Senior van 26 --> twijfel over (regen)deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Senior van 26 --> twijfel over (regen)deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:48

Hallo Bokkers,

omdat ik écht niet kan vinden bij de zoekfunctie of hier al een topic over is, open ik na járen weer eens een topic. Indien het niet goed staat of niet mag, mag het natuurlijk gecorrigeerd worden.

Het probleem: ik ben al heel veel jaar eigenaar van een New-Forest pony, al 21 jaar om precies te zijn. Inmiddels is hij 26 en merk ik aan hem dat hij echt wat ouder begint te worden. Zijn voer heb ik hier inmiddels op aangepast. Maar nu ben ik echt in twijfel wat ik met dekens moet doen.
Hij draagt altijd al een eczeemdeken, omdat hij hier enorm last van heeft. Maar buiten deze deken draagt hij niks. Geen warme winterdeken, geen regendeken...niks. Ik vind het niet nodig. Hij staat 's nachts altijd binnen, alleen overdag buiten. Als het echt enorm guur is, blijft hij een dagje binnen.
Maar nu begin ik te twijfelen, omdat hij echt al een dagje ouder begint te worden.

Dus concreet de vraag: moet ik mijn bejaarde pony wel of geen deken geven? Wat zijn argumenten voor en wat zijn argumenten tegen? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Dit is de bejaarde in zomertenue:

Afbeelding

Coolenes

Re: Senior van 26 --> twijfel over (regen)deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:56

Ik zou kijken hoe hij in zijn vacht komt te zitten. Als hij nog een normale wintervacht aanmaakt dan is het denk ik niet nodig, vooral omdat hij dit ook niet gewend is. En als je toch twijfelt zou ik een 0grams opleggen. Beschermt hem tegen de regen en is niet gelijk heel warm.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:58

Estherjans schreef:
Ik zou kijken hoe hij in zijn vacht komt te zitten. Als hij nog een normale wintervacht aanmaakt dan is het denk ik niet nodig, vooral omdat hij dit ook niet gewend is. En als je toch twijfelt zou ik een 0grams opleggen. Beschermt hem tegen de regen en is niet gelijk heel warm.

0 grams zou ik niet doen. Hij kan dan zijn haren niet meer omhoog zetten en krijgt het dan wel kouder. Ik zou dan voor een 100 grams gaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:07

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 19:13

Heleennn schreef:
Dan heb je niet zo goed gezocht denk ik, er is een centraal topic over alle vragen die je je maar kan bedenken rond dekens.

[SV] [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Dank je :) Die had ik inderdaad wel gezien, maar omdat het niet zozeer echt een dekenvraag is, maar meer een 'oud-paard-met-deken'vraag wist ik niet zeker of het daar ook bij hoorde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:16

Ik heb er ook een van 25 die nooit een deken op heeft,maar mocht het toch een keer gebeuren dat dat wel moet heb ik een 100 grams liggen.

In jouw geval, zou ik ook 100 grams halen, als het dan meerdere dagen guur is kun je je dier lekker met deken buiten zetten en die extra beweging is natuurlijk beter voor de oudjes :j

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:28

Geen ongevoerde regendeken op doen, dan krijgt het paard zn haren niet meer omhoog en wordt hij nog kouder.
Mijn oudje (ook 26) heb ik wel onder een deken staan, op dit moment onder een 100 grams. Dit werkt voor haar het beste, straks als t kouder wordt krijgt ze dikkere dekens op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:27

Mijn senior van 29 staat sinds vorig jaar zonder deken.
Alleen met aanhoudende regen krijgt hij er wel 1 op, gewoon een ongevoerde met temperaturen zoals die nu zijn, met een 100 grams heb ik mijn geschoren buiten lopen nu, die zou voor mijn wollige senior echt te warm zijn.

Hij is nu overigens weer af, doe het echt alleen bij aanhoudende regen, omdat hij dan anders een groot deel van de dag de schuilstal niet uitkomt en met regendeken op wel.

Vorig jaar heeft hij de deken de hele winter niet meer op gehad, met vorst en sneeuw had hij hem niet nodig, alleen in de herfst wat losse dagen met aanhoudende regen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:12

Es_ther schreef:
Estherjans schreef:

0 grams zou ik niet doen. Hij kan dan zijn haren niet meer omhoog zetten en krijgt het dan wel kouder. Ik zou dan voor een 100 grams gaan.

Wanneer sterft dat paardnatuurlijkfundamentalistensprookje nou eens uit? Een paard met voldoende vacht blijft heerlijk droog onder een ongevoerde regendeken wanneer het regent, en het helpt 'm warm blijven wanneer het waait. Enkel paarden met een dunne vacht kunnen het er wat kouder onder krijgen.

TS ik heb mijn dame van 27 onder dekens staan in de winter. Zonder dekens wordt ze te mager, en ze heeft een hekel aan regen. Ze maakt een flinke vacht aan ('t is een shetlandpony) maar toch dekentje nodig. Zo heeft ze haar energie niet nodig om op gewicht te blijven. Het ligt een beetje aan dingen als wind en waterkou welke deken ze draagt maar in principe heeft ze, wanneer het niet zonnig is (bij voorbeeld 's nachts) tussen de 5 en -5 een 100 grams deken en vanaf -5 200 grams. Boven de 5 a 6 graden een ongevoerde regendeken wanneer het regent en/of hard waait.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:11

Hier eigenaar van een 27 jarige haflinger, die nog een behoorlijke wintervacht aanmaakt. Toch heb ik haar ook de laatste 3 jaar onder een dekentje staan in de winter. Helemaal met een flinke regenbui kan ze zichzelf gewoon niet meer goed warm houden, ondanks dat ze op onbeperkt ruwvoer staat.
Met name afgelopen winter nogal aan het kwakkelen geweest met maagzweren, koliekerig, kies laten trekken dus moeilijk eten. Ze is vorig winter best wat afgevallen, er moest heel wat slobber in om haar netjes op gewicht te houden.
Vorig jaar begon het afvallen al in oktober (wel dus door wat medisch gekwakkel), daarom heb ik er dit jaar voor gekozen haar gelijk lekker onder een deken te zetten. Begonnen met een ongevoerde regendeken, nu het wat kouder wordt heeft ze een fleecegevoerde regendeken op. Volgende stap wordt hieronder een 50 grams deken toevoegen, en bij echte kou zit ik te denken het te proberen met 150 gram. Ik wil dat ze zo min mogelijk energie hoeft te verbruiken om warm te blijven. Op dit moment is ze lekker vol (misschien ietsjes te dik zelfs :7 ), dus heb het idee dat de dekens nu al helpen.

Vind het nog wel lastig hoor, in 16 jaar nooit zo met dekens bezig geweest dus we doen maar wat :Y) Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, en ze heeft 's nachts en overdag gewoon dezelfde deken op. In het ideale geval zou je misschien 's nachts een dikkere deken op doen dan overdag, maar dat is voor mij geen doen helaas. Dus ik houd het maar goed in de gaten, of ze begint in te vallen en of ze staat te zweten, maar tot heden gaan we goed :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:15

Mijn oudje heeft ook een deken op. Het is s winters moeilijk haar op gewicht te houden, met deken gaat dat beter.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:29

Je houdt hem binnen als het koud is? Dat is niet bevorderlijk voor een oudje. Voor geen enkel paard trouwens. Beweging houdt ze ook warm. Ik heb mijn oudje ook onder een deken staan, kan hij zijn energie in wat anders steken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 22:43

_Reneee schreef:
Je houdt hem binnen als het koud is?
Nee hoor. Alleen als het een paar dagen achter elkaar echt heel guur is blijft een dagje binnen. Daarna gaat ie weer naar buiten. Een straf vindt ie het niet, als ie buiten staat, staat ie meestal na een uur of 3 alweer bij de poort te hangen.

Dank allemaal voor de antwoorden!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:23

hier een Poolse Volbloed van 29.5 jaar oud. Paard staat al sinds jaar en dag zonder deken.
Hij staat overdag in de paddock en snachts op stal. Voorheen kom hij 24/7 zelf kiezen en stond zelfs buiten met sneeuw op de rug. Hij heeft genoeg ruwvoer en krijgt 2x per dag 3/4 schep brok, na het rijden slobber. Zolang hij zichzelf op deze wijze nog warm kan houden blijft ie zonder staan.
ik rij wel wat minder in de winter.

Als hij het wel kou mocht krijgen scheer ik hem kaal en krijgt ie een dikke deken op.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:33

Zeker deken, scheelt hoop energie wat ze niet aangevuld krijgen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:54

Hier een 26-jarige KWPN met nu een regendeken op.
Ze heeft moeite om op gewicht te blijven zonder deken, ondanks veel keren afwachten kwam er ook geen wintervacht. Aangezien ze met regen en wind van haar hoeven af rilt, krijgt zij de regendeken op en als het kouder wordt een waterdichte winterdeken. Ze is de laagste in rang van 3 en de 2 anderen gaan in de schuilstal staan bij slecht weer en zij staat dan half buiten.
Als het donker wordt gaan ze naar binnen en 's morgens weer naar buiten.
Een dag binnen laten staan vind ik geen optie, dat gebeurt alleen met echt noodweer. Op die leeftijd vind ik de dagelijkse beweging in het weiland veel belangrijker.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:56

Mijn oudje (22) heeft wel een (150 g) deken op. Ze staat de hele dag buiten, en kan wanneer ze wil naar binnen lopen. Ze is een ontzettende miep met regen en is met de eerste druppel binnen, maar met deken op blijft ze toch lekker buiten staan. Ik had ook het idee dat ze chagrijnig werd van de kou, en dit werd met deken ook beter.
Dus dat is mijn overweging geweest, hoop dat je er wat aan hebt!

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:58

En sowieso, voor de gewrichten is het warmer blijven en de beweging ook veel beter

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:00

Heeft hij buiten wel de mogelijkheid om even ergens droog te staan? In de zin van een schuilstal? Als ze nergens de plek hebben om even op te drogen kost het ze erg veel energie.

Persoonlijk zou ik wel een deken op doen, wel of geen schuilstal! Tegenwoordig heb je soms zulke dikke buien dat ze echt doorweekt zijn. Scheelt het beestje een hoop energie als die droog blijft. Nu is mijn 21 jarige wel een piepert met regen die trekt dat slecht. Daarnaast is het veel fijner voor de gewrichten.

Je geeft aan dat je zijn voer aangepast hebt? Is dit omdat hij magerder werdt of "gewoon" omdat hij oud is? Als je ander voer geeft omdat hij bijvoorbeeld invalt dan zou ik ook zeker de deken opleggen.

Mocht je geen deken op willen leggen zou ik zeker een deken aanschaffen voor het geval dat. Je weet maar nooit en het scheelt aarig wat stress als je dan gewoon een dekentje op kan leggen.

libert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:05

Eens met Koper. Hier een 30-jarige met een 0 grams regendeken. Daar zit een dikke vacht onder met lucht tussen haar haren. Bij een zonnetje gaat hij overdag even af. Ben sowieso geen voorstander van een dagje binnen, maar zeker niet bij zo'n oudje ivm bloedsomloop, oplopen benen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:17

libert schreef:
Eens met Koper. Hier een 30-jarige met een 0 grams regendeken. Daar zit een dikke vacht onder met lucht tussen haar haren. Bij een zonnetje gaat hij overdag even af. Ben sowieso geen voorstander van een dagje binnen, maar zeker niet bij zo'n oudje ivm bloedsomloop, oplopen benen.

Ik heb dus wel meegemaakt dat mijn paard onder een 0 grams deken bokkoud was en toen was hij pas een jaar of 8. Haflinger met een dik pak haar.

Hij heeft sinds die winter nooit meer een deken op gehad , hij is nu 26 en zijn loopstal heeft een dak :D .
Maar mocht het toch weer zover komen dan echt wel iets met een voering.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:33

Mijn 26 jarige gaat als het weerbericht veel regen geeft met regendeken op naar buiten.
Als ie op stal komt deken weer af en lekker dik in het stro.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 21:54

De mijne heeft een schuilstal en kan droog staan. Doet ie ook als het regent. Hij heeft geen last van mager worden en maakt een goede dikke vacht aan. Heb hem nog nooit zien bibberen. Voer is aangepast van basisbrok naar Pavo18. Hij krijgt voldoende ruwvoer en slobber na het rijden.
Nogmaals dank allen, ik weet nu waar ik op kan letten en wat ik in overweging mee kan nemen.

xyvonnexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:43

Mijn trekpaard van bijna 25 krijgt echt dikke vacht, maar omdat ze toch iets wat magerder wordt twijfel ik erg om haar een gevoerde tegendelen op te doen, voor de wind en regen..ze heeft een schuilstal waar ze in kan met erge regen...maar ben zo bang dat ze dan zelf haar temperatuur niet goed meer kan regelen door die regendeken......HELP HELP wat te doen , ik weet het echt niet...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:10

Ik heb nu mijn oudje (25.5) voor het eerst een gevoerde deken opgedaan. Ze heeft wat cushingverschijnselen en andere kwaaltjes. Ze staat wel elke nacht op stal.

Na de winter kan ik zeggen of ik het vind schelen. :)