Vorige week heb ik mijn 2,5 jarige ruin naar een nieuwe stal verhuisd. Hij staat hier van 's ochtends 09:00 tot 's avonds 17:00 buiten op het weiland in een kudde van 5 paarden. Hij heeft 2 dagen achter een draadje gestaan en mocht er toen bij. Hij wordt nog niet echt geaccepteerd, maar het gaat hartstikke goed (mag steeds dichterbij staan en wordt niet meer weggejaagd).
's Avonds staat hij op stal. Naast hem staat een paard waar hij vrij bij kan, er zit geen tralies tussen, alleen een balk waar hij overheen en tussen kan met zijn neus. Hij krijgt genoeg hooi en als ze op stal zijn gezet krijgt hij ook zijn eten. Nu is het zo dat hij (begrijpelijk) erg aan de andere paarden hangt. Als een paard dat tegenover hem staat uit de box wordt gehaald, wordt hij nerveus en onrustig. De eerste avond was hij zo gespannen toen de kudde binnen werd gezet, dat hij half over de boxdeur was gesprongen. Ik kon hem nog terug krijgen en hij heeft er niks aan overgehouden. Sindsdien wordt eerst zijn buurman op stal gezet en dan hem ernaast. Met buiten zetten gaat hij als eerste en komt zijn buurman daarna.
Vanavond ben ik gebeld door de stalhouder dat tijdens het binnenzetten alles goed ging, maar een merrie die op de hoek staat (einzelgänger in de groep, heeft hij nauwelijks contact mee en staat niet direct naast hem) werd verplaatst en toen werd hij dus zo onrustig dat hij over de boxdeur is gesprongen. Hij lijkt oké (ga er straks heen), maar dit is wel heel vervelend.. Zowel voor stalgenoten als stalhouder.
Ik snap dat hij moet wennen (!), maar zal de tijd het oplossen? Hij is overigens op zijn gemak op de stal, hij eet zijn eten, staat relaxed en gisteren betrapte ik hem op liggend slapen in zijn stal.
Nog even samenvattend:
- Staat overdag buiten in een kudde
- Staat op stal naast een paard met vrije toegang
- Heeft genoeg hooi voor de nacht
Een foto van hem in zijn stal:

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag, ik hoop gewoon dat er iets is wat ik kan doen om dit te voorkomen.

. Toen hebben we boven aan de stal een stroomdraad gespannen. Als we in het buitenland op wedstrijd waren hoefde we alleen nog maar een stroomdraadje (zonder stroom) te spannen en dan was het goed, maar als er geen draadje hing deed hij het gewoon.