- Er is geen trailertrauma geweest in zijn jeugd of iets dergelijks: voor ik hem kocht heeft hij 2x in een trailer gestaan met een ander paard erbij en dat ging probleemloos.
- Toen ik [***] 2,5 jaar geleden kocht hebben we er 1,5 uur over gedaan om hem (alleen, zonder paard erbij) in te laden. Het eerste uur ging op aan het in de vrachtwagen krijgen, daarna was het probleem dat hij niet alleen durfde te staan: we konden hem uiteindelijk vastzetten, de schotten vastmaken, hooi laten eten en relatief ontspannen laten staan, maar zodra ik ook maar twee stappen van het hooinet wegzette probeerde, hij steigerend over het schot te klimmen om mee naar buiten te kunnen.
Uiteindelijk hebben we de reis toch kunnen maken door er een maatje naast te zetten, toen stond hij de hele reis rustig te eten (camerabewaking), maar kwam wel doorweekt van het zweet de vrachtwagen uit.
- Een paar maanden later volgde een korte reis met dezelfde vrachtwagen, deze keer met een maatje dat meteen mee kwam: [***] liep meteen als eerste de vrachtwagen op (zelfs te snel, dus hij moest er weer uit, vriendje moest eerst), liet zich dus perfect laden, stond heel braaf hooi te eten met zijn maatje naast hem tijdens de reis en kwam weer helemaal doorweekt van de wagen.
- Deze zomer een nieuwe verhuizing, nu met een tweepaards trailer en ook een vriendje die meereisde. [***] liep weer als eerste de trailer op en hebben we vervolgens een half uur lang gebruikt om het vriendje te laten zien dat de trailer niet eng was, want die durfde niet naar binnen terwijl [***] niets anders deed dan naar binnen lopen en dan met tegenzin voorwaarts/achterwaarts er weer uit werd gezet (het regende dus hij bleef liever binnen
). Weer braaf hooi gegeten tijdens de reis, maar je ziet dat hij bij elke bocht wel achterom kijkt en hij komt weer doorweekt uit de wagen.Het probleem is dus niet het laden want ik ben dolblij dat ik dat op heb kunnen lossen, maar het in zijn eentje in de trailer staan. Zelfs al zou je hem kunnen leren om alleen in de trailer te blijven staan met klep en het deurtje dicht, dan nog is de kans groot dat hij tijdens het rijden alsnog in paniek raakt en zich over het schot gooit om eruit te komen.
Ik heb het hier al met een paar trailerprobleemtrainers over gehad, en eigenlijk zeggen die allemaal hetzelfde, namelijk dat dit een van de moeilijkst weg te trainen problemen is omdat gevaar vooral in het rijden zit als dan ineens de paniek/eenzaamheid toeslaat, en dat ze het wel willen proberen maar niet in hun eigen trailer (snap ik, die wil je heel houden). Ik heb alleen geen eigen trailer, dus zitten we een beetje in een impasse. Ik heb een paard dat zo makkelijk laadt dat hij zelfs als hulpje voor anderen in kan worden gezet, maar die als hij alleen staat tijdens het rijden een behoorlijk risico kan vormen voor zichzelf en een geleende trailer tijdens het trainen.
Hebben anderen hier ook ervaring mee? Hoe zouden jullie dit oplossen? Zijn er andere trainers die wel hun eigen trailers meenemen voor trailertraining?
Aan de ene kant wil ik dat dit probleem opgelost wordt, eigenlijk puur en alleen zodat hij in geval van nood zonder problemen naar een kliniek kan zonder dat ik dan er een trailermaatje bij moet zoeken.
De oplossing die ik nu heb is dat ik 2 paardentaxidiensten in mijn telefoon heb staan die hem allebei al eens gereden hebben en weten hoe braaf hij is met een paard ernaast en die daarom ook bereid zijn om hun eigen paard/pony mee te nemen als reisgenootje als dat nodig is, maar dan blijf je natuurlijk wel afhankelijk (plus dat het een godsvermogen kost omdat ze allebei een behoorlijk eind verder weg zitten).
Ik ben dus heel benieuwd naar hoe anderen dit zien/doen? Moet je je er op een gegeven moment toch maar bij neerleggen dat sommige paarden echt niet alleen durven te reizen, of zijn er trainers die dit wel succesvol (met hun eigen trailer) aanpakken?