Agrarische bestemming, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

Agrarische bestemming, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 19:46

Hoi bokkers,

In mijn vorig topic was ik nog vrolijk en blij aan het verkondigen dat we gaan verhuizen. Fijn de paarden aan huis! Volgens de hypotheker kunnen we het huis betalen en we staan op het punt een afspraak te maken om het huis te bezichtigen.

Maar daar zijn dan 'ineens' de kleine lettertjes. Over het hoofd gezien door enthousiasme? 'Op het object rust een agrarische bestemming'.

Op internet staan vooral verhalen die mijn toekomt met dit huis niet heel positief maken. Maar gezien ik in de toekomt wel een kleinschalig bedrijf wil beginnen op dit adres komen er toch vele vragen naar boven.

Zijn er mensen die een huis hebben met agrarische bestemming, hoe hebben jullie dit gedaan? Is dit überhaupt mogelijk? Het huis staat, zover wij weten, al een behoorlijke tijd leeg maakt dat verschil?

Ik ben nu op vakantie, bel maandag even de makelaar waar het huis te koop staat, maar het knaagt aan mij en ik kan het maar niet los laten :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:03

Dit kun je eraf laten halen, kost echter wel geld, soms voorwaarden bijvoorbeeld slopen van een loods en duurt erg lang voor het eraf is, kennissen van mij zouden nu rond de 9 maanden moeten wachten en een woning waar wij interesse in hadden had een loods die dan gesloopt moest worden voor het naar woonbestemming kon

ik zou als je de woning ook graag wil niet te lang wachten huizen verkopen snel nu al een aantal keren gehad dat het op hele korte termijn weg was en onze bezichtiging niet door kon gaan

aikon

Re: Agrarische bestemming, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:15

Lisa__Beau koop een koppeltje lammeren in het voorjaar en laten slachten/verkopen eind najaar. Dan ben je een bedrijf. ;) Als je toch iets kleinschalig wil beginnen in de toekomst en je hebt veel belang bij deze plek zou ik het zo doen. Beter dan eerst bestemming tegen veel geld veranderen en later weer omzetten. Tegen veel geld.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:16

aikon schreef:
Lisa__Beau koop een koppeltje lammeren in het voorjaar en laten slachten/verkopen eind najaar. Dan ben je een bedrijf. ;) Als je toch iets kleinschalig wil beginnen in de toekomst en je hebt veel belang bij deze plek zou ik het zo doen. Beter dan eerst bestemming tegen veel geld veranderen en later weer omzetten. Tegen veel geld.

meeste banken geven geen hypotheek aan particulieren die een agrarische bestemming willen kopen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:26

Als de particulier aangeeft een agrarisch bedrijfje te willen beginnen vaak wel. Ze moeten kunnen aantonen dat ze de hypotheek kunnen ophoesten. Misschien een kleine bedrijfsplan er bij. Zo hebben kennissen van het voor elkaar gekregen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:36

Laat je goed informeren. Vraag de makelaar. Maar neem zeker ook contact op met de gemeente. Die gaan over het bestemmingsplan.
Je kunt moeilijkheden krijgen met de hypotheek aanvraag. Ons huis had ook bestemming agrarisch. Dit is wel omgezet naar woonbestemming. Alleen op het moment van hypotheek aanvragen was dit bij het kadaster nog niet goed omgezet. Beetje gedoe gehad.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:47

In elk geval naar de gemeente met de vraag wat je er wel of niet mag en wat er eventueel mogelijk is, mocht je tot aankoop overgaan. En voor je echt stappen zet, moet je het zwart op wit hebben.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:48

Aikon, leuk plan. Moet je wel even 40% van de hypotheek overmaken aan de notaris. Als je veel geluk hebt dan krijg je 80% geleend en hoef je nog maar 20% zelf te betalen. Maar dat ligt aan je inkomen. Dit is trouwens het geval bij een bedrijfsbestemming.

Agrarisch hoeft geen probleem te zijn. Wij hebben twee kavels gekocht. 1 kavel volledig agrarisch en het andere kavel 2/3 agrarisch. Gewoon hypotheek voor gekregen maar wij konden het voor minder dan de getaxeerde waarde aankopen en lenen niet de max.

ABN doet geen agrarische kavels. Geen idee welke bank je hebt.
Laatst bijgewerkt door Selka op 27-11-17 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:49

Daarnaast ook nog even rekening houden met een eventuele agrarische bestemming bij een directe buur, dat kan problemen opleveren met het veranderen van je eigen bestemmingsplan. Het woonhuis dient op een bepaalde afstand te liggen van de agrarische bestemming van de buur, anders kan de huidige (agrarische) bestemming er niet vanaf. Mits je het huis bij wijze van spreke buiten die "cirkel" schuift.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:51

was er geen bokker die ook zoiets had? zal eens even zoeken
misschien dat zij je dan verder kan helpen

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:53

goed informeren! zeker ook bij de gemeente. Als het aankomt op een bestemmingswijziging, dan is dat een lange procedure en in de tussentijd kan je niets met je grond beginnen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:57

We zijn er ook mee bezig geweest. Idd sommige gemeenten hebben begrip ervoor dat een woning anders zeer lang te koop staat /al stond en zetten het over. Anders moet je aan kunnen tonen dat je een minimuminkomen voor 1 persoon kunt genereren uit de agrarische werkzaamheden.... Het is goed uitzoeken allemaal. Succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:09

aikon schreef:

Je moet je hoofdinkomen uit argrarische activiteiten halen, gaat je niet lukken met een koppeltje lammeren voor de slacht :') .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:16

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:20

GDG schreef:
aikon schreef:

Je moet je hoofdinkomen uit argrarische activiteiten halen, gaat je niet lukken met een koppeltje lammeren voor de slacht :') .

Wij hebben een woning met agrarische bestemming erop en een akkerbouwbedrijf. Als wij zouden stoppen kunnen we er wel blijven wonen. Maar als we het verkopen rust daar die agrarische bestemming op en zal degene die er komt wonen idd het hoofdinkomen uit een agrarische onderneming moeten halen. Zelfs niet boeren en alle grond verhuren mag niet.
Dus met een paar schapen of een blokje tarwe kom je er dan niet.
Vrienden van ons zijn met een vergelijkbaar iets bezig geweest en hebben dat moeten laten varen, omdat zij geen agrarisch bedrijf willen beginnen.

Zij konden de bestemming niet overzetten naar ''wonen''. Maar op sommige plaatsen is dat wel mogelijk tegen betaling uiteraard. De gemeente kan daar zo informatie over geven. Gewoon een afspraak maken bij het omgevingsloket voor informatie over het bestemmingsplan.

En de financiering is idd ook een dingetje. Hypotheekverstrekkers doen met regelmaat moeilijk als het om een agrarisch wonen object gaat of om een huis met woonbestemming met agrarische grond erbij.

Ik zou eerst bij de gemeente kijken naar de mogelijkheid om de bestemming om te zetten.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:26

Het nadeel van een agrarische bestemming is dat banken deze vaak niet voor de volledige marktwaarde willen financieren, bijvoorbeeld maar tot 60 % van de marktwaarde.

Je kan een verzoek indienen voor omzetting naar volledige woonbestemming. Nadeel daarvan is dat banken daar op 2 manieren mee om kunnen gaan:
- Ze willen de hypotheek pas verstrekken als erop de woning een woonbestemming rust, deze procedure kan tot wel 9 maanden of langer duren. Dat betekent een grote vertraging in je aanvraagproces en maanden onzekerheid of je hypotheek rond gaat krijgen en of je überhaupt die vergunning krijgt.
- Soms gaat een bank akkoord met bijvoorbeeld een principeakkoord van de gemeente dat er de intentie is om de bestaande bestemming om te zetten naar wonen.

Het voordeel van een agrarische bestemming op een woning is dat je makkelijker meer paarden mag houden, aanleg van buitenbak etc.

Alleen de financiering is meestal moeilijker, meestal ook meer een maatwerkdossier, omdat er zaken komen kijken als, gaat de klant daar ook een boerenbedrijf houden ( dat is meestal juist niet toegestaan), grote verbouwingskosten, denk aan slopen van (asbest) schuren, hoeveel eigen geld legt de klant zelf in.

Voor banken kleeft er een financieel risico aan het financieren van woningen met een agrarische bestemming, op het moment van executieverkoop, levert zo'n woning minder op. Vandaar over het algemeen genomen dat ze kiezen voor een lagere verstrekking of niet te verstrekken en dan een 101 van de marktwaarde financiering ( volgend jaar 100 % ).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 01:00

_Anke_ schreef:
Het voordeel van een agrarische bestemming op een woning is dat je makkelijker meer paarden mag houden, aanleg van buitenbak etc.

Nope. Je hoofdinkomen moet agrarisch zijn, dus meer paarden is zeker niet altijd zo.

Daarnaast moeten je bouwwerken voldoen aan een agrarisch bestemmingsplan. Een buitenbak is dat niet altijd, immers waar zou je die voor nodig hebben?

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 08:28

Ik ken ook iemand met een oude boerderij met een agrarische bestemming, maar daar hoeft niet het hoofdinkomen agrarisch te zijn. Sterker nog, als hij niets deed kwam de bestemming automatisch te vervallen en dat is niet de bedoeling.
Nu is de schuur ingericht als stal en lopen er 20 meststieren en alles is in orde.

Het is dus heel erg verschillend per gemeente. Daarnaast kwam ik ook dit tegen op internet:
OMGEVINGSRECHT. Functie. Hobbymatig houden van paarden kan worden aangemerkt als agrarisch gebruik als bedoeld in planvoorschrift en is toegestaan op gronden met de bestemming "Agrarisch met waarden - Landschap".

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:08

Loonwerker schreef:
Het is dus heel erg verschillend per gemeente. Daarnaast kwam ik ook dit tegen op internet:
OMGEVINGSRECHT. Functie. Hobbymatig houden van paarden kan worden aangemerkt als agrarisch gebruik als bedoeld in planvoorschrift en is toegestaan op gronden met de bestemming "Agrarisch met waarden - Landschap".

Dit is waarschijnlijk een stukje uit een bestemmingsplan en kan dus per gemeente verschillen.

Vaak kun je de bestemming laten wijzigen, maar wel van tevoren navragen bij de gemeente.

En wat Dimfieaqua zegt klopt, als er binnen ik geloof 50-100 meter van jouw woning een ander agrarisch bedrijf ligt, kan het zijn dat het geen burgerwoning mag worden ivm de stankcirkel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:39

ruitje schreef:
_Anke_ schreef:

Nope. Je hoofdinkomen moet agrarisch zijn, dus meer paarden is zeker niet altijd zo.

Daarnaast moeten je bouwwerken voldoen aan een agrarisch bestemmingsplan. Een buitenbak is dat niet altijd, immers waar zou je die voor nodig hebben?

Inderdaad. Dat geldt alleen als het een agrarische bestemming heeft met functieaanduiding paardenhouderij. En in je milieuvergunning staat dan ook hoeveel paarden je bedrijfsmatig mag houden.

Wij zijn laatst voor een huis gaan kijken dat agrarische bestemming heeft met functieaanduiding paardenhouderij. In de milieuvergunning stond dat je daar bedrijfsmatig 20 paarden mocht houden. Mooie buitenbak. De mensen die het verkopen zijn bezig geweest met een overdekte buitenbak, maar dit mocht niet, omdat ze daarvoor weer te klein waren.

Het is niet zomaar dat als het een agrarisch object is, het al goed is als je er iets doet dat een beetje met agrarisch heeft te maken. Of dat het dan zomaar mag om iets met paarden te gaan doen.

TS kan het beste gewoon naar de gemeente gaan en daar kijken wat alle opties zijn. Het is per gemeente verschillend en altijd afhankelijk van het bestemmingsplan. Daarnaast is het inderdaad ook nog belangrijk of de andere omwonende ook agrarische bedrijven zijn of woningen met woonbestemming.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:46

Wij hebben ook een perceel gekocht met een agrarische bestemming en dit laten omzetten naar wonen. Het is helemaal afhankelijk van de gemeente en provincie waar je woont. Sommige gemeenten zijn heel strikt met het handhaven van de agrarische bestemmingen want die vinden dat het buitengebied primair voor agrariërs moet zijn en sommige gemeente zijn reëler en verlenen medewerking aan het wijzigen van de bestemming.

Wij hebben veel problemen gehad met de bank. Die wilde alleen een hypotheek verlenen indien wij beschikte over een onherroepelijke vergunning (toen nog bouwvergunning en vrijstelling artikel 19 lid 1 Wro). Dat duurde toen een half jaar. Nu kan dat wat sneller en kan je een omgevingsvergunning strijdig gebruik aanvragen. Een wijziging van het bestemmingsplan zou ook kunnen. De meeste bestemmingsplannen hebben een wijzigingsmogelijkheid om agrarisch naar wonen of bedrijven te wijzigen.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:07

Wij hebben in 2015 ook een agrarisch pand aangekocht. (ik hoop dat ik het allemaal nog goed kan herinneren qua regels etc!!)

Wat ik er nog van weet is dat onze gemeente heel graag wilde dat de agrarische bestemming eraf ging, en dat dit heel erg snel mogelijk was. De gemeente gaf toen aan dat alle vergunningen die op het pand lagen opnieuw aangevraagd moesten worden op het moment dat er een bestemmingswijziging plaats zou vinden. Wij wilden dit echt niet ivm het risico dat we een vergunning voor bv mesthoop, rijbak, rijhal niet afgegeven zou worden.

Wat voor ons een onaangename verrassing was, wat al eerder gezegd is geworden hier, de hypotheek. Er zijn maar 2 hypotheek verstrekkers (althans in 2015) in Nederland die agrarische panden aannemen. In 2015 was de regel dat maar 66% van taxatie waarde genomen mocht worden voor de hypotheek, tegenwoordig is dit maar 60% dacht ik. Wij hebben al het geld dat wij opzij hadden liggen uit de verkoop van een ander huis helaas (wat voor renovatie bedoeld was!) in de aankoop moeten steken.

Ik kan je aanraden om een gesprek met de gemeente te hebben over de bestemming van het pand, dit geeft een hoop duidelijkheden omdat ik het idee heb dat het per gemeente (/provincie?) heel verschillend kan zijn. Ook duidelijk aangeven aan de hypotheek verstrekker dat het een agrarisch pand is zodat je niet voor verrassingen komt te staan zoals wij destijds.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:18

Wordt paardenhouderij in NL aanschouwt als agrarisch?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:47

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:02

Informeer goed bij de gemeente en vertrouw niet de makelaar op zijn blauwe ogen. Sommige gemeenten kunnen erg strikt zijn, anderen misschien wat soepeler. Succes!