Alleen trailerladen - paard angstig alleen + stang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Alleen trailerladen - paard angstig alleen + stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 22:22

We zijn enkele weken bezig met trailerladen van mijn 6 jarige ruin. We zijn begonnen met enorme angst (het klassieke niet instappen, heel zenuwachtig en erna eruit spurten) waarbij we nu in 1 keer (nog steeds wat aarzeling) binnenstappen. Daar kan hij nu ook zonder enig probleem langere tijd rustig in blijven, hij eet lekker zijn wortels en wacht geduldig af.

Dat gaat goed zolang ik in het zicht blijf. Zodra ik naast hem ga staan (ter hoogte van linker schouder), kijkt hij mij voordurend wat angstig aan. Na 5sec wordt hij zo angstig en staat hij ook meteen terug buiten. Hij mist dus nog zelfvertrouwen maar het probleem is dat ik 1stap opzij zet en hij 5sec erna eruit spurt.

Daarnaast verdraagt hij het absoluut niet dat er iemand achter hem staat (achter of naast zijn billen). Dus een tweede persoon kan niet helpen. Hij associeert de tweede persoon met het zetten van de achterstang en dus loopt hij meteen achteruit.

Hoe leer ik hem dat ik perfect naast/achter hem kan staan zonder dat hij beweegt? Pas daarna kunnen we aan de achterstang werken, maar hoe doen we dat dan? Het is de bedoeling om hem gemakkelijk alleen te laden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:24

Toch al een heel eind gekomen dus :-) probeer het eens met grondwerk dwz dat je 'een opstelling' maakt met balken, hindernispalen en dan op bepaalde hoogte, dat je hem daarin zet en dan dezelfde dingen doet als in de trailer. Zo ben je niet steeds in die trailer aan het oefenen en kun je met verschillende hoogtes, zelfs dekens erover e.d. (over de balk, zodat het een schot lijkt) oefenen.
Werkt erg goed.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 01:53

Wat bij mijn paard heel erg heeft geholpen is zorgen dat hij de trailer niet meer uit wil door hem op wat lekkers te laten focussen. Juist op het moment dat je merkt dat hij ontspannen wil blijven staan vraag je hem terug. Mijn paard kwam er echt uit gesprongen vroeger maar komt er nu heel rustig en beheerst uit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 02:19

Inoterry schreef:
Wat bij mijn paard heel erg heeft geholpen is zorgen dat hij de trailer niet meer uit wil door hem op wat lekkers te laten focussen. Juist op het moment dat je merkt dat hij ontspannen wil blijven staan vraag je hem terug. Mijn paard kwam er echt uit gesprongen vroeger maar komt er nu heel rustig en beheerst uit.

Bij paarden die echt bang zijn zou ik dit zeker niet aanraden, ene moment zijn ze afgeleid door voer, andere moment voelen ze de achterstang en zijn ze in paniek. Zie hem dan maar eens los te krijgen.

Ts, ik heb begeleiding gehad bij een paard die precies hetzelfde had. Zodra je richting de achterstang ging en hij 'opgesloten' werd raakte hij in blinde paniek. Ik kan je hier wel de hele werkwijze van haar uitleggen, maar uitgangspunt is dat het in de trailer een veilige plek is, en daarbuiten niet MITS jij dat vraagt. Heeft bij mijn nerveuze paard echt heel goed geholpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 08:54

liekec schreef:
Ts, ik heb begeleiding gehad bij een paard die precies hetzelfde had. Zodra je richting de achterstang ging en hij 'opgesloten' werd raakte hij in blinde paniek. Ik kan je hier wel de hele werkwijze van haar uitleggen, maar uitgangspunt is dat het in de trailer een veilige plek is, en daarbuiten niet MITS jij dat vraagt. Heeft bij mijn nerveuze paard echt heel goed geholpen.

Ik begrijp hier niets van en zonder verdere uitleg heeft Ts hier ook niks aan. De hele trailer is blijkbaar eng zonder steun van Ts dus bouwen aan vertrouwen dat zolang hij je kunt horen dat het goed is bijvb.
Ik zou ook met hindernissen en in de bak werken zoals vanhuisuit schrijft.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:00

Desensibiliseren op het geluid van de achterstang, op een tweede persoon op de klep en op druk op de broekspieren/staart.

Je bent hartstikke goed op weg, maar ook slechts halverwege het makkelijk alleen trailer laden.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:02

Heel veel oefenen en hulp vragen van iemand die er verstand van heeft. Neem de tijd en investeer in de juiste hulp, je bent al zo ver gekomen en het zou zonde zijn om het hierbij te laten.

Mijn paard had hetzelfde probleem. Eerst er niet in willen, daarna in volle vaart achteruit zodra hij de stang voelde, of dacht te voelen. De stang vindt hij nog steeds wat spannend maar hij blijft nu wel 9/10 netjes staan. Ik blijf met hem oefenen om de spanning uiteindelijk weg te kunnen nemen. En je zegt dat het oefenen met een tweede persoon niet gaat, maar doe dat juist wel.

Ik heb afgelopen zomer een les of 5 gehad van iemand die me enorm heeft geholpen en het was de investering echt meer dan waard. :j

pol013

Re: Alleen trailerladen - paard angstig alleen + stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:08

toegegeven. Het werkt niet voor alle paarden:
Ik heb er een longeerlijntje achter langs. Via het oog aan de buitenkant, net boven zijn sprong hangend, in mijn hand. Ik hoef er niet aan te trekken, hij hoeft het alleen maar te voelen. Dat was voor die van mij aanmoediging genoeg om er in te blijven als ik naast of verder achter hem ging staan.
Nu kan ik die lijn gewoon helemaal los laten bij het naar achter lopen. Kan op mijn gemak de stang pakken en dicht doen.

Of het iets voor jouw paard is kun je prime eerst eens testen buiten de trailer.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:39

Wat ik doe (ik heb een tweepaardstrailer) mijn paarden lopen voor me de trailer zelf in. Als ik mee loop dan begrijpen ze er niets van en komen de trailer niet op :D .
De jongste van de twee wordt op dit moment getraind. Hij heeft nog niet veel meegemaakt en daardoor zeer onervaren, alles is voor hem nieuw.

Zo die ik het:
Ik begin met grondwerk. Ik leer hem voor me uit te lopen door nauwe openingen. Alles waar een ruimte is van 1.5 meter laat ik het door lopen. Zelfs tussen een shovel en stro door (dat vond hij prima).

Dan als dat goed gaat dan komt de trailer in beeld. Ik leg altijd wat stro op de bodem van de trailer uit zijn eigen stal.
Dan laat hem alles besnuffelen ik neem daar heel veel tijd voor. Paarden nemen hun wereld ook waar door middel van geur.

Ik haal de borststang weg zodat ze wat verder door durven te lopen. In de punt van de trailer heb ik wat hooi liggen. Als mijn paard er helemaal op staat en ja, ook hij loopt ook vaak achteruit de trailer uit. Als hij het hooi rustig staat te eten dan heel langzaam stukje voor stukje het tussenschot opzij. Hier had ik een paar sessies nodig gehad. Als het tussenschot op zijn plek staat (ook hier weer een aantal sessies) en mijn paard staat nog rustig te eten dan de achterstang erachter. Dan loop ik naar voren en dan pas komt de borststang ervoor. Staat als goed en rustig dan de klep dicht en dan maak ik een ritje. Weer thuis gekomen eraf en er weer op.
Dan net zolang trainen tot ik het gevoel krijg dat je alleen naar een wedstrijd o.i.d kunt gaan. Je wilt absoluut niet dat je op een wedstrijd staat met een paard die de trailer niet meer opgaat. De stress en spanning lopen bij jou op,.... je weet dan wel dat je weer terug bij af benten dat zou jammer zijn.

Maar geen paard is hetzelfde dit werkt voor mijn paarden het beste, maar het is geen wet. Daarnaast flippen mijn paarden niet. Ik heb mijn ervaring toch opgeschreven misschien kun je er wat uithalen.

Nog een tip, geef een paard pas zijn beloning als hij helemaal op de trailer staat. Niet eerder! ze leren heel snel dat verder gaan niet hoeft want je krijgt zowiezo de beloning.

Probeer niet alles in een keer te doen. Iedere keer weer een stapje verder. Ik train 2x in de week.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:07

Toevallig was er laatst op Horse and country een aflevering van ‘Aan de slag met Annemarie’ hierover. Volgens mij is dat de eerste of tweede aflevering. Annemarie van Toorn werkt hierbij met een paard dat er wel in wilt lopen, maar zodra de stang of klep in de buurt komt, er weer af denderd.
Kan het wel uitgebreid uitleggen, maar waarschijnlijk veel interessanter om te kijken!

JudithGigi
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:13

Desensibiliseren door middel van een aantal hindernissen (liefst pool noodle achtige balken). Mijn merrie bleek angst te hebben voor de bovenkant van de trailer, ik heb met hindernissen een trailer nagebootst en een pool noodle gebruikt als bovenkant. Eerst aanrakingsoefeningen en vervolgens onder de steeds lagere stang door laten lopen.

Hetzelfde kun je ook toepassen met een achterstang. Ook als hij eenmaal op de trailer staan kun je voorzichtig met een zachte balk desensibiliseren voor je verder gaat naar de daadwerkelijke stang.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:17

Misschien heb je wat aan mijn filmpje?
Dit is de eerste keer dat ik alleen met mijn Haflinger op pad ging met de trailer. Hij had ook de neiging om naar achteren te lopen, maarja die stang moet er wel achter!
Dus emmer lekkera in de trailer gehangen, belonen en de stang er achter. Het kostte me een half uurtje oefenen. Belonen op het juiste moment.
Angstige paarden (net als mijn haf, zeeeer gevoelig!) moet je niet 'straffen', want dat werk averechts. Corrigeren mag wel. Ik zeg ook duidelijk NEE of WACHTEN als hij gewoon nog even niet mag lopen. Maar vooral belonen.
Misschien kun je beter het filmpje even bekijken. Wie weet heb je er wat aan. Uitleggen is zo lastig.

Spoiler:
Ja de gasveer van de klep was kapot en de avond na het filmpje is die vervangen. :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:03

Ineke2 schreef:
liekec schreef:

Ik begrijp hier niets van en zonder verdere uitleg heeft Ts hier ook niks aan. De hele trailer is blijkbaar eng zonder steun van Ts dus bouwen aan vertrouwen dat zolang hij je kunt horen dat het goed is bijvb.
Ik zou ook met hindernissen en in de bak werken zoals vanhuisuit schrijft.

Zoals je leest heb ik begeleiding gehad, en zou ik ook niet aanraden dit verder op te lossen zonder begeleiding. Vandaar mijn summiere uitleg.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:10

ik heb die van mij gelongeerd voor de trailer en dan steeds dichterbij zodat ie er bijna ingaat om hem zo te leren dat ie voor mij uit de trailer in gaat en ik gelijk achter hem blijf.

doordat ik de stang aan de buitenzijde in het gat laat en ik er achter blijf kan ik zelf dan de stang makkelijk als een deurtje achter zijn kont sluiten en ik kan hem stimuleren om voorin te blijven. Wat je kan doen is een bak met lekkers op te hangen en elke x dat ie in de trailer staat met jou er achter laat je hem de bak leeg eten als beloning. Eerst alleen maar erin en er weer uit, wanneer dat allemaal soepel gaat dan ga eens verplaatsen heen en weer lopen achter hem terwijl ie erin staat. Pas wanneer dat ontspannen gaat sluit je de stang een stukje en zo stukje voor stukje verder.

Nu rent ie er al vanzelf in, ook als ik er nog niet klaar voor ben, mij heeft ie alleen nog nodig om de stang te sluiten de rest kan ie zelf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:12

@ Liekec: Dus heeft de Ts er niks aan want het is specifiek op jou paard en jou zelf toegepast :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:16

Loop je voor je paard uit de trailer in?
Ik heb afgelopen week een les trailerladen gehad omdat we met ongeveer hetzelfde probleem kamp(t)en. Hij liep er wel zo op, maar stond ook meteen weer buiten zegmaar.

Ik krijg nu een hele andere aanpak, vanuit het grondwerk de trailer in "werken" zegmaar. Ik werk erg nauw met pressure/release in het grondwerk en gebruik dit nu ook in de trailer. Mijn paard leert nu al zelf de trailer inlopen. Ik sta naast/op de klep en hij moet zelf met behulp van zijn eigen vertrouwen erin gaan. Dit hoeft niet meteen tot voorin, maar híj moet die stap zetten. Leadrope hangt dan ook lekker los zonder druk, maar ik drijf wel van achter een beetje met mijn stick, zodat hij wel een beslissling moet maken en niet maar voor zich uit staat te koekeloeren. Na 1 sessie ging het echt al wonderbaarlijk rustig en relaxed, dus dat kan ik ten zeerste aanraden.

Als je meer wil weten mag je me altijd pb-en.

JudithGigi
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:34

Als aanvulling op wat ik net zei: Als het paard te gespannen wordt kan het helpen om tijdens het oefenen eventjes een stukje te longeren of wijken van de achterhand te doen :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:44

Hier hetzelfde probleem. Gelukkig gaat het tegenwoordig een heel stuk beter en gaan we regelmatig met de trailer op pad, maar ik ga nooit alleen. Mijn paard vind het in de trailer ook erg spannend als er iets achter haar gebeurt. Dan gaat ze buiten kijken wat dat is en laat zich door niets tegenhouden. De oplossing bij haar is om haar als ze in de trailer staat ruimte te geven om achterom te kijken. Bij het laden staat mijn helper op de klep met de stang in haar hand. Ik loop met paard de trailer op en als ze ontspant en omkijkt dan kan de helper de stang dichtdoen. Thuis gaat dit goed, op locatie en dus met andere geluiden duurt het wat langer voor dat ze durft te ontspannen. Als de de trailer uit gaat hou ik iets druk op het touw en die druk gaat er pas weer af als ze een pasje naar voren komt.

Ik ben ooit begonnen met voeren in de trailer, zonder stangen of klep dicht of druk, en dat hebben we langzaam uitgebouwd. Om te oefenen laat ik mijn helper achter mijn paard langs op de klep heen en weer lopen, zodat ze went aan beweging en geluid achter zich. Maar altijd pas nadat ze ontspant en omkijkt. En met veel snoepjes als ze het goed doet. Het is uiteindelijk natuurlijk ook mijn doel om alleen op pad te kunnen, maar ik ben al heel blij dat we dit nu bereikt hebben. Het stomme is dat ze op alle andere plekken geluid en beweging achter zich geen enkel probleem vindt. Je kan er alles mee doen. Behalve op de trailer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:45

Liekec:
Citaat:
Zie hem dan maar eens los te krijgen.

Ik mag toch heel erg hopen dat je hem NIET vastzet voordat je de stang er achter hebt zitten :oo :oo

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:12

liekec schreef:
Inoterry schreef:

Bij paarden die echt bang zijn zou ik dit zeker niet aanraden, ene moment zijn ze afgeleid door voer, andere moment voelen ze de achterstang en zijn ze in paniek. Zie hem dan maar eens los te krijgen.

De mijne was ook echt heel bang. Zodra hij maar dacht dat de achterstang dicht zou gaan, sprong hij er achteruit uit. Hij kan zelfs achteruit galopperen :+ . Het is ook in fases gegaan. Eerst zorgen dat hij gewoon op de trailer wil blijven staan, daarna zorgen dat er iemand voorzichtig zijn richting uit kan lopen zonder dat hij flipt, stang heel voorzichtig bewegen, stang dicht.... Hier zijn we inmiddels al 3 maanden mee bezig en nu kan de stang gewoon dicht zonder dat hij er uit wil knallen. Dit door steeds de focus op dat snoepje terug te vragen. En ik zet hem ook pas vast als de stang en de klep dicht zijn. Hij heeft ook al eens geprobeerd achteruit onder de stang door te knallen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:54

Ineke2 schreef:
@ Liekec: Dus heeft de Ts er niks aan want het is specifiek op jou paard en jou zelf toegepast :)

Tuurlijk heeft ts er wel wat aan, mijn advies (wat van iemand komt met exáct hetzelfde probleem) is dus die specifieke begeleiding er bij te zoeken. Ik heb er iemand bijgehad die opgeleid is door Emiel Voest, en dat heeft bij mij alles opgelost. Ik ga alleen niet via internet iemand een hele werkwijze a 20 pagina's uitleggen. Grondwerk vooraf en de juiste timing is alleen al iets wat je niet zelf kan doen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:55

Punz schreef:
Liekec:
Citaat:
Zie hem dan maar eens los te krijgen.

Ik mag toch heel erg hopen dat je hem NIET vastzet voordat je de stang er achter hebt zitten :oo :oo

Hoe bedoel je? Ik reageer op iemand die zegt hem met voer af te leiden en dan de stang er achter te doen. Mijn reactie daarop is dat als je paard dan in paniek is je nooit meer de achterstang erachter vandaan krijgt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:21

Oh... Met 'zie hem dan maar eens los te krijgen" dacht ik dat je het over het vaststaande paard had, niet over de stang die je los moet zien te krijgen.

Vandaar mijn geschrokken reactie.. .Ik zag het paard al hangen....

Verkeerd begrepen dus ( gelukkig!)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:44

Chasey schreef:
Misschien heb je wat aan mijn filmpje?
Dit is de eerste keer dat ik alleen met mijn Haflinger op pad ging met de trailer. Hij had ook de neiging om naar achteren te lopen, maarja die stang moet er wel achter!
Dus emmer lekkera in de trailer gehangen, belonen en de stang er achter. Het kostte me een half uurtje oefenen. Belonen op het juiste moment.
Angstige paarden (net als mijn haf, zeeeer gevoelig!) moet je niet 'straffen', want dat werk averechts. Corrigeren mag wel. Ik zeg ook duidelijk NEE of WACHTEN als hij gewoon nog even niet mag lopen. Maar vooral belonen.
Misschien kun je beter het filmpje even bekijken. Wie weet heb je er wat aan. Uitleggen is zo lastig.

[ Video ]

Enige probleempje is dat niet ieder paard zo geïnteresseerd is in eten als die van jou -O-
De meeste paarden die stress hebben van een trailer die hebben wel andere dingen om zich druk over te maken dan eten hoor. Als duw je het allerlekkerste onder hun neus eten ze het niet eens. Dus blijkbaar viel het bij jouw paard wel mee met de stress, naast dat haflingers meestal gewoon vreetzakken zijn :')
Maar gelukkig werkt het voor die van jou wel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:14

Liekec grondwerk vooraf kun je wel doen. Timing dat moet je wel leren.
Het enige is dat er nogal veel van die “ goeroes “ rondlopen en dat je daar alweer eerst de rotte appels eruit moet halen. Alleen hoe doe je dat als je niet weet hoe?
Daarom zei ik dat Ts niet zoveel aan je advies heeft.