Paard trainen voor stalgenoten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Paard trainen voor stalgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 22:14

Mensen bij mij op stal hebben me al een paar keer gevraagd of ik hun paard wil bijrijden.
Nu willen ze me daar een vergoeding voor geven. Waarmee moet ik akkoord gaan?

Ik moet alles zelf doen, uit de wei plukken, poetsen, zadelen en rijden. Heb er geen problemen mee, maar kost natuurlijk wel meer tijd.

Ik heb er nu al 3 keer op gereden om te kijken of het ook wel gaat matchen van alle kanten.
Tot nu toe lijkt het te werken, op de lange termijn gaan we t meemaken.

Met mijn eigen paard start ik binnenkort L2. Ook mag ik nog een paard van een vriendin rijden wanneer ik daar zin in heb, dus ik heb genoeg te rijden.
Het is voor mij puur extra. Natuurlijk leer ik er veel van, maar het is vooral de bedoeling dat hun paard er beter van gaat worden.

Wanneer alles goed gaat mag ik er (onderlinge) wedstrijden mee rijden.

En verder nog niet geheel onbelangrijk:
Welke tips hebben jullie om afspraken over te maken?
Aantal dagen, nemen van lessen etc.

Farome

Re: Paard trainen voor stalgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:28

Wil je per keer of per maand betaald krijgen? Om hoevaak gaat het?
En hoe oud ben je?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:30

Welk niveau heeft het paard en in hoeverre kan jij dit verbeteren?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:33

Ik zou vooral goed bedenken in hoeverre je eraan vast wil zitten en in hoeverre je er andere dingen voor moet laten. Heb je de tijd toch over, vind je het erg leuk om erbij te doen en wil je het vrijblijvend houden zou je bijvoorbeeld kunnen afspreken dat ze je iedere week of twee weken een les vergoeden en je wedstrijd kosten. Dan heb jij er wat aan (extra lessen, eigen ontwikkeling) zonder kosten maar kan je ook nog vrij makkelijk een keer een dag overslaan.
Aan de andere kant als het je, 1,5-2 uur per keer kost, jij het paard netjes gaat opleiden mag je best min 15 euro per keer vragen en eventuele kosten (wedstrijden) daar bovenop. Dan zal er waarschijnlijk wel ook meer verwacht worden, meer resultaat maar ook zeker dat je regelmatig blijft komen, anders komt dat je training niet ten goede en dan is het voor de eigenaren zonde van het geld zeg maar.

Neem bewust 2 redelijke uitersten, hier zit uiteraard nog heel veel tussen maar wat ik vooral probeer te laten zien is dat er niet zozeer een goed antwoord is maar jouw situatie, wensen, plichten die er eventueel bij komen kijken en in hoeverre je daar op zit te wachten allemaal invloed hebben. Ik zou vooral kijken naar wat voor jou een uitkomst is waar je het voor wil en kan doen, dat kan niemand echt voor je bepalen. Verder kan je natuurlijk voor een vast bedrag gaan of per keer, afspraken maken mbt aantal keer rijden, mag je dat zelf indelen of niet etc. Ook handig om even na te gaan wat er gebeurt bij verkoop indien dat de bedoeling is.

MarianneW
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:34

Ik zou het zelf reëel vinden wanneer je de lessen op dit paard betaald krijgt en de wedstrijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:36

Ik ken mensen die per keer betaald kregen (10-15 euro per keer trainen en wedstrijdkosten) Dat waren ruiters die zichzelf al bewezen hadden en vaak ook een instructeursdiploma op zak hadden.

en kende mensen waarvan de les betaald werd en die bijvoorbeeld het startgeld terugkregen bij elke winstpunt en daarbij de eigenaar vervoer ter beschikking stelde. Dit was meer het samen laten en doorrijden door niet-professionele amazones met wedstrijdervaring die dan een jong paard doorreden.

En daar nog wat variaties tussenin.
Ik betaalde tot nu toe nog les en wedstrijden zelf maar zou in de situatie jong paard doorrijden naar (hogere) wedstrijdklassering ook graag door willen groeien naar de situatie dat ik er in elk geval geen kosten meer aan heb. Ik ben nu M1 geklasseerd en voorheen 2x L2 waarvan de eerste zelf van zadelmak doorgereden naar dat wedstrijdniveau in vrij korte tijd.

Wat fijn dat je de juiste eigenaren treft die je ook willen betalen voor het rijden.

Je zou kunnen vragen wat voor constructie zij voor ogen hebben en dan kijken of dat in de richting zit van dat hij denkt en eventueel met een tegenvoorstel komen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:47

Dat zijn fijne antwoorden.

Ik ben zelf 30 jaar. Mijn hoogste klassering is nu L1+14 met mijn zelf opgeleide tinker.
Ik werk 4 dagen in de week, tijd over heb ik zeker niet.

Wil gerust per maand een vergoeding krijgen, maakt me niet uit.
Nu rij ik 1 keer per week, maar dat zal wel meer worden, andere is er naar mijn idee vrij weinig vooruitgang te behalen.

Over het paard: het is een 4 jarige ruin (friesXkwpn) en heeft met 2 verschillende ruiters 6 wedstrijden gelopen en daarbij 1 wp behaald. Dus is nog behoorlijk groen en heeft wat probleempjes op concours.

Wat nog maar de vraag is of ik dat opgelost ga krijgen. Maar ik ben van een andere aanpak en heb er dus vertrouwen in.