http://www.equineservices.nl/Blog_-_Hee ... d_het_koud
Citaat:JE PAARD IS GESCHOREN
Daarmee bedoel ik in de afgelopen 6 weken goed gladgeschoren, helemaal. Alleen de benen scheren of een stuk van de buik telt niet. Scheren heeft als voordeel dat je paard het tijdens het werk niet bloedheet krijgt en het dus beter volhoudt. Na het werk droogt hij makkelijker op. Voor de koudbloeden helpt het om ze comfortabel te krijgen in hun stal, in plaats van zwetend onder een dik pak haar. Besef je wel dat hiermee het hele systeem van slag raakt, er gelden ineens andere spelregels. De vacht is minder goed in staat regenwater af te laten vloeien en de huid droog te houden. Nattigheid en wind worden dus een nog grotere vijand. Temperaturen onder nul worden voor pasgeschoren paarden soms te koud. Het haar opzetten en lucht vangen ter isolatie kan minder goed, de trui is kwijt zeg maar. Een regendeken of outdoordeken kan dan in enkele gevallen nodig zijn. Dit is eerder uitzondering dan regel.
OP STAL
Is een deken niet nodig. Je paard staat droog en uit de wind. Bovendien vriest het praktisch nooit in een paardenstal. Dit komt, daar is ie weer!, omdat je paard zelf veel warmte produceert met het verteren van zijn ruwvoer. Extra ruwvoer geven kan zinvol zijn om paarden die hun haar opzetten te helpen het niet koud te krijgen. Is je paard gewend om altijd extreem dik ingepakt te worden? Dan is bij ineens ‘bloot’ opstallen de kans aanwezig dat je paard het wél koud krijgt. Bouw dekengebruik rustig af, of voer het volgend jaar pas in. Krijgt mijn paard zonder deken niet extra snel weer een wintervacht? Misschien iets sneller, maar de meeste paarden wordt toch twee keer of vaker geschoren in de winter. Dit argument weegt niet op tegen het risico dat je paard veel te warm is ingepakt.
En dan de volgende vraag, wanneer scheren? Hij begint nu wel al ietwat meer haar te krijgen (minder dan vorig jaar) maar als ik 'm nu scheer is de temperatuur nog erg gunstig en kan er vast een klein beetje haar op groeien richting het koude weer. Niet scheren is helaas geen optie, daarvoor krijgt hij het echt te warm in het werk.
Gevoelsmatig 'moet' er toch wel een deken op als hij geschoren is, maar dat is natuurlijk niet echt een argument. Ben dus benieuwd naar mensen die in een soortgelijke situatie ervaringen hebben hiermee!
je moet ze niet te dik inpakken dat is heel wat anders.
, ik heb zeker wat aan de reacties!
, maar ik ben benieuwd of het dus ook anders kan dan wat de standaard is met 'dik' inpakken.