hoe beter en langer stil laten staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

hoe beter en langer stil laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 12:59

heeft iemand oefeningen hoe ik mijn verzorgpony langer stil kan laten staan bij het poetsen of als je bijv met iemand aan het praten bent... hij begint al vrij snel te schrapen met zijn benen ivm ongeduld en dat straf ik dan af. maar soms denk ik dat dat just averechts kan werken ( negatieve aandacht) en dat ik het totaal moet negeren. Als ik hem buiten aan de poetspaal zet en wil nog bijv zijn stal uitmesten zie je hem steeds van links naar rechts draaien en schrapen... tussen twee touwen inspannen gaat hij steeds van voren naar achter en schrapen..Hij heeft gewoon niet zoveel geduld :D als ik er op zit is het geen probleem dan kan hij zo tien minuten staan bij wijze van spreke. hij is 6 jaar

Heleennn

Re: hoe beter en langer stil laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:06

Gewoon negeren inderdaad, hij moet maar leren dat jij niet altijd constant zijn bron van aandacht bent. En kan je hem terwijl je uitmest niet even los zetten met een ander paard? Dat is 2 vliegen in 1 klap :) Hij verveelt zich niet en heeft wat extra beweging.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:15

Als ik het goed begrijp schraapt hij ook wanneer je aan het poetsen bent of alleen wanneer je een moment uit zicht bent/niet met hem bezig bent? Staat hij alleen wanneer hij zo onrustig is of kan hij andere paarden zien? Wat gebeurt er wanneer je een kruiwagen hooi voor hem zet?

Het niet willen stilstaan wanneer jij aan het praten bent met iemand is een gat in de gehoorzaamheid. Ook ongeduldige paarden kun je leren te wachten, alleen moet jij daar dan veel geduld voor hebben. Ga regelmatig oefenen met halthouden. Overal waar je maar kan. Dus ook als je van de poetsplaats naar de stal loopt of van de wei naar de stal. Begin met 3 seconden. Staat die 3 seconden stil, belonen. Beweegt die? Niet boos worden, rustig terugzetten en opnieuw tellen. Volgende dag hetzelfde, maar dan 4 seconden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:23

maak het jezelf gewoon makkelijk en hang een hooinetje op. Hij doet er niemand kwaad mee en hij wil gewoon niet graag stilstaan (alhoewel ik denk dat het vaststaan het meer is)

Je kan proberen hem los te laten staan als je in een veilige omgeving dat kan doen, zal hij al een stuk minder onrustig zijn.

Ik vind dat echt dingen die we niet af moeten hoeven leren gewoonweg omdat een paard zijn "ongemak" op die manier uit, en zolang hij niet een gevaar vormt voor zichzelf of anderen moet dat mogen vind ik. Ik vergelijk dat met een kind dat naar mamma toe gaat en zegt dat ze zich niet lekker voelt omdat de soep van die avond verrot was en moeder haar een draai om de oren geeft omdat ze zegt dat ze zich niet lekker voelt, snap je wat ik bedoel?

Kijk gewoon hoe je het voor hem aangenamer maakt, en als dat niet lukt dan zal jij een manier moeten vinden om ermee te dealen.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 01:16

Tijdens poetsen dtaat hij inde box met pluk hooi dat gaat goed met uitmesten zet ik hem vast ae touw en dan begint het draaien en schrapen en dat maakt niet uit of er andere paarden bij staan of niet. On de rijbak kan hij prima stilstaan als ik erop zot maar ernaast houdt hij 2 min vol. Hij vind poetsen nit leuk je xiet hem niet genieten iiig

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 07:48

kan je alleen maar accepteren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:17

als je zoiets gewoon gaat accepteren dan geef je je paard idd die vrijheid en zal het idd ook zo blijven of indien je pech hebt zelfs erger worden.
Het is perfect mogelijk dit gedrag te veranderen, een trainer kan jou dit tonen op bijzonder korte tijd, en jij leert zo idd ook hoe je dit zelf ook klaar krijgt.
En het rare is : dit is niet eens zo heel moeilijk.

danzzz schreef:

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:22

aeolusnr1 schreef:
als je zoiets gewoon gaat accepteren dan geef je je paard idd die vrijheid en zal het idd ook zo blijven of indien je pech hebt zelfs erger worden.
Het is perfect mogelijk dit gedrag te veranderen, een trainer kan jou dit tonen op bijzonder korte tijd, en jij leert zo idd ook hoe je dit zelf ook klaar krijgt.
En het rare is : dit is niet eens zo heel moeilijk.

danzzz schreef:

Volgens mij bedoelde ik het feit dat hij poetsen niet fijn vind, dat kan je alleen maar accepteren, daar kan je niks mee, en moet je helemaal niet willen veranderen

xxmiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:49

Helpt het als je hem negeert?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:00

Mijn ervaring is juist dat je het niet moet negeren, maar corrigeren. En belonen als hij het goed doet. Als je paard schraapt en je bent niet in de buurt, dan zeg ik gewoon dat hij moet stoppen. Als ik wel in de buurt ben, zeg ik ook dat ie moet stoppen, of hij krijgt een tik.
Wanneer ik op een afstand sta en hij luistert niet naar mijn stem, dan wil ik ook nog wel eens eerst een borstel in zijn richting gooien zodat hij stopt, en dan pas naar hem toe gaan, want dat leert hij dat ik pas kom als hij niet schraapt en dat schrapen er dus niet voor zorgt dat ik (sneller) kom. Mijn verzorg pony kon met een halfjaar gewoon los staan op de poetsplaats als ik even iets uit de kast ging pakken, terwijl hij daarvoor nog geen 2 minuten stil kon staan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:04

waarom zou je hem belonen als hij in feite niets doet?

Hij vertoont dan normaal gedrag, normaal gedrag beloon ik niet- zeker met zoiets. Je kunt nu een beloning niet goed timen.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:14

khirshanta schreef:

Hij vertoont dan normaal gedrag, normaal gedrag beloon ik niet- zeker met zoiets. Je kunt nu een beloning niet goed timen.

Maar normaal gedrag voor pony van TS is schrapen en onrustig zijn.

Ik heb het mijn nieuwe paard binnen enkele keren zo geleerd: Als ze begon te schrapen corrigeerde ik dat, en tussendoor (als ze stil stond!) even een aai of wat tegen dr praten. Periodes tussen de aandacht steeds langer gemaakt, en inmiddels staat ze stil. :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:42

Bamii schreef:
khirshanta schreef:

Maar normaal gedrag voor pony van TS is schrapen en onrustig zijn.

Ik heb het mijn nieuwe paard binnen enkele keren zo geleerd: Als ze begon te schrapen corrigeerde ik dat, en tussendoor (als ze stil stond!) even een aai of wat tegen dr praten. Periodes tussen de aandacht steeds langer gemaakt, en inmiddels staat ze stil. :)

Wat voor het paard normaal is, hoeft dat niet voor ons te zijn. Ik vind het normaal dat als ik sta te praten, mijn paard zich gedraagt- maar ik ook geen half uur ga kwebbelen. Mijn hond krijgt ook geen beloning als ze op de bank ligt :+

Negatief gedrag zou ik zelf soms wel, maar niet altijd corrigeren. Over de grond schrapen krijgt van mij geen aandacht, maar gaan lopen corrigeer ik.