Je merkt dat ze in veel dingen nog onzeker is en we zijn al wel wat stapjes verder maar wat ik lastig vind is dat ze in de stal en in de wei echt gevaarlijk gedrag kan laten zien. Oren plat in de nek en soms draait ze mij de kont toe. Ik ben absoluut niet bang voor haar dus negeer haar gewoon en dit gaat eigenlijk ook altijd goed. Als ze weer omgedraaid is en bijv. voer in haar bak heeft aai ik haar vaak nog even over de billen maar dit vind ze niet leuk.
Als ik in de wei met haar ben is het 't lastigst. Dan is ze 'vrij' dus als er dan een situatie is waar ze wil dreigen kan ik haar niet straffen als ze dit doet. Meestal verhef ik even mijn stem en als ze weer normaal doet beloon ik dat weer met een lieve stem.
Maar vanmiddag heeft ze mij getrapt (viel gelukkig mee). Ik weet bijna zeker dat het onzekerheid van haar was want ze stond denk ik in een benarde positie en ik kwam onder het draad door de schuilstal in.
Ik reageerde fel dat ze naar mij uithaalde en je zag de paniek in haar ogen.
Ik vind het dus lastig op te lossen. Aan de ene kant moet ze weten dat dit echt niet kan, aan de andere kant komt het door onzekerheid en boos worden en kan dan dus juist averechts werken...
Vaak is het ook lastig dat ze dus los/vrij is en ik haar enkel met een stemverheffing kan corrigeren.
Met longeren en aan de hand weet ze veel beter haar plek, ze is dan ook wel eens angstig en/ of pittig maar omdat ze maar een A pony heeft alles wat ze doet geen impact.

Trekken, met het hoofd slaan, trappen... met longeren en aan de hand is dit geen issue.
Ze is ook niet bang voor mij want ze komt altijd wel lief naar mij toe. Ze heeft gewoon trekken van een echte 'zeik merrie'
Ze is ook niet mishandeld in verleden door fokker en vorige eigenaar.
Ik denk ook dat het heel erg mee te maken heeft met mijn andere paarden want die slaan haar letterlijk de wei uit. Ze is DUIDELIJK de laagste in rang. Nu staat ze bij een hoog bejaarde shetlander die normaal werkelijk nergens zijn hoofd voor optilt van het gras maar zodra de welsh ook maar iets in de buurt komt bijt hij of trapt hij vol naar achter. (ik stond er van te kijken dat die shet het in zich had)
Maar ze is zelf ook vet irritant naar mijn andere paarden... best vervelend dus.
Maar goed, hoe kan ik haar dus het beste disciplineren als ze 'vrij' is?