vertrouwen jullie je paard 100%

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 23:25

Ik zie zo vaak dappere foto s van buitenritten en op vreemde plekken trektochten ed.... Ik moet toegeven, ik durf dat niet. Ik vind mijn vz pony te onvoorspelbaar in zijn gedrag en zou dit niet 123 durfen. Vertrouwen jullie je paard volledig dat je hem helemaal kan lezen en op kan reageren zodat je dit soort uitjes kan maken? Ik durf wel buiten te wandelen op bekend terrein, bijv van stal naar de weide of in de zomer naar het strand. maar op de trailer zetten en bosritten in drente of de Veluwe.. zie ik mezelf echt niet doen....

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:29

Ik vertrouw de mijne voor 99% en ga eigenlijk overal met hem naartoe. Ik ken hem ondertussen zo goed dat ik aan ieder klein detail in zijn gedrag merk in wat voor een staat van doen hij is. Of hij ontspannen is, kijkerig, opgefokt e.d. Echter blijft het een paard en kan er zomaar ineens iets gebeuren waardoor hij zich de pleuris schrikt en de kletter opgaat. Dat zie je van tevoren niet aankomen, maar dat hoort erbij als ruiter. Daarom anticiperen en je kop erbij houden wanneer je met je paard bezig bent.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:32

Ik vertrouw mijn merrie voor 99%
Heb genoeg meegemaakt om te zeggen niet 100%
Maar zo door de jaren heen is het vertrouwen wel groter geworden, en sinds anderhalf jaar heb ik nu ook een eigen trailer, en ja, ik ga alleen met haar op stap om bosritten te maken. Bitloos.
13 jaar geleden durfde ik dat ook niet hoor! Reed ik met pelham bit. Sloeg ze op hol, sloeg over de kop, we zijn zelfs eens achterover geklapt... Maar dat was toen. Ze heeft mij goed getraind, en nu kunnen we dit soort leuke dingen dus wel doen. :-)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:33

Met mijn rijpony: ja. Ik heb hem sinds hij 2 was, inmiddels alweer 7 jaar. Ik ken al zijn gedragingen, bewegingen, uitdrukkingen en geluidjes door en door. Dat is zo gegroeid in de loop der tijd. We doen alles samen in goed vertrouwen.

Met mijn jonkie van 4,5 is dat nog iets anders. Die heb ik nu 3 jaar en kan nog wel eens onverwacht uit de hoek komen. Nu we met beleren bezig zijn, leer ik hem ook steeds beter inschatten. Vergeleken met 3 jaar geleden, toen ik hem nog niet eens een halster om kon doen, zijn we al een heel eind gekomen.

Het opbouwen van een vertrouwensband heeft gewoon tijd nodig. En dan niet in de zin van in de wei laten staan en ernaar kijken, maar samen ervaringen opdoen, elkaar leren inschatten, elkaar leren vertrouwen. Dat gaat soms met vallen en opstaan, maar je hebt dan ook te maken met een levend wezen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:34

Ja eigenlijk vertrouw ik mijn paard wel 100%. Wel met daarbij in m'n achterhoofd dat het een dier blijft en er altijd iets kan gebeuren. Ik ben dan ook wel voorzichtig en ik draag bijvoorbeeld altijd een cap. Maar ik ken m'n paard goed en weet hoe hij in bepaalde situaties kan reageren en hoe ik daar mee om moet gaan. En het is ook gewoon een makkelijk paard, echt een goedzak. Hij kan wel druk zijn maar hij doet nooit echt raar en hij luistert goed.

PFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:34

Ook hier is er heel veel wederzijds vertrouwen. Ik ga regelmatig op pad met mijn pony en aangezien ik hem al langer heb, merk ik ook gauw genoeg als er wat aan de hand is. Vergeet nooit; het blijven vluchtdieren dus ik blijf altijd alert. Gun jezelf de tijd,vertrouwen krijgen en elkaar leren kennen heeft tijd nodig. Succes!

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:35

Na alles wat ik met de mijne heb meegemaakt, zal ik echt voor de 100% gaan! <3 In het begin toen ik mijn paard leasde was het wel een ander verhaal. Er was zelfs een tijd dat ik niet op buitenrit durfde en niet durfde te springen. :o Maar das nu verleden tijd. En nu vertrouw ik haar echt voor de volle 100%!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:36

Geen paard is 100% te vertrouwen. Het blijven vluchtdieren.

Het gaat er meer om of de ruiter angstig isof niet. Ik kende eigenlijk geen angst, en ik voelde me zeker genoeg als ruiter om te weten dat ik niet bij elke bok op de grond zou belanden. En als het wel gebeurd, tja dat hoort erbij.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:37

Ja, io vertrouw mijn paard 100%. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat er niets zou kunnen gebeuren, hoor. Maar ik heb haar nu 16 jaar en weet ondertussen wel waar ikmee op moet passen en wat gewoon kan. Vlaggen en vrachtwagens: whaaa :wow:
Maar we konden wel midden in de stad op een terrasje een cappuccino drinken :D

Nou moet ik zeggen dat ik wel aardig wat grenzen met haar heb opgezocht waarvan ik nu denk :oo maar daardoor heb ik haar wel geweldig goed leren kennen.

bruintje123

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:40

Mijn vorige paard vertrouwde ik 100%.
Mijn huidige niet.
Terwijl het betreft karakter precies andersom zou moeten zijn.
Iets met ouder worden denk ik. :D

borstnoot

Nope, helemaal niet. Ik ben me er erg bewust van dat ik met een (vlucht)dier te maken heb en ken te veel mensen die een toch wel ernstig ongeluk hebben gehad met een paard wat normaal zó braaf is.

Edit: het zal ook wel mee tellen dat ik dressuur rijd. Ik ben er van overtuigd dat dressuurpaarden vaak wat rilleriger zijn omdat we ze zo ook opleiden. Ze moeten op ieder (klein) signaaltje wat wij ze geven reageren, en we proberen het zo verfijnd mogelijk te krijgen om zo je oefeningen en het beeld te verbeteren.
Dan is het oneerlijk om van een paard te verwachten dat hij helemaal niets doet met alle andere signalen die niet van mij komen (groot of klein).

Enfin: ik zit altijd scherp op m'n paard.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 06-01-18 23:48, in het totaal 3 keer bewerkt

k_m

Haha ik echt totaaaal nog niet. Ben daar ook gewoon heel eerlijk over. Heb mijn paard net 2 maanden en we zijn kalm bezig met doorrijden, maar ik hang nog maar tegen de 50% aan denk ik.

Doen wel veel grondwerk om het te verbeteren, maar ik ken haar gewoon nog niet lang genoeg daarvoor. In het begin dacht ik ‘ik vertrouw haar wel’ en toen heeft ze me er 2 keer af gebokt door die overmoedigheid. Voetjes letterlijk terug op de grond, en dit vertrouwen rustig opbouwen. Het is wel mijn streven maar ik geloof dat dat toch erg moeilijk is. Is en blijft een dier.

KittyDylan
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:47

Mijn jongste vertrouw ik totaal niet _O- Dat is gewoon een trut die flink brutaal is.

De middelste, van nu 2.5 vertrouw ik zeker voor 98%, omdat we precies hetzelfde zijn. Toch, ze is jong, dus ik pas zeker op.

En de oudste, 21, vertouw ik wel voor 100%. Ze is al 12 jaar bij ons en een gouden (kinder)pony.

Ik versta onder vertrouwen natuurlijk, weten waar ze toe in staat zijn op welke momenten (voorspelbaar)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 23:50

de mijne is ook nog jong en kan soms vanuit het niets in de bak opzij springen dat je denkt huh??? of met de andere bijrijder in de duinen vanuit het niets aan de race gaan omdat er ws dan een grassprietje niet goed lag ofzo... Dan zie ik van die leuke verhalen van trektochten en dan denk ik... wat knap!!!! maar idd wat jullie schrijven.. mss met een paar jaar als hij ouders is en ik hem door en door ken....

LadyMadonna

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:52

Geen enkel dier is 100% te vertrouwen, he kan altijd in een situatie komen waarin instinct het overneemt

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:54

Na 7 jaar vertrouw ik mijn ruin voor geen meter, karaktertje zullen we maar zeggen. Ik vertrouw hem wel 100% in de omgang, geen probleem, onder het zadel.... van rustig stappen, naar ontploffing onder de seconde als hij iets gezien heeft wat hem niet zint.... een paarse bloem in het gras of iets dergelijks. :')

Mijn Welsh pony ruintje die ik zelf natuurlijk niet rij, vertrouw ik onder het zadel met kinderen ongeveer zover als ik m kan gooien... dus geen kinderpony := verder voor mij prima te handelen.

Mijn oude welshmerrie vertrouw ik met kinderen zowel in omgang als onder het zadel 100%. Een echte gouden pony.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:55

Nee hoor, ik vertrouw haar niet 100%. :+

Maar goed, met haar 20 maanden is dat helemaal niet gek := . Het is wel al een stuk beter geworden, maar er gan nog wel wat jaartjes overheen denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:59

Nee. Zeker niet. Ook niet voor 99%
Ik doe en kan er de gekste dingen mee, maar soms kan ze zo vreemd uit de hoek komen dat we van dag tot dag leven en kijken wat we die dag kunnen/gaan doen.
De ene dag kan ik erop staan, de andere dag kan ik nog niet zonder zadel rijden want dan vind mevrouw het tijd dat ik de bodem inspecteer.

In het bos net zo. Ze kan 3 keer langs een boom lopen en de 4e keer is die zo mega eng dat ik stevig moet zitten om er niet af te kukelen. Ik zal nooit met 100% vertrouwen met haar door het bos scheuren, een gekke hindernis springen of een rondje zonder zadel doen, en dat kan ik met een ander dan wel weer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:01

Nee ik vertrouw haar niet voor 100% zou ik ook niet eerlijk vinden tegenover mijn paard. Ze is en blijft een vluchtdier en daar gedragen ze zich naar.
Mijn eigen paard is erg gespannen en die kan flippen om een hardloper of fietser dus daar werken we nog aan. Echt buiten rijden gaat dus nog niet echt maar zit wel verbetering in dus wie weet komt het ooit goed dat we alleen op pad kunnen.
Maar ik rij wel veel buiten met een verzorgpaardje. Zelfde verhaal.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:02

Nee, ik vertrouw mijn pony voor 95% en hij is stik braaf, maar het is en blijft een dier.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:03

Ja, de twee oudere pony's wel. Alleen m'n paard wil soms weleens happen als ze honger heeft. Jongste pony vertrouw ik ook steeds meer.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:09

Voor mij zijn vertrouwen en braaf/bomproof zijn 2 verschillende dingen.

Ik vertrouw hem 100% dwz dat ik weet dat hij mij nooit doelbewust iets aan zal doen en ik weet dat hij altijd zijn best voor me wil doen maar het ook laat zien als hij iets niet wil. Ook weet ik in welke situaties hij wel of niet iets uit kan halen.

Hij is niet 100% mak/braaf/hoe je het ook wil noemen. We zijn wel eens een sloot in gegleden en dat kan best nog eens gebeuren. Hij is ook behoorlijk bang voor koeien dus schrikt ook.
Als we een keer springen dan heb ik niet de 100% zekerheid dat hij niet ineens stopt voor de hindernis. Allemaal dingen die bij mij niet zozeer onder vertrouwen vallen maar onder bijvoorbeeld braaf.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:10

Laat ik het zo zeggen- ik ken mijn paard goed genoeg om in te schatten wat hij gaat doen of wat hij ergens van vindt. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten wat ik vind, en wat ik waarschijnlijk over breng op mijn paard.

Mijn paard vertrouwen in de zin van 'oh, dat komt wel goed, hoef ik me niet druk om te maken'- nee. Ik weet dat hij meestal zijn best doet om mij veilig te houden (dat vertrouw ik 100%), en hij weet dat ik dat ook doe. Dat wil echter niet zeggen dat hij per definitie alles doet wat ik vraag, en ik doe niet alles wat hij vraagt. Het blijft een wisselwerking in communicatie. Vertrouwen- absoluut, veel meer dan welk ander paard dan ook, ooit.

Zomaar iets doen- nee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:10

99 % want het blijven dieren. Gewoon veel mee doen en zelf doen of het normaal is. Pony van mijn stiefdochter heeft ze zelf ingereden en ging enkele maanden daarna mee op vakantie naar Drenthe. De stumper denkt nu dat dat allemaal normaal is. :D

Als je ze een beetje vertrouwen geeft, komt dat ook weer terug. Mijn merrie is net een kinderoppas en als ze je uit evenwicht voelt raken gaat ze gauw weer onder je staan. Erg handig. Ze denkt een beetje mee.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:15

Nee want het blijft een dier en die is onvoorspelbaar hoewel de ene de andere niet is. Onze ruin vertrouw ik meer als onze merrie hoewel hij jonger is maar hij vertrouwd meer op zijn mens lees mijn dochter als mijn merrie die nog wel eens onvoorspelbaar kan zijn. Niet dat ze kwaad bedoeld maar ze heeft een eigen willetje en is bovendien dragend heeft hormonen door haar lijf gieren terwijl het een enorme knuffel kont is en heel lief vertrouw ik haar niet voor de honderd procent