Hoi hoi,
Ik loop nu een paar maanden bij een oude boer, en deze fokt als hobby met 2 merries. Ik ben nu bezig met de jonge beestjes halstermak maken en te laten wennen aan de normale dagelijkse dingen. Er staan een merrie en ruin van 2,5, twee merries van anderhalf en 2 merrieveulens. De boer is zelf slecht ter been en de dochter werkt veel.
De 2 van anderhalf kennen t halster en kan je redelijk poetsen, de 2 veulens hebben nu een week t halster om en ben nu bezig om ze te laten wennen aan t poetsen.
De ruin is redelijk territoriaal in stal en staat ook met halster met touw eraan in stal, met wat brokjes is hij ondanks zn wantrouwen te pakken en dan kan je m redelijk normaal aanraken, met wat tijd komt dit wel goed denk ik zo. Het territoriale gedrag komt denk ik van het laag in rang staan in de opfok.
Maar nu, de merrie van 2,5 is heel nerveus, schrikt van zichzelf als ze je per ongeluk aanraakt terwijl ze snuffelt en schiet ook regelmatig naar achteren in de box omdat ze schrikt van het vullen van de hooiruiven. Ze durft snoepjes wel aan te nemen als jij ver genoeg weg staat en je andere hand ver weg houdt, maar ook maar net dan. Als je hier iets aan verandert blijft ze op een afstandje staan stampen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken aangezien niemand er contact mee krijgt? Deze paarden zijn dus hier opgegroeid en hebben niets raars meegemaakt, ze bleef altijd al op een afstand, ook zomers in de wei als de boer kwam checken, of als de eigenares van t ene pensionpaard kwam, de anderen kwamen dan wel gewoon.
Ik zou t zonde vinden als ze hierdoor naar de slager oid gaat aangezien ik de potentie er wel in zie (tuiggefokt), en omdat ik denk dat als ze zich over dr eigen angst heen kan zetten je er redelijk snel alles mee kan zeg maar.
Ze gaan bij deze boer in groepjes naar buiten, als in boxdeur open en lopen maar.