Gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

Gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:38

Hoi allen,

Sinds pas heb ik een nieuwe shetlander merrie van 6 jaar. Over het algemeen is ze braaf maar k ben vandaag wel geschrokken.. ik stond haar te poetsen en er stonden een aantal paarden naast haar van stalgenoten. Toen die paarden weg waren wilde mijn pony uit een lege voederbak proberen te eten .... ik trok haar terug van dat ze dat niet mocht doen.. toen ging ze een aantal keer omhoog..... ik dacht hu? Ik heb haar niet beloond en naar haar wei gebracht. Toen bij de wei deed ze ineens der linker been omhoog... ik dacht echt van wat is dit... ? Kan de niet tegen dat ze alleen met mij is of... de vorige dagen had ze het minder omdat ik met een stalgenoot samen was en haar ponys. Zal ik er hulp hierbij vragen? Is dit uitprobeer gedrag?

Groetjes

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:58

Hai. Een Shet kan soms vreemde kuren hebben! Het kan zijn dat deze Shet dit vaker heeft gedaan wat afschrikt.. wees niet bang maar consequent en duidelijk als hij dit nog een x doet; als hij omhoog komt trek m direct terug en zeg duidelijk NEE. Als de Shet voelt dat je niet bang voor m bent, geen afwachtende houding neemt maar juist consequent bent en dit soort gedrag afstraft. Let op als hij nog een x met zijn been tegen jou aan wilt schoppen (dat leek erop) wees dan ook consequent in je stem NEE. Vergeet niet dat als deze pony dit bij zijn moeder of een ander paard doet, zal hij op een paardenmanier worden bestraft en krijgt hij een schop van zijn moeder of ander paard. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd!

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:02

Ezza43 schreef:
Hai. Een Shet kan soms vreemde kuren hebben! Het kan zijn dat deze Shet dit vaker heeft gedaan wat afschrikt.. wees niet bang maar consequent en duidelijk als hij dit nog een x doet; als hij omhoog komt trek m direct terug en zeg duidelijk NEE. Als de Shet voelt dat je niet bang voor m bent, geen afwachtende houding neemt maar juist consequent bent en dit soort gedrag afstraft. Let op als hij nog een x met zijn been tegen jou aan wilt schoppen (dat leek erop) wees dan ook consequent in je stem NEE. Vergeet niet dat als deze pony dit bij zijn moeder of een ander paard doet, zal hij op een paardenmanier worden bestraft en krijgt hij een schop van zijn moeder of ander paard. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd!

Dankjewel en is duidelijk :). Ik Negeerde haar gedrag en gaf er ook een ruk aan dar het niet mocht.. maar baal er wel van.. is het geen uitproberen?

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:04

xLV schreef:
Ezza43 schreef:

Dankjewel en is duidelijk :). Ik Negeerde haar gedrag en gaf er ook een ruk aan dar het niet mocht.. maar baal er wel van.. is het geen uitproberen?

De kans is erg groot dat het uitproberen is. Niet teveel balen... consequent zijn, vaak krijg je dan een lieverd ervoor terug die alles voor je doet !

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:05

Gewoon net zo lang naar de wei blijven lopen totdat ze dat 100% braaf doet. Nadat ze dat braaf gedaan heeft, belonen met bv. een peen.
Dit heeft bij mij altijd gewerkt.
Succes!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:06

De pony is mogelijk nog wat uit haar doen omdat ze in een nieuwe omgeving met die pony's/mensen is en mogelijk uitproberen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:11

Het zou uitproberen kunnen zien, misschien dat ze hiermee in het verleden dus wel haar zin heeft kunnen krijgen.

Ik zou, zoals Ezza43 ook al zei, gewoon consequent blijven en je vooral niet laten afschrikken.

Nu is het pas 1 dag gebeurd? Misschien dat ze zelf ook niet lekker ik haar vel zat.
Ik zou zeggen, gewoon je ding met haar blijven doen alsof het niet heeft plaatsgevonden, en als ze het nog eens doet, duidelijk en consequent aangeven dat dit niet gewenst gedrag is.

xLV

Re: Gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:19

Bedankt allemaal :)! Ik beloon haar zeker als ze het goed doet haha! En dat is ook weer zo we staan sinds pas op pension enz.. en ze moet indd nog beetje wennen .. ik ga morgen gewoon weer verder :p