had een instructeur die eerst met speelgoed autootjes op een tafel liet zien wat er gebeurt met insturen enzo. Ik had toen al goede ervaringen van diverse mensen over hem gehoord. Ik had toen al 2 keer eerder zo'n dag cursus gedaan met examen i.o. eind vd dag. 2x gezakt. Ik dacht echt dat ga ik nooit halen. Zenuwen en onzekerheid. Maar met extra lessen en meer tijd ertussen lukte het.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:44

_Lobke_ schreef:
de aanhangwagen waar ik examen mee ga doen is dubbele Asser geloof ik.

As voor en as achter (voorste draait) of twee assen in het midden (tandem-asser, draaien niet)?

Dat reageert heel anders bij achteruit rijden. Meeste aanhangers zoals trailers en caravans zijn tandemassers, daarom gebruiken veel rijscholen ook een tandemasser.

Voor achter steken van een enkel- of tandem-asser: bovenkant van het stuur stuurt de auto, onderkant van het stuur stuurt de aanhanger. Dus als de aanhanger naar links moet (kant bestuurder) draai je de onderkant van het stuur naar links. Als de aanhanger instuurt het stuur weer recht zetten zodat de combi niet gaat scharen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:48

Op een groot terrein heel langzaam achteruit rijden. Beetje sturen en dan kijken wat aanhanger doet. Dat zoveel mogelijk doen en dan opeens valt het kwartje. Direct hele bochten achteruit lukte mij ook niet met les.
Overigen letten ze bij mijn examen meer op veilig rijden, moest ik vooruit draaien en stukje achteruit.
Goed kijken dus.
Succes