Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
probeer het eens met grondwerk dwz dat je 'een opstelling' maakt met balken, hindernispalen en dan op bepaalde hoogte, dat je hem daarin zet en dan dezelfde dingen doet als in de trailer. Zo ben je niet steeds in die trailer aan het oefenen en kun je met verschillende hoogtes, zelfs dekens erover e.d. (over de balk, zodat het een schot lijkt) oefenen.Inoterry schreef:Wat bij mijn paard heel erg heeft geholpen is zorgen dat hij de trailer niet meer uit wil door hem op wat lekkers te laten focussen. Juist op het moment dat je merkt dat hij ontspannen wil blijven staan vraag je hem terug. Mijn paard kwam er echt uit gesprongen vroeger maar komt er nu heel rustig en beheerst uit.
liekec schreef:Ts, ik heb begeleiding gehad bij een paard die precies hetzelfde had. Zodra je richting de achterstang ging en hij 'opgesloten' werd raakte hij in blinde paniek. Ik kan je hier wel de hele werkwijze van haar uitleggen, maar uitgangspunt is dat het in de trailer een veilige plek is, en daarbuiten niet MITS jij dat vraagt. Heeft bij mijn nerveuze paard echt heel goed geholpen.
. 
Ineke2 schreef:liekec schreef:Ts, ik heb begeleiding gehad bij een paard die precies hetzelfde had. Zodra je richting de achterstang ging en hij 'opgesloten' werd raakte hij in blinde paniek. Ik kan je hier wel de hele werkwijze van haar uitleggen, maar uitgangspunt is dat het in de trailer een veilige plek is, en daarbuiten niet MITS jij dat vraagt. Heeft bij mijn nerveuze paard echt heel goed geholpen.
Ik begrijp hier niets van en zonder verdere uitleg heeft Ts hier ook niks aan. De hele trailer is blijkbaar eng zonder steun van Ts dus bouwen aan vertrouwen dat zolang hij je kunt horen dat het goed is bijvb.
Ik zou ook met hindernissen en in de bak werken zoals vanhuisuit schrijft.
liekec schreef:Inoterry schreef:Wat bij mijn paard heel erg heeft geholpen is zorgen dat hij de trailer niet meer uit wil door hem op wat lekkers te laten focussen. Juist op het moment dat je merkt dat hij ontspannen wil blijven staan vraag je hem terug. Mijn paard kwam er echt uit gesprongen vroeger maar komt er nu heel rustig en beheerst uit.
Bij paarden die echt bang zijn zou ik dit zeker niet aanraden, ene moment zijn ze afgeleid door voer, andere moment voelen ze de achterstang en zijn ze in paniek. Zie hem dan maar eens los te krijgen.
. Het is ook in fases gegaan. Eerst zorgen dat hij gewoon op de trailer wil blijven staan, daarna zorgen dat er iemand voorzichtig zijn richting uit kan lopen zonder dat hij flipt, stang heel voorzichtig bewegen, stang dicht.... Hier zijn we inmiddels al 3 maanden mee bezig en nu kan de stang gewoon dicht zonder dat hij er uit wil knallen. Dit door steeds de focus op dat snoepje terug te vragen. En ik zet hem ook pas vast als de stang en de klep dicht zijn. Hij heeft ook al eens geprobeerd achteruit onder de stang door te knallen. Ineke2 schreef:@ Liekec: Dus heeft de Ts er niks aan want het is specifiek op jou paard en jou zelf toegepast
Punz schreef:Liekec:Citaat:Zie hem dan maar eens los te krijgen.
Ik mag toch heel erg hopen dat je hem NIET vastzet voordat je de stang er achter hebt zitten![]()
Chasey schreef:Misschien heb je wat aan mijn filmpje?
Dit is de eerste keer dat ik alleen met mijn Haflinger op pad ging met de trailer. Hij had ook de neiging om naar achteren te lopen, maarja die stang moet er wel achter!
Dus emmer lekkera in de trailer gehangen, belonen en de stang er achter. Het kostte me een half uurtje oefenen. Belonen op het juiste moment.
Angstige paarden (net als mijn haf, zeeeer gevoelig!) moet je niet 'straffen', want dat werk averechts. Corrigeren mag wel. Ik zeg ook duidelijk NEE of WACHTEN als hij gewoon nog even niet mag lopen. Maar vooral belonen.
Misschien kun je beter het filmpje even bekijken. Wie weet heb je er wat aan. Uitleggen is zo lastig.
[ Video ]