Beginnen met wedstrijden rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xMadelene9

Beginnen met wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:22

Goedemorgen allemaal,

Al een enige tijd zit ik erover te denken dat ik graag wil gaan starten met mijn haflinger(eerst dressuur en misschien in de toekomst springen), omdat je dan toch meer doelen kan stellen. Nu is het alleen dat ik nog nooit officieel gestart ben, alleen maar op een kleinschalige manege 3 keer per jaar.

Nu wil ik eerst beginnen met BB om te kijken of mijn paard en ik er allebei plezier in gaan hebben, voordat ik een startkaart aan wil vragen. Ik heb al gespeurd op de KNHS site alleen bij een wedstrijd zelf ben ik nog nooit geweest. Waar moet je allemaal rekening mee houden en hoe verloopt zo'n dag nu een beetje?

Tevens kwam ik er niet helemaal uit of ik mijn haflinger moet laten meten voordat ik mee kan doen? (ik ben zelf 19 dus moet sowieso tussen de paarden starten)

Wie kan mij helpen of ervaringen delen?

Alvast bedankt :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Beginnen met wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:29

Ik verplaats dit topic naar Wedstrijd- vragen en discussies.

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:29

Bedankt :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:35

Je hoeft je haflinger niet te meten.

Waar je mee rekening moet houden is je tijdsplanning, en mijn ervaring is dat die vanzelf beter wordt naarmate je vaker gaat. :D

Verder is het allemaal niet zo spannend. Je schrijft je in, dan op de dag zelf meld je je bij het secretariaat om te betalen. Vervolgens loop je even naar de ringmeester om een idee te krijgen van de planning (loopt het op tijd, uit, in, etc) en dan weet je zelf ook waar je aan toe bent. Inrijden, proefje doen en that's it.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:40

Misschien kan je een keer met een vriendin/kennis/stalgenoot mee? Maar veel spannender als Pantykous al beschreef is het inderdaad niet.

Als je bij de paarden gaat starten hoef je je Haflinger niet te laten meten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:50

Ook van mij de tip om eens met iemand mee te gaan. Dan kan je eens rustig bekijken hoe het allemaal gaat zonder de spanning van het zelf moeten rijden. Ik zorg zelf altijd dat ik op tijd aanwezig ben, het programma kan en mag nog wat inlopen namelijk. Dan ga ik eerst kijken hoe ver ze zijn, hoeveel combinaties er nog voor me moeten, betalen als dat contant moet en uiteindelijk opzadelen en rijden natuurlijk.

Ik maak altijd een tijdsplanning die terug telt vanaf de starttijd, dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

12u 1e proef starten
11.30 losrijden
11.15 zadelen
10.45 aanwezig op wedstrijd
10.15 thuis vertrekken (afhankelijk van afstand natuurlijk, ik neem vaak wel ruim de tijd voor het geval je ergens moet omrijden oid)
9.45 zelf omkleden
9.00 paard klaarmaken, poetsen en vlechten
8.30 spullen inladen in de auto (tuig poets ik altijd de dag van te voren)
8.00 voeren en paard evt wassen (witte benen).

Ik probeer altijd mijn paard nog even op stal te zetten na het vlechten, vaak plassen ze dan nog een keer voor je vertrekt. Verder heb ik een lijstje met wat er allemaal mee moet zodat ik niets vergeet. De standaard dingen weet je wel maar bv een extra dekentje, krukje, oornetje in de zomer, schroeven, proevenboekje, wedstrijd jasje etc zijn wel fijn om ook bij te hebben.

Verder vind ik het heel fijn als ik ga losrijden (ik zit er meestal ongeveer 4 combinaties van te voren op, heel onervaren paard de eerste keer wat langer) als iemand even kijkt hoe veel mensen er nog voor me zijn als ik er net op zit en dan even een seintje geeft als degene voor me de ring in gaat. Dat is ook het moment dat de beenbeschermers eraf gaan, mijn bodywarmer uit in de winter of wedstrijd jasje aan in de zomer etc. Dus zorgen dat je zodra je de ring in mag ook echt helemaal klaar staat.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:54

precies wat hierboven beschreven staat :j

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:02

En als je pony geen trailer gewend is, zorg dan dat je het laden geoefend hebt van tevoren. Niets zo stressvol als een paard wat ineens besluit de trailer niet op te gaan voor de wedstrijd. Heel je schema in de war!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:13

Vond het zelf ook altijd erg spannend! Inmiddels alweer een paar keer officieel gestart.
Het is inderdaad niet spannender dan hierboven beschreven.

Je mailt de vereniging dat je in wilt schrijven en je kijkt vlak voor de wedstrijd hoe laat je moet starten.
Dan maak je een planning. Ga je met de trailer of onder de man. Vlecht je de avond van te voren of die ochtend etc.
Rijd je proefje vooraf een aantal keer door met voorlezer, dan weet je precies wat je verwacht wordt.
Aanmelden bij het secretariaat, zorg dat je weet waar de ring is waarin je moet starten etc.