Ik heb een gevalletje waar ik wel wat tips bij kan gebruiken, ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
We hebben een 2jarige ruin op stal staan, waar ik mij een beetje over ‘ontferm’. Vorig jaar gekocht op de veiling; hij was wat schraal (maar wel hoog!) en een echte bangebroek (zit ook wel wat in het bloed). Eerste maanden een beetje in handen geweest, maar hij bleef bang. Dus eerst de zomermaanden het land in met 2 vriendjes, zodat hij lichamelijk en geestelijk kon bijkomen en groeien. Ongeveer 3 maanden geleden is hij terug naar stal gekomen. Meerdere redenen: Ze hadden steeds minder te eten en het gras bevatte minder voedingsstoffen, waardoor hij weer dunner werd. En door het natte land, kregen de paarden (hij ook, met z’n mega witte benen) last van mok. En tot overmaat van ramp kreeg hij een oogontsteking door waarschijnlijk vliegen. Ik ben in die maanden elke week bij ze geweest: paar worteltjes mee, beetje knuffelen en wat poetsen, zodat ze wat in handen blijven (anders verwilderen ze zo snel).
Teruggekomen op stal zijn er een aantal problemen aan het licht gekomen (die in zeker mate al aanwezig waren en nu versterkt zijn). Hij was in het land niet meer te benaderen en in de box sloeg hij alles bij elkaar als iemand bij hem in de buurt kwam. Naar mijns inziens was hij gewoon erg bang en misschien wel gepanikeerd door zijn verhuizing. Sinds toen ben ik dus met hem aan de slag gegaan. Eerst weer wat vertrouwen winnen, laten wennen aan het halster, wennen aan de druk van het halster, lopen aan een touwtje, vaststaan, poetsen, voetjes geven. Dit ging natuurlijk met horten en stoten, maar dat is wat veel om hier te beschrijven. Ondertussen is hij bij de tandarts en hoefsmid geweest en heeft hij ook al enig harnachement op gehad. Ik ben bang dat als we nu niet doorpakken, hij straks niet meer te hanteren is.
Er zijn een aantal dingen waar ik tegenaan loop op dit moment en hier kan ik denk ik wel wat tips bij gebruiken:
1. Het paard is erg bang voor alles wat onbekend is. Op zich is dit natuurlijk geen probleem, maar als hij schrikt, gaat hij meteen aan de ren. Dit is zowel in het land het geval, als aan de hand. Hij is redelijk groot en ondertussen ook behoorlijk sterk, wat maakt dat hij niet te houden is aan een touwtje. Als hij in het begin iets engs zag, was hij niet te overtuigen om er langs of naartoe te lopen en bij trekken aan het halster ging hij aan de ren en raakte los. Als hij nu iets engs ziet, begint hij te blazen en kruipt achter mij, maar nu lukt het toch in 80% van de gevallen om hem ervan te overtuigen om door te lopen (dingen om overheen te stappen zijn teveel gevraagd). Op het moment dat er iets onverwachts gebeurd en hij schrikt, ziet hij niets en niemand meer staan. Zo erg dat hij niet alleen het touw uit je handen rukt, maar vervolgens ook door dingen (lintjes, draadjes, hekken) heen wil vliegen. En hij trekt net zo lang tot hij los is (tot de druk weg is?). Het komt voor mij zo onverwachts, dat als ik knipper en het touw probeer te grijpen, hij allang weg is.
2. In het begin is hij veel los naar binnen en naar buiten gegaan, wat maakt dat het een enorme uitdaging is om aan een touwtje te lopen als dat verband heeft met het weiland. Ik kan op elke plek met hem wandelen en hij doet niks, maar als ik hem naar het land wil brengen, gaat hij volledig door het lint. Hij wordt nerveus als we in de richting van het land lopen en als hij het maar kan zien, begint hij te rennen. Zoals ik al zei is hij dan zo sterk, trekt het touw door je handen en vliegt dwars door de draadjes. Ik geloof niet dat dit angst is, maar dat hij door heeft dat hij zijn zin krijgt als hij gewoon heel hard aan de ren gaat.
Op dit moment ben ik bezig met ligt grondwerk (volgen, stoppen, achteruit) en af en toe longeren (stap, draf). Puur vanwege zijn angst, voor zijn vertrouwen in de mens en om leiderschap te aanvaarden. Hij doet het echt erg goed! Hij is natuurlijk nog jong, maar hij moet wel echt wat gaan leren, want op dit moment vind ik zijn gedrag echt gevaarlijk worden en krijg hij te vaak zijn zin door het los raken. Hij is echt al 90% verbeterd, met hoe hij eerst was, maar ik loop vast in het vluchtgedrag..
Kan dit nog verbeteren, in welke mate dan en door oefenen of tijd?
Hebben jullie tips wat ik nog meer met hem kan doen? Zou schriktraining een optie voor hem zijn? En hoe kan ik dit dan het beste opbouwen?
Btw: Ik zou het op prijs stellen als er wat tips worden gegeven i.p.v. commentaar op mij/paard etc.

. Kon hem nog net opkeren en vastklikken, maar dat was meteen het einde van mijn blarenvrije hand. Natuurlijk mijn eigen domme schuld.
De groep is vanochtend naar het andere weiland verplaatst, met stevige omheining.
) zonder dat hij zich los kan rukken of je hem kwijt bent.