Ik ga regelmatig met mijn 21 jarige New Forester naar buiten. Wij hebben vlak bij stal een kanaal met daarnaast dijken. de dijk aan de kant van onze stal is heel breed en is een soort klein bos met heel veel gras. Het is ongeveer 1 kilometer lang. Ik ga daar soms heen met haar, om gewoon rustig te rijden. Ik rijd regelmatig met haar buiten, maar dan vooral langs de weg, en door het dorp. Dan is ze gewoon rustig, wel een beetje gespannen vanwege de vele prikkels. Maar als ik naar de dijk ga met haar, word ze heel erg druk en gespannen. Dat is wel logisch, omdat ze er al zo vaak is geweest en ze mag er altijd lekker uitrennen. Ook veel stappen natuurlijk. Normaal heb ik haar altijd onder controle. Maar pas ging ik weer naar de dijk, met een andere shetlander. We gingen galopperen op een lang stuk, ik ging eerst en de shetlander zou later komen. Ze gaf in de rengalop 2 keer een hele hoge bok, ik bleef zitten en dacht dat het gewoon van blijheid was, omdat we er al een poos niet waren geweest. Maar toen ik later weer terug naar draf en stap ging om te wachten op de shetlander, was ze opeens heel nerveus toen de shetlander voorbij kwam galopperen, en wilde geen stap meer vooruit. Als ik haar kuit gaf, ging ze het haar voorbeen trappen, en wilde bijna steigeren. Ze bokte ook nog een keer. De shetlander was ondertussen allang weer terug naar stap en stond een eindje verder te wachten. er kwam tegelijkertijd dat ze zo vervelend deed, ook een boot voorbij, maar ik denk niet dat het daaraan ligt want die ziet ze nooit en vind ze ook niet eng.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat ze op de weg van de stal af steeds stil ging staan en wilde omdraaien, maar als ik even streng was ging ze wel weer vooruit. Haar oren staan ook altijd naar voren als ik daar loop.
Toen dit probleem een paar dagen geleden gebeurde, had ze nog niet stil gestaan en zich omgedraaid.
Ze heeft altijd wel veel spanning in haar als we daar heen gaan. vroeger is ze daar ook vaak geweest, ze staat haar hele leven lang al op dezelfde plek, en met buitenrijden ging ze vroeger ook altijd naar de dijk.
Weten jullie wat dit zou kunnen betekenen?
Dezelfde pony als hierboven heeft een soort angst voor vreemde paarden en pony's. Ze staat op stal met 1 andere shet, en voor de rest ziet ze nooit andere paarden, vroeger wel. nu komt er soms een pony langs voor de shetlander, en ze word dan helemaal gek, ze probeert door het hek heen te komen en als ik naast haar staat vlak bij de 'vreemde' pony, probeert ze de pony te schoppen. dit komt doordat ze vroeger een keer bont en blauw is geslagen door een kudde paarden waar ze een keer bij moest staan. (ze was op vakantie)
Mijn vraag is of jullie dit herkennen, en hoe ze er vanaf kan komen.
Groetjes Marit