Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 09:26

Mijn paard wordt op Z niveau getraind, staat in een geïsoleerde binnenstal (niet snel/veel temperatuurschommelingen), staat gehele ochtend in de paddock en komt er dan 's middags en/of 's avonds nog uit om te trainen of extra los. Nu ben ik vergeleken met mensen in mijn omgeving al terughoudender met dekens, maar na het lezen van deze blog vraag ik me af of het een optie zou zijn om hem (zo goed als) volledig te scheren en hem toch veel zonder deken te hebben? Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken op in de paddock, maar op 'gewone' dagen en op stal dus zonder?

http://www.equineservices.nl/Blog_-_Hee ... d_het_koud

Citaat:
JE PAARD IS GESCHOREN

Daarmee bedoel ik in de afgelopen 6 weken goed gladgeschoren, helemaal. Alleen de benen scheren of een stuk van de buik telt niet. Scheren heeft als voordeel dat je paard het tijdens het werk niet bloedheet krijgt en het dus beter volhoudt. Na het werk droogt hij makkelijker op. Voor de koudbloeden helpt het om ze comfortabel te krijgen in hun stal, in plaats van zwetend onder een dik pak haar. Besef je wel dat hiermee het hele systeem van slag raakt, er gelden ineens andere spelregels. De vacht is minder goed in staat regenwater af te laten vloeien en de huid droog te houden. Nattigheid en wind worden dus een nog grotere vijand. Temperaturen onder nul worden voor pasgeschoren paarden soms te koud. Het haar opzetten en lucht vangen ter isolatie kan minder goed, de trui is kwijt zeg maar. Een regendeken of outdoordeken kan dan in enkele gevallen nodig zijn. Dit is eerder uitzondering dan regel.

OP STAL
Is een deken niet nodig. Je paard staat droog en uit de wind. Bovendien vriest het praktisch nooit in een paardenstal. Dit komt, daar is ie weer!, omdat je paard zelf veel warmte produceert met het verteren van zijn ruwvoer. Extra ruwvoer geven kan zinvol zijn om paarden die hun haar opzetten te helpen het niet koud te krijgen. Is je paard gewend om altijd extreem dik ingepakt te worden? Dan is bij ineens ‘bloot’ opstallen de kans aanwezig dat je paard het wél koud krijgt. Bouw dekengebruik rustig af, of voer het volgend jaar pas in. Krijgt mijn paard zonder deken niet extra snel weer een wintervacht? Misschien iets sneller, maar de meeste paarden wordt toch twee keer of vaker geschoren in de winter. Dit argument weegt niet op tegen het risico dat je paard veel te warm is ingepakt.

En dan de volgende vraag, wanneer scheren? Hij begint nu wel al ietwat meer haar te krijgen (minder dan vorig jaar) maar als ik 'm nu scheer is de temperatuur nog erg gunstig en kan er vast een klein beetje haar op groeien richting het koude weer. Niet scheren is helaas geen optie, daarvoor krijgt hij het echt te warm in het werk.

Gevoelsmatig 'moet' er toch wel een deken op als hij geschoren is, maar dat is natuurlijk niet echt een argument. Ben dus benieuwd naar mensen die in een soortgelijke situatie ervaringen hebben hiermee!

Anoniem

Re: Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:34

Waarom zou je dan willen scheren? Ik ben van mening als je scheert dan goede dekens op. Anders heeft het ook compleet geen zin.. Paard heeft het eerst koud, je haalt de beschermende laag van de vacht weg en paard heeft geen haren meer om overeind te zetten als die het koud krijgt. Bovendien kunnen ze in de box ook niet lopen om het warm te krijgen.

En als de vacht flink teruggroeid dan had het scheren ook geen nut.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 09:44

Lees de blog even Yvank, zo koud krijgen ze het dus blijkbaar helemaal niet in ons NL'se klimaat (helemaal niet op stal), de meeste paarden staan dus (veel) te warm. En meeste warmte komt van verteren van ruwvoer en niet van beweging, hij heeft zo goed als onbeperkt ruwvoer tot beschikking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:47

Jij kent je paard dus je zal zelf een inschatting moeten maken of het een goed idee is.
Er is nou eenmaal niet hét paard.
Behoeftes verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:47

Doe dan vooral waar je je goed bij voelt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:53

Je wil hem helemaal scheren en dan zonder deken zetten, ook buiten overdag?

Hmm ik weet niet of ik dat zou " durven".
Ik scheer binnenkort de hals, borst en buik.
Mijn paard blijft dan zonder deken en s'nachts op stal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:56

Ik kom inderdaad weleens op stallen waar een deken echt niet nodig zou zijn. Daar is het gewoon bijna kamertemperatuur, dan heb ik zelf ook geen jas aan. Geschoren buiten zonder deken is dan weer een ander verhaal. Regen en wind komt gelijk op de huid waardoor dat toch echt wel koud is. Anderzijds ben ik ook wel van mening dat veel mensen hun paard veel te dik in pakken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:56

Mijn ervaring is dat als ze een goede conditie hebben, ze ook met wintervacht snel en goed opdrogen. Jij kent jouw paard het best, misschien gewoon testen en kijken wat ie doet? Als je merkt dat het toch te koud is kun je altijd nog snel een deken op doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:01

Mijn shet is net geschoren, staat s'nachts op stal zonder deken in binnenstal, daar is het vrij warm. Ze heeft een dikke deken met hals op buiten maar gistermiddag liep ze voor het hek te rennen, het waaide ze wilde naar binnen! Ze gaan normaal pas s'avonds op stal dus ze zal het met die kale pootjes en buik echt koud hebben gehad

Wil je geen dekens dan zou ik een jachtpatroon scheren
Alleen borst en evt flank eruit. Ga je benen, buik, hals en rug scheren dan is een deken onvermijdelijk

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:04

Je moet het wel echt heel warm hebben op stal wil je hem zonder deken zetten anders zal je zien dat hij binnen no time allemaal van de lelijke lange haren aan gaat maken omdat hij het koud heeft.
En ik zou buiten zetten toch met minimaal 300 gram op doen.
Volgens mij is je plan vragen om problemen tenzij het echt kamer tempratuur is op je stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:05

Remember schreef:
Lees de blog even Yvank, zo koud krijgen ze het dus blijkbaar helemaal niet in ons NL'se klimaat (helemaal niet op stal), de meeste paarden staan dus (veel) te warm. En meeste warmte komt van verteren van ruwvoer en niet van beweging, hij heeft zo goed als onbeperkt ruwvoer tot beschikking.

Die ervaring heb ik niet :) je moet ze niet te dik inpakken dat is heel wat anders.

Ons geschoren paard staat nu onder 0 grams. Maar veel mensen pakken hun paarden veel te dik in en hebben er ook totaal geen kaas van gegeten hoe dit te controleren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:10

Precies, Yvank. Ik ga er vandaag een scheren en die krijgt ook 0 grams op. "Bij buiten zetten toch minimaal 300 gram op doen" is natuurlijk kletspraat. Het scheelt nogal of het 15 graden is of -15.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 10:25

Natuurlijk begrijp ik dat elke situatie en paard anders, maar daarom ben ik ook zo benieuwd naar ervaringen en ga ik niet blind af op wat er in een blog geschreven staat. Vind mijn paard te waardevol om zomaar wat te gaan experimenteren :Y), ik heb zeker wat aan de reacties!

Nies_ schreef:
Geschoren buiten zonder deken is dan weer een ander verhaal. Regen en wind komt gelijk op de huid waardoor dat toch echt wel koud is.

Bij guur/nat weer uiteraard niet zonder deken buiten.

NenaC schreef:
Mijn ervaring is dat als ze een goede conditie hebben, ze ook met wintervacht snel en goed opdrogen.

Scheren is niet ivm het opdrogen ná het werk maar het erg warm hebben tijdens het werk.

Ik denk dat ik gewoon eerst eens een thermometer aan z'n stal hang, om te kijken hoe warm het nu precies is binnen. Want ik kan me er wel in vinden dat zolang het vrij constant 15-17gr is binnen een deken niet perse nodig is ook al is 'ie geschoren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:39

Scheren is niet natuurlijk maar dat vang je op door daar een deken voor in de plaats te doen. Het gebruik van dekens zonder scheren is niet omdat het paard het zo koud zou hebben zonder deken maar om te proberen de wintervacht tegen te gaan die dan ook weer vervangen wordt door de deken. Allemaal zodat het paard makkelijker droog is na het trainen enz. Het is wel compleet tegen de natuur in dat wanneer het paard zijn wintervacht gaat krijgen als bescherming voor de winter je dan de vacht er af gaat halen en hem buiten gaat zetten in een herfst winter temperatuur. Hij staat dan met nog minder haar dan zijn zomervacht in de winter buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:48

Kijk naar je paard. Als je sowieso gaat scheren, doe dat dan. Kijk hoe het gaat zonder deken. Wanneer je merkt dat je paard het koud krijgt ligt er toch zo een deken op?

Het ding met dekens is dat het ene paard het andere niet is. Mijn shet, met volledige vacht, draagt dekens in de winter omdat ze anders te mager wordt. Ook met onbeperkt ruwvoer. Terwijl een ander paard fluitend dekenloos door de winter fietst.

Voor een paard zijn neerslag, waterkou en wind erger dan lage temperaturen. Die van mij staan nu allebei onder een regendeken, vanwege de wind. En zo is elk paard weer anders.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:59

Nies_ schreef:
Precies, Yvank. Ik ga er vandaag een scheren en die krijgt ook 0 grams op. "Bij buiten zetten toch minimaal 300 gram op doen" is natuurlijk kletspraat. Het scheelt nogal of het 15 graden is of -15.

Dat bedoel ik ook. ik zou een geschoren paard nu ook niet dik in pakken. maar ik doelde op hartje winter wanneer het flink vries oosten wind enz

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:26

Kijk eens naar scheermodellen om je paard gedeeltelijk te scheren. Zal duidelijk schelen in het warm hebben tijdens het werk, wat je doel is. Met het juiste model kunnen ze vervolgens prima zonder deken staan, ook buiten! Ik zou dat niet snel doen met een helemaal geschoren paard.

maximussJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:40

Te warm tijdens het werk... >;)
Tenzij je in een zwaar verwarmde binnenbak gaat rijden of een combinatie van dehydratatie en overdreven inspanning gaat dit echt niet gebeuren. Ik heb het idee dat dit weer zo'n pro-scheren drogreden is...
Bij ons worden de ongeschoren paarden pittig maar met beleid getraind en die houden alles heel goed vol. Dat geeft echt geen puffende paarden zoals tijdens een hete zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:43

Dan nodig ik je uit eens op een rondje op fjordenman te maken in wintervacht en dan gewoon op zijn niveau (M2/Z1) te trainen.... Dan heb je dus wel een puffend kletsnat paard die sloom wordt en gewoon niet lekker van de warmte is.

Op stal staat hij overigens ook te zweten.

maximussJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:07

Daar hebben de 3 fjorden en 2 ijslanders hier geen last van en die worden ook gewoon op z niveau gereden door volwassenen.
Eentje werd net na aankoop wat puffig van de warmte maar dat was snel opgelost met ander voer en trainingsopbouw. Na een week of twee kon die gewoon meedoen met de rest. Bij warmbloeden heb ik het enkel nog maar gemerkt bij paarden die echt uit conditie zijn en ineens weer snel voluit aan het werk moeten maar dat ligt dan niet aan het al dan niet scheren.

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:23

Dat is het lastige van scheren. Het natuurlijke regulatie systeem schakel je deels uit, dus zul je vaak moeten checken om te weten wat werkt voor jou paard. s'avonds kan het flink afkoelen.
Goed dat je er zo zorgvuldig mee om wil gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:51

maximuss schreef:
Daar hebben de 3 fjorden en 2 ijslanders hier geen last van en die worden ook gewoon op z niveau gereden door volwassenen.
Eentje werd net na aankoop wat puffig van de warmte maar dat was snel opgelost met ander voer en trainingsopbouw. Na een week of twee kon die gewoon meedoen met de rest. Bij warmbloeden heb ik het enkel nog maar gemerkt bij paarden die echt uit conditie zijn en ineens weer snel voluit aan het werk moeten maar dat ligt dan niet aan het al dan niet scheren.

Zo zie je maar dat elk paard anders is. Zomers rijden wij uberhaupt niet veel op niveau in de warmste periode dan heeft die het ook te warm.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:53

Hier ook hoor. 's Zomers is het om 5-6 uur 's ochtends erop zitten en anders houdt het op. Dat doe ik dus alleen als ik hem vol in training heb anders ben ik daar te lui voor.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:02

Ik denk dat het prima kan. Zo koud zijn de winters helemaal niet. Alleen uitkijken met regen en wind en natuurlijk vrieskou.
Maar hoe is het temperatuurverschil tussen buiten en binnen in de winter. Als dat verschil heel groot is zou ik kiezen voor binnen zonder en buiten met (150 gram)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 10:53

Maximus, tuurlijk zal hij niet over verhit raken als hij niet geschoren is maar ik merk wel degelijk veel verschil in looplust en dus trainbaarheid. Hij gaat sowieso geschoren worden :j, maar ik ben benieuwd of het dus ook anders kan dan wat de standaard is met 'dik' inpakken.

Koper schreef:
Kijk naar je paard. Als je sowieso gaat scheren, doe dat dan. Kijk hoe het gaat zonder deken. Wanneer je merkt dat je paard het koud krijgt ligt er toch zo een deken op?

Ja, zo is 't ook wel weer!

Chouchou schreef:
Kijk eens naar scheermodellen om je paard gedeeltelijk te scheren. Zal duidelijk schelen in het warm hebben tijdens het werk, wat je doel is. Met het juiste model kunnen ze vervolgens prima zonder deken staan, ook buiten! Ik zou dat niet snel doen met een helemaal geschoren paard.

2 jaar terug inderdaad gedeeltijk geschoren, vorig jaar helemaal. Denk dat ik nu maar voor een model ga waarbij er toch wat haar op blijft dit keer, dat lijkt me het meest praktisch. Dan is het maar jammer dat ik het er wat minder uit vind zien :Y)