Stal conflict

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamaardoor

Stal conflict

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:23

Hoi!

Via google op dit forum gekomen omdat ik antwoorden zoek op mijn vragen. (Kende dit nog niet en ga het na dit bericht eens verder bekijken) Ik heb mij geregistreerd en kan zo mijn vragen aan jullie stellen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

5 maanden terug ben ik verhuisd naar een nieuwe stal. Ik heb een hele lieve ruin van 28 jaar. Toen we daar kwamen stond hij niet op ijzers maar al na een aantal weken bleek dat hij erg gevoelig was op zijn hoeven. Ik heb er twee smeden bij gehad en die adviseerde ijzers. Dat heb ik direct gegaan en hij liep ook direct goed. Nu is het alleen zo dat ze op deze stalling geen ijzers mogen. Voor en achter niet. Maar ik had een lief paard die niemand kwaad zou doen dus we gingen opzoek naar een oplossing en in de tussentijd mocht hij met ijzers in de kudde blijven staat (dit is nu 4 maanden terug). Ik wilde dit zwart op wit en dat is geregeld. Het paard mag op stal blijven met voor en achter ijzers omdat hij goed in de kudde past en geen onrust geeft.

Kunstofijzers of plakijzers noemde een stalgenoot toen die niet fan is van ijzers. Ik wil graag blijven dus heb informatie gezocht. Na verschillende sites heb ik gebeld met meerdere smeden over deze opties. Na meerdere smeden uitgenodigd te hebben zeiden ze allen dat de hoefwand van mijn paard niet goed genoeg blijk te zijn voor kunstofijzers. Staleigenaar heeft me via de telefoon laten weten dat ik nu per direct weg moet omdat mijn paard levensgevaarlijk is voor anderen nu. Hij heeft hem nu 24/7 in de box gezet. Ik moet zelfs met 5 dagen weg zijn en anders gaat hij er advocaten werk van maken. Het contract heeft hij ontbonden.

Uiteraard wil ik niet dat mijn paard van 24/7 buiten naar 24/7 binnen gaat en de manier hoe dit gaat is erg vreemd dus verhuizen ga ik maar alles wat ik nu bel en langsga staat nu vol en heeft geen plek. Daarbij heb ik ook nog een jong dier waar ik ook heen moet die wel mag blijven staan op deze stal.

Ik ben afhankelijk van mijn fiets (heb geen rijbewijs) en wil dus niet verder dan 15 km heen en 15 km terug fietsen. Ik heb dus een bepaalde staal waar ik kan zoeken.

Nu is mijn vraag of dit zomaar mag? Kan je om deze reden iemand verplichten om met 5 dagen weg te gaan?

Handig om nog te weten!
In het contract staat dat het paard op voor en achterijzers niet welkom is maar ik heb nu ook op papier erbij dat hij wel in de kudde mag met ijzers.

Als iets onduidelijk is vraag het dan. Ik geef graag antwoord om dingen duidelijker te maken.

Ik hoop misschien wat meer tijd te krijgen als ik kan aantonen dat ik in mijn recht sta. Ik ga een ouder dier niet van de ene naar de andere stal verhuizen maar in het ergste geval zal dit moeten.

Alvast bedankt!

Hannah

bruintje123

Re: Stal conflict

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:29

Wat ik zo raar vind is dat de smeden kunststof niet doen.
Gewoon nagelen is wat dat betreft gelijk aan ijzers.
Plakken begrijp ik dat ze dat niet doen.

Is je paard nu veranderd in gedrag?
Hij zal toch niet ineens levensgevaarlijk bestempeld worden als hij braaf is.
Ik denk dat ze dan best wel van het nieuwe contract af kunnen.
Dat gaat namelijk over een braaf paard.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:34

Ik neem aan dat je per maand betaalt? Dan ook maand opzegtermijn
Binnen vijf dagen weg moeten is dan sowieso onzin.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:36

Heb je al persoonlijk met de staleigenaar gesproken?

Gamaardoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:36

Paard is absoluut niet veranderd. Was dat maar zo dan had ik het beter begrepen. Het is juist een heel rustig oud dier die onderaan in rang staat en dat accepteerd.

Reden van kunstofijzers is dat het flexibeler is en daardoor gaan de nagels bewegen. De hoef is erg brokkelig en dat gaat ervoor zorgen dat het snel gaat afbreken en dat de hoef nog slechter wordt. Omdat ik graag wil blijven heb ik ook nog een ander gevraagd. Die zei hetzelfde.

Gamaardoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:38

Ojee, ik moet even kijken hoe alles werkt. Ik hoop goed te reageren zo op iedereen.
Eigenaar gesproken over de telefoon en persoonlijk. Die is erg boos op mij omdat ik aangaf er niks van te begrijpen. Eerst alles goed en dat op papier en nu zomaar met 5 dagen weg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:40

Raar. Mijn paard op kunststof heeft dat nooit gehad.
Het dempt meer. Maar extra flexibel? Mwah.
zou het dan wel mogen? Of ook niet.

Maar wat geeft de stal nu op als reden dan als hij nog steeds braaf is?
Dat verandert toch niet uit het niets zomaar?

Vijf dagen weg kan sowieso niet als je per maand betaald.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:41

Dan zou ik toch face to face het gesprek aangaan en er proberen rustig en zonder emotie in te gaan

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:42

Wil je uberhaubt nog wel bij zo iemand staan? :S Dat zou ik mezelf afvragen. Maarja, voor nu heb je er niets aan.

Is er niets anders in de buurt? (Weet niet waar je ergens woont) waar je wel fatsoenlijk naar toe kunt?

Het lijkt mij ook dat een maand opzeggen normaal is... Maar of je daar nu iets aan hebt?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:44

Ook ik ben heel benieuwd naar 'voorbeelden' waarom hij ineens gevaarlijk zou zijn. Daar zou ik naar vragen.
Je hebt het over contracten. Staat daar geen opzegtermijn in?
Verder ga ik mee met de rest. 5 dagen is belachelijk
Ohja, welkom op bokt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:45

Als een staleigenaar al lastig over wel of niet ijzers gaat doen, kan je erop wachten dat ze als ze je daarvoor niet eruit kunnen werken het wel op een andere reden gaan doen. helemaal omdat ze eerst toestaan en later ineens niet meer. het is echt vervelend dat je paard ineens niet meer zonder ijzers kan, en ik kan me voorstellen dat kunststof ijzers geen optie zijn met brokkkelhoeven. Maar eerlijk ik zou heel snel daar vertrekken, ze geven je nu eigenlijk een vrijkaart om zonder opzegtermijn daar weg te gaan.
Waar in de buurt zoek je stalling, mss dat er een bokker uit je omgeving iets weet.

Gamaardoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:46

Ja raar verhaal van dat flexibel he? Daarom een tweede smid laten komen die met hetzelfde kwam.

Face to face heb ik vandaag nogmaals geprobeerd. Mijn man is meegeweest en zonder emotie. Ik kan dat gelukkig goed uitschakelen maar hij bleef bij zijn punt. Zijn advocaat had hem dit geadviseerd.

Blijven staan wil ik absoluut niet meer maar als ik net even wat langer de tijd (einde van de maand) krijg hoop ik voor beide paarden een fijne plek te vinden. Vind ik er morgen een dan is dat natuurlijk helemaal top!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:47

Vijf dagen is rap, maar ik vermoed dat er een aantal vaste klanten zijn gaan klagen en bang zijn voor letsel aan hun paard. Dus wanneer de eigenaar de keuze heeft, jij eruit of vijf anderen dan is de keuze snel gemaakt. Tussenoplossing, haal je paard weer van de ijzers en ga snel op zoek naar een plek voor je beide paarden. Dan maar even niet rijden en paarden in de wei.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:48

Hij zal de eerste staleigenaar niet zijn die gekke capriolen uithaalt om je van het erf te krijgen. Vind het een vreemde omslag en natuurlijk krijgen wij maar 1 kant van het verhaal, daarbij hebben we het gedrag van je paard ook niet gezien.

Ik zou in zo'n situatie altijd bang zijn dat, ook wanneer het zou zijn gesust, dat er gekke dingen gebeuren met paard en/of mijn spullen. Misschien is die angst wel volkomen onterecht. De sfeer word er in elk geval niet beter op. Mijn paard is mijn ontspanning en uitlaatklep en ik zou het vervelend vinden als zoiets in de lucht blijft hangen. Ik vind goede communicatie tussen stalhouders en klanten heel belangrijk en in mijn ogen hoort dreigen met advocaten e.d. daar niet bij. Dat vind ik toch best pittige opmerkingen.

Is er iemand zoals een kennis met een rijbewijs die in jouw omgeving kan helpen stallen te zoeken en/of bezichtigen? Dat vlot een stuk sneller dan op de fiets en mocht je iets vinden geeft dat een prettig gevoel mocht de situatie echt escaleren.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:49

Ik geloof dat je vanuit beide kanten een maand opzegtermijn hebt.

Verder zou ik ook het advies van ninacharlie opvolgen en zeker een andere stal zoeken, ook voor je jonkie! Op zo'n stal wil je toch niet staan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:50

Binnen 5 dagen is wel heel vlot (maand is redelijk is doorgaans ook normaal), maar goed, jij kan stalling opzeggen echter staleigenaar kan dit net zo goed en hoeft daar ook geen redenen bij op te geven. Ik zou nu zelf gaan, je bent blijkbaar niet welkom om welke reden dan ook. Zou voor mij genoeg reden zijn om te vertrekken, gezellig zal het daar wel niet meer worden.

Gamaardoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:51

Voorbeelden die er nu genoemd werd waren
- gek doen in een rare bui en dan zou hij een pees kapot kunnen trappen van een ander paard
- bokken tijdens een vrolijke bui in het land
- toch ineens wel hoger vechten in rang

Ben blij om te lezen dat jullie dit ook een rare gang van zaken vinden. Geeft me weer even een boost dat ik niet helemaal gek ben

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:52

In welke omgeving zoek je een stal?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:56

Een beetje advocaat weet ook wel wat een wettelijke/gebruikelijke opzegtermijn is. Ik zou het dus maar met een korreltje zout nemen dat hij advies gehad heeft van een advocaat. Wat staat er in het contract over weidegang? Zomaar 24/7 op stal gooien wanneer 24/7 (of overdag) buiten gebruikelijk is mag namelijk ook niet.
Ik zal even op zoek naar wat juridische stukken waar je wat aan hebt. Stuur ik dan wel pb.
Kun je stalhouder in ieder geval tegenargumenten geven wat betreft opzegtermijn zodat je de tijd hebt om wat anders te zoeken.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:56

Vreemde redenen vind ik het. Zonder ijzers kan een trap ook flinke schade doen bij een ander paard. Kan je ze net zo goed allemaal apart zetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:58

Ik vind het ook een rare gang van zaken, maar kijk inmiddels eigenlijk nergens meer van op.

De genoemde voorbeelden slaan wat mij betreft ook kant noch wal. Zonder ijzers kan er net zo goed schade ontstaan (ik heb mijn paard een aantal jaar terug bijna 6 maanden op rij-rust gehad omdat een ander paard hem in de rug had gegrepen).

In welke regio zoek je?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:58

Die vijf dagen kan de advocaat nooit gezegd hebben. Dat is kul.
Als je per maand betaald heb je dat ook als opzeg termijn.

Ga ook eens bij particulieren langs. Misschien hebben die plek of weten ze wat.
Want snel weg wil je toch nu.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:02

Zou het niet kunnen dat andere stalgenoten zijn gaan zeuren bij de staleigenaar? Misschien uit ongerustheid? Ik kan me voorstellen dat ze het gevoel hebben dat je een privilege krijgt en dat ze misschien bang zijn dat hun paard nu wat gaat overkomen in de kudde. Wat belachelijk is natuurlijk, aangezien je zegt dat je paard beneden in de rangorde staat en niet agressief is naar de rest. Maar dan zou ik het als staleigenaar ook niet kunnen maken om de rest van mijn klanten ontevreden te maken. Kan je niet vragen of je tot het einde van de maand de tijd krijgt om een nieuwe plek te zoeken? Je hebt tenslotte al stalgeld betaald voor augustus neem ik aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:03

Ik vind je verhaal een beetje warrig, maar ik ga een poging wagen

Je verhuist dus naar een stal, waarvan je van tevoren weet dat paarden op ijzers niet welkom zijn.
Toen je er aankwam had je 25 jarige paard geen ijzers. Maar na een paar weken blijkt hij ineens toch erg gevoelig te zijn op zijn hoeven? Had je zn ijzers eraf gehaald en bleek hij gewoon toch niet zonder te kunnen? Want bij een 25 jarig paard weet je inmiddels toch wel of hij zonder ijzers kan en niet na een paar weken?

Vervolgens hebben ze je gevraagd een oplossing te zoeken en in de tussentijd mocht hij op ijzers blijven.
Dat heeft 4 maanden geduurd. Dan kan ik me voorstellen dat ze ondertussen wel willen dat je die oplossing hebt gevonden. En dat ze je nu 5 dagen geven om te vertrekken? Tja je hebt 4 maanden gehad om een oplossing te zoeken....

Ook al geeft jouw paard geen onrust.. Als ze het van jou goed vinden, moeten ze dat mogelijk bij anderen ook.

Dat jij geen rijbewijs hebt etc etc, dat is natuurlijk niet hun probleem. Dat had je zelf wel kunnen bedenken.

Dus nee, ik denk niet dat je in je 'recht' staat. Ze zijn al aardig schappelijk geweest om het 4 maanden te laten duren.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:05

Als jou paard niet veranderd is in gedrag en het een afspraak was vindt ik dit een rare manier van de staleigenaar.

Als hij met jou een belofte aangaat en het staat zwart wit op papier dan hoort hij zich eraan te houden. Maar wettelijk kan je hier weinig mee.

Waarschijnlijk waren overige klanten er niet mee eens en zijn die gaan klagen. Als hij met hun de eerdere afspraak had dat paarden bij hem zonder ijzers staan. Dan zit hij in een dilemma nu tussen 2 kanten.

Dan heeft de staleigenaar niet goed gehandeld..zoiets zal je moeten overleggen van te voren met alle partijen.

Het zou van vd staleigenaar netter staan als hij je een tijdelijk alternatief biedt. Paard op een eigen stukje naast de andere zetten bijvoorbeeld. Zodat jij rustig kan zoeken. Als de afspraak maand opzeg termijn is geldt dit ook voor hem. Maar goed in zon situatie zal ik niet eens meer blijven. Heb je je stalling al vooraf betaald deze maand? Laat je niet afschepen en zeg dat jij dan een deel terug wil vd dagen dat je eerder weg gaat. En laat dit geven voordat je weg gaat ;-). Anders mag jij gewoon de maand blijven staan.