Bodyprotector omhoog gevouwen, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Bodyprotector omhoog gevouwen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 12:51

Sinds kort heb ik een bodyprotector, en valt het mij op foto's meer op als iemand er ook een gebruikt. Nou zie ik soms ruiters voorbij komen die de achterkant omhoog geklapt hebben. Ik had juist begrepen dat dat extra deel (wat eerdere bp's niet hadden) de kans op een dwarslaesie verkleint omdat het de ruimte tussen ribben en bekken overbrugt. Waarom dan toch dat stuk omhoog en meer risico nemen? Is de bp dan te lang, pasvorm niet prettig..? Mij lijkt het onverstandig, maar ik ben benieuwd naar de redenatie. Brand los!

Elsa7

Re: Bodyprotector omhoog gevouwen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:00

Ik heb het als tip gehoord voor als mijn bodyprotector te groot zou zijn of het zadel aan zou raken.

Zelf vind ik het maar een naar idee, ik ben bang dat ik er dan in een val juist wat aan over kan houden omdat die flap dan in mijn onderrug zit.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:02

Die mensen krijgen van mij altijd een preek. Als je valt met dat stuk omgeklapt is de kans op een gebroken rug nog net een stukje groter als zonder BP omdat als je valt en je buigt naar achteren komt die rand precies in je rug.

bentefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:01

Klinkt inderdaad vreemd, want als je dan valt heb je toch kans dat dat in de onderrug duwt? Ik heb het zelf altijd gewoon naar beneden want het is volgensmij inderdaad een stukje wat je onderrug nog beschermd. Vind het flapje alleen soms wel wat irritant haha, want met aangalopperen drukt ie altijd op t zadel bij mij.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:22

Bedankt voor jullie reacties, ben ik niet de enige die dat gek vindt :Y)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:27

Dan is de bp te lang inderdaad, komt hij tegen het zadel. Dat is ook niet fijn, maar dan past hij dus gewoon niet. Mijne is op maat gemaakt, hij moet precies goed zitten en anders niet....

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:46

Dan is hij inderdaad te lang. Bij ons in de winkel lieten wij altijd op een dressuurzadel passen, dan horen er nog een 2-3 vingers tussen het zadel en de bp te zitten. (Als het op een dressuurmodel past, dan op een springzadel zeker)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:53

Heb nog nooit iemand zien rijden met omgeklapte BP.
Rij zelf ook wel eens met en is totaal geen probleem met zadel als je de geode maat hebt.