Dilemma paard verkopen, andere paard alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Dilemma paard verkopen, andere paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 12:13

Komende winter hoop ik in mijn koophuis te zitten in een ander deel van het land. Dat heeft ook consequenties voor het houden van paarden. Hoe het plaatje nu is en hoe het moet gaan worden heb ik wel helder, maar hoe ga ik die overgang in goede banen leiden?

Even een situatieschets:

Nu:
Doordeweeks werk ik in het westen en zorgen mijn ouders voor mijn 2 fjorden en veulen. Deze staan bij hen aan huis in het oosten van het land. In het weekend ben ik bij hen en zorg dan zelf voor de paarden.

Straks:
Er blijft 1 paard over dat mee gaat naar het westen en daar in pension zal gaan. Dit zal pas gebeuren als ik een geschikte stal gevonden heb en zelf in mijn huis woon. Het andere paard wordt verkocht.

Overbruggingsperiode:
Het veulen is verkocht en zal rond oktober naar haar nieuwe adres gaan.
Het te verkopen paard gaat naar een trainingsstal om van daaruit verkocht te worden.
Het is voor mij financieel niet haalbaar om gelijktijdig een huis te kopen, een paard in pension te zetten én een paard in training te hebben, dus zal het paard dat ik meeneem naar het westen pas mee gaan als mijn andere paard verkocht is. In die tussentijd staat ze dus alleen. Zou er nog zicht zijn op andere paarden dan had ik het voor een maand of 2-3 zo gelaten, maar in ons geval zou ze echt volledig alleen staan en daar gaat zowel zij als wij niet happy mee zijn.

Hoe zouden jullie dit verhaal aanpakken?

Geryon

Re: Dilemma paard verkopen, andere paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:15

Een (goedkoop) pensionstalletje zoeken misschien?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:16

De 2e fjord later in de verkoop? Oftewel, die pas naar de trainingsstal brengen als jij jouw paard op gaat halen?

Edit ooh dat wil dus niet financieel!
Tijdelijk gratis weidegang aanbieden of het veulen er langer bij laten lopen?
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 12-08-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Ik zou een oproep doen voor een tijdelijke gezeldschap pony.

Hilary

Is er in de omgeving iemand met een kudde pony's (bijv. Shetlanders) waar niets mee gedaan wordt? Wellicht kun je er eentje tijdelijk lenen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:19

Dat is niet zo handig inderdaad. Misschien een weide/pensionstal zoeken waar hij voorlopig even kan logeren? Of proberen afspreken met de koper van het veulen dat het diertje even bij jou mag blijven tot de verhuis?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:33

Tijdelijk plekje aanbieden voor 1/2 Shetlanders?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:48

Ik zie meerdere opties, onder andere:

Het te verkopen paard nu al in de verkoop zetten zonder training van de trainingsstal (bespaar je trainingskosten, alleen de waarde zal dan minder zijn maar dat zou best weleens overeenkomen met de kosten die je gaat krijgen bij de trainingsstal) en dan pas in oktober (gelijk met je veulen) op laten halen (als dat gaat in overleg met de kopers) en dan gelijk je paard dat je meeneemt verhuizen.

Of je paard dat in training moet nu al in training zetten en dan hopen dat het gelijk verkocht/weg is met het veulen en je je paardje dat je mee wil nemen gelijk kunt verhuizen.

of wachten met de verkoop tot het veulen weg is en je zelf in je huis zit en dan of zonder training te koop zetten, of met als het kostenplaatje het toelaat paard in training en de andere verhuizen.

of tijdelijke stalling aan bieden als veulen weg is en paard in training is tot je je andere paardje kan verhuizen.

tja ik zou voor de eerste gaan omdat dat de kans bied je paardje zo snel mogelijk bij jou in de buurt te hebben, maar de najaar/winter is wel een moeilijkere tijd voor de verkoop.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:52

Paardje pas in training/verkoop zetten als je je eigen paard gaat verhuizen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:06

Dank jullie wel voor het snelle meedenken. Fijn om alle opties even op een rijtje te hebben.

Het veulen er langer bij laten lopen is een optie waar ik eigenlijk nog niet aan gedacht heb. Dat is zeker het overwegen waard. Een tijdelijke plek aanbieden heb ik wel aan gedacht, alleen ik twijfel aan de animo daarvoor. Anderzijds, ik heb er natuurlijk maar eentje nodig. Ik denk dat ik deze opties even verder uit ga werken.

De andere opties zie ik niet zo zitten. Het te verkopen paard is trouwens de moeder van het veulen. Die kunnen dus nog niet gescheiden worden.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:15

Kan de moeder niet tijdelijk mee met het veulen? Dan is de overgang met het afspenen ook niet zo groot, is het al gewend in zijn nieuwe huis en kun je daarna moeder verkopen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:44

Maar dan staat het andere paard toch nog steeds alleen? Of de merrie nou met veulen meegaat of naar een trainingsstal doet er niet zoveel toe in dat geval.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:29

Leuk is het niet, maar een paard gaat heus niet dood aan het feit dat ze een poosje alleen zijn. Er zijn ook paarden die zich zelfs prettiger voelen als ze alleen zijn. Zo één heb ik. Een schaap of geit erbij gaat ook prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:40

Ik denk dat ik in jouw situatie eerst de moeder van het veulen nu ongetraind te koop zou zetten.
Dan kan een koper het dier zelf(laten) trainen zoals diegene wil.

Als je het dier per-sé getraind te koop wilt zetten dan zou ik er voor kiezen om dat zsm te doen (wat nog fair is naar het veulen) en met de kopers van het veulen overleggen of het dier wellicht wat langer mag blijven om je andere paard gezelschap te houden.

Voordeel voor de koper kan dan zijn dat hun veulen nog een poosje gratis onderdak heeft en dat door het vertrek van de moeder, het veulen al bij jou afgespeend wordt en niet pas bij de moeder vandaan gaat als het diertje zelf in de trailer staat zeg maar :(:)

Maar ik zou wel oppassen hoe je het dan regelt, want het is een vervelende situatie als het veulen na de originele verkoopdatum nog bij jou in de wei staat en dan ineens een been breekt ofzo want wie draait dan voor de schade op...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 03:25

pillow schreef:
Leuk is het niet, maar een paard gaat heus niet dood aan het feit dat ze een poosje alleen zijn. Er zijn ook paarden die zich zelfs prettiger voelen als ze alleen zijn. Zo één heb ik. Een schaap of geit erbij gaat ook prima.

Jouw hele post is belachelijk. Nee, een geit of schaap erbij is niet prima. En ja, er zijn paarden die zouden doodgaan of zich in ieder geval flink verwonden als ze alleen komen te staan.

De mijne hoef je niet alleen te zetten, die draait door. Die gaat door of over alles heen, ze heeft al eens over een boxdeur gehangen, ze knalt als een bulldozer door grote zware (gesloten!) schuur- schuifdeuren heen zodat die van de rails schieten, die gaat door schrikband heen waar een enorme klap op staat en zou de palen uit de grond rukken, zelfs al staan die in beton. Er zijn paarden die lopen zichzelf kapot. En maanden alleen is voor een kuddedier gewoon een dikke vette no-go. Dus ik hoop dat ts jouw bericht voor het welzijn van haar paard even overslaat.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:46

GamblersCup schreef:
pillow schreef:

Jouw hele post is belachelijk. Nee, een geit of schaap erbij is niet prima. En ja, er zijn paarden die zouden doodgaan of zich in ieder geval flink verwonden als ze alleen komen te staan.

De mijne hoef je niet alleen te zetten, die draait door. Die gaat door of over alles heen, ze heeft al eens over een boxdeur gehangen, ze knalt als een bulldozer door grote zware (gesloten!) schuur- schuifdeuren heen zodat die van de rails schieten, die gaat door schrikband heen waar een enorme klap op staat en zou de palen uit de grond rukken, zelfs al staan die in beton. Er zijn paarden die lopen zichzelf kapot. En maanden alleen is voor een kuddedier gewoon een dikke vette no-go. Dus ik hoop dat ts jouw bericht voor het welzijn van haar paard even overslaat.

Ik mag hier mijn mening en ervaring niet neerzetten? en jij jou overtrokken en paniekzaaierige verhaal wel. Dat is pas belachelijk

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:21

Jouw post wordt neergezet als feiten. En die feiten zijn niet juist.

Mijn verhaal is niet "paniekzaaierig", het is een voorbeeld van een paard dat absoluut niet alleen kan zijn, dan gebeuren er ongelukken. Om jouw "mening", dat als feit neergezet werd, te weerleggen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:23

Een Atje of shetje voor weinig erbij zetten. Eet geen brood.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:29

Maar moet wel gewoon naar de hoefsmid etc... kost dus wel wat, als je m zelf aanschaft (en waar moet ie dan daarna heen?). Lijkt me toch het handigste als je iemand kunt vinden die zijn pony er tijdelijk (op eigen kosten) bij wil zetten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:34

De hoefsmid 1x in de zoveel tijd valt wel mee en als je hem goedkoop hebt weer verkopen. Zat mensen of handelaren die zoiets opkopen. Als 1x 20 euro in de 2/3 maanden niet kan vraag ik me af hoe het moet als de andere iets krijgt. En die staat dan nog niet in pension.

Ik weet niet of je mensen op je plaats moet willen. Huurders zijn beschermd en dan moet degene weer iets vinden die kan je niet op straat zetten. En misschien is die persoon helemaal zo fijn niet in de omgang. Brrrr

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:03

GamblersCup schreef:
Jouw post wordt neergezet als feiten. En die feiten zijn niet juist.

Mijn verhaal is niet "paniekzaaierig", het is een voorbeeld van een paard dat absoluut niet alleen kan zijn, dan gebeuren er ongelukken. Om jouw "mening", dat als feit neergezet werd, te weerleggen.

Voor mij is dat feit wel juist, en gebaseerd op de praktijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:12

Zullen we even stoppen met vitten?

Paard komt niet alleen te staan en er wordt ook niets bij gekocht. Ik verkoop juist om terug te kunnen gaan naar 1 paard waar ik al mijn aandacht aan kan besteden. Daarbij hebben we mijn hele leven shetlanders gehad en ik weet dat deze dieren niet aan de straatstenen te slijten zijn.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:23

Waar in het oosten zitten je ouders? Ik weet wellicht een paard wat tijdelijk een plekje nodig heeft

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:29

Ik zit in de omgeving van Lochem.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:31

Je vraagt hoe wij het aan zouden pakken. Maar je hebt maar 1 optie een ander paard van iemand anders erbij zoeken als alle ideeen geen optie zijn. Dus zo ingewikkeld blijkt het niet te zijn.