Aansprakelijkheid op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pechvogel1

Aansprakelijkheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 13:44

Ik sta op een kleine stal in totaal 4 paarden
Ik deed de alle paarden uitmesten binnen buiten zetten dat drukte de kosten een beetje
Nu had ik een tijd terug een ongelukje met een paard
Die heeft zich bezeert en ik brak mijn enkel
Ik had hier zo hekel aan dat het bebeurde
Ik heb toen mijn verzekering ingeschakeld en die heeft alle dierenarts kosten vergoed
Nu ga ik naar een andere stal waar ik ook pasrden van een ander ga voeren en binnen buiten zetten
Maar nu is mijn vraag wat is gebruikelijk als bijv zoiets weer gebeurd of als bijv mijn paard een ander paard verwond
Ik heb altijd mijn paarden thuis gehad en hier dus helemaal geen ervaringen mee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:57

Pechvogel1 schreef:
Ik sta op een kleine stal in totaal 4 paarden
Ik deed de alle paarden uitmesten binnen buiten zetten dat drukte de kosten een beetje
Nu had ik een tijd terug een ongelukje met een paard
Die heeft zich bezeert en ik brak mijn enkel
Ik had hier zo hekel aan dat het bebeurde
Ik heb toen mijn verzekering ingeschakeld en die heeft alle dierenarts kosten vergoed
Nu ga ik naar een andere stal waar ik ook pasrden van een ander ga voeren en binnen buiten zetten
Maar nu is mijn vraag wat is gebruikelijk als bijv zoiets weer gebeurd of als bijv mijn paard een ander paard verwond
Ik heb altijd mijn paarden thuis gehad en hier dus helemaal geen ervaringen mee

Heb je een AVP verzekering?
Daar valt volgens mij normaal gesproken ook schade door je (huis)dieren onder.
Maar ik denk dat het in werkelijkheid lastig gaat zijn als je paard bijv een ander paard verwond op de weide.
Ik bedoel bewijs maar eens dat jou paard het gedaan heeft.
Stel je paard breekt los, vliegt de weg over en veroorzaakt een ongeluk.
Dan ben jij aansprakelijk via je AVP

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:15

Heel lastig onderwerp. Als jouw paard een ander paard ernstig verwondt op de wei, dat er een DA ingeschakeld moet worden. Ligt het er nog maar net aan in welke mate... 1x kan het gebeuren, bijvoorbeeld een huidwond die gehecht moet worden, antibiotica kuur etc. Dat is poedersuiker, maar het kan nu eenmaal voorkomen dat paarden die samen buiten komen elkaar verwonden. Te lomp gespeeld of wanneer de een de ander heel hard weg jaagt.

Maar vaak weet je niet zeker wat er op de wei gebeurd is. Tenzij het te voorkomen zou zijn, door de paarden apart te houden. Want als je al weet dat het niet goed gaat tussen 2 paarden bijvoorbeeld en de paarden staan toch bij elkaar, dan zou ik als eigenaar van gewonde paard het wel zo eerlijk vinden als de andere eigenaar mee denkt aan een oplossing, zij het een vergoeding van de DA kosten of het apart houden van de paarden in de toekomst.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Aansprakelijkheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:44

Aangezien dit topic is geopend door een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.