Zoals jullie zien een nieuw account hier
Ik ben niet echt een forum persoon, maar bij uitzondering toch maar eens even een vraagje stellen. Afgelopen juli brak mijn paard zijn griffelbeentje. Hij liep altijd redelijk hoog in de sport met iemand anders die hem leasde (is dat een woord?). Bij de foto's van het griffelbeen werd beginnende artrose ontdekt. Hij was al eerder wel eens een beetje stijf, maar ik zocht daar verder niks achter. Volgens de dierenarts was opereren niet nodig en de artrose was niet dermate erg dat hij niet weer terug zou kunnen in de sport. Echter kreeg hij vervolgens een peesblessure aan het andere been en zijn griffelbeentje herstelde slecht. Hij heeft lekker de hele zomer en herfst en een deel van de winter 24/7 in het land gelopen. Afgelopen november heb ik hem opgehaald en hebben we weer foto's/echo laten maken en toen was gelukkig alles weer hersteld, maar pees en griffelbeen blijven een gevoelige plek. Daarom heb ik besloten dat hij met pensioen mag
. Sindsdien staat hij weer op mijn oude pensionstal en gaat hij lekker iedere dag zo veel mogelijk naar buiten met zijn vriendjes/vriendinnetjes. Daarnaast speel ik om de dag eventjes met hem in de bak. Soms longeren maar niet te veel, i.v.m. de artrose. Hij is heel erg actief altijd, rent veel, bokt veel, speelt veel. Kan heel hysterisch reageren op een vreemd voorwerp en is dan ook niet zomaar te kalmeren. Een druk baasje. In het voorjaar zou ik hem misschien wel weer willen rijden, maar dat wil ik hem nu niet aandoen om het volgende...
Mijn paard maakt geen dikke wintervacht aan (nooit gedaan ook), maar liet ook nooit zien dat hij het koud had. Ik dacht 'och, die arme schat heeft het koud, hier een deken' en hij zweette zich kapot en scheurde de deken aan stukken. Alleen met hele koude en natte dagen kreeg hij een heel licht regendeken met fleece op en hier was hij het dan ook altijd wel mee eens. Met rijden heeft het nooit problemen opgeleverd dat hij sneller zweette of iets dergelijks.
Nu merkte ik ineens in december dat hij heel koud aanvoelde, aan het begin dacht ik dat ik weer te veel menselijke gedachten had bij mijn paard. Wel viel me op dat hij steeds wat stijver werd. Tot mij een week later opviel dat hij buiten de hele middag in hetzelfde hoekje bleef staan, staart tegen zijn kont, beetje opgebold
. Ik heb hem meteen naar binnen gehaald, hij liep heel stijfjes achter me aan. Meteen op stal gezet, toch maar een dekentje op en een berg hooi. Je zag hem genieten, hij viel bijna in slaap
.De dierenarts kwam de volgende dag om hem na te kijken. Hij vond mijn paard ook erg stijf en raadde aan om hem toch maar naar buiten te doen met een deken. Voor de artrose gaf hij aan dat ik MSM/glucosamine kon gaan geven, om te kijken of hij hiervan op zou knappen. Mijn dierenarts had niet het idee dat het heel duidelijk van de artrose kwam, maar waarschijnlijk van de kou. Ik zat zelf nog even aan spierbevangen te denken, maar hij krijgt alleen hooi en voer zonder suiker. Hij heeft alle spieren goed nagevoeld, maar mijn paard was er niet gevoelig op.
Hij knapte helemaal op van het regendeken met fleecevoering & hals (althans ik denk dat het daardoor kwam). Hij werd weer soepeler en bokte in de paddock en als we aan het spelen waren.
Afgelopen week is mij opgevallen dat hij weer stijver begint te lopen. Hij gebruikt zijn achterhand minder goed en rent niet meer echt mee, als de andere paarden aan het rennen zijn. Als we spelen, zou ik hem bestempelen als 'lui' (wat hij helemaal niet is).
Uit voorzorg wilde ik toch liever de dierenarts weer bellen. Ik had al een nieuwe afspraak gemaakt voor een checkup en de andere paarden moeten ook gevaccineerd worden (ik regel dat soort dingen voor de stal). De afspraak staat op 1 februari. Toen ik belde, kwam ik erachter dat ze op vakantie zijn tot 1 februari. Voor spoedgevallen kan ik terecht bij een andere kliniek in de buurt. Nou.. ik ben dus geen fan van die kliniek, ze steken overal maar meteen een spuit in en klaar. Daarnaast nog het probleem dat als ik daar naartoe ga voor niet-spoedgevallen, ik zelf de kosten kan gaan dekken i.p.v. de verzekering van mijn paard. Nouja, moeilijk blah blah verhaal weer.
Conclusie: ik wil wachten tot mijn dierenarts terug is van vakantie, ik vertrouw die andere lui niet zo.
Wat zou het kunnen zijn? Toch de koudere dagen? Een te kort aan iets? Een ziekte? Artrose?
Wat kan ik tot die tijd doen, om mijn paard deze weken door te helpen? Dekentje op (hij had tot vorig jaar nooit een deken op)? En hoeveel grams dan 100/200? Iets anders bijvoeren? Meer bewegen?
Ik voer: Fibra, 2x daags 1 voerschep. Onbeperkt hooi. Msm/glucosamine/chodroitine (merk weet ik zo eventjes niet). Zonnebloemolie. En worteltjes/appeltjes! Hij krijgt niet meer, omdat hij best wel een lekker rond buikje heeft, aangezien hij niet zo veel meer beweegt als voorheen.
Over 3 weken wil ik sowieso een bloedtest laten doen, om zijn waardes te controleren. En weer even een checkup door de dierenarts.
Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk was en dat jullie een paar goeie tips hebben!