Nu is daar de laatste paar jaren eigenlijk de klad in gekomen en is hij alleen de trailer op gegaan voor een verhuis. Vorig jaar 3 keer
waarvan de laatste keer weer naar zijn oude adres. Bij de laatste verhuis liep hij zonder moeite, in 1 keer, de trailer op
.Echter toen ik 1 maand later op wedstrijd wilde, was er een probleem. Meneer wilde niet. En als mijn paard niet wil..... Na een half uur klooien stond hij er op dus op naar wedstrijd. Proefjes gereden, ging allemaal goed en daarna weer laden. 2 Uur later is het pas gelukt nadat we van de staleigenaar de trailer in het gangpad mochten zetten. Od was helemaal afgesloten in zijn geest, hij had het in eerste instantie nog niet eens door dat hij weer thuis was, totdat zijn vriend hem aanraakte
. Daarna heeft hij niet meer op de trailer gestaan.Nu is er een stalgenote zo lief om me te helpen met trailerladen oefenen
. Vorige week was het alleen al heel snel duidelijk, de oude manier gaat gewoon echt niet meer helpen. Mijn stalgenote kwam met het idee om 2 lijnen te gebruiken. En hoera, hij liep er zo in
. Daarna nog een keer gedaan, er uit, meteen er weer in en gestopt. Wat was ik blij, wat ging hij makkelijk en ontspannen de trailer op
.Helaas heeft mijn wijsneus
nu donders goed in de gaten wat die 2de lijn betekend en zet hij alles op alles dat hij daar tussen komt. Afgelopen zaterdag ben ik met hem naar wedstrijd geweest, op stal was er een stalgenoot zo lief om de 2de lijn op te pakken
en stond hij er zo in. OP wedstrijd kon ik de trailer naaste een omheining zetten en liep hij er ook vlot in. Eenmaal op de trailer is hij soms wel wat gestrest met momenten maar wel beheersbaar. Dus wij waren helemaal blij met dit resultaat. De wedstrijd is ook goed gegaan en hij vond het helemaal leuk
.Nu wilden we vandaag weer aan de slag. Ons doel was om hem 1 keer op de trailer te zetten en voor de rest een paar keer rustig tussen 2 lijnen laten staan. Dat viel nog niet mee
. Hij stond vrij vlot voor de 1ste keer op de trailer dus daar waren we erg blij mee. Alleen hem daarna in alle rust tussen de 2 lijnen laten staan.....nope..... Hij stond op ontploffen op het moment dat we hem hadden waar hij moest zijn, de enige optie die ik had was om weer naar voren de trailer in te gaan. Eenmaal in de trailer ontspande hij weer. Gelukkig is het ons daarna nog wel gelukt om hm rustig bij de klep te krijgen tussen de 2, wijduit, op de grond liggende lijnen in. En hij stond er, gelukkig heel ontspannen bij dus we hebben wel het idee dat we op de goede weg zijn.'Het is een heel verhaal voor een korte vraag, is er nog iemand een idee hoe we hem minder gestrest tussen de 2 lijnen kunnen krijgen? Hij is razendsnel en verdraaid slim dus draait vaak sneller de verkeerde kant op dan dat wij kunnen reageren. Verder is het vertrouwen tussen ons wel goed en is hij keurig opgevoed.
. Oefenen met lange lijnen niet zo, hij vind iets langs zijn billen als hij moet lopen echt geen succes
. En gezien hoe erg hij dan durft te reageren vind ik mezelf niet echt de aangewezen persoon om daarmee aan de slag te gaan
. Ik heb hele fanatieke clickertrainers als stalgenoten gehad en werd op een gegeven moment zelf zenuwachtig van dat constante geklik.
. Heb hem toch even toegesproken en toen kwam hij weer een flink stuk normaal naar voren. Hij word ook nogal eens omschreven als een apart portret
) en meestal hoef ik hem niet eens aan te raken en gaat hij zonder moeite de kant op die ik wil.
. Hij is ook erg gevoelig voor stembeloning dus hij krijgt ook te horen dat hij braaf/knap/lief is als hij een worteltje krijgt. Daar doet hij al best veel voor.
. Enkele minuten later liep hij heel rustig volledig de trailer op en is daar zeker 1 minuut op het gemak blijven staan. Hij was alweer zichtbaar heel trots op zichzelf en dat ben ik ook op hem
. Ook de stang kan al zonder stress dicht. We gaan echt de goede kant op dus