Cognac rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fientje07

Cognac rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 18:40

Hoi allemaal,

Hoe verzorgen en maken jullie jullie cognac kleurige rijlaarzen schoon na het rijden? Ik heb vandaag mijn nieuwe paar laarzen op gehaald en dat zijn voor het eerst cognac kleurige geworden.

Nu maak ik altijd erg graag mijn leer schoon en vet ik het in met lederolie,eigenlijk altijd na gebruik. Maar is dat ook gewoom zo bij cognac kleurige laarzen?

Ik heb eigenlijk alleen maar zwarte, zwart lak laarzen en eens eerder donkerbruin gehad, met deze laarzen doe ik na gebruik even schoonmaken met een leerdoekje en daarna in vetten met lederolie en netjes uitwrijven met een droge doek, altijd na gebruik.

Dus kunnen jullie mij tips geven hoe jullie dit met cognac kleurige laarzen doen?Alvast bedankt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:42

Ik moet eerlijk zeggen, ik doe er helemaal niks aan, en als ik er iets aan doe is het schoon maken met water en als ik in een hele goede bui ben doe ik er eens zadelzeep overheen. :)) Heb wel ook schoenpoets in dezelfde kleur, dat heb ik aan het begin er wel eens over gedaan, zijn ze tikkeltje donkerder van geworden. Maar zoals in m'n profiel te zien, zijn ze er nooit slechter op geworden. :D

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:16

fientje07 schreef:
Hoi allemaal,

Hoe verzorgen en maken jullie jullie cognac kleurige rijlaarzen schoon na het rijden? Ik heb vandaag mijn nieuwe paar laarzen op gehaald en dat zijn voor het eerst cognac kleurige geworden.

Nu maak ik altijd erg graag mijn leer schoon en vet ik het in met lederolie,eigenlijk altijd na gebruik. Maar is dat ook gewoom zo bij cognac kleurige laarzen?

Ik heb eigenlijk alleen maar zwarte, zwart lak laarzen en eens eerder donkerbruin gehad, met deze laarzen doe ik na gebruik even schoonmaken met een leerdoekje en daarna in vetten met lederolie en netjes uitwrijven met een droge doek, altijd na gebruik.

Dus kunnen jullie mij tips geven hoe jullie dit met cognac kleurige laarzen doen?Alvast bedankt

Geen Lederolie gebruiken! Dan worden de laarzen donker en waarschijnlijk vlekkerig. Gebruik bijenwas als je het wil vetten!

En voor de rest gewoon zadelzeep, vooral als er een vlek op zit werkt dit goed

fientje07

Re: Cognac rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 08:51

Dank voor jullie ervaringen!

Hebben jullie ervaring met blanke ledervet, of dat beter ook niet? Ipv de lederolie?

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:03

fientje07 schreef:
Dank voor jullie ervaringen!

Hebben jullie ervaring met blanke ledervet, of dat beter ook niet? Ipv de lederolie?

Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar kan geloof ik ook wel,maar durf niet te zeggen of er dan kleurverandering komt

_Lorette_
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:05

Volgens mij is het niet goed om je laarzen zo vaak in te vetten met olie of vet voor zadels... De binnenvoering kan dan los komen van de buitenste leerlaag, je laarzen kunnen té zacht worden en ze verkleuren sneller. Je kan ze beter onderhouden met een verzorgingssetje van de fabrikant of met schoenmiddeltjes.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:08

Ik haal er na het rijden altijd even een vochtig doekje overheen. Een paar keer per week poets ik ze helemaal met de petrie set cleaner+cream. En eens in de zoveel tijd met de cognac poets van DeNiro.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:20

Schoenpoets gebruiken, gewoon de blanke zonder kleur. Ledervet en lederolie is inderdaad eigenlijk niet zo goed voor laarzen. Ik maak ze ook eerst schoon met een beetje water en zadelzeep. Daarna met schoenpoets om het leder te verzorgen en er netjes uit te laten zien.